על פי גוגל, RankBrain הוא "הגורם השלישי בחשיבותו לדירוג דפי אינטרנט", אחרי תוכן וקישורים. בניגוד למה שמקובל לחשוב, לא מדובר באלגוריתם במובן הקלאסי של המילה, אלא חלק ממשוואת Hummingbird (העדכון האחרון של גוגל) הגדולה יותר, הכוללת מאות גורמי דירוג אחרים ואלפי אותות משנה לדירוג. לדוגמא, Hummingbird מקיף מסנני חיפוש כמו פנדה (העדכון הגדול הקודם), המזהים תוכן באיכות ירודה; פינגווין, שנלחם נגד אתרי ספאם; ויונה, שמספקת תוצאות מקומיות. ישנם רבים אחרים, כמובן, וגוגל לא מגלה בדיוק במה היא משתמשת כדי לדרג תוצאות חיפוש ב- SERPs. עם זאת, מבט על "הטבלה המחזורית של גורמי ההצלחה של SEO" מאת מנוע החיפוש Land ייתן מושג על אופן קביעת הדירוג.
אם לפני מספר שנים RankBrain טיפל רק בכ -15% מהחיפושים של גוגל, אנשי קידום אתרים יודעים שהיום היא מטפלת בכולם, כפי שאישר ג'ף דין, ראש Google.ai בראיון בשנת 2016.
"כוח העל" של RankBrain טמון ביכולתו להבין שאילתות חיפוש זנב בינוני עד ארוך, המספקות קודם את תוצאות החיפוש הרלוונטיות ביותר למשתמש. הוא גם יכול ללמוד מהתנהגויות מחפש, ולשכלל תוצאות אלה על סמך מיקום גיאוגרפי ושפה במידת הצורך.
במילים פשוטות, RankBrain מבטל את הצורך ביצירת תוכן מרובה של דפי אינטרנט על סמך ביטויים של מילות מפתח המכוונות לאותו סוג שירות או מוצר. לדוגמא, רנד פישקין, מייסד Moz, הסביר כי "אתה כבר לא צריך ארבעה עמודים המכוונים ל -1) בגדי ילדים, 2) בגדי ילדים, 3) בגדים לילדים, 4) בגדים לילדים. גוגל יודעת שכל אלה מתכוונים לאותו הדבר, והם מחזירים כמעט את אותן התוצאות עבור כל הארבעה, אז עדיף לך ליצור דף אחד שמשרת את הכוונה הזו ולא ארבעה שונים. "
כאשר גוגל הכריזה על RankBrain לעולם בשנת 2015 קולות רבים הכריזו על מותו של SEO. הבעיה הייתה שגארי איליס מגוגל אמר ב- SMX Advanced ביוני 2016 כי ל- RankBrain לא הוקצה ציון, וכי:
"House Elf and Chief of Sunshine and Happiness at Google. Resident bad guy and Lizzi's parrot. Onions are my own"
עם זאת, ישנם כמה דברים שיכולים לשפר את איכות הדף עבור RankBrain על מנת שייחשב כרלוונטי מספיק כדי שיופיע ב- SERP כתגובה לשאילתת חיפוש.
אסטרטגיות קידום אתרים עבור RankBrain
המטרה העיקרית של RankBrain היא להציב מול המשתמשים המחפשים בגוגל את התוכן הרלוונטי ביותר לחיפוש שביצעו. לכן, הדרך הטובה ביותר לבצע קידום אתרים עבור RankBrain היא לבצע אופטימיזציה של דפים לבני אדם ולא למנועי חיפוש. גישה זו נכונה לכל היבט באתר, החל מעיצוב האתר וכלה בתוכן, במהירות ובכל ההיבטים שהמבקרים זקוקים להם ומצפים להם. למרות ש- RankBrain פועלת ברמת מילות מפתח, מדובר ב-AI והוא לומד גם מהתנהגות המשתמשים. כל מה שעשוי להשפיע לרעה על חוויית המשתמש עלול לפגוע ב- SEO. לכן, ראשית יש לדאוג למבנה טכני איתן - מכיוון ש- RankBrain אמנם לא עוסקת בהיבטים הטכניים, אך היא לא תדרג אתר פגום מבחינה זו.
דאגו ל-SEO הטכני של האתר שלכם
כתובת HTTPS היא חובה - אולי לא מדובר בגורם דירוג משמעותי, אבל זה חשוב ומאותת למשתמשים שהאתר אמין ומאובטח.
זמן טעינה מהיר ישמח את המשתמשים, וחשוב גם עבור גוגל. זהו גורם דירוג משמעותי לדפי נחיתה, הן בקידום אורגני והן בקידום ממומן וכן לחיפושים במובייל. ההמלצה היא לכוון לציון מהירות נייד כמה שיותר קרוב ל -10. כדברי גוגל, אתר סלולרי איטי מגביל את העסק שלכם.
אם אין לכם אתר מובייל, ודאו לפחות שהאתר הנוכחי ידידותי לנייד. גוגל מציעה כלי בחינם לבדיקת האתר, והמון מידע בנושא קידום אתרים ניידים שיעזור לכם לשפר את אתר האינטרנט שלכם, ובמיוחד יראו לכם כיצד להימנע מטעויות נפוצות, המתסכלות מבקרים במובייל.
הימנעו מקניבליזציה של מילות מפתח, כמו מיקוד לאותה מילת/ות מפתח במספר דפים באותו אתר. דבר זה עלול לגרום לדף פחות רלוונטי ושימושי להיות מדורג מעל הדף הטוב ביותר או להוריד את דירוג שני הדפים.
הימנעו מתוכן כפול - גוגל עשויה להעניש את האתר שלכם אם תקבע שהתוכן הכפול נוצר בכדי לתפעל את דירוג מנועי החיפוש או לזכות בתנועה רבה יותר. אם בכל זאת מסיבה כלשהי, אתם חייבים להשאיר עמודים כפולים, ישנן דרכים לסמן לגוגל מדוע הם קיימים מבלי להשפיע על ה- SEO שלך ועל חוויית המשתמש הכוללת בחיפוש.
דאגו לתיאורי מטא - למרות שהם אינם גורמי דירוג עיקריים, כותרות ותיאורי מטא מופיעים בתוצאות החיפוש. טקסטיים ארוכים מדי ושגיאות שכפול יכולות להשפיע על שיעור הקליקים ב- SERP. בנוסף, RankBrain עשוי לחפש שם מילות מפתח.
יישמו דאטה מובנית - דבר זה יחשוף את הדף למספר פיצ'רים אפקטיביים בתוצאות החיפוש, כולל תוצאות החיפוש המועשרות של גוגל, תוצאות גרף הידע וקרוסלות. רוב הדאטאות המובנות בחיפוש משתמשים באוצר המילים schema.org. גוגל מציעה כלי בחינם לבדיקת דאטה מובנית המסייע לבדוק אם קיימות שגיאות ובעיות אחרות.
לקידום אתרים טכני ישנם אלמנטים רבים אחרים שתיארנו בעבר בפירוט. עיינו במאמר החשיבות של SEO טכני למידע נוסף. יישום תיקוני SEO טכניים ישפר את בריאות האתר ואת חווית המשתמש, דבר החיוני בתהליך אופטימיזציה של אתרים לאנשים.
אופטימיזציה לבני אדם, לא למנועי חיפוש
כדי לדרג אתרים באופן אורגני, גוגל מחפשת הוכחה לכך שהמשתמשים אוהבים את מה שהם רואים, כלומר שהם קוראים את תוכן הדף ומנהלים איתו אינטראקציה. מחקר שנערך על ידי SEMrush בשנת 2017 זיהה שיש קשר שאי אפשר להכחיש בין RankBrain, זמן שהייה בעמוד ודירוג אורגני:
"כשאתה יכול ליצור קשר אישי עמוק, המעורבות של המשתמשים תעמיק עם שיעור קליקים גבוה יותר וזמני שהייה ארוכים יותר", הסבירה מומחית ה- SEO ג'ן סונדרס, והוסיפה כי "כאשר התוכן משקף את כוונת המשתמש, אתה יכול לצפות לראות גידול בזמן השהייה, כמו גם מיקום גבוה ב- SERP. "
ב- WordStream, מומחה ה- SEO הוותיק לארי קים משוכנע גם כי CTR ו- RankBrain קשורים זה לזה. לטענתו, העתיד של קידום אתרים "לא נועד לעקוף דף אחר בהתבסס על אורך תוכן, מדדים חברתיים, שימוש במילות מפתח או מספר הקישורים הנכנסים. נראות טובה יותר לחיפוש אורגני תגיע מעקיפת המתחרים בשיעור קליקים גבוה מהצפוי". הסיבה לכך היא ש- RankBrain אכן לומד מהקלקות המשתמשים בחיפוש. העצה שלו היא "אתם צריכים לשלב מילות מפתח וטריגרים רגשיים כדי ליצור יתרון שמביא לשיעורי קליקים גבוהים וישאירו את המתחרים שלכם מאחור".
הפעולה המתבקשת היא לזהות דפים בעלי ביצועים לא טובים ולשפר אותם עם תוכן טוב יותר, כדי לרצות את המבקרים באתר. כדי לרצות את RankBrain עליכם להתחיל בהגדרה מחדש של אסטרטגיית מילות המפתח שלכם.