למה SEO לא יכול לעבוד בלי חוויית משתמש איכותית?

SEO לא יכול לעבוד ללא UX (חוויית המשתמש). אנו פותחים את המאמר בהכרזה הבלתי מסוייגת הזו בעיקר על רקע העובדה כי ככל שמנועי החיפוש מתפתחים, חוויית המשתמש משחקת תפקיד מרכזי בדירוג תוצאות החיפוש, ולכן SEO לבדו לא ישכנע אורחים להזמין חופשה דווקא במלון שלכם. הסוד טמון בחוויית משתמש טובה ומדויקת שתעשה את העבודה ותשכנע את הגולשים לבחור דווקא בכם, בעיקר בשל המגמה של גוגל לתת עדיפות לאתרים המציעים למשתמשים ערך אמיתי וחווית גלישה חלקה וברורה.
במאמר זה נתעכב על הגורמים השונים לכך מדוע UX ו- SEOהולכים יד ביד.

דפוסי התנהגות וחוויית משתמש: חיוניים לדירוג
UX הוא קומפלקס של תכונות, המתעדפות אופטימיזציה של אתרי אינטרנט עבור המבקרים האנושיים שלהם, בעוד שמנועי החיפוש עוסקים בדרך כלל בהיבטים הטכניים של האתר. עם זאת, בשנים האחרונות, דפוסי ההתנהגות של המשתמשים (User Signals) יחד עם חווית משתמש באתרים (UX) יוצרים גורם משמעותי מאוד לדירוג האתר בתוצאות החיפוש, ואין להתעלם מחשיבותם של כל אחד מהגורמים הללו – יחד ולחוד.

מומחי SEO כבר יודעים אילו סימנים משפיעים על דירוג החיפוש ולמרבה המזל, הידע שלהם כבר לא סודי כל כך. המחקר של Searchmetrics בנושא- Ranking Factors & Rank Correlations – מציע נתונים ברורים כדי לעזור לבעלי אתרים, למנהלי אתרים ולמשווקים להבין כיצד דירוג האתרים של גוגל מתפתח כל העת. כך למשל, דפוסי ההתנהגות של משתמשים, כמו שיעור ההקלקה (CTR), שיעור יציאה מדף הכניסה (bounce rate), וזמן השהות באתר, נמנים בין גורמי הדירוג העיקריים שגוגל מחשיבה בשנת 2017.

גורמי הדירוג העיקריים שגוגל מחשיבה בשנת 2017

מתוך המחקר של Searchmetrics

 

שיעור ההקלקה (CTR) הוא ערך שקובע את מספר הפעמים שבהן לוחצים על רשימת החיפושים ביחס למספר הפעמים שהוצגו. לפי המחקר של Searchmetrics , מתוך כל גורמי הדירוג הכלליים שנותחו, שיעור ההקלקה – שהוא סוג של דפוס התנהגות גולשים – הוא בעל המתאם הגבוה ביותר ביחס למיקום האתר בתוצאות החיפוש.

למרבה המזל, שיעור ההקלקה יכול להשתפר עם טכניקות SEO מסורתיות, שעדיין רלוונטיות. כדי לקבוע לאילו דפים יש שיעורי הקלקה נמוך, תוכלו להיכנס אל מסוף החיפושים של גוגל (Google Search Console) ולמצוא שם חיפושי אנליטיקס תחת Search Traffic. כאן תוכלו לסנן ולהשוות את התוצאות לפי שיעור ההקלקות, הופעות בתוצאות החיפוש ומיקום הדף או האתר בתוצאות החיפוש.
להנחיות מפורטות לניתוח נתוני ההקלקות – לחצו כאן

 

שיעור ההקלקה - CTR

לאחר זיהוי דפים עם שיעור הקלקה נמוך, תוכלו לשנות את כותרת העל ואת תיאור המטא של הדפים כדי למשוך יותר הקלקות. ישנם מספר כלים שיעזרו לכם לכתוב כותרות מושכות, כולל תוכנות כמו WebSite Auditor מ- Link-Assistant.com, תוספים כמו Yoast SEO עבור אתרי וורדפרס, או ניתוחי כותרות חינמיים (headline analyzers) כמו זה שמסופק על ידי CoSchedule ורבים אחרים. כותרות דפים משופרות ותיאורי מטה מדויקים – ישפרו לבטח את נראות האתר, וכתוצאה מכך שיעור ההקלקה יהיה טוב יותר, ולעיתים קרובות, גם יביא לדירוג טוב יותר של האתר בתוצאות החיפוש.

אחרי שיעור ההקלקה, ישנם גורמים נוספים המשפיעים על ה-UX ועל הדירוג בתוצאות החיפוש, כמו למשל כמות הקישורים הפנימיים, הקישורים החיצוניים, מספר התמונות, שילוב הווידאו, גודל הפונט, אלמנטים אינטראקטיביים, טקסטים לא מאורגנים, בולטסים, פלאש, מודעות פרסום של גוגל (AdSense) ועוד:

  • קישורים פנימיים (Internal links): מגדירים את ארכיטקטורת האתר ומסייעים למשתמשים לנווט באתר (UX). בנוסף, קישורים אלו מעבירים כח וערך מדף אחד באתר לדף אחר בו ובכך מחזקים את ה-SEO, ומסייעים לדפים אלו להשיג דירוג טוב יותר בתוצאות החיפוש
  • קישורים חיצוניים (External links): מסייעים למשתמשים לזהות מידע של צד שלישי, כגון הפניות למקורות של מחקר או מקורות של ציטוטים שונים (UX). הם נחשבים גם כמקור חיוני לדירוג התוצאות על ידי מומחי SEO. קישור לאתרי צד שלישי עשוי גם לגרום לבעלי האתר האחר לקשר אותו בחזרה לאתר שלכם, ובכך להגדיל את מספר הקישורים הנכנסים לאתר שלכם. קישורים חוזרים אלו נחשבים בין 8 גורמי הדירוג העיקריים ב-2017 על פי Search Engine Land
  • תוכן חזותי כמו תמונות או וידאו: תוכן שכזה מעורר תגובה רגשית (UX) וכתוצאה מכך מגדיל את זמן השהייה באתר. שימוש בתוכן חזותי מקורי ואיכותי הוא הכרחי, אך לצידו נדרש לבצע אופטימיזצייה של התמונות והסרטונים עבור SEO, כמו שימוש בתגי "alt", שמות קבצים טובים, צמצום גודל הקובץ כדי לשפר את זמני הטעינה, הוספת כיתובים, שימוש בתגיות srcset לתמונות דינמיות שיוצגו היטב במחשב שולחני ובמכשירים ניידים, וכן הלאה
  • רכיבים אינטראקטיביים: אלו יוצרים חווית משתמש עשירה שתגדיל את זמן השהות באתר
  • רשימות עם בולטים: חשובות הן עבור UX והן עבור SEO. הן עוזרות למשתמשים לסרוק במהירות את המידע שמספק האתר ועל פי המחקר של Searchmetrics על הגורמים המשפיעים על הדירוג שאוזכר לעיל, רשימות אלו חשובות לדירוג. "בכל מיקומי תוצאות החיפוש, השימוש ברשימות עם בולטסים גבוה – בין 53% ל-59%. כמו בשנת 2015, רשימות אלו נפוצות מאוד בדפים המדורגים גבוה. במילים אחרות: ככל שדירוג העמוד גבוהה יותר, כך גדל הסיכוי שהוא מכיל רשימה עם בולטסים. כמו כן, ברור שגוגל מציגה אותן היטב בתוצאות החיפוש שלה, כמו בדוגמה כאן:

רשימות עם בולטים והשפעתן על הדירוג במנועי החיפוש

 

גורמים נוספים המשפיעים על חוויית המשתמש באתרי מלונות ואירוח
מלבד גודל גופן, אלמנטים אינטראקטיביים, תמונות ורשימות, ישנם גורמים נוספים המשפיעים על חוויית המשתמש ומשפיעים על הדירוג במנועי החיפוש. זכרו כי עוד משנת 2015 גוגל דורשת גם אתר אינטרנט מותאם לגלישה במובייל (RWD – Responsive Web Design), שיזכה לדירוג טוב יותר במנועי החיפוש. משמעות הדבר היא כי UX צריך בנוסף לענות על הצורך שהאתר יהיה קריא וברור גם בגלישה במובייל. אתרי מלונות או אתרים העוסקים באירוח צריכים להציב את ה-UX שלהם בעדיפות עליונה: אתר אינו "חוברת מקוונת" עבור מלון או מסעדה. בשל התקדמות הטכנולוגיה המודרנית, נוכחות מקוונת יכולה להיות חלק מהחוויה עבור האורח, וכך, על ידי עיצוב אתר נגיש ורספונסיבי המעורר רגש ועניין, מלונות יכולים להמיר גולשים מזדמנים ללקוחות משלמים. מיותר לציין גם כי חוויית המשתמש חיונית מאוד גם עבור הזמנות ישירות.
היעדר מנוע חיפוש תקין באתר אינטרנט של מלון עשוי להשפיע לרעה על חוויית המשתמש, וכתוצאה מכך ליחס המרות גרוע. מנוע ההזמנות האידיאלי צריך להיות בעל יכולת תגובה, כך שניתן יהיה לראותו בבירור במכשירים שונים, ניידים וטאבלטים, כמו גם במחשבים אישיים. האורחים יכולים לראות, במבט אחד את זמינות החדר ואת התעריפים עבור התאריכים שבהם הם מעוניינים. תכונות אחרות כגון תמחור ספציפי לנייד, זיהוי שפה אוטומטית, מטבע בינלאומי וכן הלאה, תיצור חוויית משתמש מושלמת ונהדרת גם כן.

UX ו-SEO לא יכולים לעבוד בנפרד

UX ו-SEO לא יכולים לעבוד בנפרד
כבר הבנו ש-SEO לא יכול לעבוד כראוי ללא UX, וחווית המשתמש לבדה לא יכולה לפעול ללא SEO. מנועי החיפוש מתחשבים בדפוסי ההתנהגות של המשתמשים וחוויית המשתמש ולוקחים אותם בחשבון כשהם מדרגים את תוצאות החיפוש.
קישורי SEO טכניים חשובים גם הם כדי לשפר את חוויית המשתמש. גוגל משנה את האופן שבו היא מעריכה אתרים ודירוגים לעתים קרובות, בהתבסס על גורמי דירוג חדשים. כך למשל, רלוונטיות התוכן ע"י Searchmetrics היא גורם דירוג משמעותי המשפיע על ה-SEO וה-UX באותה מידה. בנוסף, תוכן עשוי להשפיע על זמן השהות באתר, אחוז הנטישה ושיעור ההקלקות (CTR). 300 מילים כבר לא מספיקות ויעילות דיין עבור דירוג טוב של האתר. גוגל מצפה לטקסט באיכות גבוהה יותר, עם מידע שימושי ורלוונטי, הנכתב עבור המשתמש ולא עבור רובוטים. במהות, כאשר אתם מכבדים את כל ההנחיות של גוגל ליצירת אתר טוב, ואתם מעצבים אתר המציע חווית גלישה ייחודית לאורחים הפוטנציאליים שלכם, אתם נהנים למעשה הן מ-SEO והן מ-UX טובים ומשופרים.

 

 

אין תגובות למאמר

עדיין לא נכתבו תגובות.

כתוב תגובה

שדות חובה מסומנים בכוכבית (*)