רישום עסקי טוב ומדויק בתוצאות החיפוש של גוגל או במפות גוגל היא אסטרטגיית קידום אתרים מקומית חיונית שכל עסק צריך לשקול לאמץ.
רעיון אסטרטגיית SEO מבוססת מיקום קיים מאז שנת 2007, אז גוגל השיקה את מרכז העסקים המקומי שלה (Google Local Business Center). באותו הזמן, לפני כ-15 שנה, מערכת הכלים החדשה סייעה לחשוף עסקים לצרכנים ונחשבה למהפכנית, אולם עסקים רבים לא אימצו אותה בהמוניהם.
לאחר מכן, ב-2010 הפך הכלי ל-Google Places, ב-2012 ל-Google Local, וב-2014 ל- Google My Business.
למרות יעילות הרבה של השירות הלוקאלי של גוגל, נדמה שענקית החיפוש מעולם לא חשבה ששם השירות רלוונטי מספיק כדי להחזיק מעמד, ובנובמבר 2021 היא העניקה לו שם חדש – Google Business Profile. למרות שינויי השם לאורך השנים, הרי שאופי והיקף השירות נשארו זהים, אם כי גוגל שיפרה אותו עם הזמן והפכה אותו לאינטואיטיבי יותר וקל יותר לשימוש.
בעוד שעם Google My Business (GMB) משתמשים היו צריכים להיכנס ללוח מחוונים אחורי כדי לנהל את הפרופילים העסקיים שלהם, הרי שעם השירות החדש הם יכולים לנהל את פרטי החברה, שעות הפעילות ועדכונים שונים ישירות ממנוע החיפוש וממפות גוגל.
פרופיל עסקי בגוגל הוא כלי חיוני, שכדאי לאמץ ולייעל כבר עכשיו!
כמובן שכל מה שאתם מפרסמים בגוגל שקשור לעסק שלכם הוא חיוני, וחשוב להקפיד שהרישומים המקומיים בחיפוש ובמפות יהיו ללא רבב, שהרי הם יוצרים את הרושם הראשוני שהמשתמשים מקבל על המותג והשירותים שלכם כאשר הם מחפשים "עסק קרוב אליי".
כך, כבר ב-2017, גוגל חשפה שהחיפושים אחר "מקומות שקרובים אליי" זינקו בכ-200% בשנים 2015-2016.
מתוך: Google
צרכנים עדיין מחפשים עסקים שקרובים אליהם כדי לחסוך בזמן ובעלויות הובלה. תמיכה בעסקים מקומיים היא חלק מתנועה חברתית משמעותית יותר להגברת רווחת הקהילה והגנה על הכלכלה המקומית.
בהתחשב בנסיבות, תהיה זו טעות קשה שלא לבצע אופטימיזציה של הרישום המקומי שלכם בגוגל. הוספת נתונים חיוניים כמו כתובת העסק, מספר הטלפון ושעות הפעילות היא כמובן תנאי הכרחי אך לא מספק, ולהם רצוי להוסיף פוסטים קבועים, הצעות בלעדיות, אירועים, תמונות, סרטונים, תוכן מעניין וכל מה שנראה לכם רלוונטי לשיפור נוכחות המותג שלכם בחיפוש ובמפות גוגל.
- הוסיפו מידע חיוני: שעות פעילות, אתר אינטרנט ומספר טלפון כדי לתת ללקוחות שלכם אפשרויות ליצור אתכם קשר בכל מקום רלוונטי - בחנות, באינטרנט או בטלפון. מחפשי גוגל יכולים ללחוץ על לחצן ההתקשרות המוצג ברישום שלכם ולהתקשר אליכם ישירות מבלי לחייג
- הוסיפו ועדכנו את שעות הפעילות של העסק: זכרו, במרץ 2022, גוגל הודיעה שהחיפושים של "פתוח עכשיו בקרבתי" (open now near me) גדלו ברחבי העולם ביותר מ-400% מדי שנה, כך שברור שלקוחות רוצים לדעת את שעות הפעילות שלכם ולא להתאכזב אם יגיעו אליכם ויגלו שהשעות שפורסמו שגויות והחנות שלכם סגורה...
- קטלוג מוצרים: גוגל מציעה לכם אפשרות לרשום את המוצרים שאתם מוכרים בחנות הפיזית. אפשרות זו אינה זמינה עבור קמעונאים מקוונים בלבד שיש להם אתר מכירות פעיל, אלא שגם חנות פיזית ללא זירה דיגיטלית יכולה לרשום מוצר עם שם, קטגוריה רלוונטית ו/או פתיחת קטגוריה חדשה, מחיר, תיאור המוצר ותמונה. בשל כך, חשוב שתעלו כמה מוצרים שחשוב לכם לקדם ושכלך הפרטים עליהם יהיו מעודכנים לגמרי. כך תימנעו ממצב שלקוח יבוא לרכוש בחנות ויגלה שמוצר שמופיע בגוגל כנמצא במלאי – אזל אינו זמין עבורו, דבר שיכול לגרור פרסום ביקורת שלילית עליכם.
- נותני שירותים: עסקים שנותנים שירותים, כמו אינסטלטורים, גגנים וכו' יכולים לרשום את השירותים שהם מציעים בקטגוריה המתאימה ועם קישור לשירות לקוחות.
- תמונות: לפי גוגל, תמונות יכולות לעזור לכם להגביר את האינטראקציות עם הלקוחות באופן מתמיד ורציף: "עסקים שמוסיפים תמונות לפרופילים העסקיים שלהם מקבלים 42% יותר בקשות להנחיות הגעה במפות גוגל, ו-35% יותר קליקים לאתרים שלהם מאשר עסקים שלא עשו זאת"
לאחר שתסיימו לשפר את הפרטים העסקיים הבסיסיים והחיוניים – אל תרשו לעצמכם לנוח על זרי דפנה, אלא המשיכו לקדם ולעדכן את הפרופיל באופן קבוע בעזרת כלים אחרים לפרופיל העסקי שלכם בגוגל. למשל באמצעות פוסטים ששומרים על הפרופיל שלכם רענן ומועדכן. הפוסטים ניתנים לפרסום בחינם, וגורמים למחפשים להתעניין בכם בתכנים שלכם וכן יוצרים תנועה אורגנית לאתר שלכם. הפוסטים בגוגל הם עדכונים קצרים (עד 1500 מילים) שלצידם ניתן לצרף תמונה אחת או יותר, הנעה לפעולה וקישור. עסקים רבים המשתמשים בפוסטים נהנו מעלייה של 20% בצפיות בדפים ובסטטיסטיקות שלאחר צפייה של למעלה מ-5000 צפיות. זכרו, זה אולי נראה מאתגר, אבל יצירת פוסטים אינה משימה מפרכת, וכל שעליכם לעשות הוא לייצר תוכן רלוונטי ומסקרן לקהל היעד ולעמוד במדיניות התוכן של פוסטים בפרופיל עסקי כפי שקבעה גוגל.
לצד אלו, בפוסט יש גם כפתור "עוד" שגם בו כדאי לבצע אופטימיזציה ולהוסיף פרטים על העסק: ידידותי ללהט"ב, פתוח/סגור בשבת, נגיש, בבעלות נשים, גישה לכיסא גלגלים וכו'.
חוות דעת וביקורות – כלי עוצמתי לפרופיל העסק שלכם בגוגל
הפרופיל העסקי של גוגל מאפשר לכם לבקש ביקורות או להגיב להן ישירות ממנוע החיפוש או המפות. אינכם צריכים עוד להיכנס ל- Google Profile Business Manager כדי לנהל את המוניטין המקוון שלכם, כפי שהיה נהוג בעבר, אלא שכעת גוגל מציעה הנחיות נרחבות שיעזרו לכם להתקדם, הנה המרכזיות שבהן:
- הקפידו לעלות תגובות מקצועיות, קצרות ואדיבות
- היו אמיתיים, ואל תנסו "למכור" ללקוח תירוצים לא משכנעים. במקום זאת, הראו לו שאתם מבינים את הצרכים והתסכולים שלו
- הגיבו לביקורות חיוביות ושליליות כאחד
- הודו לגם למי שכתב עליכם ביקורת שלילית
- אל תתקפו סוקרים שמפרסמים תלונה או משהו שלילי עליכם, במקום זאת, הכירו בבעיות שלהם, התנצלו והציעו פתרון
- נסו להגיב במהירות האפשרית
כאשר אתם מוצאים ביקורות שמפרות את מדיניות גוגל, תוכלו לבקש להסיר אותן, אך זכרו שגוגל לא תסיר ביקורות רק בגלל שאתם לא מסכימים עם טענות הלקוח.
גוגל גם מעודדת בעלי עסקים לבקש ביקורות וחוות דעת מלקוחות על ידי שיתופן מגוגל ישירות לכתובת URL הספציפית לעסק שלכם. השתמשו בתכונה זו, אך לא לרעה. בקשו ביקורות מלקוחות בלבד ולא מבני משפחה וחברים.
תכונות שימושיות נוספות בפרופיל העסק
הפרופיל העסקי של גוגל הוא כלי שיווקי רב עוצמה. לדוגמה, אתם יכולים להשתמש בו כדי ליצור מודעות פרסום בגוגל, לבדוק את ביצועי העסק שלכם בגוגל, לבקש ביקורות ולהוסיף הצעות, עדכונים ואירועים.
יש גם תכונת "הפעל צ'אט" (turn on chat) המאפשרת ללקוחות שלכם לשלוח הודעות לעסק שלכם בגוגל בחינם, וכך תוכלו לראות את כל ההודעות החדשות בחיפוש או במפות. בנוסף, ניתן לענות על הודעות אלו ללא עלות.
כלי נוסף בפרופיל, הוא אפשרות לשאלות ותשובות המאפשרת לכם לענות על שאלות של לקוחות לגבי העסק שלכם.
כל התכונות הללו – הבסיסיים והתוספות - הופכות את הפרופיל העסקי של גוגל לחובה של ממש עבור כל אסטרטגיה שיווקית של כל עסק, שהרי אין ספק שהשירות הזה של גוגל רק יילך ויתפתח, ויציע לעסקים כלים נוספים בעתיד הקרוב כדי לגרום לשביעות רצון רבה יותר של הלקוחות שלהם. לקבלת עדכונים והנחיות שוטפות - אתם מוזמנים להיכנס לדף השירות הרשמי של גוגל - Google Business Profile.