שירותים פיננסיים דיגיטליים – המגמות החמות של 2019

בשנת 2019, מוסדות פיננסיים מאמצים יותר ויותר טכנולוגיות דיגיטליות, מבצעים דיגיטציה של התהליכים, מטמיעים טכנולוגיות של ביג-דאטה ו-AI (אינטליגנציה מלאכותית), ומיישמים שיטות משלוח חדשות ומתקדמות, כדי לספק את דרישת הלקוחות.
על פי הדו"ח הדיגיטלי שנערך ע"י Hootsuite וע"י We Are Social לשנת 2019, הנה אחוז האוכלוסייה העולמית מגילאי 15 ומעלה, שדיווחו על בעלות או על שימוש במוצר או בשירות פיננסי.


 

הנתונים הסטטיסטיים הללו שנאספו ע"י World Bank Global financial מתבססים על נתוני הכלכלה הפיננסית העולמית של הבנק העולמי מינואר 2019 ומראים כי שלקוחות רוצים למצוא ולקנות מוצרים אונליין:

  • 84% מהלקוחות מחפשים מוצרים לרכישה אונליין באינטרנט
  • 91% ביקרו בחנויות מקוונות ברשת
  • 74% רוכשים מוצרים באינטרנט
  • 42% ביצעו רכישה מקוונת במחשב נייד או מחשב שולחני
  • 55% ביצעו רכישה מקוונת באמצעות מכשיר נייד

כתוצאה מכך, הנה כמה מהמגמות הדיגיטליות המשפיעות ביותר על תעשיית השירותים הפיננסיים בשנת 2019:

 

הארנקים הדיגיטליים הופכים למיינסטרים

ארנקים דיגיטליים, בדרך כלל כיישומים למובייל, מאומצים במהירות על ידי בני דור המילניום, שכן הם מציעים דרך קלה, מהירה ומאובטחת לשלם ולשלוח כסף דרך האינטרנט. ענקי טכנולוגיה כמו אמזון, גוגל, Alibaba ואחרים אף מתחרים ישירות עם הבנקים.

מחקר שנערך על ידי Zion Market Research, מגלה כי שוק הטכנולוגיות הגלובליות בתשלום במובייל  יגיע ל-3,371.6 מיליארד דולר ב-2024, ובצמיחה שנתית ממוצעת של 60% בין 2018 ל-2024. מחקר של Allied Market Research  גילה כי עסקאות תשלום גלובליות במובייל יהיו שוות יותר מ-4,574 מיליארד דולר עד 2023.

ארנקים דיגיטיליים מאפשרים תשלומים Peer-to-peer, פרסונליזציה, וחווית לקוח טובה יותר.

ענקיות הטכנולוגיה יכולות גם להשתמש בארנקים הדיגיטליים על מנת להציע ללקוחות תגמולים ותוכניות נאמנות ישירות לתוך הארנק האלקטרוני שלהם, או באמצעות נקודות או שוברי מתנה.

בנוסף, הן יכולות לנצל את הטכנולוגיה על מנת להציע מגוון מוצרים רחב, כמו הלוואות, ביטוח מפני ביטול נסיעות ושירותים אחרים המוסיפים נוחות ומגבירים את חוויית הלקוח.

 

בנקאות ישירה לפי דרישה

בנקים מקוונים בלבד כמו Monese (בריטניה), N26 (גרמניה), פפר (ישראל), Moven (ארה"ב) ואחרים, ילכן ויתרחבו בשנת 2019. אלה הם בנקים המציעים שירותים מקוונים בלבד, ומספקים חוויה בנקאית ללא חיכוך. Statista  צופה 157 מיליון לקוחות של בנקים ישירים בעולם בשנת 2020, עם 145 מיליון בשנת 2019.

הבנקים הישירים משרתים לקוחות המצפים לחוויה בנקאית לפי דרישה, בדיגיטל ובמובייל. הענף נמצא עדיין בחיתוליו, אך הוא צפוי להמשיך ולצמוח הרבה מעבר לשנת 2019.
לבנקאות הישירה יש יתרונות נוספים: חוויות ממוקדות לקוח, אינטגרציה של AI כדי לספק חוויה מותאמת אישית ללקוחות בכל הערוצים, שימוש בביג דאטה לשיפור השירותים, האצת מהירות השוק וגידול בהפקדות.

 

AI ושיחות בנקאיות תופסות תאוצה

צ'אטבוטים, הודעות, וצורות אחרות של חוויות פרסונליות כובשות את המגמות הפיננסיות של השנה. שירותים פיננסיים נעזרים בטכנולוגיית AI  ומכונות למידה עבור שימושים מתוחכמים, על מנת להגביר את היעילות של האלגוריתמים, של מנועי התמחור, של השירות העצמי האוטומטי ושל פונקציות אחרות. אבל הם גם משתמשים בהם כדי לעודד מעורבות לקוחות וכדי לספק תשובות מיידיות ושיחות באמצעות אינטראקציות אנושיות.

למרות שבנקאות השיחות (conversational banking) עדיין נמצאת בתחילתה, היא כבר מציעה תמיכה ומשוב 24/7 ללקוחות, וחלקן אף מציעות יכולת מבצעית יעילה.

שלושת סוגי הצ'טבוטים הבולטים במגזר הפיננסי:

  • סיפוק אינפורמציה: מסוגלים לספק תמיכה לשאלות נפוצות וחדשות
  • ביצוע עסקאות: מאפשרים למשתמשים מאומתים לבצע עסקאות, כמו הזמנת חדר במלון, או אפילו תשלומים, העברות, עסקאות P2P ופקדונות
  • ייעוץ: למידה מהתנהגויות של לקוחות כדי לקבוע את השלבים הבאים

 

צומח בקצב מסחרר: ביג דאטה

ניתוח נתוני ביג דאטה מסייע לארגונים להרחיק עצמם מאסטרטגיות כלליות, ולהתמקד בסיפוק חוויות שהן רלוונטיות באמת עבור הלקוחות שלהם.

ביג דאטה מציע יתרונות מעולים בשימור לקוחות, מיקוד דמוגרפיה חדשה, תאימות לרגולציית הפרטיות החדשה – GDPR – אשר בונים אמון מול הצרכנים ומונעים סנקציות מחברות פיננסיות. זה יכול לשמש גם עבור ניהול סיכונים וזיהוי הונאות באינטרנט, כמו גם לסייע למוסדות פיננסיים לספק הצעות טובות יותר ללקוחות, להפחית חוסר יעילות, לבחור את ערוצי השיווק הטובים ביותר, להפחית זמן עבודה מבובז, וכן הלאה.

 

בנקאות פתוחה הופכת למיינסטרים

באירופה, הונהגה בנקאות פתוחה כבר בשנת 2018 (EU Directive PSD2), אבל  2019 הפכה את המושג למגמה של ממש. למעשה, הבנקאות הפתוחה הופכת את נתוני ההפקדה והעסקאות לגלויים עבור צדדים שלישיים (יישומים או API), אך רק בהסכמת הצרכן, שיכול לבטל את הגישה בכל עת.

לדברי סאני סינג מאורקל, בנקאות פתוחה מאפשרת פתרון מקצה לקצה המספק חשיפה טובה יותר למיקום המזומנים העולמי, תחזית המזומנים ותחזית הנזילות.

בנקאות פתוחה תהפוך את מערך השירותים הפיננסיים ליישום במגוון תחומים, כולל ניהול סיכונים, מניעת הונאות, אבטחת סייבר, אנליזה ועוד. לעת עתה, בנקאות פתוחה היא מגמה מתפתחת שלא הרבה צרכנים מודעים לה. הבנקים, לעומת זאת, כבר משקיעים בטכנולוגיה ובתשתיות כדי לתמוך בה.

 

יתרונות הבנקאות הפתוחה:

  • צבירה בחשבון: צרכנים יכולים להציג את כל הנתונים הפיננסיים שלהם (מבנקים שונים ומספקים שונים) מאותה פלטפורמה
  • מיקוד בלקוח: מתן שירותים מותאמים על בסיס היסטוריית העסקאות וההוצאות הצפויות (למשל, הלוואות לחגים או לחופשות על סמך הזמנות קודמות)
  • ריכוז השירותים: בנקים יכולים לנהל תחת מינהל אחד את כל ענייני הייעוץ, ההלוואות, ההעברות והמימון

 

טכנולוגיית הבלוקצ'יין ממשיכה להתפתח

אף על פי שלא מדובר במגמה חדשה – שהומצאה על ידי סאטושי נאקאמוטו ב-2008 – טכנולוגיית הבלוקצ'יין – פעילות עסקית מאובטחת ברשת – ממשיכה לצמוח עם שימושים פוטנציאליים עבור הטכנולוגיה הפיננסית. עפ"י TechJury, זה כולל הפחתה של כ-30% בעלויות הבנקים עבור תשתיות.

הסקטור הפיננסי הוציא סך של 754 מיליון דולר ב-blockchain בשנת 2018, וההוצאות ברחבי העולם על פתרונות בלוקצ'יין צפויות להגיע ל-9.7$ מיליארד דולר 2021 (IDC).

בחודש יוני 2019, הודיעה פייסבוק על תוכניותיה של חברת הבת  Calibra לספק שירותים פיננסיים שיאפשרו לאנשים לגשת ולהשתתף ברשת ליברה, Libra.
המוצר הראשון המתוכנן לפרויקט זה יהיה ארנק דיגיטלי, שיאפשר למשתמשים לבצע תשלומים במסנג'ר ובווטסאפ. ארנק הדיגיטלי יהיה זמין גם כאפליקציה עצמאית.

ליברה היא זירת תשלומים גלובלית הנקראת קריפטוק (cryptocurrency) הבנוייה על בלוקצ'יין מאובטח. ליברה כוללת כעת את פייסבוק, ויזה, מאסטרקארדLyft , , אובר, eBay Paypal, ספוטיפיי, Stripe, Vodafone ועוד כמה חברות. פייסבוק מקווה כי הארגון ימנה כ-100 חברות עד 2020 כאשר היא מקווה ש Calibra-תעבוד עבור המשתמשים.

Calibra ואגודת ליברה יפוקחו ע"י התקנות והרגולציות בארה"ב בכל הקשור להגנת הצרכן, הלבנת הון, סנקציות, וכן הלאה.

מהלך זה של פייסבוק ושותפיה תומך במה שחזו מומחים פיננסיים – שהבלוקצ'יין היא מגמה הולכת וגדלה שעשוי, יום אחד, לשנות את הדרך שבה אנשים ברחבי העולם מבצעים ומקבלים תשלומים.

 

לסיכום

למרות שרבות מהטכנולוגיות הללו אינן חדשות, הן שולטות באופן שבו המגזר הפיננסי פועל וגדל במהלך 2019. הוסיפו אותן לחבילה הקיימת של פלטפורמות וטכנולוגיות שכבר מתפתחות או מוחלפות בפתרונות חדשים ומתוחכמים יותר המבוססים על AI ועל מכונות למידה ממוחשבת.
מעבר לטכנולוגיה, כל המגמות של השנה ממוקדות בלקוח – השימוש ב-AI ובצ'טבוטים, בארנקים אלקטרוניים, בביג דאטה ובבנקאות פתוחה – נועדו כולם לשפר את השירותים ולהפוך אותם לפרסונליים יותר ויותר, על מנת לספק את דרישות הלקוחות וציפיותיהם.
ככל שהטכנולוגיות ימשיכו להתפתח, המגמות של השנה יחליפו אסטרטגיות מיושנות יותר, ויובילו בסופו של דבר לפתרונות מתקדמים יותר לצרכן המודרני.

אין תגובות למאמר

עדיין לא נכתבו תגובות.

כתוב תגובה

שדות חובה מסומנים בכוכבית (*)