מסחר אלקטרוני: מחקר, מגמות וחדשנות 2022

יוני 16, 2022 מיכאלה ליקה בטלר

מגמות המסחר האלקטרוני והחידושים של 2022 משקפים את השינויים העולמיים המתרחשים ברחבי הגלובוס, בהם משברים כמו מגיפת הקורונה העולמית וסכסוכים מלחמתיים בינלאומיים המשפיעים על כל העולם הכלכלי הגלובלי. במאמר זה ריכזנו לכם את המגמות העיקריות בכל הקשור ל- eCommerce שבוודאי יעצבו את עתיד העסקים גם ב-2023 ועוד שנים קדימה.

פתחו תכנים ממותגים עם ערך ואמירה חברתיים

התכנים בהם אתם צריכים להתמקד כדי לסקרן את הלקוחות והצרכנים שלכם בעידן הנוכחי, צריכים ברובם להיות סיפורי מותג מרגשים המתמקדים בחמלה, תשומת לב ודאגה לסביבה ולאחר. בשל כך, חשוב שתפתחו אסטרטגיות יחסי ציבור, שיווק ופרסום העומדות בדרישות החברתיות הללו ומוציאות אותן לאור.

קחו למשל את "תכונת המיחזור" החדשה של גוגל (recycle attribute). לפי גוגל, "מיחזור הפך לאחד מהנושאים הפופולריים ביותר במנועי החיפוש, ותמיכה במותגים בעלי מודעות אקולוגית היא בראש מעייניהם של 82% מהצרכנים שמציבים את ערך הקיימות בראש סדר העדיפויות". ("כוחו של מיחזור: הפיכת חיפושים לביקורים בחנות")

הוספת תכונת המיחזור היא מהלך חכם, ובכל זאת, כדאי גם ליידע את הלקוחות שלכם שגם אתם אימצתם שיטות מיחזור ברות קיימא, באמצעות פיתוח תוכן רלוונטי שידבר אליהם ויקדם את יוזמות המחזור שלכם - פוסטים בבלוג, הודעות לעיתונות, סרטונים ועדכונים במדיה החברתית. המטרה היא לא להתרברב ולהשוויץ במותג שלכם, אלא שהרעיון המרכזי כאן הוא שביחד כולנו יכולים לעשות שינוי. לכן, עודדו את העוקבים והלקוחות שלכם לשתף את יוזמות המיחזור שלהם ובקשו את רשותם לשתף מחדש את הסיפורים שלהם בבלוג שלכם או בדפי המדיה החברתית.

מצאו את הלקוחות שלכם ברשתות חברתיות

מותגים רבים משתמשים בהצלחה בפייסבוק ובפלטפורמות אחרות של מדיה חברתית כדי למשוך קונים. כמובן, תלוי מה אתם מוכרים – אבל בהחלט ניתן להניח שכל עסק שישקיע בשיווק במדיה החברתית כול לחוות הצלחה דומה. כך למשל, בארה"ב לבדה, אחד מכל שלושה משתמשים ביצע רכישה בפייסבוק בשנת 2021 – נתון זה מהווה 32.3% ממשתמשי פייסבוק בארה"ב בכלל, ולפי eMarketer המספר אף יגיע ל-35.5% עד 2025.

TikTok היא פלטפורמה חברתית נוספת ממנה נהנו המשתמשים מחוויית קניות בשנתיים האחרונות. אביזרים טכנולוגיים, מוצרי טיפוח וקוסמטיקה - כמו חומרי חיטוי UV למברשות איפור, ספלי טיולים ופריטים רבים אחרים הפכו לוויראליים ב-TikTok בשנת 2021. בנוסף, TikTok הכריזה על שותפות עם Shopify באוגוסט 2021, מה שפילס לסוחרים דרכים חדשות להגיע לצרכנים ולמכור להם ישירות מחשבונות ה-TikTok שלהם.

בהתאם למגמה הקודמת, שימוש בערוצי מדיה חברתית יכול גם לעורר השראה או יראת כבוד בקרב קונים, בוודאי אם אתם מוכרים להם דברים שמפשטים את חייהם, מועילים ורצויים להם. בנוסף, תופעת ה-FOMO (פחד מהחמצה - Fear of missing out) יכולה לפעול לטובתכם כשאתם משווקים ומוכרים במדיה חברתית, כל עוד תגרמו ללקוחות שלכם להאמין שההצעה שלכם אליהם היא באמת מיוחדת וייחודית, ואתם לא מתכוונים לחזור עליה בזמן הקרוב.

קדמו ערכי מותג חזקים

כמה מחקרים וסקרים עדכניים מוכיחים שקידום ערכי מותג חזקים חיוני לעתיד המסחר האלקטרוני שלכם. הנה המשמעותיים ביותר שבהם:

  • לצרכנים יש סיכוי גבוה פי ארבעה לרכוש מחברה עם ערכי מותג חזקים (2021 Shopify eCommerce Market Credibility Study)
  • ל-77% מהצרכנים אכפת מההשפעה הסביבתית של המוצרים שהם קונים; (2021 Shopify eCommerce Market Credibility Study)
  • 62% מהלקוחות מעדיפים חברות הנוקטות עמדה בנושאים עדכניים ורלוונטיים באופן רחב כמו קיימות, שקיפות או העסקה הוגנת (Accenture Strategy "To Affinity and Beyond - From Me to We: The Rise of the Purpose-led Brand" 2021 study)
  • 53% מהצרכנים מאוכזבים מאמירות או מעשים של מותג בנושא חברתי לא מקובל, 47% מתרחקים ו-17% לא חוזרים; (Accenture Strategy 2021)

Accenture Strategy קידום ערכי מותג חזקים חיוני לעתיד המסחר האלקטרוני

מתוך Accenture Strategy
"To Affinity and Beyond - From Me to We: The Rise of the Purpose-led Brand"

 

במילותיו של יו"ר ומנכ"ל BlackRock לארי פינק:

"החברה דורשת מחברות, ציבוריות ופרטיות כאחד, לשרת מטרה חברתית. כדי לשגשג לאורך זמן, כל עסק וחברה חייבים לא רק לספק ביצועים פיננסיים, אלא גם להראות כיצד הם תורממים תרומה חיובית לחברה", ("תחושה של מטרה" - דרך פורום בית הספר למשפטים של הרווארד בנושא ממשל תאגידי)

בזמנים לא ברורים אלה, זו כמעט תגובה פסיכולוגית אוטומטית של אנשים לבחון כיצד מותגים מגיבים לנושאים חברתיים ולסביבה שלהם. המחיר והאיכות עדיין חשובים, אבל הם צפויים ומובנים מאליהם. עם זאת, נניח שאתם רוצה להצליח ולבלוט באקו סיסטם של זירת המסחר האלקטרוני העתידית. במקרה כזה, עליכם להתמקד בקיימות ובמה שטוב לחברה: ליצור ערכי מותג חזקים, והלקוחות יעריכו את המוצרים שלכם אפילו יותר.

חוויות מסחריות בלייב הן הדבר הגדול הבא

מאז 2020, כאשר נגיף הקורונה סגר כמעט את כל העולם, חברות ומשפיענים פנו לשידורי סטרימינג חיים כדי ליצור אינטראקציה עם הלקוחות והעוקבים שלהם. כL לדוגמה, במהלך הסגר העולמי של 2020 בהודו - 45% ממשתמשי האינטרנט צפו בשידורים חיים של משפיענים. בנוסף, כ-83% מהצופים אמרו שהם מתכננים לקנות מוצרים ממשפיענים שהם עוקבים אחריהם. כתוצאה מכך, Statista חוזה שעתיד המסחר הוא בשידורים חיים.

הדו"ח שלShopify 2022 Future of Commerce   חשף שכמות ההורדות של אפליקציה למכירת סטרימינג בשידור חי גדל ב-61% ברחבי העולם בין ינואר לספטמבר 2021. בנוסף, חושף הדוח עוד נתונים סטטיסטיים מעניינים:

  • 46% מהצרכנים מעדיפים לצפות בסרטונים על המוצר לפני שהם קונים;
  • 81% מהחברות מתכננות להגדיל או לשמור על השקעה במכירות בשידור חי כדי להגדיל את המכירות במהלך 12 החודשים הבאים;
  • חלק מהמותגים דיווחו על המרות של עד 30% באמצעות מכירה בשידור חי.

לבסוף, צ'אט חי (live chat) נותר ערוץ תקשורת חיוני, כאשר 43% מהצרכנים שנסקרו על ידי Shopify טענו שהם מתכוונים להשתמש בו בשנים הבאות.

בשל כל אלו, חשוב מאוד שזירת המסחר האלקטרוני שלכם לא רק תעמוד בציפיות הבסיסיות של הלקוחות אלא אף תעלה עליהן, לשם כך חובה לקדם ערכי מותג חזקים ולהסתגל לטכנולוגיות משעשעות, יעילות ונוחות להגשמת המטרות.