בחודשים האחרונים, עושים מפתחים רבים צעד גדול בפיתוח ובשיפור של עיצוב UX טרנספורמטיבי, כאשר ההתקדמות הרבה בתחום חוויית המשתמש השפיעה יותר מכל תחום אחר על תעשיית האירוח. הסיבה לכך היא המעבר וההתמקדות במובייל ואימוץ החשיבה האוניברסלית. במאמר זה נעסוק בהתקדמות המרשימה בעיצוב ממשק משתמש (UI) וחוויית משתמש (UX) בשנת 2019, ובמגמות העיצוב החדשות והחדשניות שמבשרות על העתיד הקרוב.
מיתוג באמצעות סרטונים ואנימציה
סרטונים ואנימציות מספקים מסר חלק וברור ומגדילים את מעורבות הגולשים. הם יוצרים לא רק חוויית משתמש טובה יותר, אלא גם מסייעים לעסקים לנצל את התהליך היצירתי כדי להשיג לידים רבים ככל האפשר. באמצעות מינוף סרטונים מהודקים תחת מטרת יעד מוגדרת, נעזרים המעצבים בסכימת התכנון והעיצוב בטכנולוגיות שמערבות אלמנטים ביולוגיים ופסיכולוגיים. הקונספט הידוע בשם "motion design creates visual" יוצר מושגים חזותיים שמיידעים אותנו ומעוררים בנו רגשות והשראה, דבר שפעמים רבות משפיע על הצרכנים להתקדם בתהליך הרכישה ולסיימו בהצלחה.
המחקרים האחרונים שלנו חושפים שוב ושוב את המורכבות של העיצוב שאמור ליצור אצל המשתמש חוויה רגשית. דוגמה אחת למגמה זו היא הופעתו של עיצוב frameless המשתמש באסתטיקה מודגשת. המגמה, שהחלה בשנה שעברה, מתבטאת בעיצוב הכולל תמונות באיכות גבוהה וקטעי וידאו המשתלטים על מסכי המכשירים. פקדי הלחצנים, שהיו פופולאריים עד לפני מספר שנים, נותרו מאחור, וכעת נהנים המשתמשים מתוכן פונקציונלי, סוחף ואימפרסיבי. 2019 תמשיך לייצר עוד ועוד שכלולים של ממשק משתמש אינטראקטיבי (UI), כשבאמצעות תנועה ומעברים דינאמיים, עסקים יכולים להעביר שפע של רעיונות ורגשות, וכמובן – להדגיש שוב ושוב את ערכי המותג שלהם.
בשנה שעברה ראינו מעצבים שעושים שימוש בצבעים נועזים, טיפוגרפיה מבריקה, איורים, ומיקרו-אנימציות, שכולם מסייעים להשלמת הפעולות או סיפור המותג הכולל. באמצעות אלמנטים אלה, עסקים יכולים להעביר לא רק את רוח המותג שלהם, אלא לספק הסבר מפורט של ההצעות שלהם ללקוחות מבלי לומר מילה. בשילוב עם סמלי המותג, חודרות מיקרו-אנימציות אלה מעבר למעורבות הסטנדרטית, ויוצרים רגעים בלתי נשכחים המספקים אינטראקציה כמעט אנושית (human-like). אנו סבורים כי ב-2019 נהיה עדים לשינוי הפרדיגמה של עיצוב אנימציה, וניתן לצפות שבקרוב נראה הרבה יותר עיצובים שיאמצו את המגמה ביצירת לוגואים ממוחשבים, הסתרת או חשיפת הלוגו, ויצירת רקע אינטראקטיבי, מעברי 3D טיפוגרפיים, ועוד.
דפדפנים חייתיים ומהירים
התקדמות דפדפני האינטרנט עשויה שלא להיראות סקסית או משמעותית, בטח אל מול הפיתוחים החדשניים של מכשירים ומסכים חכמים מתקפלים. יחד עם זאת, מהירות הדפדפן, הביצועים שלו והפוטנציאל העתידי, שופרו באופן דרסטי בחודשים האחרונים. Mozilla דיווחה לאחרונה כי קולט הסטרימינג החדש שלהם איפשר שיפור מהירות משמעותי מ-10x ל-15x עבור הדפדפנים המהירים המפורסמים שלהם. בנוסף, דפדפנים מודרניים רבים תומכים כיום ב-WebGL 2, המאפשרים, בהשוואה לעבר, רמה בלתי נתפסת של מרקם 3D, עיבוד אובייקטים, עומק מקטע, וכו'.
מבט קצר על מהדורות הדפדפנים הניידים והנייחים האחרונים, חושף עדכונים סטנדרטיים לצד כמה תכונות שימושיות. קחו למשל את Opera Reborn 3. הדפדפן Ars Technica טוען שהוא תומך באופן "כמעט מושלם" בעסקאות בלוקצ'יין (blockchain) מאובטחות, ארנקי קריפטו ופונקציונליות לוגית. בסוגיית המהירות, שחררה מוזילה את פיירפוקס גרסה 67, ומבטיחה שהדפדפן מהיר בכ-40-80% יותר מאשר לפני שנה.
בתחום ה-UX, ההתפתחות המרגשת ביותר עבורנו היא המהדורה האחרונה של דפדפן חדש בשם Tor 8.5. דפדפן מרתק זה מספק אבטחה על ידי מניעת עקיפת proxy, ומגיע עם בידוד מרכזי המגן על המשתמשים מפני מעקב בין אתרים והגדרות טביעות אצבע דיגיטליות.
לבסוף, בקצה הפירמידה של התפתחות הדפדפנים, מתמקדים מהנדסים ומעצבים רבים ב"אינטרנט של הדברים" (IoT), במטרה לגשר על הפער בין תחושות, אינטראקציה ויכולות השליטה שדפדפני האינטרנט עדיין לא היו מסוגלים לבצע. במאמר שכותרתו " AmbientVR: Blending IoT Interaction Capabilities with Web-based Virtual Reality" ("סביבת VR: מיזוג יכולות האינטראקציה של IoT עם מציאות וירטואלית מבוססת אינטרנט"), נחשפת היכולת הקרובה של דפדפנים לנייח ולמובייל:
"בנוסף לחיישנים, סביבת VR יכולה גם לגלות ולשלב מגוון רחב של פקדי האינטרנט של הדברים, מה שמאפשר ליצור יישומים היברידיים של IoT / VR שניתן לפרוש אותם ללא צורך להוריד או להתקין יישום".
התפתחות המכשירים המתקפלים
על פי חדשות סמסונג, בשנת 2019 החברה מתכננת למכור כמיליון טלפונים חכמים מתקפלים. מומחים צופים כי עד שנת 2022, שווי שוק המכשירים המתקפלים יעמוד על 60 מיליון דולר. למי שלא מכיר, הטכנולוגיה המתקפלת מאפשרת לטלפון חכם טיפוסי להתקפל החוצה ולהכפיל למעשה את שטח העיצוב המקופל. זה הופך למעשה את הטלפון הנייד המתקפל למעיין טאבלט או מחשב נייד נוח לשימוש. הסיבה שהתפתחויות אלה חשובות מאוד עבור עסקים, היא שהמכשירים המתקפלים מדגישים את הצורך בפיתוחים מתאימים של UX ו-UI, כך שהמגבלות על המשתמשים מתחילות להיות קלות יותר. שילוב וידאו מהיר וחלק בתוך דף אינטרנט יהפוך להיות חשוב יותר ויותר, כמו גם אפליקציות אינטראקטיביות ואתרי מותגים המוכרים את המוצרים והשירותים שלכם.
סמסונג גלקסי מתקפל הוא פיתוח מדהים ששם את המשתמש בראש סדר העדיפויות, אבל ה- Mate X של Huawei מדהים לא פחות, בעיקר בזכות עובי של 11 מ"מ בלבד במצב מקופל, ובזכות העובדה שהוא מפעיל גרסה מותאמת אישית של אנדרואיד, המזהה בכל רגע נתון אם הטלפון מקופל או פתוח. חווית ה-UX כאן פועלת היטב, כי ממשק המשתמש מייעל את הטלפון באוריינטציה של מיליונית השנייה. מסך המובייל הניתן להרחבה ולפתיחה, כבר כאן, ולכן אין ספק שמפתחי UI ו UX-בהחלט יביאו חידושים נוספים לעסקים בזמן הקרוב.
עזרים קוליים
השנה, המגמה לפתח פונקציות של עזרי קול תשלוט במגמות ה-UX וממשק המשתמש. בשנת 2018, נמכרו ברחבי העולם למעלה מ-60 מיליון מוצרים ועזרים מבוססי קול, וכמה מומחים בתחום טוענים כי עד 2012 נתון זה יגדל ליותר מחצי מיליארד. העוזר הקולי החדש של סמסונג, Bixby, יבצע שפע משימות באמצעות פקודה קולית, החל מהתקנים לבית חכם, טאבלטים והתקנים חכמים אחרים, ויעמוד בפני תחרות קשה מצד אוהבי גוגל ואפל, וכמובן - מייקרוסופט.
התחרות המאתגרת והמואצת במרחב זה היא בלתי נמנעת, אולם החדשות הטובות עבור הצרכנים היא כי הוספת פונקציונליות ואינטליגנציה מלאכותית תהיה הפקטור שיבדל בין המתחרים השונים. משמעות הדבר היא כי ממשקים חזותיים / קוליים הם כבר ממש מעבר לפינה, ובכדי להבין טוב יותר כיצד עזרי הקול יהפכו להיות משמעותיים לעסקים, מומלץ לקרוא קטע זה מתוך הדו"ח האחרון של Harvard Business Review:
"במקום לבצע שאלה ותשובה עם מכשיר המונח על השיש, נוכל לשוחח באופן טבעי עם העוזר הווירטואלי שלנו, כי הוא לגמרי מוטבע ומוטמע בסביבה הפיזית שלנו. באמצעות הדיאלוג הדיגיטלי, העוזר יבין את המטרות והשאיפות שלנו, את הרצונות והמגבלות שלנו. זה ייעשה בצורה חלקה ואוטומטית ויעזור לנו לתכנן תקציב ולזכור אירועים שונים, לבלות יותר זמן וליהנות באמת מהרגעים היפים של החיים"
יזמים שמבינים שהאינטרנט הוא כלי חיוני כדי להגיע לצרכנים שלהם - צריכים לאמץ את הטכנולוגיה המתפתחת במהירות ולהרכיב אותה על חוויות הלקוח שהם רוצים לספק. הסופר, תיאו לאו, אפילו מרחיק לכת יותר, וקובע כיצד נסיעה עסקית תהיה מהנה ויעילה יותר "הטלפון שלכם יוכל באופן אוטומטי להסדיר לכם הסעה משדה התעופה, על בסיס מסלול הנסיעה שלכם, המיקום שלכם וההרגלים הקודמים". לדבריו, אין סוף לאפשרויות לשיחה אינטראקטיבית.
לסיכום
בשנת 2019, UX ו-UI חייבות לאמץ טכנולוגיות החדשות תוך עמידה בציפיות הרבות של המשתמשים. יזמים שחושבים קדימה כבר משקיעים בבניית אתרים ויישומים שמטרתם לעמוד באתגרים החדשים הללו. מכל המגמות, הצורך לבצע אופטימיזציה למכשירים המופעלים באמצעות קול הוא צורך מיידי וחיוני ביותר. בנוסף, UX ו-UI צריכים להציע שימוש חלק וברור בכל סוגי המכשירים, דבר המותאם לתחזיות של Statista, כי עד 2020 מספר ההתקנים המחוברים פר נפש יהיה 6.58. הטכנולוגיה מתפתחת במהירות וכל שנה תביא עימה מגמות עיצוב חדשות ומאתגרות יותר. עסקים שלא יצליחו לאמץ ולהתאים עצמם למגמות החדשניות הללו יישאר הרחק מאחורי מתחריהם.