אפליקציה או אתר מותאם למובייל: במה לבחור, והאם בכלל צריך את שניהם?

עבור רוב העסקים, פיתוח אפליקציות למובייל, בנוסף לאתר אינטרנט המותאם לגלישה במובייל – הוא מיזם יקר ומיותר, אבל, עבור מותגי אירוח – לתפעל את שניהם על מנת לענות על דרישות האורחים – היא החלטה קלה. אתרים מותאמים לנייד מושכים תנועה על ידי מנועי החיפוש, ומכיוון שהם נמצאים בסביבה זמן רב יותר מאפליקציות, הם נוטים להיות קלים יותר לניווט ע"י משתמשים שמחזיקים בניסיון מועט יותר בשימוש בסמארטפונים ובטאבלטים. יחד עם זאת, נתונים סטטיסטיים מראים כי 90% מזמן הגלישה במובייל מוקדש לאפליקציות, ורק 10% מהזמן מופנה לאתרים מותאמים לנייד.

 

90% מזמן הגלישה במובייל מוקדש לאפליקציות, ורק 10% מופנה לאתרים מותאמים

זמני הגלישה במובייל. מתוך: http://flurrymobile.tumblr.com

 

אפליקציות מובייל בתעשיית האירוח
"אפליקציות מובייל יגיעו לקצב חדירה שמהיר ב-50% מאשר אתרי אינטרנט, אשר להם לקח 5-10 שנים כדי לצמוח לממדים של היום. בהינתן שמהירות הנייד ניצחה את החיפושים השולחניים, אני מעריך שהאפליקציות יעברו את ה-50% בתוך שנתיים-שלוש", כך אומר זאק קוסימאנו, מנהל תחום ב- Bizness Apps.

האפליקציות ששולטות בסטטיסטיקות השימוש הן בעיקר יישומי מדיה חברתית, כמו פייסבוק, אינסטגרם וכו'; אפליקציות בידור כמו YouTube; משחקי הימורים כמו Candy Crush, Angry Birds, וכן הלאה; ויישומי העברת הודעות כמו Snapchat. לתעשיית האירוח מחזיקה כמובן בנתח של אפליקציות נסיעות, שחלקן פועלות בנישה ספציפית, ואחרות כוללות מגוון תכונות שנועדו להציע טיול מרתק ומהנה עבור משתמשים. אך אף אחת מהאפליקציות הללו אינה נפוצה ומצליחה כמו בוקינג.קום, Airbnb, Expedia, Hotel Tonight, JetSetter, Trivago, Trip Advisor, Google Trips, או Priceline.

רשתות מלונות גדולות כמו ריץ-קרלטון, הייאט, מריוט, סטארווד והילטון, פיתחו אפליקציות גם הן, ומציעות למשתמשים – מלבד הטבות של הזמנות ישירות – שפע של מידע ספציפי ליעד ושירותי קונסיירז', כמו גם תמיכת לקוחות בלחיצת כפתור.

אם יישומי הנסיעות הפופולריים ביותר שייכים למותגים ענקיים, האם זה הגיוני עבור רשת מלונות קטנה ומלונות בוטיק להשקיע בפיתוח יישומים כאלה משלהם? לרוב המלונות תהיה נוכחות באפליקציות הנסיעות של סוכנויות הנסיעות המקוונות (OTA), אבל מותגים המסתכלים קדימה, כמו אתר הנופש ביץ' ריזורט במלדיביים, Hideaway Beach Resort & Spa, Olive Green Hotel Heraklion ואחרים – מפעילים אפליקציות למלון הספציפי שלהם, על מנת למשוך את הלקוחות ברמה האישית.

מלונות אלו הם החלוצים. אבל רוב המלונאים מאמינים כי הסטטיסטיקה מצביעה על כך שלא שמים מספיק לב לאפליקציות של בתי מלון. זה אולי נכון עכשיו, אבל חשוב לזכור כי המאמצים המוקדמים יקבלו ככל הנראה מומנטום בעתיד הקרוב ויהפכו לעסקים בעלי השפעה רבה יותר שאנשים ישמחו לעקוב אחריהם.

"הסיכון הגדול ביותר הוא לא לקחת שום סיכון, בעולם המשתנה במהירות, האסטרטגיה היחידה המבטיחה כישלון היא לא לקחת סיכונים", מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק

המנהיגים המצליחים ביותר בעולם מבינים מגמות לפני שהן מתרחשות. לעומתם, אלו שלא זורמים עם השינויים מתרצים תירוצים לאורך כל הדרך: לא הוכח שניתן לקבל החזר על ההשקעה, המגמות הללו הן טרנד חולף, אין לי זמן או את המשאבים לכך, וכן הלאה. כשמדובר במובייל – תירוצים אלה הם חסרי תועלת. פורטל הסטטיסטיקה Statista מעריך שמספר המשתמשים במובייל לשנת 2017 עומד על 4.77 מיליארד, כשאוכלוסיית העולם בכללותה בשנת 2017 מונה 7.6 מיליארד בני אדם. משמעות הדבר היא כי יותר ממחצית אוכלוסיית העולם היא "ניידת", כך שהשימוש במובייל הוא כבר לא מגמה, בטח לא טרנד חולף, אלא אורח חיים קבוע ויציב שלא ייעלם מהעולם.

אמנם, המובייל ישנה בקרוב את פניו לעידן עתידני יותר, כמו טכנולוגיה לבישה, אבל צריך גם לסייג את ההנחה הזו. ראשית, טלפונים וטאבלטים, עד כמה שהם מתקדמים, הם עדיין דבר מוכר וידוע. שנית, כל המכשירים הנוגעים לנושאי פרטיות כפופים לבדיקה קפדנית, ופחד משינויים (metathesiophobia) עשוי בהחלט להשפיע על תוצאת המגמה המבוססת על רעיונות עתידניים בלבד.

אבל אפליקציות קורות כבר עכשיו, וכמו SEO בסוף 1990, הן מהוות כוח שיווקי עצום שיש לקחת בחשבון, אם כי הן דורשות זמן ומאמץ כדי לפתות את המשתמשים להוריד אותן ולהתחייב להן. הן גם לא זולות לפיתוח, למרות שקיימות אפשרויות לפתח אפליקציה בחינם באמצעות Mobincube, AppMakr, Appy Pie, וכן הלאה. לכלים אלה יש מגבלות, כמו מיתוג משותף ומודעות בולטות, ולפעמים חיובים נסתרים. בנוסף, תמיד קיים הסיכון שתאבדו את מסד הנתונים של לקוחות האפליקציה שלך, אם כל אחד מהספקים הללו יפסיק את שירותיו, בין אם יסגרו את העסק, ימכרו אותו לצד שלישי או מסיבה אחרת.

אתר מותאם למובייל או אפליקצייה

לפני שתחליטו לבנות אפליקציה לעסק שלכם, זכרו כי מאמץ זה הגיוני וחיוני רק במצבים בנם האפליקציה מציעה הטבות וערך מוסף שאתרים מותאמים למובייל לא יכולים לספק: לדחוף הודעות והתראות כאשר הלקוחות קצת לא פעילים, לפשט את חוויית ההזמנה, לשפר את התקשורת הישירה עם האורח בזמן שהותו, וכו'.

בדרך כלל, העוצמה של האפליקציה טמונה במספרים: יותר משתמשים נאמנים יהפכו את האפליקציה לחזקה יותר. אבל עבור עסק קטן, מספרים עשויים להיות קשים להשגה, בוודאי בכמות גדולה. עם זאת, האפליקציה יכולה להציע יתרונות נוספים: לדוגמה, תוכלו להשתמש בה כדי לספק ללקוחות עסקאות בזמן אמת של הרגע האחרון, לדחוף מבצעים מיוחדים מחוץ לעונה, לעודד אותם למלא סקרי שביעות רצון לקוחות, ולהזכיר להם לסקור ולדרג את המלון שלכם בגוגל, TripAdvisor וכו'. בדרך זו או אחרת, היישום צפוי להיות צורך עסקי בעתיד הקרוב מאוד.

  • אפליקציה היא נוכחות מתמדת בטלפון של האורחים, המהווה כלי מיתוג רב עוצמה ודרך טובה יותר לשמור על לקוחות
  • אפליקציה יכולה לשפר את ה-ROI על ידי מתן אפשרות לאורחים לבצע הזמנות בזמן נסיעה מכל מקום בעולם
  • אפליקציה יכול לעזור להתאים אישית אינטראקציות עם אורחים באמצעות הודעות צפות, התראות מיקום, הטבות בתוכניות נאמנות, דילים, הנחות, מבצעים מיוחדים וכן הלאה.

 

אתרי אירוח מותאמים למובייל
לפי דוח של Open Democracy, "הטראפיק המגיע מגלישה במובייל נחשב כיום לרוב התנועה בעולם, ובאמריקה הלטינית בלבד, שירותי GOOG ו-FB היוו ב-2015 כ-60% מהתנועה הניידת – וגדלו ל-70% בסוף שנת 2016. 30% הטראפיק הנותרים מחולקים בין כל אפליקציות ואתרי מובייל אחרים".

בכל הנוגע לאפליקציות, החסרונות המעשיים היחידים כרוכים בעלויות הפיתוח, בעיות בפרסום עם Apple App Store וחנות Google Play, שההנחיות שלהם אינן חקוקות בסלע, פרסום עלויות, כמו גם נושאים לשמירה על המשתמשים ועל המעורבות שלהם. כמו כן, זכרו כי יש לפתח אפליקציה רק אם היא מציעה למשתמשים יתרונות וערך שאתר אינטרנט סלולרי לא יכול לספק. ביסודו של דבר, ישנם מעט דברים שאפליקציות יכולות לעשות ואתרים מותאמים למובייל לא יכולים. לדוגמה, התראות (push notifications) ניתן להציע בכל המכשירים, כולל טלפונים חכמים, טאבלטים ודסקטופים (מחשבים שולחניים. הודעות הפושינג הללו אומנם עוצבו במקור לשימוש באפליקציות לנייד, אך מכיוון שסקרים הראו שיותר מ-70% מהמשתמשים נתו הסכמתם לקבל הודעות מאפליקציות המותגים האהובים עליהם, אזי אתרי אינטרנט – מסורתיים וניידים כאחד – משתמשים בהם אף הם בהצלחה רבה.

הסיבה העיקרית לכך שאתם צריכים להיות להקים אתר המותאם לגלישה במובייל היא כי גוגל דורשת את זה. ענקית החיפוש השיקה אלגוריתם דירוג לאתרים ידידותיים למובייל באפריל 2015, ובמרץ 2016 החלה לתת לאתרים ידידותיים לנייד דירוגים טובים יותר בתוצאות החיפוש.

ב-2016 ניבאו שאופטימיזציה למובייל תהווה יתרון תחרותי משמעותי ב-2017, והתחזית התפתחה בדיוק לפי הציפיות, כאשר ביוני 2017 בכנס SMX Advanced, הודיע גארי אילייז מגוגל כי ההשקה של האינדקס הראשון למובייל של גוגל (Mobile First) – קרובה מתמיד וקרוב לוודאי שתתרחש כמה פעמים במהלך שנת 2018. גוגל תעדכן על השינויים במעוד מועד כדי לאפשר לבעלי עסקים מספיק זמן לבצע את השינויים הנדרשים כדי לזכות בדירוג טוב יותר. אתרים רספונסיביים המתאימים עצמם אוטומטית לכל סוגי המסכים ידורגו ככל הנראה גם לאחר העדכון של גוגל למובייל, אולם עדיף להם להתכונן לכך וליצור אתר מותאם למובייל. רוב בעלי האתרים מודעים לטיפול המועדף של גוגל באתרים ידידותיים למובייל ומבינים שזו תיהפך להיות נורמה קבועה ובלתי הפיכה.

עד שגוגל תעניק לאפליקציות עדיפות בתוצאות החיפוש, הדרך הטובה ביותר לשמור על לקוחות המשתמשים בדפדפנים היא באמצעות אתרים מותאמים לנייד. פירוש הדבר כי אתרים אלו ייהנו מיתרון SEO רב עוצמה בוודאי ביחס לאפליקציות. מכיוון שיהיה קל יותר למצוא את האתרים הללו בתוצאות החיפוש הם ייהנו מטראפיק רב יותר. תוכן מאתרי אינטרנט מותאמים למובייל יכול גם להיות מופץ במהירות ברשתות החברתיות באמצעות קישורים, תיוגים ושיתופים בדוא"ל. אתר מותאם היטב לנייד נטען מהר גם על חיבורים איטיים, וזה דבר טוב, למרות שאפליקציות יכולות להיטען אפילו מהר יותר.

אפליקציות לנייד לעומת אתרים מותאמים למובייל
בטווח הקצר, נראה כי בכל הקשור ל-SEO – אתרים ניידים מנצחים בקלות וזוכים ליתרונות רבים על-פני אפליקציות. גוגל תשיק את מדד הדירוג למובייל הראשון שלה כבר בשנה הקרובה ועד כה לא פרסמה כל הודעה בנוגע לטיפול מועדף באפליקציות.

אבל אינדקוס אפליקציות הוא עניין של זמן, אם כי רק תוצאות חיפוש מעטות מספקות תוכן בתוך היישום עצמו, בהתבסס על שאילתה נתונה. עם זאת, בגלל שהאלגוריתם כבר שם, הדברים עשויים להשתנות במהירות, ולכן האינטרס שלכם כבעלי אתרים הוא להיות מוכנים עם אפליקציה ייעודית לעסק שלכם, במקרה בו גוגל תחליט כן לתת עדיפות לאפליקציות על פני אתרים ניידים.

אתרים לנייד פועלים בכל המכשירים, ואינכם צריכים לבנות אתרים נפרדים עבור iOS ו- Android – כלומר עלויות הפיתוח יהיו נמוכות יותר. עם זאת, בלי גישה לא מקוונת, אתרי האינטרנט יישארו מיושנים וארכאיים, בעוד אפליקציות ינצחו בכל הקשור לשימור ומעורבות לקוחות ומשתמשים.

עם איזון מבוסס בין היתרונות והחסרונות של אתר מותאם אל מול אפליקציה – הדבר החכם לעשות הוא לשקול את שניהם לטובת אסטרטגיית השיווק שלכם במובייל.

אין תגובות למאמר

עדיין לא נכתבו תגובות.

כתוב תגובה

שדות חובה מסומנים בכוכבית (*)