דור ה-Z מקבצים את כל האנשים שנולדו בין השנים 1997 ל-2012, ומהווים למעשה את הקבוצה הדמוגרפית הראשונה שגדלה בעידן הדיגיטלי ואת כוח העבודה העתידי. בשונה מקודמיהם, דור המילניום - הידועים גם בתור דור Y ונולדו מ-1981 עד 1996 - לדור ה-Z יהיו ציפיות שונות לחלוטין מהמעסיקים שלהם בעתיד וחשוב להכיר בהם ואותם כבר כעת ולהיערך בהתאם.
במרץ 2023 פרסמה Deloitte דוח מעמיק תחת הכותרת: "היי בוסים: הנה מה שדור ה-Z מצפה ממקום העבודה". מהדוח עולים לא מעט ממצאים חיוניים ותובנות רבות שחשוב שארגונים יפעלו על פיהם בכל תחום הפעילות שלהם. תקציר של דוח זה ייתן לכם מושג מה מצפה דור ה-Z ממעסיק העתידי, דבר שיסייע לכם למשוך אליכם כישרונות צעירים ובולטים. באופן כללי עובדים פוטנציאליים מדור Z הם:
- מעריכים אמפתיה
- מצפים לתמיכה בבריאות הנפש במקום העבודה
- רוצים ליישר קו בין מקום העבודה לזהותם האישית
- מצפים להכשרה מקיפה לתפקידם
- בעלי מוטיבציה גבוהה המונעת מהבטחת תגמולים שנקבעו מראש
דו"ח Deloitte אינו כולל את הציפיות של דור ה-Z לעבודה בזמנים גמישים ולאפשרות לעבודה היברידית או מרחוק, אך אלו הם צרכים מעשיים בולטים בחברה המודרנית של העידן הנוכחי, והם בהחלט יצפו גם לכך מהמעסיק העתידי שלהם. עם זאת, דור ה-Z הוא ממוקד מטרה, דעתן, מודע ומעורב עמוקות בערכים סביבתיים וברי קיימא. עפ"י הדוח, בני דור ה-Z "מציינים אלמנטים כמו שכר, בריאות נפשית ושחיקה כסיבות העיקריות שיגרמו להם לעזוב את מקום עבודתם, כשלצד זה, איזון בין עבודה לחיים האישיים, גמישות והתפתחות אישית, כגורמים שהם לקוחים בחשבון בעדיפות גבוהה בעת בחירת עבודה חדשה".
במאמר זה נציע ניתוח של סדרי העדיפויות הללו, המצייר תמונה ברורה יותר של הציפיות של דור ה-Z מהמעסיק העתידי.
אמפתיה
עובדי דור ה-Z רואים באמפתיה כתנאי מוקדם למעורבות גבוהה שלהם בעבודה, אולם למעסיקים, בדרך כלל, פחות אכפת מאמפתיה מאשר לעובדים שלהם.
מדובר בדור שחי בעולם שביר וסבוך, הנשלט על ידי קונפליקטים מקומיים ובינלאומיים, מגיפה עולמית, פייק ניוז ואפליה בין חלקים שונים באוכולוסייה. עם זאת, מכיוון שהטכנולוגיה והמדיה החברתית מחברות ביניהם, הם מקבלים הבנה רחבה יותר של המאבקים של אחרים, ונחשפים לצרות, לבעיות ולפחדים אנושיים, כמו גם לעוני ולאתגרים שונים העומדים בפני הכפר הגלובלי.
לדברי בוגר דור ה-Z מאוניברסיטת צפון פלורידה, "עם המגמה פחות נטילת סיכונים בקרב בני דור ה-Z בנטילת סיכונים והעלייה בתפיסת התמותה העולמית, נראה שיש עלייה באמפתיה מכיוון שהם מבינים יותר מה קורה לעולם סביבם".
גם גוגל מצביעה על המגמה בדוח שפרסמה משנת 2017 תחת הכותרת זה מדליק: מה בני נוער מחשיבים למגניב". עפ"י הדוח, "דור ה-Z מעולם לא הכיר את העולם לפני האינטרנט, אותה תקופה לא מאוד רחוקה שבה לא כל מה שאי פעם היית צריך היה במרחק קליק אחד. בנוסף, הם מעולם לא הכירו את העולם לפני גלי הטרור העולמיים או ההתחממות הגלובלית, וכתוצאה מכך, הם הפכו לדור מפותח, מודע ומושכל מאוד, המחזיק בערכים אמפתיים גבוהים ביותר ומעריכים מידע, גירוי וחיבור". מכאן, שזהו דור מודע מאוד חברתית, פתוח יותר ומצפה לאותן תכונות אצל אחרים, ובמיוחד אצל מעסיקיהם.
בריאות נפשית
סקר שנערך לאחרונה על ידי TimelyMD חושף כי 92% מבוגרי קולג' השייכים לדור ה-Z, מצפים שהמעסיקים העתידיים שלהם יספקו להם סביבת עבודה שתגן על בריאותם הנפשית והרגשית. "דיבור גלוי על בריאות הנפש ומתן משאבים מתאימים לכך, הם אלמנטים שלמעסיקים קל להציע ובכך להראות לעובדים בתחילת דרכם המקצועית שאכפת להם יותר מבני אדם מאשר מפרודוקטיביות", אומרת סלי פקורזי, מנהלת בריאות הנפש ב-TimelyMD.
יתרונות הבריאות הנפשית במקום העבודה יכולה גם להוות תמריץ חיוני עבור מעסיקים בכל רחבי העולם שרוצים למשוך אליהם כוח עבודה כשרוני ואיכותי. בהקשר לזה, שני ממצאים מרכזיים מדוח דלויט חושפים גם כי:
- 28% מדור ה-Z אומרים שהבוס שלהם משפיע לא פעם על מצבם הנפשי והם מתמודדים עם לחצים ומתחים בגללו
- רבע מהמנהלים מרגישים שהציפיות של בני דור ה-Z לכך שמקום העבודה ידאג גם לבריאותם הנפשית והרגשית, מתנגשות עם הנורמות הקיימות במקום העבודה.
נורמות עבודה בשילוב זהות אישית
דור ה-Z הוא דור מונחה תכלית, ולכן אנשים אלה מצפים באופן טבעי שעבודתם תתיישר עם הערכים שלהם. בשל כך, מעסיקים צריכים להקפיד שלא להסתפק רק בתיאור סטנדרטי של התפקיד, אלא למשוך את עובדי דור ה-Z ולהניע אותם בהתבסס על סדרי העדיפויות, הזהות והערכים שלהם ולא רק על פי הנורמות הקונבנציונליות.
Deloitte גם מצאה שרוב בני דור ה-Z מאמינים שלעבודה חייבת להיות מטרה גבוהה ונשגבת יותר ושהמעבר לשוק העבודה יכול להשפיע באופן מהותי על חלקים מסוימים מהזהות האישית שלהם.
"העבודה מאפשרת לי לצמוח ולדחוף את עצמי באופן אישי, ואני יכול להשתמש בתובנות ובחוויות האלה ולתרגם אותן למישורים שונים בחיי", אמר אחד ממשיבי הסקר.
יתר על כן, הזהות האישית עשויה להתרחב הרבה מעבר לזירה המקוונת, שבה הפרסונות הדיגיטליות של בני דור ה-Z מייצגות הרחבה של הזהות האמיתית שלהם. הנה כמה סטטיסטיקות רלוונטיות לעניין זה:
- 61% מבני דור ה-Z שכבר מועסקים, מרגישים שהעבודה היא חלק משמעותי מזהותם (Deloitte)
- 49% רוצים שהעבודה תממש ותעצים את זהותם ברגע שהם מתחילים לעבוד (Deloitte)
- 73% זקוקים ליותר ביטוי עצמי כדי לחיות חיים מאושרים ובריאים (OCAD University)
- 33% טוענים שהזהות המקוונת שלהם היא ה"אני" הכי אותנטי שלהם (VICE)
מכיוון שזהות היא גם עניין של מוצא אתני, אמונה, גיל ומגדר, מעסיקים צריכים לתת לכולם הזדמנויות עבודה שוות, שכר שווה ומקום עבודה מכיל. למעשה, על פי הסקר של VICE, 65% מהנשאלים מצפים ש"חינוך לגיוון ולהכלה יהיה חלק בלתי נפרד מהתרבות הארגונית של מקום העבודה".
הדרכה מקיפה
רבים מבני דור ה-Z, בהם גם בוגרי מכללות, מרגישים לא מוכנים ומיומנים לעיסוק שלהם. כתוצאה מכך, הם מצפים מהמעסיקים העתידיים שלהם שמקום העבודה יספק עבורם הכשרה מקיפה, הכוללת בניית מיומנויות, חונכות, בניית צוות וכו'.
על פי TalentLMS, הזדמנויות הכשרה ולמידה הן גורם מרכזי בחיפוש העבודה של בני דור ה-Z, כאשר 31% מבני הדור שלא קיבלו הכשרה במקום העבודה, נוטים לפרוש מתפקידם ולחפש מקום אחר, וזאת יותר מאשר אלו שכן זכו להדרכה מתאימה במקום עבודתם. האיור שלהלן מציג את סוגי ההכשרה שבני דור ה-Z מצפים להם בעבודה, בהם אימון למנהיגות, לימוד מיומנויות, כישורי חיים, שמירה על הבריאות הנפשית וכו':
תגמולים ותמריצים
בני דור ה-Z מונעים מטרה ויעדים, ולכן זה אך טבעי שתגמולים ותמריצים מתאימים ואטרקטיביים יניעו אותם להגיש מועמדות לעבודה או להמשיך לעבוד באותה חברה. לכן, מעסיקים צריכים לשקול דרכים שיבטיחו להם איזון מתאים בין עבודה לחיים האישיים, וכן לספק להם אפשרויות עבודה גמישות ולוחות זמנים גמישים לביצוע התפקיד, ובכלל זה גם הכשרה נאותה, ביטוח בריאות הולם, הזדמנויות התקדמות בקריירה וכו'.
בסוגיית סביבת עבודה גמישה, מנהלים בהחלט יכולים לשקול איזון בין שעות עבודה במשרד לבין אפשרות לעבודה מהבית או אפילו בחללי עבודה משותפים או במשרדים מרוחקים, שבהם העובדים העתידיים שלהם עשויים ליהנות יותר. לדוגמה, חללים במשרדים פרטיים, מתחמי עבודה, עמדות עבודה קבועות (hot desks), וחללי עבודה בבתי מלון, הזמינים דרך פלטפורמות חכמות ומתקדמות כמו Book a Space, המאפשרת יצירת מודל עבודה היברידי, המגלם בתוכו יתרונות לא מבוטלים:
- הגדלת תפוקת העובדים
- הפחתת עלויות תקורה
- יצירת איזון טוב יותר בין העבודה לחיים האישיים של העובדים
מנהלים יכולים לתגמל עוד יותר את עובדי בני דור ה-Z על ידי מתן משוב ושבחים על עבודתם. כשזה מגיע למתנות, בני הדור הזה יעדיפו פריטים המחזיקים בערכים אקולוגיים ומודעים לסביבה, גם כאשר אלו מתנות סטנדרטיות לחברות כמו תיקים, ספלים, עטים, חולצות וכו'. לצד זה, מכיוון שהם טכנופיליים, המתלהב מטכנולוגיה חדשנית ומתקדמת, בני דור ה-Z לגמרי יעריכו גם גאדג'טים, אפליקציות, מנויים בתשלום לקורסים דיגיטליים לפיתוח עצמי או לבידור, ותמריצים דומים אחרים.
כמובן, רק מעסיקים בודדים יכולים לספק את כל הציפיות של דור ה-Z, אך עם זאת, הם צריכים לשאוף לכלול בארגון שלהם כמה שיותר מהציפיות הללו, שללא ספק ימשכו את העובדים המבריקים, המוכשרים והחרוצים ביותר שבהם.