בשנת 2018, 27% מהאוכלוסייה העולמית שמחוברת לאינטרנט השתמשה בחיפוש קולי בנייד, לפי גוגל, ואין ספק שכיום, 4 שנים אחרי, המספר הזה גבוה יותר. בשל כך, ברור כמעט לחלוטין כי ביצוע אופטימיזציה של חיפוש קולי הוא כבר לא בגדר טרנד חולף או זמני, אלא אסטרטגיית SEO חיונית שתסייע לכם להגיע להמוני משתמשי מובייל ניידים.
כדי לשים את הדברים בפרספקטיבה, מעניין לציין כי בארה"ב לבדה למעלה מ-111 מיליון איש משתמשים בעוזרים קוליים (voice assistants), בעוד Statista צופה כי שווי שוק הזיהוי הקולי העולמי יגיע ל-27.16 מיליארד דולר עד 2026, לעומת 10.7 מיליארד דולר ב-2020.
נתונים סטטיסטיים אלה מוכיחים כי חיפוש קולי וזיהוי קולי הם תחומים קשורים וצומחים ששניהם חיוניים ביותר כיום לכלל המשווקים. כדי להישאר רלוונטיים ותחרותיים, חשוב שיזמים לא יתעלמו מקידום אתרים קולי (voice SEO), ואנחנו כאן לתת לכם כמה טקטיקות ואסטרטגיות חיוניות, רלוונטיות והכרחיות כדי להבטיח שהאתר שלכם מותאם לחיפוש קולי אפקטיבי ומדויק.
אסטרטגיות אופטימיזציה של חיפוש קולי
במובנים מסוימים, קידום אתרים קולי מתבצע כמו קידום אתרים מסורתי, וגם הוא שם את הלקוח במקום הראשון ודורש שימוש בשפה טבעית, במקום להתמקד בביטויי מפתח תלושים רק לשם קידום האתר. יחד עם זאת, אופטימיזציה של חיפוש קולי דורשת חידוד תוכן גבוה יותר בעיקר בשל מגבלות המכשיר.
בשל כך, כל בעל אתר או משווק צריך להבין את הצרכנים שלו וליצור עבורם תוכן מותאם אישית: במילים אחרות, כמו SEO מסורתי, אופטימיזציה של חיפוש קולי מחייב אתכם להבין את הלקוחות שלכם, את הצרכים שלהם ואת דפוסי ההתנהגות שלהם. כך לדוגמה, דוח של State of the Connected Customer חושף כי:
- 67% מבני דור המילניום ודור ה-Z משתמשים בעוזרים קוליים אישיים כדי ליצור קשר עם חברות ועסקים שונים
- בהשוואה לצרכני B2C, לקוחות עסקיים נוטים יותר מפי 3.3 להעריך ולהשתמש בעוזרי קול אישיים
- 59% מהצרכנים ציינו שעוזרים קוליים כבר משפיעים משמעותית על החוויות שלהם
מלבד הצורך של חברות ועסקים להעדיף ולמטב את האתרים שלהם למכשירים קוליים ולחיפוש קולי, הן צריכים במקביל גם לפלח את האישיות של הקונים שלהם בהתבסס על התנהגויות רכישה, היסטוריית קניות, מיקום ונקודות מידע אחרות. אבל, ראשית, חשוב להשתמש בתוכנות או פלטפורמות ניתוח כמו Google Analytics 4 (GA4) - כדי לאסוף נתונים היסטוריים וצרכניים בזמן אמת.
התייחסו לשאלות שמעלים הלקוחות שלכם ונסו להעמיד עבורם פתרון שיסייע להם בנקודות הכאובות שלהם במסע הרכישה או הגלישה באתר. ברגע שאתם מבינים את הצרכנים שלכם, עליכם ליצור עבורם תוכן שיענה על הצרכים שלהם ויספק מענה על שאלותיהם.
השתמשו בשיחה בשפה טבעית ובביטויי מפתח עם long-tail כדי לבצע אופטימיזציה של התוכן שלכם, שבאופן אידיאלי צריך להתייחס לשאלות הנפוצות של הלקוחות בצורה ברורה ותמציתית, תוך שימוש בביטוי מפתח עיקרי ובמילות מפתח קשורות באופן סמנטי.
טיפ קידום אתרים קולי מקצועי: צרו דף נחיתה עבור כל השאלות הנפוצות של הלקוחות שלכם - השתמשו בכותרת כדי לשאול את השאלה, ספקו תשובה קצרה בפסקה הראשונה אחרי הכותרת ושמרו את שאר העמוד להרחבה, פירוט עובדות וסטטיסטיקות. תשובות לשאלות נפוצות עשויות לשפר את הסיכויים של האתר שלכם לחשיפה בחיפוש באמצעות מיקום בתיבת הקטעים הנבחרים של גוגל (Google's Featured Snippet box).
שאלות נפוצות עוקבות אחר תרשים 5 הממים העברי העיתונאי (ובאנגלית - 5 W's and H ) - מי, מה, איפה, מתי, למה ואיך – ולכן הדרך הטובה ביותר היא שתענו על שאילתות שמתחילות במילים אלה כדי לייעל את החיפוש הקולי ואת תיבת הקטע המצוין.
בצעו אופטימיזציה עבור מכשירים ניידים וחיפושים מקומיים: גוגל ייסדה אינדקס לנייד ביולי 2019, ונתנה לחיפוש במובייל קדימות עליונה, מאז ספטמבר 2020 הכללים חלים על כל האתרים ולכן, אופטימיזציה למכשירים ניידים היא כבר לא המלצת SEO, אלא דרישת חובה לכל האתרים.
גוגל מציעה הנחיות מפורטות לאופטימיזציה של אינדקס לנייד, ולכן, אם עדיין לא ביצעתם אופטימיזציה לאתר שלכם, מומלץ לעיין בהנחיות ולבצע את ההתאמות הנדרשות בהקדם האפשרי. כדי לחדד את מאמצי האופטימיזציה שלכם לחיפוש קולי, קחו בחשבון שרוב השאילתות מיועדות לעסקים מקומיים, וכי חיפושי "קרוב אלי" ממשיכים לגדול מדי שנה.
בנוסף לכל אלו, יעזור לכם מאוד לבצע אופטימיזציה גם לתחומי עניין אחרים של לקוחות. לדוגמה, מחקר של Adobe מ-2018 מצא כי "הפעילויות הקוליות הנפוצות ביותר הן בקשות מוזיקה (70%) ותחזית מזג האוויר (64%) באמצעות רמקולים חכמים. פעילויות פופולאריות אחרות כוללות שאילת שאלות על פנאי ובידור מהנה (53%), חיפוש מקוון (47%), בדיקת חדשות (46%), מחקר בסיסי / אישור ידע (35%) ושאלות על הנחיות הגעה (34%).
השתמשו בסימון נתונים מובנים (schema markup) כדי לבצע אופטימיזציה נוספת של התוכן שלכם: כלי זה שימושי מאוד עבור חיפושים קוליים ומסורתיים. סימון הסכימה הוא microdata של נתונים מובנים, המשמשים מנועי חיפוש ויישומים רבים, כמו גוגל, מיקרוסופט, Pinterest, Yandex ואחרים, במטרה להבין את התוכן ואת מטרתו. יישום סימון הנתונים עשוי לעזור לאתר שלכם לקבל דירוג טוב יותר במנועי החיפוש, ולספק תוצאות רלוונטיות יותר לשאילתות ספציפיות.
ארגון הנתונים המובנים (organization of schemas) הוא תהליך מורכב ונרחב שייתן מענה לרוב הצרכים העסקיים. לכן, לא בהכרח שכדאי לעשות זאת בעצמכם, אלא לשכור את שירותיו של מומחה SEO מקצועי שייעץ, יבחן ויקודד את האתר שלכם בצורה מקצועית ומדויקת.
סיכום ותובנות
למרות שהיא דומה בעיקרה לקידום אתרים מסורתי - אופטימיזציה של חיפוש קולי דורשת חידוד, דיוק ותשומת לב לפרטים. בצעו אופטימיזציה של התוכן שלכם לשפה טבעית תוך שימוש במונחים כפי שהם מתרחשים בשיחה אמיתית ובהתאמה לפרסונה של הקונים, שהרי חיפושים קוליים מתרחשים במכשירים ניידים ובעוזרים אישיים המופעלים בקול. לבסוף, בצעו אופטימיזציה של התוכן שלכם לחיפושים מקומיים.