המושג metaverse הוא צירוף של המילים meta+universe - היקום ומה שמעבר לו, כשבעידן הנוכחי, מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, שואף לחזון שבו מתנהל יקום וירטואלי מקביל בתלת-ממד שבו, בעתיד הלא מאוד רחוק, יתקיימו מרבית החיים האנושיים שלנו במקביל לחיים הרגילים בעולם המציאותי.
כך, הדור הבא של האינטרנט לא רק יקרא לנו לצפות בתכנים אלא ממש להיות בתוכם, וזאת באמצעות טכנולוגיה מתקדמת של מציאות רבודה (AR) או מדומה (VR), שדרכה נוכל לצאת למסעות מרתקים בחללים וירטואליים בתלת-ממד באמצעות דמות שתייצג אותנו שם ונוכל לעבוד, לשחק, לטייל, לצפות במופעים, לפגוש חברים ולרכוש מוצרים שונים.
בכל הקשור לתעשיית הנסיעות והאירוח הרי ש-metaverse מציעה אפשרויות אדירות ומרתקות, אולם עוד ארוכה הדרך עד ליישומה המלא, בעיקר מפני שמיליוני המשתמשים הפוטנציאליים עדיין לא שם בהמוניהם, בעיקר בשל תלות שלה בטכנולוגיית VR ובאוזניות ייעודיות.
כדי לשים את הדברים בפרספקטיבה, חשוב לציין כי בשנת 2021 היו ברחבי העולם רק 16.44 אוזניות מציאות מדומה ((VR, שככל הנראה יעברו את רף ה-34 מיליון עד 2024. אבל כאשר משווים את הסטטיסטיקה הזו עם אוכלוסייה גלובלית של 8 מיליארד בני אדם, מבינים כי קצב החדירה לשוק של אוזניות VR עדיין איטי למדי. עם זאת, עפ"י Bloomberg Intelligence שווי השוק של מטאוורס יגיע ל-800 מיליארד דולר עד 2024.
תמחור אוזניות ה-VR עשוי גם הוא לשחק תפקיד באבולוציה האיטית הזו: עלות ממוצעת של אוזניות מציאות מדומה עומדת על כ-150 דולר, בעוד שהיקרות ביותר יכולות להגיע ליותר מ-1000 דולר. יתר על כן, רוב אוזניות ה-VR דורשות מחשבים או קונסולות משחקים חזקים, שגם הם יקרים בפני עצמם.
לאוזניות שייתנו למשתמשים חוויה באיכות נמוכה אין היגיון במטאוורס, אולם עבור משתמשי סמארטפונים רבים הן נוחות יותר להשגה. לדוגמה, אוזניות VR של Google Cardboard יכולות לעלות כ-$9 ולעבוד על אנדרואיד 4.1+ ועל הסמארטפונים העדכניים ביותר של iOS.
ובכל זאת, למרות שהיא בחיתוליה ומתמודד עם אתגרים טכנולוגיים לא מעטים וקצב אימוץ לא מהיר, המטאוורס יכול בקלות להוות game changer היסטורי בעתיד הלא רחוק. ובעוד שכיום הוא מאפשר רק אינטראקציה קולית וחזותית, הרי שהרחבת טכנולוגיית ה-5G עשויה להוביל לחוויות רב-חושיות וסוחפות לחלוטין.
יישומי Metaverse בתעשיית הנסיעות והתיירות
למרות שה-metaverse עדיין לא סוחף המונים בקנה מידה נרחב, מותגי מלונות שחושבים קדימה ולעסקי אירוח אחרים כבר ניכרת דריסת רגל בזירה החדשנית, וכבר כיום אנו יכולים לראות כיצד ה-metaverse מסוגל לשנות את תעשיית הנסיעות כמעט מהקצה אל הקצה.
כך למשל, בדצמבר 2021 רשת המלונות Marriott Bonvoy שיתפה פעולה עם האמניםTXREK , JVY ואריק ניקולאי כדי ליצור שלשת יצירות NFT בלעדיות וחד פעמיות. מי שעוד לא בקיא בעולמות ה-NFT, זה הזמן להסביר כי מדובר במעין מטבע וירטואלי חד-פעמי, סוג של רישיון או תעודה דיגיטלית מבוססי בלוקצ'יין. במקרה של מאריוט הרי שכל אחד מהאמנים מייצג נכס ייחודי - האמנות הדיגיטלית של Marriott Bonvoy, בהשראת מסע הפרסום Power of Travel של החברה - "פרשנות של הנסיעות מהחוויות הייחודיות של האמנים, הממחישה כיצד לנסיעות יש השפעה ברורה על רוח האדם".
רשת המלונות citizenM רכשה עולם משחקי וירטואלי של LAND in The Sandbox כדי לבנות מלון וירטואלי במטאוורס. לאחר מכן, המלון יציג אוסף בלעדי של אמנות דיגיטלית NFTs עם תגמולים מהעולם האמיתי.
Pixlr Genesis הוא מוזיאון לאמנות מבוזרת של NFTs – המטאוורס הראשון בעולם המבוסס על אמנות, ובכדי לשים את הדברים בפרספקטיבה לגבי מידת הערך של NFTs (למרות שהם מגיעים רק כפריטים דיגיטליים) - Artnet דיווח שיצירת "The Merge" של האמן הדיגיטלי Pak נמכרה ב-91.8 מיליון דולר בדצמבר 2021 ב-Nifty Gateway, במכירה פומבית מקוונת לאמנות דיגיטלית עבור NFTs.
בנוסף לאלו, ישנם עוד כמה מלונות שכבר מעודדים את אורחיהם לבצע הזמנת מלונות במטאוורס בפלטפורמות כמו Navitaire ו-SkyNav.
חברת התוכנה Mytaverse מציעה חוויות מרובות משתתפים של Metaverse בתלת-ממד עם פתרונות מצוינים לנוסעים עסקיים: חללים וירטואליים לפגישות, אירועים, אולמות תצוגה, חללי עבודה משותפים ועוד הרבה יותר. המטרה של החברה היא להפוך את הנסיעות העסקיות המסורתיות למיושנות על ידי ביטול עניינים כמו ג'ט לג, בדיקות אבטחה בשדה התעופה, טיסות יקרות וכו'.
Ariva Wonderland הוא משחק metaverse לנסיעות - עולם תיירות מבוסס בלוקצ'יין שבו משתמשים יכולים ליצור לעצמם אווטרים ולנסוע לערים וירטואליות ולאורך נקודות בזמן, להרוויח מטבעות קריפטוגרפיים, לקנות NFTs, להחזיק נכס, לבנות מרכזי תיירות וליצור אינטראקציה עם משתמשים אחרים בזמן אמת.
Google Earth VR עוזרת לנוסעים לגלות יעדים ברחבי העולם לפני שהם מתכננים את הטיולים שלהם ומזמינים כרטיסים בעולם האמיתי. חוויות וירטואליות כמו אלה עשויות גם לעורר תוכניות נסיעות עתידיות, מפני שהנוסעים יכולים להחליט מה לראות ולעשות במהלך החופשה האמיתית שלהם, איזה מלון להזמין וכו'.
היתרון של "לראות ולחוות לפני ההגעה" שמציע ה-metaverse יכול להוביל לחסכון משמעותי, להפחתת מתח שקשור בתכנון החופשה ולביצוע סקר שוק ברור וממוקד יותר של היעד עבור כל המשתתפים במסע. בניגוד לתמונות, סרטונים או עלוני טיולים לקידום מכירות, החוויה הווירטואלית תציג את היעד ואת האטרקציות שבו בתלת מימד עם פרטים מדויקים ומומחשים ויזואלית בצורה מרשימה.
האם המטיילים מוכנים למהפכת ה-Metaverse?
כפי שכבר צוין, ה-metaverse לא נמצא כיום בפני אימוץ המוני של משתמשים בעיקר בגלל אילוצי טכנולוגיה (תוכנה, אך גם רשת 5G) ועלותם הגבוהה של אוזניות ומחשבים אישיים המסוגלים להציע חוויה בחדות גבוהה. אבל לצד אלו, ישנן סיבות נוספות שמרחיקות כעת את המשתמשים משימוש נרחב בכלי האינטרנטי המהפכני:
מקור: Morning Consult
Morning Consult סקרה 4,420 מבוגרים בארה"ב וזיהתה כי פרטיות הנתונים ובריונות ברשת נמנות בין הדאגות המשמעותיות ביותר שמטרידות את הציבור הרחב ומרחיקות אותו בינתיים מהמטאוורס. הנה כמה ממצאים מרכזיים המייצגים את הדאגות העיקריות של המשתמשים:
- 55% מהמשיבים היו מודאגים ממעקב ומשימוש לרעה בנתונים האישיים שלהם
- 44% ממשתתפי הסקר חוששים מהתעללות ובריונות ברשת
- ל-39% מהאנשים חשוב להקפיד על בטיחות אישית בשימוש במטאוורס
- 38% מהנשאלים היו מוטרדים מהתעללות מינית
- כ-35% מהמשתתפים מוטרדים מהשפעות על בריאות הנפש
- 29% חוששים מתופעות רפואיות שונות, כמו מחלת תנועה, בחילות וכו' כתוצאה משימוש באוזניות ה-VR
לסטטיסטיקה הזו תוסיפו את ההשפעה על הסביבה עקב צריכת אנרגיה שהטרידה 28% מהנשאלים, ותקבלו את התמונה המלאה.
העניין במטאוורס יכול להיות נמוך גם מכיוון שהנוסעים עדיין לא מכירים אותו, ולכן חברות נסיעות שכבר יש להן נוכחות ב-metaverse צריכות אולי לשקול להגביר את מאמצי השיווק בקידום הצעות ה-VR שלהן היכן שהנוסעים נמצאים (לדוגמה, במדיה חברתית) במקום רק לפרסם הודעות לעיתונות.
בין אם המטיילים מוכנים ובין אם לא, היישומים הפוטנציאליים של מטאוורס לתעשיית הנסיעות הם אינסופיים ומסעירים את הדמיון ממש, ואין ספק שבשנים הקרובות העולם הדיגיטלי המהפכני הזה ימלא תפקיד מהותי בעתיד תעשיית התיירות והאירוח.