בעידן הנוכחי, נתונים מובנים (Structured data) מהווים חלק חיוני מאסטרטגיית ה-SEO עבור כל אתר אינטרנט באשר הוא. נתונים מובנים אלו מסייעים למנועי החיפוש לאתר ולסווג בקלות מידע על עסקים, מוצרים ושירותים, ולהציגם במנועי החיפוש בפורמט משופר, לוגי וקל להבנה, המסייע למצוא תשובות לשאילתות במהירות ובקלות.
גוגל משתמשת בנתונים מובנים כדי להציג תוצאות עשירות, כולל רישומים בתרשים הידע, קטעי טקסט עשירים, תוצאות אינטראקטיביות לנייד וכן הלאה.
נתונים מובנים מבוססים על אוצר המילים של Schema.org שנוסדה על ידי גוגל, מיקרוסופט, יאהו! ויאנדקס, וניתן להשתמש בהם עם קידודים שונים, כגון RDFa, Microdata ו-JSON-LD.
Microdata, שעובדת עם תבניות של דפי HTML5, נתמכת על ידי כל מנועי החיפוש, בעוד שגוגל ובינג תומכים גם ב-JSON-LD. היתרון העיקרי של שימוש ב-JSON-LD הוא שקל יותר לבצע דרכו פעולת העתק-הדבק על הדף, וזו בהחלט אחת הסיבות העיקריות לכך ש-JSON-LD היא השיטה המועדפת להוספת נתונים מובנים לאתר.
הוספת נתונים מובנים עם מנהל התגים של גוגל
מנהל התגים של גוגל (Google Tag Manager) הוא כלי אידיאלי להוספת נתונים מובנים לאתר, בעיקר אם אין לכם ניסיון בקידוד. כל שעליכם לעשות הוא לעקוב אחרי השלבים ב- Google Tag Manager כדי לייצר תגים (Tags), טריגרים (triggers) ומשתנים (variables) באתר או באפליקציה לנייד. גוגל מציעה דפי עזרה מעולים שיסייעו לכם לנהל את הנתונים שלכם.
הנה, בקצרה, איך זה עובד בפועל:
- תגים מאפשרים לגוגל אנליטיקס לעקוב אחר האתר שלכם
- triggers מספקים לגוגל טאג מנג'ר באילו תנאים יש לבטל תג
- המשתנים מסייעים לטריגרים להיות או לא להיות, אך גם מספקים לגוגל טאג מנג'ר מידע משתנה (כעיקרון, מנהל התגים של גוגל מגיע עם משתנים מובנים רבים עבור צרכים נפוצים, כמו איסוף כתובות אתרים, זיהוי קליקים וכו')
הוספת נתונים מובנים עם סימון JSON-LD
JSON-LD משלב אובייקט סימון JavaScript ונתונים מקושרים, ועל פי מומחי SEO, זו הדרך הקלה ביותר להוסיף מטה-דאטה לאתרים. מקודדים מנוסים יכולים ליישם סימון JSON-LD באופן ידני, או להשתמש ב-Google Structured Data Markup Helper.
ב-JSON-LD ניתן להשתמש בכל סכימת schema.org. לאחר שתיצרו את הקוד, תוכלו לאמת אותו באמצעות Google Structured Data Testing Tool. הנה דוגמה לנתונים מובנים עם JSON-LD :
הסיבה העיקרית לשימוש ב- JSON-LD, היא, ובכן, כי גוגל ממליצה על כך:
הוספת נתונים מובנים עם RDFa ו-Microdata
למרות ש-Schema.org תומכת ב-RDFa וב-Microdata, אתם צריכים להשתמש ב-JSON-LD, מפני שכתיבה ותחזוקה באמצעות RDFa או Microdata מצריכות תהליך ממושך ומסורבל למדי. כעיקרון, Microdata היא קבוצה של תגים המיועדים לזיהוי רכיבי HTML, אך אם תבחרו בשיטה זו כדי לבנות את הנתונים שלכם - עליכם לסמן באופן ידני כל פריט בדף האינטרנט.
הנה דוגמה לנתונים מובנים עם microdata:
הצגת מספרי טלפון של שירות לקוחות באופן בולט בכרטיסי תרשים הידע של גוגל (Google Knowledge Graph cards) ככלל, לא משנה באיזה פורמט קידוד תבחרו, חשוב לזכור כי שימוש בנתונים מובנים ב-Schema.org משפר את נוכחות האתר שלכם גם במנועי החיפוש וכן את הרישום העסקי שלכם. גוגל ממליצה לשפר את תכונות האתר שלכם עם נתונים מובנים בהיבטים הבאים:
- סימון התמונה שגוגל צריכה להשתמש בה כלוגו שלכם בתוצאות החיפוש ובתרשים הידע
- הוספת פרטי הפרופיל החברתי שלכם לכרטיסי תרשים הגרף של גוגל בחיפושים מסוימים
- פתיחת אפשרות לבראד קראמבס במנועי החיפוש
- הצגת אירועים של העסק שלכם, כך שהמשתמשים יוכלו למצוא אותם בתוצאות החיפוש של גוגל, בגוגל מפות בכלים נוספים של גוגל
- סימון הסרטונים שלכם (למרות שגוגל מזהה גם הזנות mRSS, Open Graph Protocol ו- RDFa markup
- הפיכת האתר שלכם לזמין, כך שיכלל בתוצאות עשירות (שנקראו בעבר Rich Snippets)
נתונים מובנים אינם מחליפים SEO
שימוש בנתונים מובנים של Schema.org אמור להיות אסטרטגיה המסייעת למנועי החיפוש לסווג את התוכן שלכם טוב יותר ולא לקצץ ב-SEO. נתונים מובנים משפרים את הרישומים שלכם עם פרטים רלוונטיים ומידע שימושי עבור המבקרים הפוטנציאליים שלכם.
עם זאת, מכיוון שגוגל משתמשת בנתונים מובנים כדי להציג תוצאות עשירות בתוצאות החיפוש, יישום schema.org עשוי לשפר גם את שיעורי הקליקים שלכם על ידי שיפור מראה הרישום במנועי החיפוש. יתר על כן, מאז ש-CTR מהווה גורם דירוג של גוגל - אתם יכולים גם לצפות למיקום גבוה יותר של האתר במנועי החיפוש. אם אינכם בטוחים שהאתר תומך בתוצאות עשירות, תוכלו לבדוק אותו בכלי זה, ולאחר מכן לבצע אופטימיזציה עם נתונים מובנים כדי לגרום לאתר לתוצאות חיפוש טובות יותר.
עבור רבים, נתונים מובנים הם אסטרטגיית SEO טכני עם תוצאות מוכחות. ניל פטאל, מייסד קרייזי אג, טוען כי אחרי שיישם נתונים מובנים – הוא הצליח להגדיל את תנועת החיפוש שלו ביותר מ-300%.
לסיכום, נתונים מובנים הם אסטרטגיית SEO מצוינת לטווח ארוך, כשגוגל מעריכה תוכן שעונה על שאלות של משתמשים המביאות ערך מוסף לרישומים המסורתיים.