מה זה SEO שלילי?
SEO (קידום אתרים) שלילי הוא מעשה זדוני שנועד לפגוע בדירוג האתרים במנועי החיפוש ע"י פגיעה בפרופיל הקישורים שלכם באמצעות קישורים לא טבעיים וטכניקות SEO "שחור" (שיטת ה-Black Hat היא אופטימיזציה לקידום אתרים שנעשתה בדרך לא כשרה והיתה נהוגה בעבר). תקיפות אלו עלולות לגרור פעולות ענישה ידניות מגוגל, אך, לא פחות חשוב - SEOשלילי יכול להכות באתר שלכם בין לילה, ללא התראה, ולגרום לא רק לנזק במנועי החיפוש, אלא גם להפסד כספי משמעותי, מפני שתיקון הבעיות יעלה לא מעט כסף ויימשך זמן רב.
SEO שלילי הוא לא דבר חדש, ולמרות שגוגל אף קובעת שהוא עניין נדיר מאוד, זה עדיין יכול לקרות. למעשה, ההתקפות הללו מתרחשות כי גוגל שינתה את עמדתה - אם בעבר נהגה לטעון כי "אין שום דבר שהמתחרים שלכם יכולים לעשות כדי לפגוע בדירוג האתר שלכם או להסיר אותו מהאינדקס שלנו" - הרי שכיום גוגל מצפה מכם לעשות את העבודה בעצמכם.
"גוגל פועלת נמרצות כדי למנוע ממנהלי אתרים אחרים לפגוע ביכולת הדירוג שלכם בתוצאות החיפוש, או להסיר את האתר שלכם מהאינדקס שלנו. אם אתם מודאגים לגבי אתר אחר המקשר אל האתר שלכם, מומלץ ליצור קשר עם מנהל האתר המדובר. זיכרו, גוגל צוברת ומארגנת מידע שפורסם באינטרנט; אבל אנחנו לא שולטים בתוכן של דפים אלה".
איך תדעו מתי המתחרים מפעילים כנגדכם SEO שלילי?
תקיפות SEO שלילי הן בלתי צפויות, אך ישנן כמה דרכים לעקוב אחר תקינות ה-SEO שלכם על מנת למנוע כוונות זדוניות. הנה ארבעה סימני אזהרה שחשוב לשים אליהם לב במקרים בהם המתחרים או כל גורם זדוני, מחליטים לתקוף את אתר העסק שלכם:
- קישורים לא טבעיים לאתר שלכם
- אתרים המשכפלים את התוכן שלכם ללא אישור
- ביקורות מזויפות העולות ב-Google Local, Yelp, TripAdvisor וכדומה
- פריצה לאתר
התקפות SEO שליליות אלה, הן לא היחידות שעלולות להזיק לאתר שלכם, אבל הן הנפוצות והמסוכנות ביותר. כדי להגן על האתר שלכם מפניהן, חשוב לשמור על SEO תקין באתר, וכיום ישנם כמה כלים מצויינים בהם תוכלו להשתמש כדי להישאר בטוחים:
- בדיקת קישורים: באמצעות שימוש בכלי כמו Backlink Audit של SEMrush, אתם יכולים לראות בקלות את האתרים המקשרים בחזרה אל האתר שלכם, ולזהות את אלה שעלולים לפגוע בדירוג החיפוש שלכם
- מציאת אתרים שגונבים את התוכן שלכם (Content scrapers):
» חיפוש "הכותרות שלכם" בגוגל ובדיקת האתרים שעולים בתוצאות החיפוש הללו (הקפידו לחזור על החיפוש ולכלול את התוצאות שהושמטו)
» תוכנות כמו Copyscape או בודק פלגיאט דקדוקי (Grammarly Plagiarism Checker), מאפשרות למצוא כפילויות או שכפולים של התוכן שלכם. בכל פעם שתמצאו אתר שמשכפל את התוכן שלכם, בקשו ממנהלו להסירו לאלתר
» כאשר אינכם יכולים לשכנע את בעלי האתרים להסיר תוכן שמפר את זכויות היוצרים שלכם, בצעו את מה שגוגל ממליצה לעשות: בקשו ממנה להסיר את הדף המפר מתוצאות החיפוש ע"י הגשת בקשה לפי נוהל Digital Millennium Copyright Act
- ביקורות מקוונות מזויפות: ישנם מקרים בהם מתחרים ממורמרים יתפתו ל"הוריד" אתכם באמצעות פרסום ביקורות מזויפות עליכם, כשהמסוכנות ביותר הן אלו שיפורסמו ב-Google My Business שלכם, כמו גם ביקורות מזויפות שיפורסמו ב-Yelp, בפייסבוק, TripAdvisor וכדומה. כל אתרי סקירת הביקורות מאפשרים לכם לטפל בבעיות שכאלה, ובכל פעם שתמצאו ביקורות מזויפות, סמנו אותן או דווחו עליהן. בהקשר זה עולה השאלה האם ביקורות מזויפות משפיעות על דירוג החיפוש שלכם. על פי דוח של MOZ שסקר את גורמי דירוג החיפוש המקומיים לשנת 2017, הביקורות מהוות 13% מהאופן שבו גוגל מחליטה לדרג את האתר במנועי החיפוש. בנוסף, ביקורות מזויפות יכולות גם להשפיע על המוניטין המקוון של העסק.
גורמי דירוג החיפוש המקומיים לשנת 2017. מתוך הדוח של MOZ
- אתר פרוץ: פריצות והתקפות של תוכנות זדוניות עלולות לפגוע באמינות האתר שלכם, ולגרום לפעולות ענישה ידניות ע"י גוגל, שישפיעו על הדירוג במנועי החיפוש. ישנם כמה סימנים לכך שהאתר שלכם חווה פריצה. הנה העיקריים שבהם:
» שינויים במראה ובעיצוב האתר
» תוכן לא רצוי שנוסף לפתע לדפי האינטרנט שלכם
» קישורים ומודעות לא רצויים שמפנים לדפים שלכם
» שינויי תוכן מוסתרים ב-HTML
כדי לוודא שהאתר שלכם שורד את התקפות הפריצה הללו, חובה לנהל פיקוח שוטף באמצעות כלי SEO טכניים, כמו כלי ביקורת ה-SEO של Alexa, וכן לעקוב אם בקונסולת החיפוש שלכם יש הודעה על פעולה ידניות מגוגל.
הודעה שעולה כשאתר נפרץ
איך להתמודד עם דוח פעולות ידניות של גוגל? קראו במאמר הזה.
איך לזהות בזמן תקיפות SEO שליליות ולהימנע מענישה של גוגל
למרות שקשה לנבא התקפות SEO שליליות, עדיין ישנן כמה דרכים בהן ניתן לנקוט כדי "לתפוס" אותן בזמן, ובוודאי לפני שהן גורמות נזק יקר או בלתי הפיך לאתר ולמוניטין המותג ברשת:
- פיקוח וביקורת מתמידים על תקינות ה-SEO באתר: פעולות אלו יסייעו לכם לזהות בעיות בזמן, באמצעות כלי ביקורת שונים, הכוללים את Moz Pro toolset, SEMrush, BuzzStream, Website Grader, וכלי Google's Webmaster (הגדירו את ההתראות כדי לקבל הודעה אם צצות בעיות בזמן אמת), וכן הלאה
- תיקון מיידי של בעיות SEO: ככל שתתעכבו בטיפול בבעיות SEO, כמו קישורים לא טבעיים, כך יהיה קשה יותר לחזור לנוהל התקין שגוגל דורשת. עבור לינקים, תוכלו להשתמש בכלי כמו Removeemem או כלים דומים. בנוסף, אל תתעלמו מהפתרונות שמציעה גוגל, כפי שתיארנו לעיל
- נטרול ביקורות מזויפות: סמנו ונטרלו ביקורות מזויפות עליכם באמצעות ביקורות מאומתות. השתמשו בפלטפורמה כמו זו של TrustYou כדי לפקח על ביקורות חיוביות ושליליות העולות בכל רחבי הרשת. ניתן גם להשתמש בכלי ניטור מדיה אחרים כדי לזהות אם ומתי המותג שלכם מופיע במדיה החברתית ובבלוגים. כלים אלו כוללים: כלי Hootsuite Social Media, Reputology, Hootsuite Insights, Brandwatch, והתראות גוגל. רשימת הכלים עוד ארוכה, אך המסקנה ברורה: לפקח, לפקח, לפקח!
- אל תתעלמו מגניבות או שכפולי תוכן שלכם. השיבו מלחמה! תוכן כפול אולי לא יגרור פעולות ענישה ידניות מגוגל, אך הוא עדיין עלול לפגוע בדירוג האתר בתוצאות החיפוש
- תקיפות SEO שליליות אינן מוגבלות רק לתוכניות הקישורים, פריצה, גניבת תוכן וביקורות מזויפות. המתחרים עשויים גם לנסות להאט את מהירות האתר שלכם על ידי הגדרת רובוטי תנועה, בניית פרופילים חברתיים מזויפים בשם המותג שלכם, שינוי קובצי ה-htaccess או robots.txt וכו'
טפלו בזמן בהתקפות SEO שליליות
(מתוך: https://visual.ly/community/infographic/other/negative-seo-and-how-take-care-it)
לסיכום, בכל פעם שאתם מבחינים בירידה משמעותית בדירוג החיפוש שלכם, למרות שאתם משקיעים את מיטב המאמצים, ניתן להניח כי האתר שלכם הותקף בזדון ב-SEO שלילי. נכון, זה לא קורה לעתים קרובות, אבל כאשר מתרחשת התקפה כזו, אל תצפו שאלגוריתם מתוחכם של גוגל יבין לבדו מה השתבש, אלא תצטרכו לפעול במהירות ולגייס את צוות ה-SEO שלכם כדי להשיב מלחמה.