סמארט דאטה (Smart Data) הוא מונח חדש המתייחס למידע דיגיטלי שמקורו בביג דאטה
(Big Data), אשר מתורגם לנתונים מעשיים שניתן להשתמש בהם כדי לדייק החלטות בנושאי שיווק, עיצוב האתר, מידע ללקוחות וכו'. שלא כמו ביג דאטה, שמכיל כל מידע מכל סוג, סמארט דאטה הוא הקשרי ועשיר במידע משמעותי, כגון מדדי ביצועים מרכזיים (KPI), המרות ותובנות אחרות הניתנות ליישום.
נתוני הסמארט דאטה מופקים מתוך נתוני הביג דאטה על ידי אלגוריתמים חכמים והופכים לדפוסים או למידע אחר המשקף התנהגויות משתמש, נתוני קניות, טרנדים, ניתוחי מכירות ועוד.
יתרונות מרכזיים בניתוח נתונים
הפיכת נתונים לא מובנים לתובנות הניתנות לפעולה.
ביג דאטה כאמור, מתייחס לכמות מידע עצומה, לא מובנית ובעצם חסרת תועלת אם לא "מסננים" את המידע באמצעות מספר אלגוריתמים כדי להפוך אותו למידע שניתן לגזור ממנו מסקנות ותובנות. כדי להגיע ל-smart data, יש לעלות ברזולוציות המידע שמספק big data ולהפוך את המידע לתובנות הניתנות ליישום. לשם כך, יש לייצר קבוצות משנה או אשכולות נתונים המבוססים על תחומים ספציפיים כמו היסטוריית רכישת לקוחות, מיקום, התנהגות באתר וגורמים אחרים הרלוונטיים לעסק שלכם.
מיקוד לקוחות טוב יותר
על ידי הבנת התנהגויות הלקוח והעדפות הקנייה, ניתן לשפר את האתר.ים שלכם - תמונות, מידע על המוצר, תמחור והצעות מיוחדות - למכירות טובות יותר ולהגדלת החזר ההשקעה - ROI.
ניתוח הנתונים מקמפיינים פרסומיים קודמים עשוי לסייע לכם לתכנן מבצעים טובים יותר המכוונים לפלחי לקוחות מסוימים, תחומי עניין, רכישות נלוות (למשל, "מוצרים הקשורים לפריט זה" של אמזון) וקריטריונים שנקבעו מראש על בסיס הנתונים.
זיהוי דפוסי גלישה של לקוחות על פי קטגוריות המוצרים, יכול למקד אתכם בפלחי הלקוחות הנכונים ולהגדיל את המכירות כאשר המבצעים משולבים עם קמפיינים שיווקיים אחרים כמו פרסום מסורתי וקמפיין אימיילים.
ניבוי ביקושים מצד הלקוחות
ניתוח נתונים גם מועיל בתחזיות מכירות, ובעל ערך במיוחד לאתרי מסחר אלקטרוני בכדי לייעל מלאים, וכן גם לחיזוי מכירות פוטנציאליות ולחידוד אסטרטגיות שיווק כדי לעמוד ביעדים אלה.
שימוש בניתוח נתונים לחיזוי ביקוש הלקוחות ימנע אכזבה מהלקוחות על ידי מחיקת פריטים שאינם במלאי וזמני אספקה איטיים. קמעונאים יכולים להשתמש בניתוח נתונים כדי לחזות גם תשואות ומקורות.
מודיעין עסקי טוב יותר
ההבנה של מה הצרכנים מחפשים, מה הם אוהבים לקנות ועל מה הם מוכנים לשלם, מספקת לסמאט דאטה את הנתונים הדרושים כדי לעזור לעסקים לשפר את המכירות ולצמוח. לדוגמה, בשנת 2018, מבשלת הבירה הגדולה בעולם - AB InBev רכשה את חברת הטכנולוגית לפיתוח מוצרים לענפי המזון, המשקאות והקמעונאות Weissbeerger, כדי להתחבר לנתונים לשם ניתוח שתייני הבירה והרגליהם - איזה טעם של בירה הם אוהבים, כמה בירה נמכרת, היכן ומתי - כדי להגדיל את היקף השוק שלה.
"הודות ל- Weissbeerger, אנו יכולים לתמוך טוב יותר בשותפים שלנו בתעשיית האירוח, ואנו יכולים להבין את צרכי הלקוחות עוד יותר טוב", אמר דובר AB InBev, פיטר דרקון, ל- De Tijd.
סמארט דאטה מאפשר גם לעסקים לזהות מגמות ולחדש מהר יותר, על פי דרקון.
כיצד לבצע אופטימיזציה לאתרים על בסיס סמארט דאטה לשיפור המכירות?
כדי לבצע אופטימיזציה לאתרים להגדלת המכירות על בסיס סמארט דאטה, מומלץ להשתמש במידע הנאסף בצורה הטובה ביותר:
- להבין את משתמשי האתר שלכם, את דפוסי הגלישה והציפיות שלהם, ולספק את חווית המשתמש שהופכת את מסע הלקוח מהנה. חווית משתמש טובה היא חיונית, מכיוון שלקוחות מרוצים חוזרים ומהדהדים את המוצרים שלכם גם באתרים אחרים, באמצעות דוא"ל, מדיה חברתית או מפה לאוזן.
- השתמשו בניתוח נתונים כדי לדייק את תוכן האתר על מנת לשכנע את המשתמשים לבצע רכישה.
- אספו מידע כדי לחזות ביקוש וליצור מבצעים ואסטרטגיות שיווק מיוחדות המבוססות על הנתונים.
- השתמשו בנתונים ליצירת תוכן עבור פלחי לקוחות מסוימים - למשל, כדי להגיע ללקוחות קיימים או למשוך לקוחות חדשים.
- בצעו אופטימיזציה של דפי המוצר להמרות מקסימליות, על סמך המידע הנאסף ממגוון ערוצי השיווק שלכם.
- הציגו חוויות משתמש מותאמות אישית באתר שלכם על סמך תחומי העניין של המשתמשים - למשל, "לקוחות שצפו בפריט זה צפו גם ב..." של אמזון.
- בצעו אופטימיזציה של ארסנל המוצרים שלכם: ראו מה מוכר ומה לא ושפרו את קידום המכירות של המוצרים הממירים או את הדפים עבור מוצרים שלא ממירים מספיק. תוכלו גם להחליט לוותר על דפים עם ביצועים גרועים. במקרה כזה, יש לזכור ולעדכן את מבנה הקישורים הפנימי באתר כדי להימנע מיצירת קישורים שבורים שפוגעים ב- SEO.
לסיכום, מכיוון שניתוח נתונים דורש קלט מכמה ערוצים שונים, ייתכן שתיאלצו לחרוג מהעבודה רק עם Google Analytics (שכבר מספק מספיק לעסקים קטנים) ולהשתמש בתוכנות כמו InetSoft או Supermetrics.
האינטרס שלכם כבעלי עסק הוא לבצע אופטימיזציה לאתר, המבוססת על ניתוח נתונים לא רק למכירות טובות יותר, אלא גם כדי להפוך את האתר שלכם לרלוונטי יותר וגלוי יותר בחיפוש, לספק חווית לקוח טובה יותר ולשפר את שיעור ההמרות ושימור הלקוחות.