סירי, Alexa, אמזון הד וגוגל Home: כיצד החיפוש הקולי מגדיר מחדש את ה-SEO?

SEO לחיפוש קולי: אחת המגמות המתפתחות של 2018
סירי, Alexa, אמזון הד וגוגל Home הם רק כמה מהישויות המופעלות על ידי פקודות קוליות, כשמלבד היכולת שלהן לסייע למשתמשים במגוון רחב של משימות, האפשרות שהן מספקות לחיפוש ולמציאת מידע ברשת – מספקת חלון הזדמנויות עצום עבור משווקים.
החיפוש הקולי מתפשט הרבה מעבר לגוגל, ומהווה את אחת המגמות הבולטות שיעצבו את פני ה-SEO בשנים הבאות, כאשר משתמשים נסמכים יותר ויותר על "פקודות קוליות ועוזרים דיגיטליים אישיים כדי לטפל בשאילתות החיפוש שלהם".
הנה כמה נתונים סטטיסטיים רלוונטיים המסבירים מדוע בחודשים הקרובים תידרשו לבצע SEO גם עבור החיפוש הקולי:

  • עד 2020, יהיו 21.4 מיליון רמקולים חכמים בארה"ב (Activate, 2017)
  • עד סוף שנת 2018, יהיו ברחבי העולם מעל 1 מיליארד עוזרים קוליים (Alpine.ai)
  • מדי חודש מבוצעים למעלה ממיליארד חיפושים קוליים (Alpine.ai, 2018)
  • אחד מחמישה חיפושים במוביל הוא חיפוש קולי (KPCB, 2017)
  • עד 2020, 50% מהחיפושים יהיו מבוססי קול (ComScore)
  • עד 2020, 30% מהחיפושים ייעשו ללא מסך, כשהאינטראקציות הקוליות ישתלטו בסופו של דבר על הקלדת שאילתות חיפוש (Gartner, 2016).
  • עד 2022, שוק הקניות הקוליות צפוי לגדול מ-2 מיליארד דולר כיום לכ-40 מיליארד דולר (Alpine.ai)

הנתונים הסטטיסטיים הללו מובילים למסקנה ברורה: החיפוש הקולי אולי נמצא בתחילת דרכו, אבל הוא כאן כדי להישאר, ויגדל בקצב מהיר הרבה יותר ממה שאנחנו מדמיינים.

כיצד מבצעים אופטימיזציה קולית ללא נתונים מגוגל?
בדרך כלל, כדי לבצע אופטימיזציה של אתרים למנועי חיפוש, אנו מסתמכים על ההנחיות המומלצות של גוגל, אבל כשמדובר בחיפוש קולי, אין עדיין מדריך SEO מסודר, ובשלב זה גוגל אוספת משוב ממשתמשים וממומחי SEO כיצד להפוך את תהליך האופטימיזציה ליעיל יותר. מאחר שחיפוש קולי נמצא עדיין בחיתוליו, לא נאספו עד כה נתונים סטטיסטיים מדויקים על כמות המשתמשים המבצעים חיפוש קולי ב-Google Home וב-Google Assistant, למשל, אם כי ידוע שברמה הגלובלית הודו ניצבת בראש הטבלה של כמות המשתמשים המסתייעים בעוזרים קוליים.

חיפוש קולי - עזרים קוליים ברחבי העולםעוזרים קוליים ברחבי העולם

 

ג'ון מולר, אנליסט גוגל טרנדס למנהלי אתרים, שאל לאחרונה בטוויטר מדוע מנהלי אתרים רוצים לראות שאילתות חיפוש קוליות נפרדות ב-Search Console. ברייסון מיינור מ- Search Engine Landהשיב את התשובה המתבקשת: החיפושים הקוליים עשויים להיות שונים במובייל או ב-Google Home, למשל, ומסביר כי "שאילתות חיפוש על שעות פתיחת חנות, למשל, יהיו נפוצות יותר בחיפוש קולי מאשר בחיפוש מסורתי". מיינור מסכם כי הבנת שאילתות החיפוש הקוליות חשובה הן למשווקים והן לגוגל עצמה, ותוהה איך ניתן לייעל את התהליך כאשר לא יודעים מה השאילתות שעלו בחיפוש.

כך או כך, אם תחשבו לרגע איך אתם, בני המשפחה או החברים שלכם משתמשים בחיפוש קולי, תוכלו להבחין בקלות כי בניגוד לחיפוש המסורתי – המבוסס על אשכולות מילות מפתח או ביטויי מפתח ללא משפטים מלאים – החיפוש הקול הוא למעשה שיחה.
"לחיפוש קולי באמצעות שיחה יש השלכות רבות על הקהילה הטכנולוגית. על ידי יצירת תגובות הנתפסות כאנושיות, גוגל מגיעה אל עקרון טיורינג (Turing principle) – רעיון משוכלל של בינה מלאכותית המציב מערכת שעומדת במבחן טיורינג על ידי היכולת להציג או לפעול באופן אנושי בדרכים שונות".

שיחה – Conversational הוא מונח חיוני בהקשר זה, כי היא מהוו את הליבה של האופטימיזציה של החיפוש הקולי. מומחי SEO רבים מצאו כי מאז שגוגל הציגה את עדכון Hummingbird שלה בשנת 2013 – טקסטים של שיחות משיגים ביצועים טובים יותר בחיפוש, אפילו באתרים נייחים. בהקשר זה, מעניין להיזכר כי Hummingbird הוא אחד מעדכוני האלגוריתם המשמעותיים ביותר שהציגה גוגל בעשור האחרון. השינוי נכנס לתוקפו באוגוסט 2013, אך פורסם רק ב-26 בספטמבר 2013. Hummingbird היה למעשה העדכון הגדול הראשון של גוגל לאחר עדכון ה- Caffeine ב-2010, והוא עודד בעלי אתרים לייצר תוכן המתמקד בשפה טבעית ולא במילות מפתח.
עם עדכון זה, זנב ארוך של מילות מפתח (Long tail keyword) הפך רלוונטי יותר, כשהמטרה היתה להמליץ למנהלי אתרים להתמקד בבני אדם המבקרים באתרי האינטרנט שלהם ולא בבוטים של מנועי החיפוש. למרות העדכון, מנהלי אתרים רבים עדיין נותרו תקועים בדרך הישנה, וממשיכים לבצע אופטימיזציה למילות מפתח. עם החיפוש הקולי, שמשנה את שיטת החיפוש המועדפת של משתמשי אינטרנט רבים – מנהלי אתרים יצטרכו לחשוב מחדש על אסטרטגיית התוכן שלהם.

שיחה בשפה טבעית: העתיד של ה- SEO הקולי
בעת שימוש בחיפוש קולי במובייל, אנשים נוהגים להשתמש במשפטים שלמים, כגון "OK Google, מצאי לי מסעדות בקרבת מקום". לפעמים, השאילתה מדלגת על "OK Google", ומתייחסת לשאלה ישירה יותר: "היכן נמצאת המסעדה הקרובה ביותר אליי?".
נכון לעכשיו, השימושים הנפוצים ביותר בחיפוש קולי במובייל, מתמקדים בלהתקשר למישהו, לבקש הוראות הגעה, למצוא שעות פתיחה של בתי עסק ולהשמיע מוזיקה. כמו כן, על פי דוח מגמות האינטרנט של KPCB לשנת 2017, אנשים משתמשים בחיפוש קולי עבור מידע מקומי (22%), בידור ובילויים (21%), עזרה אישית (27%) ומידע כללי (30%). כאשר משתמשים בחיפוש קולי, אנשים מחפשים תשובות לשאלות רגילות המתחילות ברוב המקרים ב"מי", "מה", "מתי", "איפה", "איך" ו"למה". לכן, כתיבה בסגנון העיתונאי הוותיק יכולה בהחלט לסייע לאתר שלכם כשאתם מבצעים אופטימיזציה לחיפוש קולי ולמובייל.

בנוסף, לא פעם כאשר אנשים משתמשים בחיפוש קולי כדי למצוא מידע, הם מצפים למענה מהיר ומשדרים תחושה של דחיפות. גוגל מפרטת את תחושת הדחיפות הזאת במסמך ההנחיות שלה – "מיקרו-מומנטס: המדריך שלכם לנצח את המעבר למובייל" (Micro-Moments: Your Guide to Winning the Shift to Mobile). מכיוון שהחיפוש הקולי מופעל בדרך כלל כאשר אנשים זקוקים למשהו "כרגע", המיקרו-מומנטס רלוונטיים מאוד לחיפוש קולי. הנה כמה תובנות מרכזיות שעולות מהמסמך:

  • 68% ממשתמשי המובייל מדווחים שהם בודקים את הטלפון שלהם כ-15 דקות בלבד מרגע שקמו בבוקר
  • 87% מבני דור המילניום נושאים איתם את מכשיר הטלפון החכם שלהם במשך כל שעות היום והלילה
  • 82% ממשתמשי הסמארטפונים נוטים להיעזר בטלפון החכם שלהם לפני שיבצעו רכישות שהם בחנות פיזית
  • 65% ממשתמשי הסמארטפונים מסכימים שכאשר הם מבצעים חיפוש בסמארטפונים, הם מחפשים את המידע הרלוונטי ביותר, ללא תלות בחברה מסויימת המספקת את המידע

בנוסף, גוגל ממליצה לאמץ שלוש אסטרטגיות אלה כדי לענות על צרכי הלקוחות בעת החיפוש בנייד: תהיו שם, תהיו שימושיים, תהיו מהירים:

חיפוש קולי - שלושת האסטרטגיות של גוגל: תהיו שם, תהיו שימושיים, תהיו מהירים

גם מיקום משחק תפקיד חשוב באופטימיזציה של חיפוש קולי. מאחר שברור שאנשים משתמשים כעת בחיפוש קולי כדי לקבל הוראות הגעה ולמצוא מסעדות, פעילויות ואטרקציות בקרבת מקום, הרי שסימון העסק המקומי (local business markup) של Schema.org, יכול לתת לאתר שלכם דחיפה לוקאלית בדירוג החיפוש. יישום Schema.org microdata הוא תהליך מורכב הדורש מפתח מקצועי, וגם אם יתברר שהעלות יקרה יותר ממה שתכננתם להוציא השנה – עדיין חשוב לא להתעכב בטיפול בעניין, ולדעת שבכל מקרה יישום זה צריך להיות חלק בלתי נפרד מה-SEO לאתר המובייל שלכם.

בהקשר זה חשוב לזכור שהטכנולוגיה מתפתחת כהרף עין ועולם ה-SEO מסתגל מהר מאוד לשינויים החדשים. כל הזדמנות שתחמיצו, היא הזדמנות שתנוצל היטב על ידי המתחרים שלכם.

בהתחשב בהיבט האופטימיזציה של המיקום – עליכם גם לרשום את העסק שלכם ב- Google My Business, מלבד יישום ה-microdata Schema.org, ולהתחיל להשתמש בו בקביעות ולעדכן אותו מדי שבוע בפוסטים, בתמונות ובכל מידע רלוונטי ללקוחות ולעמיתים שלכם. בנוסף, כדאי גם לשקול לעדכן את הרישום שלכם גם ב- Bing Places for Business.
היבט חשוב נוסף באופטימיזציה של החיפוש הקולי הוא טיוב של קטעי המידע המומלצים של גוגל (featured snippets). הקטעים המוצגים הם למעשה "תיבות התשובות" המוצגות על ידי גוגל בחלק העליון של תוצאות החיפוש כאשר המשתמש שואל שאלה. לדוגמה, שאלה כמו "מה הם הדברים הטובים ביותר לעשות בקוס בשנת 2018?", מספקת את הקטע המוצע, אך התוצאות עשויות להשתנות כאשר גוגל מוצאת דפים אחרים שמציעים תשובה טובה יותר.

אופטימיזציה של קטעי המידע המומלצים של גוגל - Featured Snippets

חשוב לערוך אופטימיזציה של קטעי המידע המומלצים של גוגל (featured snippets)

נוכחות קטעי טקסט נבחרים בחיפוש מעידה על כך שמשתמשים מחפשים תשובות לשאלות שלהם, ולכן כאשר אתם מבצעים אופטימיזציה לאתר שלכם, כיתבו תוכן העונה על צורך זה. לשם כך, שיקלו את השאלות הסבירות ביותר שהלקוחות שלכם עשויים לשאול על העסק שלכם ונסחו את התוכן בצורה של תגובה. הקפידו להיות ברורים ותמציתיים, לכתוב פסקאות קצרות המשתמשות בביטויי זנב ארוך של מילות מפתח, ולארגן את התשובות בצורה של רשימה. לא מעט מומחי ה- SEO אף ממליצים ליצור שאלות ספציפיות נפוצות כדי לענות על צורך זה.

כיצד לבצע אופטימיזציה מהירה של חיפוש קולי?
נכון לעכשיו, לאף אחד אין מתכון מוכח לשאלה זו, אך כפי שתיארנו למעלה, גוגל עדיין אוספת נתונים ומשובים בעניין. עד שהחיפוש הקולי יקבע את מעמדו, הדבר החשוב ביותר להבין, לפני שתעצבו את אסטרטגיית התוכן שלכם, הוא שעוזרים קוליים אמורים להגיב לצורכי המשתמשים, ולא לחיפושים שלהם. ברגע שתתמקדו בצרכים אלה – עליתם על הדרך הנכונה:

  • כיתבו תוכן המגיב לשאלות הרגילות המתחילות ב-"מי", "מה", "מתי", "איפה", "איך" ו"למה"
  • השתמשו בשפת שיחה חופשית וטבעית והתמקדו בביטוי מפתח של זנב ארוך
  • נסחו תשובות תמציתיות ועשירות במידע בצורת רשימה
  • הסדירו את הרישום שלכם ב- Google My Business ועדכנו את הפרופיל מפעם לפעם. השתמשו רק בתמונות אמיתיות ובמידע חוקי שיעניינו את הלקוחות שלכם
  • ישמו Schema.org microdata כדי לפענח את הטקסט עבור מנועי החיפוש: הגידו להם מה משמעות המידע שלכם, לא רק מה הוא אומר
  • בצעו אופטימיזציה של התוכן שלכם עבור קטעי טקסט נבחרים

כל הנקודות האלה צריכות כבר להיות חלק מאסטרטגיית ה-SEO שלכם למובייל, אבל אם הן עדיין לא – זה הזמן לכלול אותן, במיוחד עבור חנויות ועסקים בתחום האירוח. כאשר משתמשים בחיפוש קולי נמצאים בתנועה, הם יבקשו מעוזר החיפוש למצוא עבורם מלון, מסעדה, חנות, קולנוע, וכן הלאה. מכיוון שגוגל מציגה בדרך כלל עסקים בטווח של שני ק"מ ממיקום המשתמש, זו הדרך שלכם לבדל את עצמכם ולבלוט מעל המתחרים, וזה המקום שבו Schema.org משחק תפקיד חשוב, שכן הוא יכול להוסיף מגוון פרטים רלוונטיים שיספקו לכם יתרון תחרותי ברור.

נסכם ונקבע שחיפוש קולי הוא ללא ספק העתיד של ה-SEO, ועכשיו זה הזמן ללמוד כיצד לייעל את תוכן האתר שלכם כדי לשפר את הדירוג שלו בתוצאות החיפוש.

 

אין תגובות למאמר

עדיין לא נכתבו תגובות.

כתוב תגובה

שדות חובה מסומנים בכוכבית (*)