תוכן ויראלי הוא המלך: איך ליצור תוכן ויראלי מנצח?

כאשר סת' גודין, מומחה שיווק ואחד הבלוגרים העסקיים הפופולריים בעולם, דיבר על "רעיונות ויראליים" בשנת 2005, משווקים רבים מיהרו לאמץ את המונח ולהחיל אותו על כל מה ששימש את המטרות שלהם. כיום, 12 שנה אחרי, יש לנו סוגי רבים של תוכן ויראלי: תמונות ויראליות, וידאו ויראלי, אינפוגרפיקה ויראלית, מאמרים ויראליים, וכן הלאה. כל הדברים האלה נקראים באופן כללי "תוכן".

במבט לאחור על משנתו של גודין בנושא רעיונות ויראליים, הנה כמה נקודות מפתח שמעניין להתעכב עליהם:

  1. רעיונות ויראליים הם "שקופים ומצחיקים וקל לשתף אותם"
  2. מרכיב מפתח בהתפשטות הרעיונות הויראליים ובשיתוף שלהם נעוץ בנראות הויזואלית שלהם
  3. אף אחד לא יקבל את הרעיון או התוכן, אלא אם כן:
  • הרושם הראשוני מהתוכן גורר סקרנות לחקור הלאה
  • הוא כבר מבין את הרעיונות הבסיסיים הדרושים כדי לקבל את התוכן החדש
  • הוא מכבד את השולח מספיק כדי להשקיע זמן בצפייה או בקריאת התוכן

תוכן ויראלי

אינפוגרפיקה של תוכן ויראלי. מתוך: https://backlinko.com/viral-content

נקודות אלה הן ממשיות היום בדיוק כמו בתקופה בה גודין התעמק בשאלה איך רעיונות מסויימים הופכים להיות ויראליים ביותר, בעוד אחרים זכו להתנגדות ורתיעה על ידי הציבור. גודין אפילו הזכיר שרעיונות רעים, כמו פאניקה, יכולים להתפשט מהר יותר מכל דבר אחר. ההשערה מאוששת על ידי שפע של דוגמאות שנידונו בפירוט על ידי איש ההיטק הבכיר ביל דוידוב במאמרו "עידן הרעיון הויראלי". עם זאת, דוידוב מגדיר "רעיונות ויראליים" כמו "מחשבה מדבקת":

"המחשבות המדבקות, המואצות על ידי האינטרנט, דוחפות את הכלכלות אל סף, מפוצצות את בועות הדיור ומפיצות אידיאולוגיות רדיקליות מטרידות". אבל לא נדון כאן בפוליטיקה. לצורך מאמר זה, נבחן את סוגי התוכן המתאימים במיוחד לתעשיית האירוח, ושיש להם את הפוטנציאל הגדול ביותר להיות מופצים ומשותפים ולהפוך לוויראליים. אבל נתחיל קודם ב-SEO והאם יש לו ערך בתוכן ויראלי.

תוכן ויראלי ו-SEO
בסוף שנת 2016, המומחה לשיווק דיגיטלי, תומס וואיטולויס (Tomas Vaitulevicius), פרסם קטע מעניין בבלוג שלMoz . המאמר שלו, The SEO Myth of Going Viral, מציין ש"לתוכן ויראלי, לפחות בתרחישים מסויימים, יש מעט מאוד תועלת עבור תוצאות במנועי החיפוש."

למרות שהמחבר אינו מכחיש כי תוכן ויראלי הוא דרך מצוינת לקבל קישורים, הוא טוען כי קישורים אלה לא יעשו הבדל גדול בדירוג החיפוש האורגני. את הטיעונים שלו הוא מגבה במחקרי בוחן חזקים, כולל המקרה של רשת בתי המלון Concert Hotels, אשר האנימציה האינפוגרפית והאינטראקטיבית.

שלהם, 100 years of rock, זכתה בזמן קצר ליותר מ-8,000 קישורים מ-521 אתרים אחרים שהיו מקושרים לאתר, אך ללא השפעה על תנועת החיפוש האורגני.

אם לתוכן ויראלי אין השפעה על תנועת החיפוש האורגני, האם זה אומר שאין לו ערך SEOכלל? ככל הנראה, בשל המספר הרב של הקישורים שתוכן זה יכול ליצור, הרי שברור כי יש ערך SEO בדגומה כמו זו. כמו כן, במקרים כאלו יהיו שיתופים ולייקים רבים מאוד במדיה החברתית, אך אלה אינם מוכיחים שאנשים אכן קראו את התוכן.

עם זאת, קישורים אינם הגורם היחיד הנחשב על ידי גוגל לצורך דירוג האתר בתוצאות החיפוש. סימנים אחרים, כמו שיעור ההקלקה (CTR), שיעור הנטישה מדף הכניסה (bounce rate), וזמן השהות באתר, נישבים כאלמנטים משמעותיים מאוד שגוגל מחשיבה בתוצאות הדירוג שלה בשנת 2017, וזאת על פי מחקר של Searchmetrics שעסק בנושא גורמי דירוג וקורלציות דירוג.

כאשר אתם יוצרים קטע תוכן שאינו רק משותף אלפי פעמים ברשתות החברתיות, אלא גם מניב תנועה מתאימה לאתר שלכם ומפגיש את הגולשים עם חוויית משתמש (UX) נהדרת – גוגל בהחלט מתגמל על המאמצים הללו בתוצאות חיפוש טובות יותר.

"הקהל היקר ביותר הוא זה שחוזר", סיכם טוני היילה במאמרו "מה שאתה חושב שאתה יודע על האינטרנט שגוי", שהתפרסם ב-Times בשנת 2014.

כאשר משתמשים חוזרים לאתר שלכם, פירוש הדבר שהיה להם ניסיון חיובי בפעם הראשונה, ואנו יודעים כי גוגל תיקח בחשבון את חוויית המשתמש בין גורמי הדירוג שלה.

לסיכום, יתרונות ה-SEO של תוכן ויראלי כוללים חיבור אידיאלי בין קישורים, דפוסי ההתנהגות של המשתמש וחוויית המשתמש.

כיצד ליצור תוכן ויראלי מנצח?
"לעשות את זה רגשי – מפעיל באופן אידיאלי רגשות כמו כעס, חרדה או יראה והופכים את פעימות הלב שלנו מואצות ונרגשותיותר; אם ניתן – מומלץ לעשות את זה חיובי", כך לטענת ליז ריס ג'ונס, קתרין ל. מילקמן, ויונה ברגר במאמרם: The Secret to Online Success: What Makes Content Go Viral.

בתעשיית האירוח, תכנים ויראליים צריכים לשלב אלמנטים חזותיים וטקסטואליים כך שיעוררו השראה ומעורבות. תוכן שמתפשט באופן ויראלי יכול גם לחשוף את המותג שלכם לקהל גדול. תוכן זה מהווה למעשה מעין יחסי ציבור ומיתוג בהשקעה נמוכה יחסית, וחוסך לכם הון לא מבוטל אל מול קמפיין יחסי ציבור מסודר ומסורתי.

תוכן וירטואלי באינסטגרם: מקרה בוחן
מקרה בוחן מעולה מגיע מרשת המלונות Loews Hotels & Resorts. החברה השיקה קמפיין אינסטגרם באמצעות התגית #TravelForReal Hashtag כדי לקבל משוב על שביעות רצון הלקוחות ולתקשר עם אורחים בעבר ובעתיד. הם השתמשו בתמונות שנוצרו על ידי משתמשים במודעות המציגות "תמונות אמיתיות של חוויות אורח בפועל". אמנם זה היה קמפיין שיווקי מתוכנן, התנועה צברה מומנטום והניבה אלפי שיתופים, עוקבים ואזכורים. זוהי דוגמה מצוינת איך מלונאים יכולים לעניין את האורחים שלהם היכן שהם נמצאים.

אינסטגרם, הנמצאת בבעלות פייסבוק, היא רשת שיתוף חברתית עסוקה ופעילה, עם התמקדות חזקה בדור המילניום: "59% ממשתמשי אינסטגרם בגילאי 18-24 פעילים מאוד בפלטפורמה החברתית ו-54% מבני 25-34 משתמשים בתצלומים ופלטפורמת שיתוף על בסיס קבוע", כך לפי דוח של Investopedia.

מקרה הבוחן של רשת מלונות Loews Hotels & Resorts מגלה שאנשים אוהבים חברות שמקשיבות להם ומאפשרות להם דרכים מרתקות ומהנות להביע את הלייקים שלהם, את הדיס-לייקים, את החששות ואת הצרכים.

בעוד שתמונות הן כיף טהור ובעלות פוטנציאל גבוה יותר להפוך לוויראליות, מאשר טקסט, עדיין עבור אתרים המילה הכתובה נשארת המלכה. אבל איזה סוג של טקסטים צריך לפרסם: ארוך או קצר?

בעוד שתמונות הן כיף טהור ובעלות פוטנציאל גבוה יותר להפוך לוויראליות, מאשר טקסט, עדיין עבור דירוג אתרים – התוכן הכתוב הוא המלך הבלתי מעורער. אבל איזה סוג של טקסט צריך לפרסם: ארוך או קצר? הנה מקרה בוחן נוסף:

מקרה בוחן לתוכן ארוך
יש מספיק נתונים כדי לקבוע כי תוכן ארוך ידרג את האתר טוב יותר מאשר תוכן קצר, ובנוסף, תוכן ארוך ישותף יותר מתוכן קצר, "במיוחד, תוכן המכיל 3,000-10,000 מילים ומקבל את כמות השיתופים הגבוהה ביותר (8,859)", כפי שהתגלה במחקר של BuzzSumo.

שיתופי תוכן ויראלי עפ"י אורך הטקסט

שיתופים עפ"י אורך הטקסט. מתוך: https://okdork.com

בנוסף, גוגל אוהבת מאמרים "מעמיקים", והחלה להחשיבם מאוד בתוצאות החיפוש כבר ב-2013. עם זאת, רק מעטים מאתרי האירוח הלכו בעקבות המגמה של גוגל, כשהסיבה לכך היא שיצירת תוכן ארוך ומעמיק דורש זמן, מחקר ומיומנות ומהווה משימה קשה ומאתגרת, הכרוכה גם בתשלום לכותבים מקצועיים. אבל מבט על מגזין ארבע העונות – Four Seasons Magazine – מראה כיצד מלונות יכולים להשתמש בבלוגים שלהם כדי ליצור תוכן ארוך שיניב שיתופים רבים ויופיע בתוצאות החיפוש.

שיתופי תוכן ויראלי עפ"י סוג הטקסט

שיתופים עפ"י סוג הטקסט. מתוך: https://backlinko.com

בדרך כלל, מלונות מוציאים הון על מודעות ועל חיפוש אורגני, אך מתעלמים פעמים רבות מהיתרונות ארוכי הטווח של הפקת תוכן איכותי ועדכני. בעוד רשתות גדולות יכולות להרשות לעצמן להסתמך רק על פרסום, SEO הוא חיוני עבור בתי מלון קטנים.

בלוג הוא עדיין הכלי הנכון עבור תוכן חדש עם פוטנציאל ויראלי. בתי מלון בדרך כלל מפרסמים בבלוגים שלהם מדריכי יעד וטיפים שימושיים למטיילים ולא קידומי מכירות לשירותי המלון ולמבצעים. מאמרים מעין אלו, העוסקים בנושאי נסיעות וחופשות, יכולים ליהנות מהשפעה ארוכת טווח, בתנאי שהם מציעים מידע משכנע ומדויק ומלווים בתמונות נחשקות, שהן בעלות פוטנציאל רב יותר לשיתופים, ובכלל מתחילות לבסס את מקומן ככוכב העולה של האינטרנט.

לדברי BuzzSumo, מאמרים בהם מופיעה תמונה כל 75-100 מילים, יקבלו פי שתיים יותר שיתופים מאשר מאמרים עם פחות תמונות. כמו כן, על פי משווקים רבים, פוסטים המבוססים על תמונות בלבד, הוא תוכן ויראלי שמניב ביצועים טובים. יש לכך הסבר פשוט: "תיחשפו לפיסת מידע, ואחרי שלושה ימים תזכרו 10% ממנה. הוסף תמונה, ואתה זוכר 65%", כך מסביר ג'ון מדינה במאמרו Brain Rules. "תמונות גוברות גם על טקסטים, בין השאר משום שקריאה כל כך לא יעילה עבורנו. המוח שלנו רואה מילים כמו הרבה תמונות זעירות, ואנחנו צריכים לזהות תכונות מסוימות בכיתוב כדי להיות מסוגלים לקרוא אותו".

מלבד האופן איך לעלות פוסטים, לרשימות באופן כללי, יש אחוז נטישה נמוך יותר מאשר סוגים אחרים של הודעות. יש גם את התוכן בסגנון "10 הדברים הטובים ביותר…", שנראה כמועדף ע"י מו"לים רבים. אתם צריכים לבחור מה עובד בשבילכם טוב יותר כדי לספק את התוכן הטוב ביותר שאתם יכולים לספק לקוראים שלכם.

אינפוגרפיקות זוכות לשיתופים פי 3 יותר מאשר כל סוג תוכן אחר. הן עובדות מכיוון שהן "מסוגלות להפוך נושא משעמם או מסובך לתוך חוויה ויזואלית שובת לב". מומחי שיווק דיגיטלי רבים עדיין ממליצים להשתמש באינפוגרפיקות כדי להגביר גם את ה-SEO, אבל הן עובדות הכי טוב עבור דירוגים כשהן משולבות באלמנטים אחרים, כולל טקסטים ארוכים.

 

לסיכום, כדי ליצור תוכן ראוי שיזכה לשיתופים רבים, אתם צריכים לעשות אותו ארוך ועשיר במידע. חשוב גם לפנות לרגשות של אנשים עם כותרות שנונות וויזואליה חזותית משכנעת. פוסטים עשירים בתמונות יקבלו יותר שיתופים מאשר פוסטים המסתמכים בעיקר על טקסט. כדי ליהנות מהיתרונות של SEO, אידיאלי לארח את התוכן שלכם בדומיין הרשמי שלכם, אבל בהחלט אפשר לנסות גם אתר נחשב בתעשייה, ולהפיץ באמצעותו תוכן ממותג כמו אינפוגרפיקות, זה צעד שימושי ויעיל מאוד במסעות יחסי ציבור.

 

אין תגובות למאמר

עדיין לא נכתבו תגובות.

כתוב תגובה

שדות חובה מסומנים בכוכבית (*)