שירות גוגל+ מקומי הינו שרות שנועד לאפשר לבעלי עסקים ליצור דף עסק ברשת החברתית גוגל פלוס תוך ציון מיקומו הפיזי של העסק, וכך לקדם את העסק עצמו בחיפושים בכלל ובחיפושים מוכווני מיקום בפרט. שירות זה מיועד לרשת את שרות העסקים הקודם של גוגל (Google places- עדיין פעיל נכון לעכשיו), ע"י איחודו עם הרשת החברתית גוגל פלוס.
1. כללי
1.1. גוגל מקומי (Google Local)- מהות השרות
מבחינת גוגל, שרות זה מספק לחלוטין מבחינת סימון מיקום גיאוגרפי ומייתר את הצורך בסימון מיקום גיאוגרפי בקוד (קרי- מחליף את הצורך בגאו תגס או בריץ' סניפטס). עם זאת, היות וזהו מוצר של גוגל, מיותר לציין כי אין לו השפעה על מנועי חיפוש אחרים חיפוש אחרים, ועבורם יש להמשיך ולסמן בקוד ע"מ לקבל יתרון בחיפושים מוכווני מקום.
גוגל מקדמת את השרות בצורה אגרסיבית למדי, ופותחת בצורה יזומה עמודי לוקאל לעסקים שיש לה מידע עליהם, גם ללא בקשת בית העסק. עם זאת, במקרים שכאלה לבית העסק אין שליטה בעמוד הלוקאל ובנתונים המופיעים בו (מספרי טלפון, תמונות וכו).
מומלץ בחום לכל בית עסק הנותן שרות במיקום פיזי או אזור שרות פיזי לפתוח דף לוקאל, או לקחת בעלות (ראו בהמשך) על עמוד שנפתח ע"י גוגל, ע"מ לקבל את מלא היתרונות הנובעים מן השרות ולשלוט בנכונות ועדכניות הפרטים המופיעים בעמוד העסק.
1.2. גוגל מקומי (Google Local)- למי מיועד השרות?
בדומה לגוגל פלייסס, שרות גוגל לוקאל מתפקד אך ורק עבור עסקים בעלי מיקום פיזי (כדוגמת מלונות, מסעדות, מוזיאונים, חנויות). ניתן לפתוח עמודי גוגל לוקאל גם לעסקים שכתובתם הפיזית אינה כוללת מתן שרות לקהל, אך עדיין נדרשת כתובת פיזית ו/או מספר טלפון להרשמה לשרות (כשכתובת העסק אינה משמשת למתן שרות, נדרשת הזנת "אזור שרות").
הפרטים הפיזיים הנדרשים (כתובת ו/או טלפון) מהווים חלק מהליך אימות פיזי שגוגל דורשת לבצע אל מול בעלי העסק (ראו פרטים בהמשך).
1.3. יתרונות השימוש בשרות גוגל מקומי (Google Local)
יתרונות השימוש בגוגל לוקאל רבים ומגוונים, וניתן לחלקם ל2 ערוצים מרכזיים:
השפעה על תוצאות חיפוש בגוגל
לשימוש בשרות זה השפעה ברורה על תוצאות החיפוש בגוגל.
א. שיפור ניכר באופי ההצגה בגוגל:
מדובר בתצוגה ויזואלית מורחבת מאוד בתוצאות החיפוש (ראו צילומי מסך מצורפים מטה). גוגל עשוי להציג את התוצאה המובילה בעיניו במיקום שחופש באופן נרחב, מימין לתוצאות האורגניות, בצורה הכוללת תמונות, מפת מיקום, פרטי קשר, חוות דעת וכו. שיפור זה באופן ההצגה הוויזואלי צפוי לשפר את מדדי התנועה אל האתר ולעתים אף את נפח התנועה אל האתר. עם זאת, לעתים זה בא על חשבון ביצוע פעולות באתר- גולשים רבים שרק חיפשו דרך ליצירת קשר עם בית העסק יכולים למצוא כעת את הכתובת והטלפון מבלי להיכנס כלל לאתר.
צילום מסך: דוגמא להצגת מלון בתוצאות חיפוש דרך גוגל לוקאל
ב. הגדלת נפח תנועה מחיפושים מוכווני מיקום:
בראש ובראשונה, שימוש בשרות משפר את תגובת גוגל לחיפושים מוכווני מיקום בהקשר לאתר. לדוגמא- עבור מלון הממוקם באילת ופתח/לקח בעלות על עמוד גוגל לוקאל עם פרטים מדויקים, המלון צפוי לשפר מיקומים בחיפושים הנוגעים למלונות באילת (במיוחד אם המתחרים עדיין לא פתחו עמודי גוגל לוקאל), וזאת ע"ח מלונות שאינם באילת והשתרבבו עד כה לחיפושים שכאלו. באופן דומה, המלון צפוי לשפר מיקומים (אך ברמה פחותה) בכל חיפוש עם מאפיין גיאוגרפי רלוונטי (לדוגמא- מלון בדרום).
ג. שיפור מיקוד הקהל המגיע לאתר= שיפור מדדי השימושיות ועליה בהמרות:
במקביל להנ"ל, המלון צפוי לרדת במיקומים בחיפושים שאינם רלוונטיים גיאוגרפית (לדוגמא- בתגובה לחיפוש הביטוי מלון בצפון). תהליך תגובה זה לחיפושים מוכווני מיקום (עלייה בחיפושים למיקומים רלוונטיים וירידה בחיפושי למיקומים לא רלוונטיים) מביא למעשה למיקוד גבוה יותר של קהל הגולשים המגיע מגוגל, דבר הצפוי להביא לשיפור במדדי השימושיות של האתר ובמספר ההמרות.
יתרונות הנובעים מעמוד העסק בגוגל פלוס
א. קבלת "מיני אתר" בחינם בגוגל+: גוגל מפתחת אט אט את עמוד העסק בגוגל פלוס למיני אתר שלם. מצב זה מגביר את החשיפה לעסק מחד, אך בא על חשבון תחרות מול אתר העסק.
עמוד העסק מאפשר הצגת כתובת, פרטי יצירת קשר, שעות פעילות, ולאט לאט מתווספת באזורים שונים בעולם האפשרות להוסיף גם מוצרים ומחירים, קופונים להורדה ואפשרויות נוספות.
ב. הצגת חוות דעת: עמוד העסק בגוגל פלוס מאפשר (תכונה שעדיין לא נפרסה כל העולם) הצגת חוות דעת על עמוד העסק, ואף מאפשר לבעל העסק להגיב.
ג. סטטיסטיקות שימוש: כמו כל מוצר גוגל, ניתן לקבל מידע מתקדם אודות הגולשים המבקרים באתר והפעולות שביצעו.
2. ביצוע פעולות בגוגל לוקאל
מטרת הסעיפים הבאים הינה לתת הכוונה תמציתית לביצוע צעדים ראשונים בגוגל לוקאל, בליווי קישורים לעמודים מפורטים בנושא. ככלל, השרות עצמו מאוד אינטואיבי ומוליך את הגולשים צעד אחר צעד בכל שלב ופעולה שהם מבצעים בשרות.
2.1. הצטרפות לשרות- פתיחת עמוד עסק חדש
בכדי לעשות שימוש בשרות זה, יש ראשית להיכנס לחשבון גוגל + של החברה/בעלי החברה/ כל חשבון גוגל פלוס שאינו מזויף). אם אין חשבון כזה- אז הגיע הזמן לפתוח אחד!
אפשר לפתוח בכתובת http://plus.google.com
לאחר מכן, דרך חשבון הגוגל פלוס, ניתן לפתוח עמוד local לעסק המבוקש:
א. תחת סרגל "עוד", לחצו על "דפים" (לוגו ריבוע )
ב. לחצו על " צור דף חדש".
ג. בחרו את הקטגוריה של העסק עבורו אתם פותחים את העמוד.
ד. הקלידו את מספר הטלפון של העסק ולחצו על אתר. ודאו שמספר הטלפון שבו משתמשים הוא של בית העסק.
ה. אם מופיע רישום לעסק- משמע שקיים כבר עמוד לוקאל לעסק, ויש לפעול ללקיחת אחריות על העמוד (ראו סעיף הבא). אם שם העסק אינו מופיע, אזי יש ללחוץ על הוסף את העסק שלך ל-Google או על חפש מספר אחר כדי לנסות שוב.
ו. הזינו את פרטי העסק הבסיסיים, כולל שם העסק, מספר הטלפון והכתובת.
ז. בשלב הבא ניתן להוסיף קטגוריות לדף המקומי כדי לעזור למשתמשים להבין מה העסק עושה. בתיבה קטגוריה, בחרו את הקטגוריה העיקרית המתארת את העסק.
ח. בחרו דרישת גיל המתאימה לעסק.
ט. לחצו על צור לסיום עריכת העמוד.
מרגע זה ואילך העמוד קיים, וניתן לבקר בדף וגם להוסיף פרטים נוספים על העסק כגון שעות, כתובת אתר החברה ופרטים נוספים ליצירת קשר. קישור לעמוד הסבר אודות הוספת ועריכת פרטים בגוגל פלוס.
לפרטים נוספים בנושא ולהנחיות שלב-אחר-שלב לפתיחת עמוד Local לעסק/ מקום, עמוד הסבר אודות פתיחת ואימות עמוד בגוגל פלוס ותכלו לעקוב אחר הוראות גוגל.
2.2. לקיחת בעלות על עמוד קיים והליך אימות בעלות
במידה וקיים כבר עמוד עסק (בין אם גיליתם זאת במהלך הסעיף הקודם או נתקלתם בו ברשת), בעלי העסק עלולים למצוא את עצמם ללא גישה לעמוד העסק שלהם בגוגל פלוס, וללא אפשרות לתקן פרטים שגויים אודות העסק ו/או להוסיף פרטים לעמוד. ע"מ להתגבר על כך, יש לקחת בעלות על העמוד הקיים:
1. להיכנס לחשבון גוגל + של העסק. אם אין לכם - אז הגיע הזמן לפתוח אחד. לפתיחת חשבון בגוגל פלוס.
2. לגשת לעמוד הגוגל לוקאל שרוצים לערוך.
3. בצד שמאל של העמוד (בגרסה העברית, צד ימין לעמודים באנגלית), תחת הכותרת "האם זה העסק שלך"- ללחוץ על הכפתור "נהל דף זה" (ראו מוקף בצהוב בצילום מסך למטה).
4. בשלב זה, גוגל יוליך את המשתמש דרך הליך האימות.
הליך האימות הינו הליך שבו גוגל שולחים קוד (pin number) לאמצעי פיזי כלשהו שרשום כשייך לעסק (סמס לנייד, שיחת טלפון לנייח, גלויה לכתובת וכו). ההליך שונה מעט מעסק לעסק, ותלוי במדינה, במיקום, בפרטי הקשר שהיו ידועים לגוגל וכו, ולכן לא נתארו כאן בפרוטרוט- גוגל מוליכה את המשתמש שלב אחר שלב תוך כדי הביצוע באופן נהיר למדי. למידע אודות אימות בגוגל פלוס.
במידה וקיימות מספר אפשרויות לבחירה, מומלץ לבחור בSMS ולא גלויה (לאימות בעזרת גלויה יש את אחוז התקלות הגבוה ביותר וכן הוא אורך זמן רב).
5. במידה ויש בעיות בהליך האימות (גלויה לא התקבלה וכו), ניתן לבקשן PIN חוזר. לקבלת הנחיות לביצוע במקרה של בעיה בהליך האימות - מידע אודות בעיות בהליך אימות
6. לאחר שהסתיים הליך האימות- תוכלו להיכנס לדף הגוגל לוקאל שאימתתם דרך חשבון הגוגל פלוס (שפתחת בסעיף 1) ולערוך את כל הפרטים שלכם.
צילום מסך- מהיכן נכנסים ללקיחת בעלות על עמוד:
2.3. עריכת ותיקון פרטי העסק
רק לאחר סיום הליך אימות, גוגל יאפשר להציג פרטים שהוספו/נערכו בעמוד.
א. תיאור העסק, שעות הפעילות ופרטים ליצירת קשר:
לשינוי פרטים אלה יש לבקר בדף, לבחור בכרטיסייה על, וללחוץ על ערוך פרטי עסק. יש ללחוץ על הפרטים שמעוניינים לשנות ולאחר מכן להזין את המידע החדש בתיבה שתופיע. כשמסיימים לבצע את כל השינויים, יש ללחוץ על סיימתי לערוך. למידע נוסף על הקטעים השונים שתוכל לערוך, עיין בהמשך.
ב. שם העסק:
יש להציג את העסק בדיוק כפי שהוא מופיע בעולם האמיתי. שינוי שם העסק בין שלבי בקשת הגלויה והזנת מספר ה-PIN יגרום לאיפוס תהליך האימות.
ג. כתובת:
יש להזין את הכתובת המלאה והמדויקת עבור מיקום העסק. קראו את ההנחיות של גוגל להזנת כתובת לקבלת המלצות נוספות. שימו לב ששינוי הכתובת בין שלבי בקשת הגלויה והזנת מספר ה-PIN יגרום לאיפוס תהליך האימות.
ד. פרטים ליצירת קשר:
בסעיף זה ניתן לעדכן את מספר הטלפון, כתובת האתר וכתובת הדוא"ל של העסק.
ה. קטגוריה:
הוסף קטגוריות המתארות את מהות העסק שלך, ולא את מה שהוא עושה.
ו. שעות פעילות:
כדי להוסיף את שעות הפתיחה של העסק:
1. בחרו יום בשבוע מתוך התפריט הנפתח הראשון.
2. בחרו את שעות הפתיחה של העסק ביום הזה מתוך האפשרויות שבתיבה השנייה.
3. בתיבה השלישית, בחרו את שעת הסגירה של העסק באותו היום.
4. כדי להוסיף יום נוסף בשבוע, לחצו על הוסף שעות וחזור על התהליך.
5. לסיום, לחצו על שמור.
אם בית העסק סגור במשך חלק מהיום, ניתן ליצור שני רישומים שונים עבור אותו יום ובהם לציין את השעות השונות. הרישומים האלה יופיעו יחד בדף.
ז. תיאור:
כאן ניתן להוסיף תיאור קצר של העסק.
ח. הסרת מידע:
1. להסרת מידע, בקרו בדף העסק ולחצו על ערוך פרטי עסק.
2. לחצו על הקטע שרוצים לשנות. במקום לעדכן את המידע, לחץ על X כדי להסיר אותו.
3. בחרו שמור.
יש לשים לב כי למרות שמוחקים מידע, חלק ממנו עשוי להישאר בשרתים הפעילים של גוגל לתקופה של עד 60 יום, והוא עשוי להישאר במערכות הגיבוי שלנו למשך תקופת זמן נוספת. מידע שהוספת שזמין גם באופן ציבורי ממקורות אחרים לא יוסר.