הכוח של שיווק במדיה החברתית בשנת 2024

ספטמבר 15, 2024 צוות כרמלון שיווק דיגיטלי

שיווק במדיה חברתית הוא הרבה יותר מטרנד חולף, בטח בשנת 2024, שבה הוא מהווה מרכיב קריטי וחיוני בכל אסטרטגיה עסקית מצליחה. עם פלטפורמות חדשניות שמציעות כל העת תכונות ומגמות חדשות, עסקים שרוצים להישאר רלוונטיים ובולטים במגרש התחרותי יצטרכו להתמודד עם לא מעט אתגרים, אך גם ייהנו מביצועים מתגמלים מתמיד. בין אם מדובר במינוף הכוח של סושיאל קומרס (social commerce - פעילות מסחרית בערוצי המדיה החברתית), או בבניית אמון מול הלקוחות באמצעות אינטראקציות אותנטיות – לרשות המותגים עומדים כיום יותר מאי פעם מגוון כלים מעולים למימוש המטרות הללו.

החשיבות הגוברת של סושיאל קומרס

בשנת 2024, תחום הסושיאל קומרס תופס את מקומו במרכז הבמה ולמעשה מטשטש את הגבול בין גלישה פאסיבית בערוצי המדיה החברתית לבין פעולת רכישה אקטיבית. פלטפורמות מובילות כמו אינסטגרם ו-TikTok מציעות כעת חווית רכישה ישירה בתוך האפליקציות עצמן, וכך למעשה הולכת ונעלמת הפניית לקוחות לאתרי סחר חיצוניים, בטח עם קהל יעד עצום ואינסופי בערוצי הסושיאל שנאמד כיום בכ-5.17 מיליארד משתמשים במדיה החברתית ברחבי העולם. כל אלו הופכים את השיווק במדיה החברתית לאסטרטגיה הכרחית עבור כל מותג ששואף למקסם את טווח ההגעה שלו ללקוחות פוטנציאליים, כשכבר כיום, 25% מהמשווקים מציעים מכירת מוצרים ישירות דרך האפליקציות של ערוצי המדיה החברתית. עסקים ומותגים שרוצים להישאר על המגרש התחרותי, צריכים לבצע בקביעות אופטימיזציה של החנות הדיגיטלית שלהם הפועלת ישירות במדיה החברתית שלהם וכן להבטיח שתמונות המוצרים, התיאורים וחוות הדעת של הלקוחות יהיו משכנעים ונגישים. בנוסף, חשוב מאוד גם לשמור על קשר קבוע עם לקוחות פוטנציאליים באמצעות אירועי שופינג חיים (live shopping events) ופוסטים המעודדים רכישה ישירה, שיכולים אף הם להניע לפעולה, להגדיל את כמות ההמרות ולבנות נאמנות ממושכת למותג.

מינוף תוכן שנוצר על ידי משתמשים (UGC) לצורך קידום מוצרים היא אסטרטגיה חשובה נוספת שכדאי לאמץ. כך, מותג שיעודד את הלקוחות לשתף את החוויות שלהם, לא רק שיגביר את האותנטיות והאמינות כלפיו, אלא גם יספק זרם של תוכן רענן, חדש ורלוונטי. בהקשר זה, ראוי לציין כי 92% מהצרכנים סומכים על המלצות מפה לאוזן ועל חוות דעת של גולשים ורוכשים כמוהם, מאשר על פרסום מסחרי מסורתי, מה שהופך את תוכן הגולשים לכלי רב עוצמה במערך הסחר החברתי של המותג. כדי למקסם עוד יותר את ההשפעה של תוכן הגולשים, חשוב ליצור קמפיינים המעודדים שיתוף ומתגמלים על תיוג וקידום של המוצרים שלהם בערוצי הסושיאל השונים. יתרה מזאת, שילוב של מסחר חברתי עם ערוצי שיווק אחרים, כמו ניוזלטר, שיווק במייל ושימוש במשפיענים, יכול אף הוא להגביר את המודעות למותג ולמסרים השיווקיים שלו.
כך, ע"י בניית אסטרטגיה מגובשת, המחברת את כל נקודות המגע עם לקוחות פוטנציאליים ורלוונטיים, ניתן לנווט אותם בצורה חכמה וחלקה במשפך המכירות, ובכך להגדיל את הסבירות לרכישות חוזרות.

אותנטיות ובניית אמון במותג במדיה חברתית

אותנטיות היא אלמנט חשוב במיוחד בשיווק יעיל במדיה החברתית, בטח בעידן שבו לקוחות מפגינים מודעות צרכנית מפותחת לצד ספקנות תמידית. חלפו הימים שבהם ניתן להסתפק בהעלאת פוסטים, מושקעים ככל שיהיו. הקהל המותחכם של היום מחפש יותר ויותר אינטראקציות אמיתיות ותקשורת שקופה ואמינה, ומותגים שיציגו ערכים אמיתיים ותהליכים ברורים, וגם ישקפו את הטעויות שלהם - יוכלו לבנות קהילות חזקות ונאמנות יותר. איך עושים את זה? בעיקר באמצעות שיתוף תוכן מסקרן על העסק, מתן מענה כנה וישיר לפניות של לקוחות ולקיחת אחריות על טעויות בזמן אמת, המסייעים בהגברת האמון במותג.

חשוב לזכור כי שקיפות פירושה לא רק לחלוק את הדברים הטובים, אלא להיות אמיתיים לאורך כל הדרך. מותגים שמכירים באתגרים ובכישלונות שלהם נתפסים כצנועים ואנושיים יותר, דבר המתחבר מאוד לעולם הערכים של הצרכנים המודרניים. כך למשל, אם השקת מוצר לא התנהלה כפי שתוכנן, הרי שהתייחסות לעניין בגלוי לב והתווית צעדים לשיפור, יכולות בהחלט להפוך ממשבר פוטנציאלי להזדמנות לבניית אמון מחודש. לכן, מותגים המאמצים את רמת הפתיחות הזו, יגלו שלקוחות מעריכים אותם על כך ומתגמלים את הכנות שלהם, מגמה שתלך ותתחזק בשנים הקרובות.

שמירה על אותנטיות חשובה מאוד גם בקרב המשפיענים של המותג והשותפיות שהוא יוצר סביבו. צרכנים ממהרים לזהות חוסר כנות, ולכן רצוי ליצור שיתופי פעולה עם משפיענים אמינים שמזוהים עם ערכי המותג ומתאימים לו, כך שהחיבור למשפיען ירגיש טבעי ולא מאולץ. בעולם מלא בפייקים ובפילטרים, הישירות והאמת הפשוטה יכולות לבדל את המותג וליצור סביבו מוניטין חיובי מתמשך והאותנטיות של המשפיענים המתאימים בהחלט יכולה להגביר את אמינות המותג בעיני הלקוחות.

ההשפעה הגדולה של AI ואוטומציה

בינה מלאכותית (AI) מחוללת מהפכה של ממש באופן שבו מותגים יוצרים ומספקים תוכן במדיה החברתית. כלים המופעלים על ידי בינה מלאכותית מאפשרים למשווקים ליצור תוכן רלוונטי, איכותי ומותאם אישית לתחומי העניין של משתמשים ייחודיים, כשעל ידי ניתוח התנהגות המשתמש, ההעדפות שלו והאינטראקציות שהוא מקיים, AI יכולה לייצר המלצות מותאמות אישית, הצעות למוצרים ואפילו רעיונות לתכנים שתומכים במסר השיווקי. רמה זו של התאמה אישית מדויקת, משפרת את מעורבות המשתמש ומגבירה את הפוטנציאל בהגדלת ההמרות.

בנוסף, בינה מלאכותית עוזרת למותגים לייעל את אסטרטגיית התוכן שלהם על ידי חיזוי של סוגי הפוסטים שיניבו את הביצועים הטובים ביותר. באמצעות אלגוריתמים של למידת מכונה, AI יכולה לנתח נתוני עבר ולזהות מגמות ודפוסים נפוצים, ובכך לאפשר למשווקים לחדד, לדייק ולהתמקד בתוכן מניע לפעולה, שיעביר את המסר הנכון לקהל הנכון ובזמן הנכון.

עם זאת, בעוד שבינה מלאכותית מציעה יתרונות מדהימים באמת, חשוב למצוא את האיזון בין אוטומציה לבין מגע אנושי. הישענות יתר על AI עלולה להוביל לאובדן האותנטיות, שכפי שהוזכר קודם, קריטית לבניית אמון. לכן, מותגים צריכים להשתמש בבינה מלאכותית כדי לשפר את האסטרטגיה שלהם, א-בל לא להחליף את הקשרים האישיים והאמיתיים שהופכים את השיווק במדיה החברתית לעוצמתי כל כך.

צ'אטבוטים של שירות לקוחות ומדיה חברתית

בשנת 2024 צ'אטבוטים מהווים את המרכיב העיקרי בשירות הלקוחות במדיה החברתית. מדובר בכלים המבוססים על בינה מלאכותית המציעים תמיכה מיידית ותקשורת יעילה, ויכולים להתמודד עם מגוון רחב של פניות לקוחות - ממתן מענה לשאלות נפוצות ועד לפתרון בעיות מורכבות יותר, וכל זאת ללא צורך בהתערבות אנושית. אפשרויות אלו משנות את כללי המשחק עבור מותגים המעוניינים לספק שירות זמין ואמין מסביב לשעון עם תגובה מהירה ואפקטיבית, אולם למרות היעילות הרבה שלהם, חובה לתכנן בקפידה את פעילות הצ'אטבוטים כדי שלא ייראו רובוטיים מדי. המפתח כאן הוא התאמה אישית, תוך שימוש בשמו הפרטי של הלקוח, מתן פתרונות רלוונטיים ואפשרות למעבר מהיר לנציג אנושי בעת הצורך. אם כל אלו מיושמים בצורה מדויקת וחכמה, הצ'אטבוטים יכולים לשפר משמעותית את חווית הלקוח ואת שביעות רצונו, ולא פחות חשוב – לאפשר לנציגים האנושיים להתמקד בנושאים מורכבים ורגישים יותר.

עם זאת, חשוב מאוד לעקוב באופן קבוע אחר האינטראקציות בצ'אטבוטים כדי להבטיח שהם לא "מזייפים", פועלים כמצופה ומעניקים ללקוח את המענה הרצוי. יחד עם היכולת של כלי ה-AI לספק פתרונות אפקטיביים ביותר, הם אינם חפים מטעויות, ולכן מותגים שיבצעו אופטימיזציה מתמשכת ויפעילו תבונה אנושית כשדברים משתבשים, ישמרו על סטנדרט גבוה של שירות לקוחות.

כוחה של קהילה אינטראקטיבית מעורבת

בניית קהילה פעילה נחשבת כיום לאחת האסטרטגיות החזקות ביותר בשיווק במדיה החברתית, כשמותגים המטפחים קשרים אמיתיים עם העוקבים שלהם נהנים מיתרונות רבים, כמו נאמנות הלקוחות ומעורבות שלהם. עסק שרוצה ליצור וליהנות מקהילה פעילה, לא יכול להסתפק בפרסום תוכן בלבד, אלא צריך לאפשר שיחות בין חבריה, לעודד אינטראקציה איתם ולספק מרחב שבו העוקבים מרגישים שקולם נשמע ומקבל יחס.

לשם כך, אפשר ליצור קבוצות או פורומים בלעדיים שבהם חברים יכולים לדון בנושאים הקשורים למותג ולעולמות התוכן שלו. אלו מרחבים המאפשרים קשרים עמוקים יותר ומעניקים לעוקבים תחושת שייכות וחיבור. בנוסף, ניתן לקיים אירועים חיים, כמו מפגשי שאלות ותשובות או סדנאות מקוונות, שיכולים בהחלט לקרב את הקהילה וליצור אינטראקציה בזמן אמת. אירועים אלה לא רק מגבירים את המעורבות, אלא גם גורמים למותג להיראות נגיש ואמין, דבר שיחבר אותו יותר לקהל שלו.

מרכיב מרכזי נוסף בבניית קהילה הוא תגמול של חברים נאמנים, כמו הדגשת תוכן שנוצר על ידם, הצגת ההמלצות שלהם או מתן הטבות מיוחדות למשתתפים הבולטים. כל אלו גורמים לעוקבים להרגיש שהם מוערכים ע"י המותג, וסביר שירצו להביע בו תמיכה, לתרום לצמיחתו, ובכך לחזק את הקשר בינו לבין הקהילה שלו.

אסטרטגיות למעורבות קהילתית
בשנת 2024, המותגים המצליחים ביותר הם אלו שמעודדים השתתפות פעילה של העוקבים שלהם ויוצרים אינטראקציות משמעותיות עם חברי הקהילה. הדבר דורש השקעה עקבית תוך הקפדה לשים תמיד את הלקוח במרכז. אסטרטגיה אחת היא ליצור תכנים המעודדים דיאלוג, כמו סקרים, שאלות או אתגרים נוספים, המזמינים עוקבים לחלוק את דעותיהם וחוויותיהם ומטפחים תחושה של מעורבות קהילתית.

אסטרטגיה יעילה נוספת היא לתקשר עם חברי הקהילה ברמה האישית - תגובה להערות שהעלו, התייחסות למשובים שלהם והבעת הערכה לתרומתם - מסייעות בביסוס מערכות יחסים חזקות יותר. ויוצרים לעוקבים סביבה נעימה ומכילה יותר המעודדת השתתפות פעילה יותר.

גם עקביות היא מרכיב משמעותי בכל הנוגע למעורבות של הקהילה. מותגים המפגינים נוכחות קבועה במדיה החברתית יפתחו סקרנות רבה יותר בקרב העוקבים שלהם, ולכן חשוב לפרסם תכנים באופן שוטף, לערוך אירועים מיוחדים ולקיים אינטראקציה רצופה עם העוקבים, שבתמורה ייצרו קהילה תוססת, פעילה, נאמנה ומעורבת.

כוחו של השיווק במדיה חברתית ימשיך לגדול ככל שהזמן יחלוף ויאפשר למותגים  הזדמנויות רבות יותר להתחבר לקהלים שלהם. מהגידול המתמיד של המסחר בסושיאל ועד לחשיבות האותנטיות וההשפעה העצומה של ה-AI - האסטרטגיות שסרקנו כאן הן כלים חיוניים להצלחה דיגיטלית. על ידי התמקדות בבניית אמון, אימוץ טכנולוגיה רלוונטית וטיפוח קהילות פעילות, מותגים יכולים למקסם את מלוא הפוטנציאל של המדיה החברתית כדי להניב רווחים והצלחות, אולם יחד עם זאת, תמיד צריך לזכור ולהזכיר, כי בעולם שנשלט על ידי אלגוריתמים "קרים ומנוכרים", אין תחליף ממשי למגע האנושי שהוא זה ש*באמת* יגרום למותג לבלוט ולייחד את עצמו.