חשיבות המיתוג לעסקים קטנים

דצמבר 02, 2021 מיכאלה ליקה בטלר

עבור עסקים קטנים, מיתוג נכון יכול להיות ההבדל בין הצלחה לכישלון: הוא מחבר את העסק עם הלקוחות הנכונים, ובסופו של דבר מייצר צמיחה. תפקיד המיתוג הוא לייחד כל עסק ממתחריו, אך חשיבותו גדולה הרבה מעבר לכך.

מה זה מיתוג?

מיתוג הוא אסטרטגיה שיווקית שתפקידה למצב את העסק בענף בו הוא עוסק, תוך השפעה על התפיסות וההשקפות של אנשים לגבי ערכי הליבה, האיכויות, המוצרים, השירותים ועוד. במהותו, מיתוג הוא אוסף פעולות שמטרתן להשפיע על תפיסות הלקוח תוך בידול העסק ממתחריו.

מיתוג הוא תהליך שיטמיע בתודעת הלקוחות תכונות מעבר לייצוג החזותי של לוגו. לוגו צריך להפוך מותג לבלתי נשכח ולעורר מודעות, תגובות רגשיות והכרה. עם זאת, תהליך המיתוג הוא רחב יותר וכולל תיוג, סלוגנים, שפה ייחודית, ערכי ליבה, עיצוב מוצר, צבעים ועוד.

קיצור תולדות הלוגו

מיתוג הוא לא דבר חדש. למעשה, הוא הולך אחורה עד לשנת 2,250 לפנה"ס, לאזור התרבותי של עמק האינדוס בצורה של חותמות מעוצבות.

לפי האינדיאנולוג של UCLA סטנלי וולפרט, החותמות המפוארות בצורות של נמרים, שוורי ברהמה, פילים וחיות אינדיאניות אחרות נוצרו כנראה עבור סוחרים שהשתמשו בהם כדי 'למתג' את מרכולתם - מור, קארל וריד, סוזן (2008), הולדת המותג: 4000 שנים של היסטוריית מיתוג. היסטוריית אוטובוס. 4. 10.1080/00076790802106299.

המותגים הראשונים היו סמלים ששימשו לסימון סחורה וחיות. "מותגים" אלה הקלו על אנשים - בעלים, מוכרים וקונים - לזהות את הסחורה. מנהג זה נמשך עם סמלים על חותמות שעווה אשר שימשו למכתבים ומסמכים רשמיים, לסמלים ועוד.

בשלב מאוחר יותר, חברות החלו להשתמש בסמלים עבור לוגו כדי לייצר זכירות עקבית במוחם של הקונים. האינפוגרפיקה הבאה מציגה היסטוריה קצרה של הלוגו וחשיבותו בתהליך המיתוג.

ההיסטוריה של הלוגו וחשיבותו בתהליך המיתוג

ההיסטוריה של הלוגו - מקור: visual.ly

 

הלוגו האידיאלי לעסקים קטנים כיום, יתאפיין בדברים הבאים:

  • זכירות: צורות פשוטות, בלתי נשכחות וניתנות לזיהוי. בחרו את הצבעים הנכונים: צבע משפר את זיהוי המותג בעד 80% (מקור: SmallBizGenius.net).
  • ייחודיות: לעולם אל תעתיקו או תחקו לוגו אחר. לוגו הוא הסימן המסחרי של עסק, והעתקה של לוגו או ייצור לוגו דומה מאוד ללוגו קיים, מעמידה אתכם בסכנה לנקיטת צעדים משפטיים נגדכם.
  • נצחיות: לפעמים יש הגיון בלבצע שינויים קלים בלוגו, אבל מרבית הלוגואים הם נצחיים ולא מתחלפים. לדוגמה, בשנת 1886, פרנק מ. רובינסון הגה את הלוגו המפורסם של קוקה קולה, אחד המפורסמים והמזוהים בעולם עד היום.
  • פלואידיות: קחו בחשבון שייתכן שתצטרכו להשתמש בלוגו שלכם גם במסמכים רשמיים, אך גם באינטרנט. לכן הוא צריך להיות מגוון מספיק כדי להיראות טוב על כל רקע ובכל גודל.
  • רלוונטיות לעסק: עצבו לוגו שמשדר את היקף הפעילות והנישה של העסק שלכם.

מיתוג בזמנים מודרניים

הלוגו הוא הייצוג החזותי החשוב ביותר של מותג. ובכל זאת, חיוני להכיר בכך שעיצוב לוגו אינו ההיבט היחיד שיש לקחת בחשבון בעת תכנון אסטרטגיית מיתוג.

המונח "מותג" בשיווק המודרני הופיע בספרו של H.D. Wolfe "Techniques of Appraising Brand Preference and Brand Consciousness by Consumer Interviewing" מ-1942, אך מיתוג כאסטרטגיה שיווקית החל מאוחר יותר, בשנות ה-70 ואיתו מדריכים לסגנון מיתוג המכילים את הלוגו, פלטת הצבעים, החזון והיעוד של חברה, הנחיות תדמיתיות וסיפור המותג - כל המרכיבים שנועדו לשכנע את הלקוחות ולהמיר אותם לקונים ובתרחיש האידיאלי - מעריצי מותג.

לכן, אסטרטגיות מיתוג עכשוויות חייבות לכלול מדריך סגנון מיתוג מוגדר מראש המותאם אישית לארגון שלכם. אז, ראשית, צרו את מדריך הסגנון שלכם:

  • סיפור מותג: הגדירו את החזון והגדרת המשימה שיציגו את המותג שלכם לעולם והתחשבו בקהלי היעד שלכם ובקול (המונחים שבהם אתם משתמשים בסטוריטלינג) שאתם רוצים להשתמש בהם כדי למשוך אותם;
  • עיצוב לוגו ייחודי, נצחי, בלתי נשכח, ניתן להרחבה ורלוונטי לנישה - זה המקום להנחיות הלוגו: צבע, זכויות שימוש, וריאציות וכן הלאה;
  • פלטת צבעים עקבית - קודי RGB ו-HEX, CMYK ו-PANTONE, להתאמת הצבעים בכל נייר מכתבים, אתר, אפליקציה וחומרי שיווק אחרים של החברה;
  • ערכת סוג: גופן אחד או יותר בשימוש עקבי בכל חומרי השיווק;
  • תמונות: בחרו את התמונות בהן תשתמשו ברשת או בנייר מכתבים ועזרי שיווק אחרים, כדי לייצג את המותג שלכם. באופן אידיאלי, תמונות אלה צריכות להיות מקוריות, ולא קנויות ממאגר ציבורי.

המצב האידיאלי ליצירת מדריך סגנון מיתוג טוב ואסטרטגיה המיועדת להצלחה, הוא להימנע מגישת עשה זאת בעצמך ולשכור את שירותיו של מומחה מיתוג. למרות שמדובר בהוצאה שיכולה להיות לא קטנה, זוהי השקעה נבונה לטווח ארוך. מומחי מיתוג יזהו מתחרים בעלי שמות זהים או דומים וימצאו את המשמעות של אותם שמות בשפות אחרות או ישימו לב אם המונחים פוגעניים או לא מחמיאים למותג שלכם. הם גם יזהו סמלי לוגו דומים או זהים, יגדירו את אסטרטגיית המיתוג הנכונה עבור החברה שלכם, וילוו אתכם גם בתהליך פיתוח ומיצוב המותג

מדריך מיתוג מקוצר

עם או בלי מומחה מיתוג, אלה הפעולות שמומלץ לנקוט בהן כדי ליצור מותג טוב:

  • הגדירו את הפרסונה העסקית שלכם: מי אתם, מה אתם מוכרים, מה אתם מקווים להשיג ומהן המטרות העסקיות שלכם. שלב זה קודם לכל השאר.
  • תארו את קול המותג: נסחו את המשימה (או המטרה) ואת החזון שלכם בהתבסס על הערכים הארגוניים, האמונות, הכוונות שלכם ועוד. כל הנ"ל מרכיבים את הבסיס לערכי המותג שלכם, שמעוררים ומשכנעים את הצרכנים לא רק לקנות אלא גם לתמוך בהם. פנו לרגשות ולערכים של הקהל שלכם, והשתמשו בקול המותג באופן עקבי בכתיבת כל החומרים השיווקיים.

מיתוג לעסקים - קוקה קולה

  • הגדירו מה מייחד את המותג שלכם: זהו את הערכים והיתרונות הייחודיים שלכם עבור הצרכנים, ואת התכונות שמבדילות אתכם מהמתחרים. כעסק קטן, אתם חייבים להיות טובים יותר, מודעים ומקוריים יותר מאחרים בתחום. המוצר / שירות שלכם אמור לספק עבור לקוחות יותר מצורך נקודתי או מחיר נוח כדי שתוכלו להישאר תחרותיים. עליכם לגרום ללקוחות פוטנציאליים להאמין במותג שלכם ובערכיו.
  • זהו את קהל היעד שלכם: מי הלקוחות שלכם? בניגוד למה שאולי תצפו, אולי תצטרכו לתמרן בין הלקוח האידיאלי שלכם (שהייתם רוצים שיקנו את המוצר/שירות שלכם) לבין המציאות (אנשים המתעניינים במוצר/שירות שלכם).

תהליך זה אורך ימים, אם לא שבועות של מחקר. לאחר המחקר, הגדירו את אישיות הקונים שלכם. כשמדובר עסק קטן, מומלץ להגביל את מספר אישיות הקונים לשבע: שניים-שלושה שיתארו את הלקוח האידיאלי שלכם והיתר עבור תחזית שוק מבוססת מחקר.

  • השראה באמצעות חזותיים: מרבית בני האדם הם ויזואליים מטבעם, כך שמומלץ לבחור את הדימויים בקפידה. הלוגו הוא חלק מתהליך זה, אך מדובר גם בגרפיקה של אתר האינטרנט ולמעשה כל החומרים השיווקיים והמוצרים הממותגים של העסק. מדריך סגנון המיתוג שלכם צריך לכלול קווים מנחים שיתייחסו לשימוש בתמונות, צבע ואלמנטים ויזואליים אחרים.
  • השתמשו במיתוג לטובתכם: השקיעו את כל המאמצים שלכם בכל מה שקשור לקידום העסק: אתר אינטרנט, חומרים שיווקיים מודפסים, פרסום, מדיה חברתית ועוד. זכרו להיות עקביים, לא לחקות מותגים אחרים ולשמור על אותנטיות.

מדוע מיתוג חשוב עכשיו יותר מתמיד?

מיתוג גוזל זמן: לוקח חודשים לבנות בית אבל רק דקות להפיל אותו. לוקח לעסק חיים שלמים לבנות מותג, אבל רק טעות אחת לרסק אותו.

כמו כן, בעידן המעורבות החברתית, מותגים רבים ממלאים את הפיד שלנו בתוכן מממומן, כתבות, מודעות אגרסיביות ועוד, ובכך "חונקים" את המסר. אסטרטגיות אחרות שמבדילות אותם מהמתחרים. האסטרטגיה המומלצת ביותר היא תמיד לעודד את מעורבות המשתמשים כדי להישאר תחרותיים ורלוונטיים.

קחו בחשבון את הנתונים הסטטיסטיים הבאים:

  • צרכנים נוטים להיות נאמנים למותגים: 56% אוהבים מותגים ש"תופסים אותם" ו-89% נשארים נאמנים למותגים שחולקים את הערכים שלהם (מקור: Fundera.com).
  • צרכנים אוהבים מותגים שמתחייבים לשקיפות: למעלה מ-94% מכלל הצרכנים מסתמכים על מותגים הבונים יחסי אמון (מקור: Biznology.com).
  • מדיה חברתית היא מניע טוב לנאמנות לקוחות: 71% מהצרכנים עם חווית מותג חיובית ברשתות החברתיות צפויים להמליץ על המותג לחברים ובני משפחתם (מקור: Oberlo.com).

בהתבסס על הדוגמאות הללו, המסקנה היא לעסוק במיתוג באופן עקבי ותמידי. מצד אחד, צריך להיות מספיק אגרסיביים - עם מודעות ממומנות, פוסטים בבלוג, הודעות לעיתונות ועזרים שיווקיים אחרים, כדי להניע בעדינות את העוקבים, תומכי המותג ולקוחות פוטנציאליים לפעולה. אבל מצד שני, הימנעו מ"לחנוק" את הקהלים שלכם. הסוד הוא להישאר נאמנים למטרה, לקול המותג ולערכיו. מיתוג זה אתם!