ניהול כל התגים במקום אחד עם GTM
מנהל התגים של גוגל (GTM - Google Tag Manager) הוא כלי לניהול תגים המאפשר למשתמשים ליצור ולנהל תגים באמצעות ממשק פשוט ונגיש. תגים הם למעשה קטעי קוד או פיקסלים המשמשים לתיעוד ומעקב אחר התנהגות הגולשים באתר, והם משמשים אותנו למספר מטרות, כגון ניתוח ביצועי האתר והעמודים השונים בו לשם מיטוב האתר, תיעוד של פעולות המרה שונות באתר ו-"צביעת" הקהל על מנת לפנות אליו מחדש בפלטפורמות שונות (רימרקטינג).
גוגל תג מנג'ר מאפשר לנו למעשה לאחסן את כל התגים והקודים בתג מנג'ר במקום להכניס אותם בנפרד לקוד האתר, ובכך משחרר אותנו מתלות במתכנת שיעשה זאת עבורנו ובעצם חוסך לנו עלויות.
חשבון הגוגל תג מנג'ר מורכב מקונטיינר ייחודי לכל אתר. אותו "חשבון" אליו מוזרקים כל הקודים והתגים שמשמשים אותנו. ישנם מספר סוגים של תגים:
-
מעקב – תגים שעוקבים אחר כל הפעולות המתבצעות באתר על כל עמודיו. דוגמא לתג כזה הוא גוגל אנליטיקס (Google Analytics) – כלי חינמי נוסף של גוגל אשר דרכו ניתן לראות את כל מה שקורה באתר, החל ממספר הגולשים בכל רגע נתון, דרך אופן השימוש בכל אחד מדפי האתר ועד תיעוד של פעולות מוגדרות מראש, במידה ונרצה. גוגל אנליטיקס בעצם נותן לנו מידע על מה שקורה באתר ומהווה את כלי הניתוח המשמעותי ביותר שיש לכל אתר אינטרנט כיום.
-
תיעוד – כאמור, אם נרצה נוכל להגדיר תיעוד של פעולות מסוימות באתר. למשל, כאשר מתבצעת פעולה מסוימת באתר שלנו כמו לחיצה על כפתור "צור קשר", או "שלח" בטופס וכו'.
דוגמא נוספת היא קוד המרות – במידה ומתנהלים קמפיינים בגוגל / פייסבוק וכו', נטמיע תג ייחודי לפלטפורמת הפרסום, אשר יעקב אחר המרות ופעולות באתר שמקורן מתנועה מקמפיין מסוים.
שימוש נוסף בתגים המתעדים פעולות באתר מתבצע לשם "צביעת" קהל – כלומר, תיעוד התנועה שמגיעה ממקור מסוים או לעמוד מסוים, על מנת שנוכל לזהות את הגולשים הללו בפלטפורמות אחרות ולהגיש להם מסרים פרסומיים ייחודיים על פי מאפיינים שהגדרנו מראש.
לבסוף, ישנם תגים של כלים מקצועיים נוספים, כמו Lucky Orange למשל, אשר עוקבים אחרי הגולשים בצורה אחרת, ומטרתו להקליט פעולות של גולשים באתר, לשם ניתוח הנתונים ומיטוב האתר.
כיצד משתמשים בגוגל תג מנג'ר?
על מנת לעשות שימוש נכון ויעיל במידע שנאסף ומתועד על ידי התגים, אנחנו גם צריכים להגדיר תגים אלה באופן מדויק. ולכן ישנן למעשה 3 פעולות אותן מבצעים בגוגל תג מנג'ר:
1. אחסון וניהול תגים – כאמור, במקום להטמיע בקוד האתר, ניתן פשוט להטמיע את התג בקונטיינר והוא מתווסף לאתר שלנו.
2. הגדרת טריגרים – בחלק זה נגדיר בעצם מתי ואיך "יוזרק" התג, על פי סוג המידע אותו אנחנו רוצים לאסוף ואופן השימוש שאנו מתכוונים לעשות בו.
3. משתנים – ההגדרה אחרי מה בעצם נרצה לעקוב ואיפה. האם בכל עמודי האתר או בעמוד/ים מסוים/מים? האם בביצוע פעולה מסוימת או לחיצה על כפתור כזה או אחר וכו'.
לפיכך לא רצוי להשתמש בגוגל תג מנג'ר ללא ניסיון קודם. משווקים רבים מבצעים טעויות כיוון שאינם מספיק מיומנים בעבודה עם הכלי.