עמוד זה אינו עומד בדרישות לדרוג נגישות AAA בשל שילוב רכיב החורג מדרישות תקן הנגישות WCAG 2.0.
האתר כולו תוכנן ונבנה לעמוד בדרוג נגישות AAA, וכל התאמות הנגישות שקיימות ביתר עמודי האתר קיימות גם בעמוד זה. עם זאת, בעמוד זה קיימת מצגת המוצגת בחלון שאינו עומד בתקן. רכיב זה מגיע מאתר חיצוני ואינו בשליטתנו.
על מנת לנסות ולתת מענה לאי תאימות חלקית זו של העמוד, הוספנו לעמוד גרסה נגישה של התוכן. כל התוכן המוצג במצגת, מוגש בצורה נגישה גם כתמליל (גרסה כתובה), אליו ניתן לגשת דרך הכפתור "לגרסא נגישה של תוכן המצגת" שנמצא ישירות מעל למצגת.
במידה ונתקלתם בבעיות נוספות בעמוד, נודה לכם אם תצרו עמנו קשר ותעדכנו אותנו בבעיה דרך טופס הפנייה שבקישור זה, על מנת שנוכל לשפר את השרות לגולשינו.
חוות דעת אונליין הפכו לחלק בלתי נפרד ממסע הקניה של הקונים. כמעט כל הקונים שקוראים ביקורות ברשת, משקללים אותן בהחלטת הקניה הסופית שלהם.
תיאור מצגת למאמר בנושא: חוות דעת אונליין וניהול מוניטין
עמוד מספר 1 במצגת
חמוטל שיבר | Schieber Research
בחלק העליון של העמוד קיים איור של דמות גיבור עם ארגז כלים בצבע צהוב ועם לוגו של "כרמלון" על החזה. ברקע של הדמות יש שלושה עננים לבנים על רקע סגול בהיר,איור בגוונים סגולים- אפורים ולבנים בדומה ללוגו "כרמלון".
בכל עמודי המצגת – בחלק התחתון מתחת לכותרת המצגת, המחברת ותאריך המצגת, מופיע מצד ימין למטה לוגו של "כרמלון" (Carmelon Digital Marketing)
עמוד מספר 2 במצגת
הקדמה – על רקע סגול
•שליליות או חיוביות – חוות דעת אונליין מהוות פקטור משמעותי בהחלטות הקניה של הצרכנים, בכל תעשיה.
•מצגת זו בוחנת:
–מדוע יש חשיבות לחוות דעת אונליין?
–מי כותב חוות דעת – ומדוע?
–מהו אופי חוות הדעת?
–אילו פורמטים נפוצים – או חדשניים – ישנם בתחום?
–כיצד כדאי לחברות להגיב למגמה זו?
עמוד מספר 3 במצגת
תוכן העניינים – על רקע סגול
כל אחד מהכיתובים הבאים מופיעים בתוך מלבן רוחבי מעוגל על רקע סגול בהיר:
חוות דעת אונליין – רקע ונתונים
מגמות וחדשנות
אסטרטגיית חברות
עמוד זה הוא מעין "שער" פתיח לנושא מגמות שוק, שיידון בהמשך במצגת זו.
מתחת לכותרת מופיעים אותם ארבעת המלבנים שהופיעו בעמוד 3 במצגת, כאשר כעת רק המלבן השני מודגש וברור, ושלושת האחרים מוסתרים במעט ואינו נראים בבירור.
המלבן הבולט כולל כותרת, פירוט קצר ותמונה מתאימה. להלן תוכנו:
כותרת: תוכן במובייל
וידאו
צמיחת האפליקציות
גיימינג
Social
לצד מלבן זה, מימין, מופיעה תמונה של טאבלט
עמוד מספר 4 במצגת
תוכן העניינים – על רקע סגול
הכיתובים הבאים, בדומה לעמוד הקודם, מופיעים בתוך מלבן רוחבי מעוגל על רקע סגול בהיר:
חוות דעת אונליין – רקע ונתונים
מגמות וחדשנות
אסטרטגיית חברות
לצד הכיתוב "חוות דעת אונליין – רקע ונתונים", מופיע חץ הפונה אליו על רקע סגול. החץ מסמל מעין "שער" פתיח לנושא זה שיידון כעת במצגת.
עמוד מספר 5 במצגת
מדוע ישנה חשיבות לחוות דעת אונליין? – על רקע סגול
•על פי סקר שנערך לאחרונה ע"י YouGov, 87% מהמבוגרים בארה"ב אשר קוראים חוות דעת אונליין, אומרים כי הדירוג הכולל של המוצרים / השירותים חשוב מאוד, או חשוב במידה מסוימת, להחלטת הקניה שלהם.
מתחת לכיתוב זה מופיע גרף תחת הכותרת"how important, if at all, are the overall ratings of products/services to you when deciding whether to purchase a product or service? ".
מתחת לכותרת מופיע הכיתוב הבא: By “overall rating” we mean the score given to a product/service based on all submitted reviews, usually found by averaging each reviewer’s rating.
הגרף עצמו מחולק ל-6 חלקים –Very important, Somewhat important, Neither important nor unimportant, Somewhat unimportant, Very unimportant, Don’t know
כל חלק מכיל 4 עמודות. מעל כל אחת מהן מצוין אחוז. לכל עמודה צבע שונה המייצג קבוצת גיל אחרת: כחול – נתונים כלליים ורוד בהיר – גילאי 18-34 ירוק – גילאי 35-54 כתום בהיר – גילאי 55+
להלן נתוני הגרף:
TOTAL
18-34
35-54
55+
Very important
32%
34%
34%
33%
Somewhat important
55%
52%
53%
55%
Neither important nor unimportant
10%
9%
10%
10%
Somewhat unimportant
2%
1%
1%
1%
Very unimportant
0%
0%
1%
0%
Don’t know
1%
4%
1%
1%
לצד הגרףמופיע הכיתוב הבא: Marketing Charts, Data by YouGov, Dec. 2014
עמוד מספר 6 במצגת
מדוע צרכנים קוראים חוות דעת אונליין? – על רקע סגול
•על פי YouGov, הסיבות המרכזיות לקריאת חוות דעת אונליין הן:
–על מנת להבטיח כי המוצר / השירות באיכות טובה (79%)
–על מנת לודא שהמוצר עובד (61%)
–על מנת לודא שלא מרמים אותי (53%)
מתחת לכיתובים אלו מופיע גרף המציג נתונים אלו.
בחלק השמאלי של העמוד מופיע הכיתוב הבא:
הדירוג של מספר כוכבים, חשוב כמעט באותה מידה כמו התוכן הכתוב שלצידו (87% אמרו כי הדירוג חשוב להם, ואילו 90% אמרו שהתוכן הכתוב חשוב להם).
מתחת לכיתוב זה מופיע צילום מסך המציג דירוג כוכבים.
בחלק התחתון של העמוד מופיע הכיתוב הבא: Source: YouGov, Base: American adults who read online reviews
עמוד מספר 7 במצגת
מדוע צרכנים כותבים חוות דעת אונליין? – על רקע סגול
•המניעים המרכזיים לכתיבת חוות דעת אונליין, הנם:
–לעזור לאחרים לקבל החלטת קניה טובה יותר (62%)
–מנומס להשאיר פידבק (35%)
–רצון לשתף בחוייה חיובית (27%)
–רצון לעזור לספקים טובים לקבל יותר עבודה (25%)
•רק 12% מהכותבים רוצים לחשוף ספקים גרועים.
משמאל לכיתובים אלו מופיע גרף המציג נתונים אלו.
מתחת לגרף כתוב: YouGov 2014
עמוד מספר 8 במצגת
האם צרכנים מאמינים לחוות דעת אונליין? – על רקע סגול
על פי סקר YouGov מ-2014, רוב הצרכנים מאמינים לביקורות ולחוות דעת אונליין, אך רק 13% חושבים שהביקורות "מאוד מהימנות", ו-90% מהאנשים סבורים כי חלק מהאנשים כותבים ביקורות על מוצרים ושירותים שלא ניסו מעולם.
ואמנם, 21% מהצרכנים כתבו בעבר ביקורות על מוצרים / שירותים שהם לא ניסו בפועל.
91% מהצרכנים מאמינים כי חברות כותבות ביקורות חיוביות עבור עצמן, ו-89% סבורים כי עסקים כותבים ביקורות שליליות על מתחרים שלהם.
משמאל לכיתובים אלו מופיע מופיע גרף עם הכיתוב הבא: How often, if at all, do you think the following practices occur in online reviews?
הגרף עצמו מחולק ל-3 חלקים –כל חלק מכיל 4 עמודות. מעל כל אחת מהן מצוין אחוז. לכל עמודה צבע שונה המייצג קבוצת גיל אחרת: כחול בהיר – OFTEN ירוק בהיר – SOMETIMES כתום – RARELY כחול – NEVER
להלן נתוני הגרף:
OFTEN
SOMETIMES
RARELY
NEVER
Individuals writing online reviews without trying or purchasing the product
16%
48%
26%
10%
Businesses writing positive reviews aboutcompetitors' product or services
36%
43%
11%
9%
Businesses writing negative online reviews about their own product or services
18%
50%
21%
11%
לצד הגרףמופיע הכיתוב הבא:Base: all us adults Source: you gov
עמוד מספר 9 במצגת
חוות דעת בתעשיות שונות – על רקע סגול
בצד השמאלי של העמוד מופיעים הכיתובים הבאים:
•חשיבות חוות הדעת וההמלצות על מותגים, ניכרת בכל תעשיה.
•סקר של BCG מצא כי בכל התעשיות שנבדקו, לפחות 47% מהצרכנים מצאו לנכון להמליץ או לבקר מותג.
מימין לכיתובים אלו מופיע צילום הממחיש את הנתונים.
עמוד מספר 10 במצגת
חוות דעת בתעשיות שונות – על רקע סגול
בחלקו השמאלי של העמוד מופיע הכיתוב הבא:
•בתעשיית המלונות ישנה חשיבות מיוחדת לחוות דעת אונליין, שכן למעלה מ-80% מן הצרכנים סבורים כי יש חשיבות לחוות דעת של צרכנים אחרים בתחום זה (Olery).
•סקר של PhoCusWright שנערך ב-2013 מטעם TripAdvisor, מצא כי למעלה ממחצית מן הצרכנים לא מזמינים מלון מבלי לקרוא ביקורות של אחרים (מקור: Skyft, 2015).
•בהינתן מחירים זהים, ישנה הסתברות של פי 3.9 שהצרכנים יבחרו מלון עם חוות דעת גבוהה יותר, ו-76% מהצרכנים מוכנים לשלם מחיר גבוה יותר עבור מלון עם דירוג גבוה.
מימין מופיעים הכיתובים הבאים, כשמעל כל אחד מהם איורים של דף, כמדמים פעולת כתיבה:
of global travelers say reviews are influential when choosing where to book 89%
of globalhoteliers say reviews are influential in generation booking 96%
מתחת לכיתובים אלו מופיע הכיתוב הבא:TripAdvisor, Jan, 2015
עמוד מספר 11 במצגת
חוות דעת בתעשיות שונות – על רקע סגול
•על פי סקר BCG, ישנה נטייה גדולה יותר להמלצה, בתעשיות בהן המוצרים או השירותים מעוררים מעורבות רגשית גבוהה בצרכנים – כגון בטלפונים חכמים, או בקטגוריות " aspirational "כגון מכוניות יוקרה.
•לעומת זאת, ישנה נטייה גדולה יותר לבקר לשלילה מותגים הנוגעים לשירותים, כמו ספקי תקשורת או בנקים, וזאת עקב ריבוי נקודות המפגש עם הצרכן, אשר כל אחת מהן עלולה להביא לחוייה לא מספקת מבחינת הצרכן, להבדיל ממוצר.
משמאל לכיתובים אלו מופיע הכיתוב הבא:
·ככלל, הצרכנים בצפון אמריקה נוטים לכתוב ביקורות חיוביות (74%) או נייטרליות (32%). 22% כותבים גם ביקורות שליליות (מקור: YouGov 2014)
מתחת לכיתוב מופיע גרף. הגרף מכיל 3 עמודות. אחת כחולה עם הכותרת NETURAL, 32% שנייה אדומה עם הכותרת POSITIV, 74% שלישית ירוקה עם הכותרתBAD, 22%
עמוד מספר 12 במצגת
חוות דעת – עסקים מקומיים – על רקע סגול
•סקר של BrightLocal בצפון אמריקה, על ביקורות צרכנים על עסקים מקומיים ב-2014, מצא כי:
–88% מהצרכנים קראו חוות דעת על מנת להחליט על איכות העסק המקומי
–72% מהצרכנים דיווחו כי הם סומכים יותר על עסק שקיבל ביקורות חיוביות
–88% מהצרכנים סומכים על חוות דעת אונליין כשם שהם סומכים על המלצות אישיות
–72% מהצרכנים יבצעו פעולה כלשהי לאחר שקראו ביקורת חיובית
הפרמטרים החשובים ביותר עבור צרכנים בעסקים מקומיים, מבחינת חוות הדעת, הם: מהימנות (27%), מומחיות (21%), מקצוענות (18%).
מתחת לכיתובים אלו מופיעים צילומי מסך מתוך המחקרים שנתוניהם צויינו בראש העמוד.
עמוד מספר 13 במצגת
חשיבות הדירוג הכולל – על רקע סגול
•על פי סקר BrightLocal 2014 , ישנו הבדל גדול מבחינת הצרכנים בין דירוג של 2 כוכבים לבין דירוג של 3 כוכבים: 72% מן הצרכנים מוכנים לשקול עסק מקומי שקיבל 3 כוכבים, אך רק 27% יסכימו לשקול עסק מקומי שקיבל 2 כוכבים.
•גם ההבדל בין 3 כוכבים ל-4 כוכבים משמעותי, כאשר 20% יותר צרכנים ישקלו עסק שקיבל 4 כוכבים.
WHAT AVERAGE SRAR RATING IS TOO LOW FOR YOY TO CONSIDER USING A LOCAL BUSINESS?
92% of users will use local business if it has a 4 star rating
72% of users will use local business if it has a 3 star rating
27% of users will use local business if it has a 2 star rating
13% of users will use local business if it has a 1 star rating
עמוד מספר 14 במצגת
תוכן העניינים – על רקע סגול
הכיתובים הבאים, בדומה לעמוד תוכן העניינים הקודם, מופיעים בתוך מלבן רוחבי מעוגל על רקע סגול בהיר:
חוות דעת אונליין – רקע ונתונים
מגמות וחדשנות
אסטרטגיית חברות
לצד הכיתוב "מגמות וחדשנות", מופיע חץ הפונה אליו על רקע סגול. החץ מסמל מעין "שער" פתיח לנושא זה שיידון כעת במצגת.
עמוד מספר 15 במצגת
מפת המגמות – על רקע סגול
הכיתובים בדף זה מופיעים בתוך מלבנים מעוגלים בקו סגול דק. הכותרות הבולטות נמצאות במלבן צר יותר ולצידו מלבן רחב יותר המכיל טקסט המתייחס לכותרת:
נוחות
·מאגרגטורים לתעשיה ספיצית, לאגרגטורים לכל התעשיות
·אפשרות לסרוק מוצרים על מנת לקבל חוות דעת מיידית
פרסונליזציה
·אינטגרציה של הרשת החברתית של המשתמש על מנת לקבל ביקורות מחברים
·חוות דעת מ"אנשים הדומים לך", בהתבסס על חיפושים וחוות דעת קודמים
אמון
·שילוב חוות דעת של צד שלישי נייטרלי, באתרי החברות
·רגולטורים בעולם פונים להסדיר חוות דעת בלתי אותנטיות
·חוות דעת בכל תחום – גם במוצרי מזון ומשקאות
אינטראקציה
·פידבק מיידי המאפשר לענות על הביקורת בזמן אמת
·מוכרים מתחילים לדרג לקוחות
·ניהול מוניטין באמצעות שיחה עם הלקוחות
ריבוי ערוצים
אגרגטורים של חוות דעת, אפליקציות מובייל, ערוצי יו-טיוב
אינטראקציה של מדיה – תמונות, תגים, וידאו עמוד מספר 16 במצגת
נוחות | אגרגציה מתקדמת – על רקע סגול
אגרגטורים – אתרים המאגדים מידע מאתרים שונים, על תעשיה אחת או מספר תעשיות
משמאל לכיתוב זה, ועל רקע סגול בהיר מופיע הכיתוב הבא:
·Comparaboo– אתר האוסף נתונים מחוות דעת של לקוחות, חוות דעת מומחים, נתוני מכירות ועוד, על מנת לתת לקונה את רשימת "עשרת המובילים"כולל המלצה על המחיר הטוב ביותר ולינק לרכישה
מימין לכיתוב זה מופיע צילום מסך מתוך אתר Comparaboo
מתחת לצילום מופיע הכיתוב הבא:
•אפליקציית Consumr מציעה לצפות בחוות דעת מכל מקום ברשת – במקום אחד; חוות דעת מ"אנשים כמוך"ומחברים מהפייסבוק; וסריקה של מוצרים כדי לצפות בחוות דעת באופן מיידי.
משמאל לכיתוב זה מופיע צילום מסך מתוך אפליקציית Consumr
עמוד מספר 17 במצגת
נוחות | מטא-ביקורות – על רקע סגול
•ישנם כלים חדשניים המציעים לחברות לנטר חוות דעת מרחבי הרשת, תוך שהם מציעים מטא-נתונים המנתחים ביקורות אותנטיות עבור משתמשי הקצה.
•חברת TrustYou אומרת כי "מטא-ביקורות הן סיכום מהימן של חוות דעת רלוונטיות מרחבי העולם, המראה את התכונות המדוברות והרלוונטיות ביותר של המלון הספציפי, כמו גם פיסות אינפורמציה היחודיות למלון".
מתחת ומימין לסעיפים אלו מופיע צילום מסך של ביקורות.
בתחתית העמוד, על רקע סגול בהיר, מופיע הכיתוב הבא:
TrustYou מציעה API של מידע מובנה, שמאפשר למטיילים "לקבל את ההחלטות הטובות ביותר, על בסיס סיכום המידע המאומת מרחבי הרשת".
עמוד מספר 18 במצגת
נוחות | שילוב חוות דעת במנועי החיפוש – על רקע סגול
•קונים בד"כ בוחנים חוות דעת במסגרת מסע הקניה שלהם, ומחפשים מידע שיעזור להם לקבל החלטה. לא מפתיע, אם כן, כי מנועי החיפוש משלבים חוות דעת באופן אינטגרלי בחיפוש, על מנת להציע לגולשים הצעה יעילה ונוחה יותר.
מתחת לכיתוב זה, על רקע סגול מופיע הכיתוב הבא:
Yahoo! ו-Google מציגים ביקורות של Yelp בתוצאות החיפוש.
מתחת לכיתוב זהמופיעים צילומי מסך של Yahoo! ו-Google המציגים ביקורות.
עמוד מספר 19 במצגת
פרסונליזציה – על רקע סגול
הכיתוב הבא מופיע על רקע סגל בהיר בחלק השמאלי של העמוד:
•Amazon מציעה תכנית של "קניה באמצעות החברים שלך", המבוססת על לוג-אין לפייסבוק. בכך מציע האתר שילוב בין כוח ההשפעה של החברים של הקונה עליו, ובין חוות הדעת באופן כללי.
מתחת לכיתוב זה מופיע צילום מסך מתוך Amazon.
באמצע העמוד מופיע הכיתוב הבא:
TripAdvisor מציעה משנת 2012 אפליקציה לפייסבוק, המאפשרת לבתי מלון להטמיע באתר שלהם את המלצות הגולשים.
מעל לכיתוב זה מופיע צילום מסך מתוך TripAdvisor.
עמוד מספר 20 במצגת
אמון | חוות דעת על כל דבר – על רקע סגול
•קמעונאיות בתחומי המזון והמשקאות וכן היפרמרקטים, משלבים אף הם חוות דעת של צרכנים, על מנת להגדיל את המכירות ולהקטין את החסמים הנוגעים לקניה אונליין ואי-התנסות במוצר.
•כלי מובייל מאפשרים להעלות פידבק מייד עם קבלת המוצר / השירות.
מתחת לכיתוב זה, על רקע סגול בהיר, מופיע הכיתוב הבא:
אתר Expedia מעודד לקוחות לענות על סקר שביעות רצון על המלון מיד עם הגיעם למלון, דרך הטלפון הנייד. בכך ניתנת לבית המלון הזדמנות לתקן את הרושם או לפצות את הלקוח – ואולי להמנע מביקורת גרוע בתום השהות.
משמאל לכיתוב זה מופיע צילום מסך מתוך Expedia
עמוד מספר 22 במצגת
ריבוי ערוצים ופורמטים – על רקע סגול
•כיום, חוות דעת אונליין מגיעות במגוון רחב של פורמטים, ומשווקים צריכים לנטר את אלה שהכי רלוונטיים לקטגוריה שלהם – בין אם מדובר במדיה חברתית, בערוצי יוטיוב, או באגרגטורים.
מסביב לכיתוב אלו מופיעים צילומי מסך שונים הממחישים את הכתוב.
עמוד מספר 23 במצגת
·ריבוי ערוצים ופורמטים– על רקע סגול
·אתרי אגרגציה של חוות דעת התפתחו עם השנים.
·כל האתרים מציעים מערכת דירוג באמצעות כוכבים / ניקוד, לצד חוות דעת כתובה.
·אתרים רבים מציעים תגים (כגון: מדורג ע"י / מומלץ ע"י), וכן מציעים להעלות תמונות.
·כיום, מציעים אתרים רבים גם להעלות חוות דעת בוידאו.
מתחת לכיתובים אלו מופיע איור המכיל 3 ריבועים. כל ריבוע בצבע אחר וכולל איור קטן וכותרת מתחתיו. לרוחב שלושת הריבועים נמתח חץ אפור הפונה לשני הצדדים:
ריבוע ימני סגול – תמונה של אישה המצלמת סרטון – כותרת: Photo & Video ריבוע אמצעי תכול – תמונת לוגו מתוך אתר TRIPADVISOR, כותרת: Badges ריבוע ימני ירקרק – תמונה 5 כוכבים צהובים, כותרת: Rating system
מימין לאיור זה מופיעים הכיתובים הבאים:
·ב-2014, אתר Yelp שדרג את האפליקציה שלו כך שתאפשר להוסיף ביקורת בוידאו של 3 – 12 שניות.
·באפליקציה ובאתר המובייל של Yelp מבקרים 67.9 מיליון מבקרים בחודש.
עמוד מספר 24 במצגת
תוכן העניינים – על רקע סגול
הכיתובים הבאים, בדומה לעמוד תוכן העניינים הקודם, מופיעים בתוך מלבן רוחבי מעוגל על רקע סגול בהיר:
חוות דעת אונליין – רקע ונתונים
מגמות וחדשנות
אסטרטגיית מתחרים
לצד הכיתוב "אסטרטגיית מתחרים", מופיע חץ הפונה אליו על רקע סגול. החץ מסמל מעין "שער" פתיח לנושא זה שיידון כעת במצגת.
עמוד מספר 25 במצגת
אסטרטגיית ניהול מוניטין – על רקע סגול
•חברות אינן יכולות לשלוט בשיח ברשת, קל וחומר שלא לחסום אותו. הן יכולות לבחור האם להתעלם, להילחם או לעודד את השיחה.
•לרוב, אין זה רעיון טוב להילחם בפידבק של צרכנים אונליין. ניתן לעתים להתעלם מן הביקורת השלילית. אך המנצחים האמיתיים הם המותגים שאמצו את מציאות חוות הדעת אונליין, ואשר מעודדים את הצרכנים להשאיר פידבק באתר / אפליקציה שלהם, או באתר האגרגטור.
•הדבר מהווה הזדמנות לקבל פידבק אותנטי מצרכנים, וגם לעקוב אחר השיחה מקרוב.
מימין לכיתובים אלו מופיעה תמונה של לוח הניצב בפתחה דל מסעדה, בו נכתב – come in and try the worst meatball sandwich that one guy on yelp ever had in his life.
מתחת לתמונה, הכיתוב: המסעדה הזו מצאה דרך מקורית להפוך ביקורת שלילית ב-Yelp לנקודת בידול
בחלקו השמאלי של העמוד מופיעים 3 מלבנים בקו סגול בהיר. בתוך כל מלבן נמצא מלבן קטן יותר שבתוכו צילום מסך של אתר מסוים. להלן תוכן המלבנים:
מלבן עליון – לוגו של פייסבוק. כיתוב: יש לבסס נוכחות במדיה החברתית, על מנת לתת מקום לשיחה ישירה עם הצרכנים
מלבן אמצעי – צילום מסך המראה התראות. כיתוב: ישלנטר את השיחה על המותג באמצעות אלרטים או כלי כגון Trackur, Tweetbeep, BrandsEye ואחרים.
מלבן תחתון – צילום מסך המראה תגובה לביקורת. כיתוב: יש לענות על הביקורת ולא לנסות להילחם בה. ניסיונות להסיר שיחות מהמדיה החברתית, רק זוכים בדרך כלל לתשומת לב רבה יותר.
בחלק התחתון הימני של העמוד מופיע הכיתוב הבא:
•קמעונאית האופנה JCPenney השיקה קמפיין התנצלות במדיה החברתית, בו היא פנתה ללקוחות והודיעה להם – "ניסינו כמה שינויים. את חלקם אהבתם, את חלקם לא. חשוב לנו שתדעו שהקשבנו לכם ואנחנו רוצים לדעת מה דעתכם".
•הקמפיין, שכלל נוכחות במגוון פלטפורמות, הציע להשתמש בתגית #JCPListens
מעל כיתובים אלו מופיעים צילומי מסך של אתר JCPenney
עמוד מספר 27 במצגת
מינוף חוות דעת – על רקע סגול
•החברות מבינות כיום, כי הקונים משתפים בחוות דעת וקוראים אותן, ובמקום לראות בכך איום – הן הופכות את המגמה לטובתן:
–שימוש בחוות דעת באתרים שלהן עצמן
–עידוד המשתמשים לכתוב חוות דעת
–שימוש בחוות דעת חיוביות בתקשורת השיווקית שלהן
מתחת לכיתובים אלו, רק רקע סגול בהיר, מופיע הכיתוב הבא:
חשוב להתבונן בחוות דעת אונליין כהזדמנות: משווקים יכולים לקבל פידבק צרכני, להשתפר, ולעודד המלצות מפה לאוזן. בל נשכח כי 90% מהשיחות על מותגים בכלל מתרחשות בעולם הפיזי, ולא בעולם הוירטואלי שבו המותגים יכולים להשתתף ברבות מן השיחות אודותיהם.
עמוד מספר 28 במצגת
אימוץ חוות הדעת – על רקע סגול
בחלקו העליון הימני של העמוד – על רקע סגול בהיר – מופיע הכיתוב הבא:
בחלקו העליון השמאלי של העמוד – על רקע סגול בהיר – מופיע הכיתוב הבא:
•רשת דומינו'ס פיצה הוסיפה כפתור להוספת חוות דעת ב-Yelp לכלי מעקב הגעת הפיצה.
מתחת לכיתוב זה מופיע צילום מסך מתוך אתר דומינו'ס
עמוד מספר 29 במצגת
אימוץ חוות הדעת – על רקע סגול
בחלק השמאלי העליון של העמוד מופיע הכיתוב הבא על רקע סגול בהיר:
חברת Four Seasons החלה להציג ביקורות של TripAdvisor באתר שלה ב-2013, מתוך הבנה כי האורחים בכל מקרה יבדקו את הביקורות. החברה מציגה גם ביקורות מהפייסבוק ומהטוויטר.
אסטרטגיה זו מאפשרת למלונות לשלוט במסרים – ולהשאיר את המבקרים באתר, כך שיזמינו מהאתר ולא מאגרגטור.
לצד כיתוב זה מופיע צילום מסך של ביקורות של TripAdvisorבאתר Four Seasons
עמוד מספר 30 במצגת
אימוץ חוות הדעת – על רקע סגול
העמוד נפתח בכיתוב על רקע סגול בהיר:
•Kia ו- Hyundai מציגות באתרים שלהן חוות דעת אובייקטיביות של Revoo
משמאל לכיתוב זהמופיעות תמונות מתוך האתרים של Kia ו- Hyundai
עמוד מספר 31 במצגת
אימוץ חוות הדעת – על רקע סגול
העמוד נפתח בכיתוב על רקע סגול בהיר:
הבנק המקוון Ally.com כולל חוות דעת על המוצרים שלו באתר.
מתחת לכיתוב זה מופיעים שני צילומי מסך מתוך אתר Ally.com
עמוד מספר 32 במצגת
תודה רבה – על רקע סגול
•בחלק העליון של העמוד קיים איור (בדומה לעמוד הראשון) של דמות גיבור עם ארגז כלים בצבע צהוב ועם לוגו על החזה. ברקע של הדמות יש שלושה עננים לבנים על רקע סגול בהיר, איור בגוונים סגולים- אפורים ולבנים בדומה ללוגו "כרמלון".
צרכנים נוטים לכתוב חוות דעת טובות או נייטרליות, במטרה לעזור לאחרים לקבל החלטות קניה טובות יותר. אלה שקוראים חוות דעת, עושים זאת בראש ובראשונה כדי להבטיח שאיכות המוצר / השירות שהם שוקלים לקנות, טובה. הם מתייחסים לניקוד או למספר הכוכבים שקיבל המוצר או השירות, כמעט באותה מידה כמו לחוות הדעת הכתובות. רבים מקוראי חוות הדעת ישקלו בד"כ גם מוצר שקיבל 3 כוכבים, אך רובם לא ישקלו מוצר שקיבל 2 כוכבים.
הצרכנים יכתבו חוות דעת שלילית רק אם חוו אכזבה קשה, כדי להזהיר אחרים. הם לא מעוניינים לגרום לעסקים להיסגר, ולכן אין צורך לחשוש מביקורות שליליות כל עוד אינכם מפזרים הבטחות שאינכם יכולים לעמוד בהן. אך בעסקי השירות קל יותר להיחשף לביקורות שליליות, מפני שכל אינטראקציה עם הלקוחות עלולה להסתיים באכזבה עבור הלקוח. לא כל שכן, במוצר.
חוות הדעת אונליין אמנם רלוונטיות כמעט לכל תעשיה, אך ישנן תעשיות בהן הצרכנים נשענים מאוד על ביקורות. בתעשיית המלונות והתיירות למשל, דירוג גבוה במיוחד יכול להביא לכך שהלקוחות ישלמו יותר עבור המלון.
תהליך העלאת הביקורות, והגישה אליהן, הפך לנוח יותר: צרכנים כבר אינם צריכים לחפש ביקורות באתרים ספציפיים, אלא ביכולתם להיעזר באגרגטורים שמאגדים מספר תעשיות. במקביל, כלי מובייל מאפשרים לקונה לסרוק מוצר בנקודת המכירה כדי לקרוא ביקורות אודותיו, או על מנת לכתוב על המוצר. טרנד נוסף הוא Meta-Reviews – ביקורות שמקורן במספר אתרים, ומאפשרות לגולש לקבל מבט-על על השירות / המוצר בו הוא מתעניין, תוך הדגשת אספקטים שונים של המוצר / השירות.
כיום, ישנם יותר ויותר פורמטים וערוצים המשמשים לכתיבה ולקריאה של חוות דעת אונליין. אתרי אגרגציה, אפליקציות מובייל וערוצי יוטיוב, מכילים כולם חוות דעת במגוון של פורמטים – לרבות תמונות, סרטונים ותגים שניתן לשתפם.
כדי להפוך את חוות הדעת לאפקטיביות יותר, אתרים משלבים את הרשתות החברתיות המאפשרות לצרכנים לבחון את המלצות חבריהם. כמו כן מציעים אתרים שונים לצפות בחוות דעת מ"אנשים כמוך", בהתבסס על חיפושים ודירוגים קודמים. מטרת טקטיקות אלה, לשמור על מהימנות ואמינות חוות הדעת, שכן צרכנים רבים סבורים שחוות דעת רבות הן בכלל מזויפות.
חוות דעת אונליין מספקות למשווקים הזדמנות נפלאה למנף דעות חיוביות ולהניע פה לאוזן. לחברות יש הזדמנות לקבל פידבק אותנטי, ולנטר את השיחה מקרוב. כמו כן, כלי המובייל מאפשרים מיידיות ובעקבות זאת, חברות שירותים יכולות להימנע מביקורות שליליות ע"י מענה ותיקון במקום.
חברות רבות כבר הבינו שאין להן כל דרך למנוע מלקוח פוטנציאלי לקרוא ביקורות אודותיהן, והן החליטו כי מוטב לנסות להשאיר את השיחה – ואת ההמרה האפשרית – באתר החברה עצמו. לפיכך, ישנו שילוב הולך וגובר של חוות דעת של צרכנים, באתרי החברות עצמם. כדי למנוע מצב של הצגת חוות דעת מזויפות, או כאלה שהחברה חושדת כי נכתבו על ידי מתחרים, מציגות חלק מהחברות אך ורק חוות דעת שאושרו על ידי החברה. החברות יכולות גם להבליט חוות דעת חיובית – יתרון נוסף לשילוב חוות הדעת באתר החברה.
כשחברה נתקלת בחוות דעת שלילית, לא מומלץ לה לנסות ולתקוף את הפידבק שקיבלה. החברות המובילות דואגות לכך שתהיה להן אסטרטגיית ניהול מוניטין, כמו גם נכסי מדיה חברתית שיאפשרו לצרכנים לשוחח ישירות עם החברה.
לסיכום, חשוב לראות בחוות דעת כהזדמנות, המאפשרת למשווקים לקבל פידבק מהצרכנים, להשתפר, ולעודד פה לאוזן. בל נשכח כי למעלה מ-90% מהשיחות הנוגעות למותגים כלל אינו מתרחש אונליין – אלא בעולם הפיזי, בו המשווקים לא יכולים להשתתף בשיחה.
אין תגובות למאמר
כתוב תגובה