אל תישארו מאחור: החשיבות של בניית אסטרטגיה דיגיטלית חכמה

מאי 19, 2022 מיכאלה ליקה בטלר

נתחיל מהמסקנה הבלתי נמנעת – אם אין לכם אסטרטגיה דיגיטלית חכמה, סביר להניח שלא תהיה לכם נוכחות מקוונת מוצלחת, ויתרה מכך, אם העסק שלכם שואף להישאר על המגרש ולרשום הצלחות בהווה ובעתיד – הרי שאין לכם את הפריבילגיה לוותר על פיתוח ויישום של נוכחות דיגיטלית מדויקת ויעילה, ואם אפשר עוד היום!

למגיפת הקורונה שתקפה את העולם בשנת 2020, הייתה השפעה קריטית על האופן שבו ארגונים חייבים לנהל את עסקיהם כדי להגיב לצרכים ולדרישות החדשות שגוברות והולכות בקרב צרכנים ולקוחות חדשים. כך למשל, חנויות ומסעדות רבות נאלצו בתקופה זו לשנות כיוון ולהציע ללקוחותיהם אפשרות להזמנות מקוונות ומשלוחים עד הבית, שהחליפו את הביקור הפיזי במקום. לצד זאת, גם מוסדות פיננסיים וציבוריים רבים חוו במהלך תקופת הקורונה, עלייה בכמות השאילתות המקוונות והיו צריכים לפתח פתרונות מהירים ולספק מענה הולם ללקוחותיהם.

רבים מהעסקים הללו, שמן הסתם לא תכננו להגביר את ההיצע הדיגיטלי שלהם באופן כה בלתי צפוי ופתאומי, הצליחו להתמודד עם האתגרים שהציבה התקופה המורכבת בהצלחה רבה. כך, במקום לתת למגיפה ולהשלכותיה לפגוע משמעותית בהכנסותיהם, באיכות השירות ובמוניטין שלהם, עסקים אלו הפגינו תושייה וכושר התאוששות מרשים בזכות שימוש באסטרטגיות יעילות של חשיבה קדימה, דבר ששמר על היציבות העסקית שלהם גם בעת המשבר ושמר על נאמנות הלקוחות.

הקורונה היא רק מקרה אחד שמוכיח את החשיבות הרבה של בניית אסטרטגיה דיגיטלית חכמה, כשגם לולי המגיפה – ברור לחלוטין שלחברות בעלות דריסת רגל דיגיטלית מוצקה יש סיכוי רב יותר לשרוד ולהתמודד בהצלחה מול המתחרים שלהן, ובוודאי במקרה של משבר בינלאומי חמור שעלול לצוף במפתיע.

אז למה חשוב לבנות את האסטרטגיה הדיגיטלית שלכם כבר עכשיו?

לבניית אסטרטגיה דיגיטלית חכמה כעת ישנם יתרונות רבים, המסייעים לעסקים במגוון היבטים, כמו:

  • להתמודד בהצלחה מול המתחרים
  • להגיע ליותר לקוחות
  • להגדיל את הרווחים וההכנסות
  • להישאר רווחיים גם בעתות משבר
  • להיות מוכנים יותר מפני אירועים משבריים ולא ודאיים
  • לצעוד לעבר העתיד ולהישאר רלוונטיים תמיד
  • לתת מענה לצרכים ולדרישות הצרכנים

חברות דיגיטליות מסוגלות להתאים את עצמן לתקופה

סקר של Deloitte, פירמת הייעוץ הניהולי והאסטרטגי המובילה בעולם שנערך בשנת 2021 בנושא טרנספורמציה דיגיטלית, מצא כי חברות שאימצו גישות דיגיטליות התואמות את רוח התקופה – יהיו מוכנות לנווט את השינויים הדינאמיים, טוב יותר מאשר חברות שלא עושות זאת, או משתמשות בדיגיטל באופן מצומצם וחלקי בלבד.

יכולת ההתאוששות הזו העניקה לעסקים יציבות משמעותית והזדמנות להשתמש בטכנולוגיות מתקדמות )כמו AI ולמידת מכונה), מתוך מטרה לשפר את חוויית הלקוח ולעמוד בציפיות שלו. חברות אלו גם נהנו מפיתוח יוזמות של טרנספורמציה דיגיטלית במהלך המגיפה, וגילו רצון עז להמשיך להיות מעודכנות כל הזמן בשינויים ובקידמה הטכנולוגית.

כמה נתוני מפתח במחקר של Deloitte משקפים כיצד חברות שאימצו אסטרטגיות חדשניות הובילו את הארגון להתפתחות דיגיטלית שהשפיעה באופן חיובי על יכולתן לשנות ולנצח. חברות שאימצו מנטליות דיגיטלית ביישום שתי טכניקות או יותר מהוות 13% מהמשיבים לסקר. ארגונים מתפתחים דיגיטלית, דהיינו בתחילתם דרכם לאמץ טכנולוגיות אלה, מהווים 87% מהנשאלים:

  • 35% מהחברות המבוססות דיגיטל טענו שהיכולות הדיגיטליות שלהן עזרו להן להתמודד עם האתגרים של הקורונה. רק 24% מהחברות הפחות דיגיטלית דיווחו על הישגים דומים
  • 77% היו בעלי מסוגלות גדולה יותר להרחיב את סקאלת ההצלחות, לעומת 64% שלא היתה להן טביעת רגל דיגיטלית משמעותית
  • 74% דיווחו על גידול בהכנסות מעל הממוצע, לעומת 65% מהחברות הפחות מעורבות בדיגיטל

אז... איך לתכנן אסטרטגיה דיגיטלית חכמה?

נכון לעכשיו, כבר ברור לחלוטין שעליכם לתכנן אסטרטגיה דיגיטלית חכמה כדי להישאר תחרותיים ורלוונטיים בכל נישה מקוונת. האסטרטגיה שלכם צריכה לכלול את הנוכחות המקוונת שלכם +  ערוצי מדיה דיגיטלית, אם באמצעות קמפיינים ממומנים ובין אם בדפים העסקים הרשמיים שלכם ברשתות החברתיות הללו.

למעשה, אסטרטגיית שיווק דיגיטלית חכמה תאחד את כל הערוצים המקוונים והלא מקוונים כדי לספק חווית לקוח חלקה ואחידה: האתר שלכם, ערוצי מדיה חברתית, פרסום דיגיטלי, אפליקציות לנייד, אתר מותאם לנייד, צ'טבוטים, שיווק בדוא"ל, VR ועוד.

כמובן, שכל המאמצים השיווקיים הללו דורשים שיתוף פעולה פעיל של צוותי המכירות ויחסי הציבור והשיווק שלכם, שבלעדיהם לא תוכלו ליצור אסטרטגיה דיגיטלית חדשנית.

אז איך ומאיפה מתחילים?
השתמשו בכלי RACE שנוצר על ידי Smart Insights כדי לבנות את האסטרטגיה הדיגיטלית שלכם, ומגלם כמה פעולות חיוניות להצלחת המהלך:

  • הגברת מודעות: צרו מודעות למותג, למוצרים ולשירותים שלכם תוך שימוש בכל האמצעים שאתם יכולים להרשות לעצמכם, למשל - אתר אינטרנט, מדיה חברתית, שיווק בדוא"ל, פרסום, הודעות לעיתונות, מודעות לא מקוונות ומדיה לא מקוונת
  • פעולה: בנו את המומנטום התקשורתי שלכם על ידי מעורבות של הקהלים שהגעתם אליהם.
  • המרה: הפכו את הלקוחות הפוטנציאליים ללידים או ללקוחות משלמים באמצעות אסטרטגיות השיווק שלכם. השתמשו בערוצים המקוונים והלא מקוונים שלכם כדי להשיג מטרה זו
  • מעורבות (Engage): אל תפילו את הכדור, הוא כרגע בידיים שלכם! במקום זאת, שמרו על קשרים משמעותיים לאורך זמן עם הלקוחות, העוקבים והמעריצים שלכם בעבר ובהווה, כדי לשמר אותם, להחזיר אותם ולהפוך אותם לנאמנים למותגRACE - Framework

RACE-Framework מתוך:  Oxford College Marketing

מן הסתם, חלק מהעסקים אינם יכולים להרשות לעצמם לכלול את מרכיבי הגברת המודעות למותג שנקבעו במסגרת ה-RACE – בין אם את כולם או חלקם - אך עם זאת, כולם יצטרכו לעמוד לפחות  בדרישות הבאות שקריטיות להבאת הישגים דיגיטליים:

  • חוויות: צרו חוויות לקוח יוצאות דופן
  • תובנות: נתחו את הנתונים ושאבו מהם מידע יקר ערך. פעלו בהתאם לתובנות שעלו, ובכל תצליחו לשפר את חווית הלקוח
  • פלטפורמות: שלבו פלטפורמות דיגיטליות מגוונות שיסייעו לכם לשפר את היכולות הדיגיטליות ולהציע חוויות לקוח טובות יותר
  • קישוריות: וודאו שכל הפלטפורמות הדיגיטליות שלכם מחוברות ופועלות בצורה חלקה כדי לפשט את מסע הלקוח ברחבי הנכסים הדיגיטליים שלכם
  • אמינות: נהלו את העסק שלכם בצורה אתית, אמינה וישרה

דרישות דיגיטליות ושיקולים אסטרטגיים

מתוך:  Deloitte Insights

 

כצעד ראשון, מומלץ להתחיל בביצוע אופטימיזציה של הערוצים הדיגיטליים הקיימים, ואחר כך להשקיע באלו שאינכם משתמשים בהם בשוטף. כמו כן, אם אתם לא מומחי שיווק דיגיטלי, מאוד לא מומלץ לעשות זאת בעצמכם. במקום זאת, כדאי מאוד להיעזר בשירותיה של חברה המומחית בשיווק דיגיטלי או לגייס איש מקצוע שכזה לצוות שלכם. כך הדברים יהיו מטופלים כמו שצריך. שירותים אלו, גם אם הם עשויים אולי להיראות בתחילה לא זולים, יוכיחו שהם בעלי ערך עצום לצמיחת העסק שלכם בטווח הארוך.