הרבה יותר מ-1000 מילים: על חשיבותן המכרעת של תמונות לאתרי אינטרנט

למה תמונות כל כך חשובות לאתר האינטרנט שלכם?
מחקרים שונים מוכיחים כי אנשים זוכרים 80% מה שהם רואים ורק 20% מה שהם קוראים. מאחד מהמחקרים אף טוען כי כי 65% מהאנשים לומדים ומפנימים מידע באמצעות אלמנטים חזותיים. גם MIT מצא כי המוח האנושי יכול לעבד תמונות בזמן של 13 אלפיות השנייה. נתונים אלה ורבים אחרים תומכים ברעיון שתמונות הן אמצעי תקשורת רבי עוצמה, כשהפונקציה החשובה ביותר שלהן, ככל הנראה, היא שהן מסירות מחסומי שפה, מאפשרות הבנה מיידית ומפוענחות בקלות ובאופן דומה על ידי מיליוני משתמשים ממדינות שונות ותרבויות שונות ברחבי העולם.

ככלל, באינטרנט תמונות משמשות למטרות שונות ומגוונות: לשפר את הנראות והוויזואליות של אתרי האינטרנט, להמחיש סיפורים כתובים, להעצים מודעות פרסומת, להציג מוצרים או שירותים, לעמוד בפני עצמן כ"שוות לאלף מילים", וכמובן – לשרת ולהזין את חשבונות המדיה החברתית.

בעידן הנוכחי, 3.2 מיליארד תמונות משותפות באופן מקוון מדי יום, כשעל פי Brandwatch, רבות מהן מהוות "אזכור" למותג ללא צורך בשימוש בטקסט. עסקים יכולים לעקוב אחר התמונות שמבליטות ומייצגות את המותגים שלהם באמצעות "האזנה חזותית" (visual listening), המהווה אמצעי חיוני לניטור תמונות במדיה. ההאזנה החזותית משתמשת למעשה בטכנולוגיית זיהוי תמונות כדי לחשוף אזכורים חזותיים של המותג – בדרך כלל לוגו החברה – ולא רק תמונות המכילות watermarks, דהיינו לוגו שקוף שצף על פני התמונה המקורית ולא ניתן להסרה. האזנה חזותית יכולה לזהות לוגו על אובייקטים פעילים, כמו סימן של חנות או תווית מוצר. עבור מותגים, זה יכול להגדיר אזכורים במדיה החברתית בהקשרים שונים, כולל גילוי של תומכי המותג, בדיקת הדרך בה אנשים משתמשים במוצר, זיהוי שימוש לרעה בלוגו, והרשימה עוד ארוכה. התובנות של Brandwatch לגבי תמונות באתרים מספקות מושג כיצד מותגים יכולים להשתמש בהאזנה חזותית כדי לפקח ולנטר את האזכורים עליהם במדיה חברתית.

נוסף על כך, "דור ה-Y מעדיף תקשורת מידע מבוססת תמונות יותר מאשר מידע מבוסס טקסט", כל עולה ממחקר Generation Y, web design, and eye tracking, ע"י סוזאן דג'אמסביה, מריסה זיגלב וטום טוליסב בשנת 2010.
דור ה-Y, הידוע גם בשמו דור המילניום, נולדו במהלך שנות ה-80 וה-90, ולמעשה גדלו לצד התפתחות הטכנולוגיה והאינטרנט. בקרוב הם יהוו את פלח האוכולוסייה המשמעותי ביותר בקרב הצרכנים, כשהם "עוקפים בסיבוב" את דור הבייבי בום ואת דור ה-X.

כל הסיבות העיקריות להשתמש בתמונות באתר אינטרנט
» מספקות חוויית משתמש טובה יותר: כאשר מדובר באתרי אינטרנט, לתמונות יש תפקיד מפתח מרכזי שנועד ללכוד את תשומת הלב של המבקר, והן יכולות להעביר מסרים מורכבים במהירות שיא. כל, כאשר מתבוננים בתמונה של חדר במלון, המבקר באתר יכול להתרשם תוך שניות מעיצוב החדר והשירותים שהוא מיצע ללא צורך לקרוא תיאורי טקסט ארוכים.
יחד עם זאת, כדי לשפר את חווית המשתמש – חשוב להעלות באתר תמונות רלוונטיות המעבירות את המסר הרצוי, ולא להסתפק בתמונות יפות בלבד שאינן אומרות דבר. תמונות רלוונטיות מספקות הקשר לנושא ועונות על הצורך של המשתמש לקבלת מידע מתאים. כך, באופן טבעי, כאשר אורחים מבקרים באתר של מלון, הם מחפשים מידע ותמונות שיעשו עבורם את העבודה במהירות ובצורה מפורשת. גם העלאת גלרייה של תמונות ולא תמונה בודדת, מעצימה את חווית המשתמש והופכת אותה ליעילה זורמת ומהנה יותר.

» מאריכות את זמן השהות באתר: משך הזמן שהמשתמשים שוהים באתר מעיד על מידת המעורבות שלהם משתמשים עבור גוגל, דבר המשפיע בסופו של דבר על הדירוג בתוצאות החיפוש.
לארי קים, מ-Wordstream מסביר זאת בפשטות: "בעיקרון, גוגל רוצה למצוא חד-קרן – דפים שיש להם שיעור מעורבות גבוה בקרב המשתמשים, כמו כמות ההקלקות על החיפוש האורגני (CTR), זמן שהייה באתר, אחוז הנטישה מדף הבית ושיעור ההמרות. על תוכן איכותי שכזה גוגל תתגמל את האתר בדירוג גבוה יותר בחיפוש אורגני".
בשל כל אלו, חשוב לזכור תמיד שתמונות הן חלק בלתי נפרד מאסטרטגיית התוכן של כל אתר. את התמונות הטובות ביותר יש למקם בגלילה העליונה, והן למעשה מספקות תפקיד כפול – הנאה ויזואלית והעברת מידע. כמובן שעליהן להתייחס ישירות לנושא המרכזי של הדף, ובאופן אידיאלי רצוי שיהיו מקוריות ולא לקוחות ממאגרי תמונות כלליות שעלולות להופיע גם באתרים אחרים.

» משפרות את ה-SEO של האתר: ככל שהתמונה תואמת את הטקסט של הדף ונושאת בעצמה כיתוב מדויק המתארת אותה – כך היא תדורג גבוה יותר בתוצאות חיפושי התמונות בגוגל, ובהקשר זה חשוב לדעת שחיפוש תמונות חיוני מאוד לטראפיק האתר. על פי מחקר שנערך על ידי MOZ ו-Jumpshot, התמונות בגוגל מהוות 26.79% מהחיפושים בארה"ב, ועוקפת גם את החיפושים ביוטיוב ב-3.71% ואלמנטי חיפוש אחרים בגוגל.

תמונות משפרות את ה- SEO של האתר - על פי מחקר שנערך על ידי MOZ ו-Jumpshot

התמונות בגוגל מהוות 26.79% מהחיפושים בארה"ב, ועוקפת גם את החיפושים ביוטיוב ב-3.71% ואלמנטי חיפוש אחרים בגוגל

 

SEO עבור תמונות
למרות שגוגל כבר פיתחה אלגוריתמים של זיהוי תמונות ומחזיקה במספר פטנטים למערכות ושיטות לזיהוי תמונות – עדיין אופטימיזציה של התמונות באתר שלכם לטובת SEO היא השיטה הטובה ביותר לשמור על ערכן בתוצאות החיפוש. כפי שמוצג בתרשים לעיל, חיפוש תמונות יכול להיות מקור מצוין לטראפיק באתר. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לשפר את הדירוג של האתר שלכם בחיפוש תמונות

» בחרו תמיד תמונה תואמת לטקסט: אלגוריתמים לזיהוי תמונות מזהים בקלות תמונות סתמיות שנועדו רק לסתימת חורים, כמו גם תמונות כלליות שנרכשו ממאגרי תמונות – ואלה לא ידורגו בתוצאות החיפוש. כדי להבין כיצד גוגל מזהה את התמונה שלכם ללא צורך בטקסט, פשוט בצעו חיפוש תמונות בגוגל והעלו תמונה במקום להקליד מילות מפתח. בדוגמה הבאה, השתמשנו בתמונה מקורית של רשת מלונות Mamaison Hotels & Residences. כפי שניתן לראות, גוגל מזהה את התמונה, אך לא מצאה כפילויות, וזה בהחלט מצויין.

בחירת תמונה תואמת לתוכן הקיים בדף

בדוגמה השנייה, השתמשנו בתצלום גנרי מתוך מאגר תמונות ונתנו לו שם קובץ אקראי, כדי לראות אם גוגל יכולה לזהות אותו ולמצוא כפילויות. כפי שניתן לראות, גוגל יודעת בדיוק מה נושא התמונה וגם מוצאת כפילויות. זוהי תוצאה לא טובה מפני שגוגל מציגה רק עותק אחד של "תמונות דומות מבחינה ויזואלית" – וקרוב לוודאי שזו לא תמונת המקור. כאשר אתם לוחצים כדי לראות "גדלים אחרים של תמונה זו" (other sizes of this image) תגלו מאות תוצאות, רק כדי לאפשר למשתמשים למצוא את אותה תמונה בגדלים שונים. כלומר, מאות אתרים כבר הציגו את התמונה הזו כדי להמחיש תוכן בדרך זו או אחרת.
המסקנה כאן היא ברורה וחד משמעית: הכללים החלים על טקסט חלים גם על תמונות: גוגל לא אוהבת תוכן כפול, ולכן, תמונות המוניות שנרכשו ממאגרים כלליים לא תורמים דבר עבור ה-SEO.

גוגל לא אוהבת תוכן כפול - תמונות שנרכשו ממאגרים לא תורמות עבור SEO

 

» תנו לקבצי התמונות שמות מדויקים
גם אם יש ברשותכם תמונה מקורית המתאימה במיוחד לנושא הדף – עדיין זה לא מספיק להעלות אותה עם שם קובץ אקראי. למרות שגוגל יכולה לזהות את נושא התמונה והאלמנטים הכלולים בה – הדרך היעילה ביותר לשפר את ה-SEO היא לתת לקובץ התמונה שם רלוונטי, מדויק וחכם. לכן, במקום להעלות תמונה היישר מהמצלמה שלכם עם שם קובץ ערטילאי, כמו IMG_20180205_163530, שנו את שמה כך שיכיל מילות מפתח המתארות את הנושא שלה, לדוגמה, hotel-name-main-lobby.jpg. כמו כן, הקפידו ששם הקובץ של התמונה לא יכיל מילים מקשרות כמו ו' החיבור, ה' החיבור וכו' (למשל: לובי, ולא הלובי).
בנוסף, על פי ההמלצות של גוגל למתן שמות קבצים – יש להשתמש במקף אמצעי (-) במקום בקו תחתון (_) – המלצה גורפת לכתובות של האתרים ולכל סוגי הקבצים העולים בו. מקף האמצע מתפקד למעשה להפרדה בין המילים, וכך גוגל יכולה לקרוא את השמות בצורה מיטבית.

» השתמשו בתגיות לתיאור התמונות והכותרות
לאחר שתעלו את התמונות באתר, עליכם גם "לתאר" אותן ולספר בכמה מילים מה רואים בהן. כיום, קיימים שני סוגי תכונות לתיאורי תמונות, המסייעות ל-SEO כמו גם חוויית המשתמש:

  • Alt attribute (אלט טאגס לתמונות) – מתארות את התמונה עבור מנועי החיפוש באופן מדויק. כפי שתיארנו קודם, גוגל יכולה לזהות את מהות התמונה, אך אינה יכולה לזהות היכן היא צולמה. תגי ה-alt משמשים למעשה להשלים את המידע החסר, לדוגמה, אם יש לכם תמונה של חדר במלון, האלט טאג שלה צריך להיות מנוסח כך: "חדר נשיאותי במלון X".השתמשו בשפה טבעית בעת ניסוח תיאור האלט טאג שלכם, מפני שהוא מוצג גם על ידי קוראי מסך עבור לקויי ראייה. בהתחשב בפלח זה של משתמשי אינטרנט, תמיד מומלץ לסיים את הטקסט בנקודה."הרגישו חופשיים להשלים את תיאור האלט לתמונה עם כותרת (title) "ותכונות אחרות אם אתם חשים שהיא מספקת ערך למשתמשים שלכם!".העצה הזו של ג'ון מילר, אנליסט בכיר בתחום Webmaster Trends בגוגל בשנת 2008 – לפני מהפכת זיהוי התמונות – עדיין רלוונטית ותקפה גם כיום, ולכן מומלץ לקחת אותה בחשבון לפני שאתם מנסחים את תיאורי התמונות.מילר מספק גם דוגמה להמחשה: למשל, אם יש לכם תמונה של כלבלב חמוד משחק בכדור, אתם יכולים לתאר אותה באלט טאג בסגנון כמו 'הגור החמוד שלי משחק עם כדור באולינג". אם יש לכם גם קישור לתמונה המוביל לגרסה גדולה יותר שלה – אתם בהחלט יכולים להשתמש ב"הצג תמונה זו ברזולוציה גבוהה", ככותרת אלט (title attribute) עבור הקישור"
  • Title attribute (כותרות לתמונות) – כפי שמתואר בפסקה הקודמת, כותרות אלו מיועדות לקריאה לפעולה והיא משמשת בעיקר כאשר התמונה מקשרת לדף אחר. במצב זה של hyperlink, הכותרת מוצגת כאשר העכבר מרחף מעל התמונה. עד כה, אין הוכחה לכך שגוגל משתמשת בכותרת אלו לצרכי דירוג במנוע החיפוש, אך הדברים עשויים להשתנות ולכן חשוב ליישם אותן על כל מקרה שלא יבוא…

» השתמשו בכיתובי תמונה
לא מעט מחקרים מוכיחים כי לכיתובי תמונה, המופיעים לרוב מתחתיה, יש חשיבות רבה. לדברי Kissmetrics, "כיתובים תחת תמונות נקראים בממוצע 300% יותר מאשר הטקסט הנלווה לה בגוף הדף. בשל כך, ויתור עליהם או שימוש לא מדויק בהם – פירושו להחמיץ הזדמנות לסקרן ולערב מספר עצום של קוראים פוטנציאליים. (עבור תמונות המופיעות מעל כותרת, הכותרת עצמה יכולה לשמש כיתוב)". Kissmetrics גם ממליצה לעצב את הכיתובים באותה מידת רצינות בה אתם מעצבים את הכותרות.

» וודאו שהתמונות נטענות במהירות
חוץ מלתת שם קובץ רלוונטי ולנסח אלט טאג וכותרת נכונה לתמונות – חשוב גם לוודא שהתמונות ייטענו במהירות ולא "יתקעו" את האתר, מפני שמהירות טעינת דף אינטרנט מהווה גורם משמעותי בדירוג תוצאות החיפוש וגם בשל העובדה שהמשתמשים נוטים לעזוב אתרי אינטרנט שנטענים לאט. כדי להקטין את גודל הקובץ התמונות מומלץ לשמור אותן לשימוש בווב באמצעות Adobe Photoshop, או באמצעות מדחס תמונה כמו TinyJPG, TinyPNG, toolur, Compressor.io, ואחרים, וכן להשתמש בתמונות רספונסיביות. הנה מדריך שימושי המציג כיצד ליצור תמונות רספונסיביות.

מהירות טעינת תמונות באתר חשובהחשוב לוודא שהתמונות ייטענו במהירות ולא "יתקעו" את האתר

 

השתמשו בפרוטוקול Open Graph כדי לשפר את יכולת הגילוי
על פי האתר הרשמי, פרוטוקולOpen Graph מאפשר לכל דף אינטרנט להיות אובייקט עשיר בתרשים חברתי. הוא משמש בדרך כלל בפייסבוק כדי לאפשר לכל דף אינטרנט ליהנות מפונקציונליות זהה לכל אובייקט אחר בפייסבוק.

The og:image property has some optional structured properties:

og:image:url – Identical to og:image.
og:image:secure_url – An alternate url to use if the webpage requires HTTPS.
og:image:type – A MIME type for this image.
og:image:width – The number of pixels wide.
og:image:height – The number of pixels high.
og:image:alt – A description of what is in the image (not a caption). If the page specifies an og:image it should specify og:image:alt.

 

לסיכום, תמונות באתר אינטרנט הן שימושיות ויעילות מאוד מפני שהן מעוררות רגש, קל להבין אותן ופשוט להעביר באמצעותן מידע בצורה מהירה, בוודאי יותר מאשר טקסט. לדברי ד"ר לינל בורמארק, "תמונות נכנסות ישר לזיכרון לטווח הארוך בו הן נחרטות באופן בלתי נמנע".

חשוב שתימנעו משימוש בתמונות קנויות ממאגרי תמונות המוניים, בתמונות באיכות ירודה וכן בתמונות שנועדו רק למלא שטח ריק בדף מבלי שהן "אומרות" משהו. לצד זאת, בחרו בתמונות מקוריות באיכות גבוהה המייצגות מקומות, חפצים או אנשים ממשיים. זכרו כי משתמש האינטרנט המודרני מבלה הרבה זמן בשיתוף התוכן שהוא צורך, בוודאי שיתוף תכנים ויזואליים עם מסר או אמירה מעניינת, ולכן עודדו אותם לעשות זאת על ידי הוספת איזור שיתוף קליקבילי עבור מדיה חברתית: פייסבוק, טוויטר, Instagram, Pinterest, וכו'. כמו כן, אך תשכחו להוסיף תיאורים מתאימים עם hashtags לתמונות המיועדות לעודד שיתופים. פעולה זו מפשטת את התהליך וחוסכת זמן למשתמשים, ולכם מבטיחה שהמותג שלכם לא יוצג באופן שגוי.
אנו חותמים את המאמר הזה עם כמה עובדות ונתונים סטטיסטיים שמוכיחים את חשיבותן העצומה של תמונות ברשתות המדיה החברתית:

  • "משתמשים שמים לב לתמונות שמעבירות מסר ייחודי ותוכן רלוונטי, ומתעלמים מתמונות דקורטיביות חסרות אמירה שאינן מוסיפות תוכן אמיתי לדף" (Jakob Nielsen, 2010)
  • ציוצים בטוויטר המלווים בתמונות מקבלים 150% יותר תגובות ו-18% יותר הקלקות מאשר ציוצים נטולי תמונות (Buffer Social, 2016)
  • מאמרים המציגים תמונות בכל מקטע של 75-100 מילה, מכפילים את מספר השיתופים שלהם אל מול מאמרים עם פחות תמונות. (Buzzsumo, 2015)
  • אחוז גבוה (74%) משתמש באלמנטים חזותיים בשיווק המדיה החברתית שלהם, לעומת 71% בשנת 2015. (Social Media Examiner, 2016)
  • פוסטים בפייסבוק עם סרטונים (13.9%) או תמונות (13.7%) – מספקים את מידת המעורבות האורגנית הגבוהה ביותר בפייסבוק (Locowise, 2015)
  • הויזואליה מנצחת את כל החושים: "קיבלתם פיסת מידע? שלושה ימים אחר כך תזכרו בקושי 10% ממנה. הוסיפו תמונה – ותזכרו 65%" (John Medina)

 

 

 

אין תגובות למאמר

עדיין לא נכתבו תגובות.

כתוב תגובה

שדות חובה מסומנים בכוכבית (*)