עמוד זה אינו עומד בדרישות לדרוג נגישות AAA בשל שילוב רכיב החורג מדרישות תקן הנגישות WCAG 2.0.
האתר כולו תוכנן ונבנה לעמוד בדרוג נגישות AAA, וכל התאמות הנגישות שקיימות ביתר עמודי האתר קיימות גם בעמוד זה. עם זאת, בעמוד זה קיימת מצגת המוצגת בחלון שאינו עומד בתקן. רכיב זה מגיע מאתר חיצוני ואינו בשליטתנו.
על מנת לנסות ולתת מענה לאי תאימות חלקית זו של העמוד, הוספנו לעמוד גרסה נגישה של התוכן. כל התוכן המוצג במצגת, מוגש בצורה נגישה גם כתמליל (גרסה כתובה), אליו ניתן לגשת דרך הכפתור "לגרסא נגישה של תוכן המצגת" שנמצא ישירות מעל למצגת.
במידה ונתקלתם בבעיות נוספות בעמוד, נודה לכם אם תצרו עמנו קשר ותעדכנו אותנו בבעיה דרך טופס הפנייה שבקישור זה, על מנת שנוכל לשפר את השרות לגולשינו.
אתר סטטיסטה מדווח כי תחום ה-B2C eCommerce (Business To Consumer – אתרי מסחר אלקטרוני הפונים ללקוחות פרטיים) צפוי לגדול לכ-4.7 טריליון דולר ב-2021, בהשוואה ל-2.3 טריליון דולר ב-2017.
לעומת זאת, מכירות ה-B2B (– Business to Businees עסקים שמשווקים לעסקים אחרים)
עלו ב-2018 ל-7.7 טריליון דולר.
תיאור מצגת למאמר בנושא: מגמות וחדשנות במסחר אלקטרוני
עמוד מספר 1 במצגת
כרמלון שיווק דיגיטלי | אוגוסט 2018
בחלק העליון של העמוד קיים איור של דמות גיבור עם ארגז כלים בצבע צהוב ועם לוגו של "כרמלון" על החזה. ברקע של הדמות יש שלושה עננים לבנים על רקע סגול בהיר, איור בגוונים סגולים- אפורים ולבנים בדומה ללוגו "כרמלון".
בכל עמודי המצגת – בחלק התחתון מתחת לכותרת המצגת, המחברת ותאריך המצגת, מופיע מצד ימין למטה לוגו של "כרמלון" (Carmelon Digital Marketing).
בצד שמאל למטה מופיע לוגו של SCHIEBER RESEARCH
עמוד מספר 2 במצגת
מבוא – על רקע סגול כהה
אתר סטטיסטה מדווח כי תחום ה-B2C eCommerce (Business To Consumer – אתרי מסחר אלקטרוני הפונים ללקוחות פרטיים) צפוי לגדול לכ-4.7 טריליון דולר ב-2021, בהשוואה ל-2.3 טריליון דולר ב-2017.
לעומת זאת, מכירות ה-B2B (– Business to Businees עסקים שמשווקים לעסקים אחרים) עלו ב-2018 ל-7.7 טריליון דולר.
(מתוך: Statista Digital Market Outlook – Trend Report – B2B e- Commerce 2017)
eMarketerצופה שמכירות קמעונאיות במסחר אלקטרוני יגדלו ל-4.058 טריליון דולר עד שנת 2020.
(מתוך: דוח eMarketer – מכירות קמעונאיות במסחר אלקטרוני ברחבי העולם: תחזית עבור 2016)
עמוד מספר 3 במצגת
שווקי המסחר האלקטרוני הגדולים בעולם – על רקע סגול כהה
סין היא השוק הגדול ביותר בעולם המסחר האלקטרוני, עם מכירות שנתיות העומדות על יותר מ-672 מיליארד דולר הודות לפלטפורמות מסחר אלקטרוני מצליחות, כמו Taobao, Alibaba.com, Tmall, WeChat ואחרים
ארצות הברית לבדה מייצרת 340 מיליארד דולר, פחות ממחצית לעומת סין, אך היא נחשבת לשוק השני בגודלו בעולם המסחר האלקטרוני
בריטניה ניצבת במקום השלישי ומייצרת 99 מיליארד דולר בשנה
יפן, המתגאה בשחקנים כמו Rakuten רושמת הכנסה שנתית של 79 מיליארד דולר
גרמניה היא שוק המסחר האלקטרוני השני בגודלו באירופה, עם מכירות מקוונות
שנתיות של 73 מיליארד דולר
צרפת מייצרת מדי שנה 43 מיליארד דולר ממכירות מקוונות
דרום קוריאה רושמת 37 מיליארד דולר במכירות מסחר אלקטרוני שנתיות
קנדה היא שוק מסחר אלקטרוני ענק המייצר בשנה 30 מיליארד דולר במכירות באינטרנט
ברוסיה יש את האוכלוסייה הגדולה ביותר של משתמשי אינטרנט ברחבי אירופה והיא מייצרת 20 מיליארד דולר בשנה ממכירות מסחר אלקטרוני
ברזיל היא העשירית ברשימה, עם מכירות של 19 מיליארד דולר במסחר אלקטרוני שנתי
מגמות המסחר האלקטרוני בסין לשנת 2018 – על רקע סגול כהה
סין היא המדינה הגדולה ביותר בעולם המסחר האלקטרוני למובייל (Counterpoint) כשיותר מ-533 מיליון בני אדם בסין רוכשים בחנויות מקוונות
במשך שנים רבות, מסחר אלקטרוני הוא נקודת מגע חיונית במסע הלקוח בסין. יתר על כן, הצרכנים הסינים משתמשים יותר ויותר בסמארטפונים שלהם לביצוע פעילויות רבות יותר, וכיום הם עושים זאת יותר מכל אוכלוסיות הצרכנים האחרים ברחבי העולם, ומספקים לעסקים הזדמנויות שיווקיות מאסיביות על סמך big data
גם שוק התעסוקה הסיני מונע על ידי המסחר האלקטרוני וצפוי לעלות
ל-48 מיליון משרות בשנת 2018 (China Daily)
מבט מעמיק על מה שהופך את סין לשוק כל כך דומיננטי במסחר האלקטרוני, מסייע לנו לזהות הזדמנויות עבור עסקים בכל רחבי העולם, במיוחד בשל העובדה שהלקוחות הסינים מחשיבים מוצרים זרים כטובים ואמינים יותר מאשר מוצרים מקומיים
משמאל לכיתובים אלו מופיעה תמונה של ארז המונח על עגלת קניות עם הכיתוב "MADE IN CHINA"
עמוד מספר 5 במצגת
מסחר אלקטרוני חוצה גבולות – בכיתוב סגול מודגש
פלטפורמת מסחר אלקטרוני חוצה גבולות, הידועה בשם haitao (海淘), היא אחת ממאיצי ההכנסות העיקריים בסין, וצפויה לנסוק
ל-115 מיליארד דולר בשנת 2018, כשערך העסקה הכולל של שוק המסחר האלקטרוני הבינ"ל בסין יעלה על 8.8 טריליון יואן סיני (1.4 טריליון דולר) בשנת 2018 (China Internet Watch).
עבור מותגים המעוניינים בנוכחות בשוק המסחר האלקטרוני הסיני – נכונותם של הצרכנים הסינים לקנות דרךhaitao מספקת הזדמנות עסקית יוצאת דופן. תחומי המכר המובילים במסחר האלקטרוני הבינלאומי בסין, הם אופנה, קוסמטיקה ומצרכים שונים, כשרוב הצרכנים הסינים מוצאים אתhaitao כאמינה יותר מאשר ערוצי קניות אחרים.
מימין לכיתובים אלו מופיעים 2 תרשימים. השמאלי נושא את הכותרת "הסיבות העיקריות לרכוש ב-haitao". התרשים מחולק ל-5 עמודות כשמעל כל אחת מופיע הנתון המספרי באחוזים.
להלן הנתונים:
איכות ומיהמנות גבוהות יותר – 67%
זול יותר – 35%
סיכון נמוך לזיופים – 45%
לא זמין באיזור שלי – 27%
סקרנים לנסות את הערוץ החדש – 26%.
התרשים הימני נושא את הכותרת "אחוז קוני האונליין הרוכשים ב- haitao לפחות פעם בחודש, עפ"י קטגוריות מוצרים. התרשים מחולק ל-8 עמודות כשמעל כל אחת מופיע הנתון המספרי באחוזים.
להלן הנתונים:
חשמל ותקשורת – 10%
כלי בית ורהיטים – 11%
אופנה – 22%
ספורט ופנאי – 18%
מצרכים – 19%
בריאות ותזונה – 13%
יופי וקוסמטיקה – 20%
הורות – 15%
עמוד מספר 6 במצגת
10 פלטפורמות המסחר הסיני המובילות בעולם הן Kaola.com (נתח שוק של 24.2%), Tmall Global (נתח שוק של 20.3%),Vip International, JD Worldwide, YMT, Red Book Daling, Bolo.me, Fengqu ו-Higo.
מרתק לדעת שכיום יותר מ-100,000 מותגים הקימו חנויות וירטואליות ב-Tmall, בהם זארה, ויקטוריה'ס סיקרט, נייק, אדידס, אפל, סטארבאקס, אסתי לאודר, לנקום ועוד. (China Daily)
מלבד השחקנים הראשיים, השוק מקדם בברכה פלטפורמות ייחודיות וחדשות בכל שנה, ועסקים רבים פונים גם לפלטפורמתWeChat להתנסות במסחר אלקטרוני בינ"ל ובניית אסטרטגיות שיווק ליצירת מכירות. הנה כמה מהסיבות העיקריות מדוע מסחר אלקטרוני מקומי ובינ"ל נפוצים כל כך בסין:
נכון לדצמבר 2017, מספר הקונים באינטרנט הסיני עומד על
533 מיליון דולר, עם 527 מיליון משתמשים המשלמים דרך המובייל
שווי השוק הכולל של Tencent, Alibaba ו-Baidu מהווה כ-73.9%
מכלל שווי השוק
(China Internet Network Information Centre, דצמבר 2017)
עמוד מספר 7 במצגת
תשלומים דיגיטליים – בכיתוב סגול מודגש
הצרכנים הסינים מבצעים תשלומים במובייל פי 11 יותר מאשר עמיתיהם בארה"ב (Visual Capitalist)
90% מהצרכנים הסינים אימצו את WeChat כאמצעי התשלום העיקרי שלהם ברכישות לא מקוונות (China Channel)
כיום, הארנקים הניידים של Alipay ו-WeChat תופסים יותר מ-72% מנתח השוק, כשלרוב המשתמשים יש את שניהם
(China Internet Network Information Center)
סין צפויה להיות המובילה העולמית בתשלומים דיגיטליים עד 2020 (Capgemini ו-2017 BNP Paribas)
מתחת לכיתובי אלו מופיע תרשים תחת הכותרת: שירותי תשלום במובייל – נתח השוק הסיני. התרשים מציג 5 לוגואים של אתרי תשלום ומתחת להם הנתון המספרי באחוזים.
להלן הנתונים:
ALIPAY – 39%
WECHAT PAY – 33%
APPLE PAY – 5%
XIAOMI PAY – 2%
HUAWEI PAY – 1%
עמוד מספר 8 במצגת
מ-Online ל-Offline (O2O) – בכיתוב סגול מודגש
O2O – מ-Online ל-Offline – הוא מודל עסקי דינאמי שיוצר הזדמנויות רבות עבור עסקים בכל ענף תעשייתי. דו"ח של מקינזי חשף עד כמה שירותי ה-O2O הפכו לחיוניים עבור הצרכנים הסינים, כשנסיעות, אוכל ומובייל הן נישות ה- O2Oהחשובות ביותר, המניעות צמיחה נוספת בשוק המסחר האלקטרוני הסיני.
לדברי מקינזי, נסיעות מהוות את קטגוריית ה-O2O הפופולארית ביותר, בה עושים שימוש 36% מהצרכנים בכל רחבי סין:
60% בקרב משתמשי האינטרנט בסין מצפים לשלם לספקי נסיעותO2O פחות ממה שישלמו לספקים המסורתיים
77% ממשתמשי הנסיעות O2O טוענים שהוצאות הנסיעה שלהם עלו לאחר שהחלו להשתמש בשירותי O2O
80% נסעו ב-12 החודשים האחרונים
כתוצאה מכך, בתי מלון וחברות תעופה מחזקים את ערוצי הדואר האלקטרוני שלהם כדי למנוע תמחור גבוה שיגררר משירותי
ה-O2O שהם מציעים
עמוד מספר 9 במצגת
פסטיבלי קניות דיגיטליות – בכיתוב סגול מודגשמשווקים סינים הם מחדשים מבריקים בתחום הקניות הדיגיטליות, ובכדי לשמר לעצמם לקוחות וקונים מעורבים – הם משלבים בהצלחה שתי מגמות שיווק – מסורתיות וחדשניות. בשל כך, פסטיבלי הקניות הדיגיטליות בסין מושכים אחריהם אלפי קונים נלהבים – יום הרווקים (Singles’ Day) שנערך בכל שנה ב-11 בנובמבר מייצר יותר הכנסות מאשרBlack Friday ו-Cyber Monday האמריקאיים, ובשנה שעברה, יום הרווקים המיוחד, שהופעל ע"י ענקית המסחר הסינית Alibaba, רשם הכנסות של יותר מ-25 מיליארד דולר (168.2 מיליארד יואן) (The Guardian). מפני שיום הרווקים נערך ב-11.11 נובמבר, מועד זה ידוע גם בשם Double 11, ולחגיגה מצטרפת גם המתחרה של Alibaba – JD.com, שרשמה צמיחה של מעל 50%, עם 127 מיליארד יואן (Marketing to China).
בנוסף ליום הרווקים, ברחבי סין נערכים עוד פסטיבלי קניות אונליין רבים (Chozan):
פסטיבל Nian Huo שחל לפני ראש השנה הסיני, במהלכו Alibaba ו-JD מציעים 7 ימים של מכירות חגיגיות ושוות במיוחד
פסטיבל הקניותSuning’s 418 , של קמעונאית מכשירי החשמל הביתיים הגדולה בסין, מציע חגיגת מכירות ענקית בחודש אפריל
I Love You Day (שחל ב-20 במאי – חג האהבה הסיני) מופעל בהשתתפות ענקיות המסחר האלקטרוני בסין, Taibao של Alibaba ו-Xianyu, ומנצל את החג הרומנטי להגברת המכירות
618 Festival מתקיים ב-18 ביוני מדי שנה בחסות JD, ענקית המסחר האלקטרוני השנייה בגודלה בסין
פסטיבל הקניות The 818 מתקיים מדי שנה ב-18 אוגוסט והוא האירוע השנתי המרכזי של com, המציע מוצרים לבית, סמארטפונים ומוצרים פיננסיים שונים בהנחות של עד 50%
פסטיבל היין 99, חל ב-1-9 בספטמבר ומציע חגיגת מכירות יין דיגיטלית בניצוחה שלAlibabaמשווקי מסחר אלקטרוני בסין מנצלים כל הזדמנות כדי לספק את דרישות הלקוח, כשהאסטרטגיות שלהם מגדירות את עתיד המסחר האלקטרוני כולו
עמוד מספר 10 במצגת
שותפויות – בכיתוב סגול מודגש
עסקים סינים רבים מבינים את החשיבות הרבה של שיתופי פעולה עסקיים ומצליחים לסגור שותפויות אסטרטגיות מעניינות ויצירתיות, כשהבולטות שבהן כוללות את אלו:
WeChat ו-Lego למשחקי אונליין: קבוצת לגו שיתפה פעולה עם Tencent לפיתוח תוכן דיגיטלי ופלטפורמות דיגיטליות לילדים סינים (XinhuaNet)
Halo ו-Destiny studio Bungie סיכמו על שותפות גדולה עם NetEase – חברת הטכנולוגיה והמשחקים הסינית (The Verge)
בחודש אפריל 2018, Walmart Inc שיתפה פעולה עםcom ופתחה את הסופרמרקט הראשון שלה בסין, שבו ניתן לשלם באמצעות המובייל (Reuters)
בחודש פברואר 2018, Vodafone ו-China Mobile איחדו כוחות והחלו למכור את השירות והמוצרים אחת של השנייה, ובנוסף הציעו בפעם הראשונה הזדמנויות חדשות בפרויקט ה-IoT (האינטרנט של הדברים) (Vodafone)
רשימת השותפויות האסטרטגיות בין עסקים סיניים לעסקים זרים תמשיך לגדול ככל שסין תפתח קשרים כלכליים ומסחריים רחבים יותר
עמוד מספר 11 במצגת
שידור וידאו חי – בכיתוב סגול מודגש
שידורי וידאו חיים (Live Streaming) הם אחד מפלטפורמות השיווק הפופולאריות ביותר של סין:
יותר מ-100 מיליון משתמשים צופים באירועי וידאו מקוון בשידור חי מדי חודש (L2)
ההכנסה משידורי וידאו חיים בסין תגיע ל-4.4 מיליארד דולר ב-2018, עלייה של 32% לעומת שנת 2017 (דלויט)
תחום שידורי הווידאו החיים של סין צפוי להיות שווה 15.9 מיליארד דולר עד 2020 (Huachuang Securities)
סין מתגאה ביותר מ-4000 פלטפורמות של שידורי סטרימינג המתמקדים בשווקים שונים, כשהשחקנים המובילים הם YY, Momo, Meipai, Yizhibo, Tmall Live Streaming by Alibaba, Huajiao Live ועוד
מתנות וירטואליות הן הנפוצות ביותר בשוק שידורי הווידאו החיים, כך למשל, YY הרוויחה כ-1.5 מיליארד יואן (230 מיליון דולר) באמצעות מתנות שהציעה ברבעון הרביעי של 2015 (Technode)
שידורים חיים בווידאו כל כך פופולאריים, עד שהם מושכים אליהם שורה ארוכה של משקיעים. השידורים כפופים לכללי פיקוח ממשלתיים כדי להגן על הצופים מתכנים המפרסמים "אלימות, פורנוגרפיה, הימורים, אמונות טפלות וערכים אחרים המזיקים למוסר הציבורי", כמו גם תוכן הכולל "פרסום לא חוקי". בשל כך, גורמים לא סיניים המעוניינים בשידורים חיים צריכים קודם כל לקבל אישור ממשרד התרבות הסיני לפני שיפתחו את ערוצי השידור שלהם (Technode)
משמאל לכיתובים אלו מופיעה תמונה של מצלמות ממכשירים ניידים
עמוד מספר 12 במצגת
מדוע המסחר האלקטרוני בסין מצליח כל כך? – על רקע סגול כהה
המסחר האלקטרוני בסין פורח ומשגשג בעיקר מפני שעסקים מבינים לעומק את הצרכנים ומטפלים היטב בצרכים שלהם.
מחקרים שנערכו על ידי Alibaba
ו-Boston Consulting Group, מגלים כיצד מסע הצרכנים המקוון משתנה, כיצד ומדוע חברות יכולות לנצל את תובנות הלקוח כדי לשפר את החדשנות, ואיך קמעונאים יכולים לשלב מסחר אונליין יחד עם רכישות פיזיות לא מקוונות, על מנת לעצב את עתיד הקניות.
בנוסף, חברות סיניות יודעות בדיוק איך לענות על ציפיות הלקוח.
בחודש פברואר 2018, Taobao – אתר מסחר ה-C2C האלקטרוני של Alibaba, השיק תוכנית ממוקדת המיועדת למשתמשים בכירים ובני משפחותיהם. ערוץ זה נועד לספק חוויית משתמש משופרת, החל בהמלצות מותאמות אישית, שירות לאחר המכירה, פונקציית צ'אט של peer-to-peer, המאפשרת לבני משפחה לשתף מוצרים, להתייעץ או לעזור זה לזה בלחיצת כפתור אחת, ופיצ'ר "שלם עבורי" המאפשר תשלום עבור רכישות ע"י גורם אחר (Alizila).
מצד שני, התוכנית הכפרית של Taobao ו-Alibab, שואפת לעלות את רמת החיים של התושבים הכפריים בסין על ידי מתן גישה למסחר אלקטרוני למיליוני תושבי סין הסובלים מעוני (China Daily).
Alibaba אף יצרה שותפות עם הרשויות המקומיות, במטרה לספק מחשבים וגישה חופשית לאינטרנט באזורים כפריים, דבר שיאפשר לחקלאים ואמנים להתחיל בפיתוח העסק המקוון הראשון שלהם. עפ"י דוחות של אוניברסיטת Southwest לכלכלה – עד יוני 2016, ערך הסחורה ברוטו של המסחר האלקטרוני בכפרי סין הגיע ל-46 מיליארד דולר, המהווה כמעט 15% מכלל המסחר האלקטרוני ברחבי העולם כולו.
מתחת לכיתובים אלו מופיע איור צבעוני של דרקון סיני
עמוד מספר 14 במצגת
בסין, אתרי חדשות, משחקים, סרטונים ומסחר אלקטרוני, קשורים כולם למרכזי האינטרנט הגדולים, וכוללים כפתורי "לחץ לקניה" מניעים לפעולה בכל דף מוצר, וכן קישורים ישירים ומהירים לאפשרויות תשלום.
עם פלטפורמה זהה שכזו, אלפי המשתמשים יכולים לשלוח כסף לאנשים אחרים, להזמין מזון, להתקשר למונית, לשלם חשבונות, לקנות כרטיסים לסרט, ועוד, דבר היוצר חווית קנייה קלה ומהנה.
לסיום, ניתוח והבנה של מודל המסחר האלקטרוני הסיני יכולים לזהות את הגורמים שמעצימים את ההצלחה במכירות המקוונות ובמכשירים הניידים. לא כל האסטרטגיות חלות על כל השווקים הגלובליים, אבל רובן הן בעלות ערך אוניברסלי שיכול לעזור לכלכלות המקומיות ברחבי העולם להגביר את המסחר האלקטרוני, וכתוצאה – להגדיל את המכירות וההכנסות
עמוד מספר 15 במצגת
מקורות התנועה באתרי מסחר אלקטרוני – על רקע סגול כהה
חיפוש הוא מקור התנועה העיקרי עבור אתרי מסחר אלקטרוני, ואחריו תנועה ישירה. נכון להיום, מדיה חברתית מספקת את כמות הטראפיק הנמוכה ביותר עבור אתרי מסחר אלקטרוני.
לפי SEMrush, מחשבים נייחים עדיין מספקים את רוב התנועה לאתרי המסחר האלקטרוני, עם 56.98% מכלל התנועה.
החיפוש האורגני במובייל חזק ביותר בקטגוריות כמו אלקטרוניקה (44.78%), תכשיטים (44.7%), נסיעות (44.11%) ופרחים (42.85%).
בכל הקשור למודעות מקוונות מכל הסוגים,SEMrush מצאה כי מתן הנחה של 50% נמצא בראש הרשימה. טריגרים רגשיים, כמו משלוח חינם והבטחה למחיר הטוב ביותר – נמצאים גם הם במעלה הרשימה. נתונים סטטיסטיים אלו עוזרים למשווקים להגדיר אסטרטגיה מוצלחת של מודעות PPC ומודעות בפייסבוק, גוגל ורשתות מודעות אחרות.
משמאל לכיתובים אלו מופיע תרשים המפלח את מקורות התנועה באתרי מסחר אלקטרוני להלן הנתונים:
דיירקט – 42.18
חיפוש – 41.1
ממומן – 6.19
הפניות – 8.61
סושיאל – 2.92
עמוד מספר 16 במצגת
שימוש במכשירים דיגיטליים בתהליך הרכישה – על רקע סגול כהה
הבנת דפוסי השימוש במכשירים שונים במהלך מסע הרכישה הדיגיטלי – חיונית מאוד כדי לזהות הזדמנויות לערוצי המכירות.
Statista סקר 24,471 אנשים ברחבי העולם בשנת 2017 כדי לזהות באיזו תדירות ובאילו מכשירים נעשה השימוש הרחב ביותר.
מתחת לכיתוב זה מופיעה טבלה תחת הותרת "תדירות השימוש במכשירים דיגיטליים בעולם לשנת 2017 (%)". להלן הנתונים:
דסקטופ
מובייל
34%
21%
כמה פעמים בשנה
7%
8%
פעם בשנה
7%
38%
אף פעם
עמוד מספר 17 במצגת
למרות שכיום מחשבים נייחים נחשבים עדיין כמקור העיקרי בשימוש במסחר אלקטרוני, המובייל צפוי לרשום בשנים הקרובות צמיחה נוספת, כשעד 2020 הוא צפוי לעלות על 70%.
מתחת לכיתוב זה מופיעים נתונים סטטיסטיים שונים תחת הכותרת "מסחר אלקטרוני במובייל עולה בהדרגה וצפוי לצמחיה נוספת" (אומדן מכירות במובייל ברחבי העולם).
מתחת לכותרת מופיעים עיגולים שעליהם נתונים מספריים באחוזים המייצגים את "נתח השוק של קניות במובייל מכלל המכירות הדיגיטליות, לפי שנים. עוד מופיעים בתרשים נתונים על סך כל המכירות במובייל (בטריליונים, דולר אמריקאי).
להלן ריכוז הנתונים:
שנה
נתח השוק של קניות במובייל מכלל המכירות הדיגיטליות
סך כל המכירות במובייל (בטריליונים, דולר אמריקאי)
2016
52.4%
0.97
2017
58.9%
1.36
2018
63.5%
1.8
2019
67.2%
2.32
2020
70.4%
2.91
2021
72.9%
3.56
עמוד מספר 18 במצגת
קניות דיגיטליות: התנהגות צרכנים – על רקע סגול כהה
סקר הקניות המקוונות שנערך בשנת 2018 על ידי Adtaxi, גילה כמה דפוסי התנהגות מעניינים בקרב צרכנים המבצעים רכישות דיגיטליות:
66% מבצעים רכישה מקוונת לפחות פעם בחודש
52% מהרוכשים משקיעים אותו סכום, ואף יותר, ברכישות באינטרנט מאשר בחנות פיזית
10% השתמשו במציאות רבודה AR)) לקניות מקוונות
24% השתמשו במכשיר חכם המופעל באמצעות קול כדי לבצע רכישה
63% ביצעו רכישה מקוונת באמצעות מודעה דיגיטלית
65% השתמשו באפליקציה לנייד עבור קניות מקוונות
82% מהצרכנים לא ישקלו לקבל הודעות מהמותגים, גם אם הן יכולות להיות רלוונטיות ומותאמות להם באופן אישי
רק 22% מהנשאלים הגברים קונים במובייל לעיתים תכופות, לעומת 40% מהנשים
גברים (46%) קונים באמזון פחות מנשים (60%)
יותר גברים (53%) משתמשים במכשירי חיפוש קולי כמו Amazon Echo אוGoogle Home בכדי להשוות מחירים, לעומת 46% נשים
מתחת לכיתוב זה מופיע גרף תחת הכותרת "אילו סוגי מוצרים אתם מחפשים באמצעות רמקול חכם לצורך מחקר על המחיר?".
הגרף מחולק לנושאים שונים ומציג תוצאות נפרדות לגברים ולנשים. להלן הנתונים:
גברים
נשים
בגדים ואופנה
45%
55%
נעליים
45%
45%
תכשיטים
35%
25%
איפור
15%
40%
עיצוב הבית
25%
25%
מוצרי חשמל
55%
30%
רהיטים
25%
35%
מוצרים לבית
30%
45%
צעצועים
45%
45%
רכב
35%
34%
טלפונים חכמים
45%
45%
מחשבים
55%
55%
מוצרי תינוקות
5%
5%
מוצרים לבע"ח
25%
30%
מוצרים לגינה
20%
25%
מוצרי מכולת
35%
35%
ספורט, כושר, ציוד מחנאות
35%
35%
אחר
5%
5%
עמוד מספר 20 במצגת
מחקר שנערך עבור June20 בשנת 2007 על ידיPropeller Insights, גילה כי 60.8% מהצרכנים בארה"ב מעדיפים לרכוש בחנויות פיזיות, מפני שהם יכולים לקבל את מה שהם צריכים באופן מיידי. עבור משיבים שרכשו בדיגיטל התגלו התוצאות הבאות:
52.3% מעדיפים רכישות דיגיטליות מכיוון שהם יכולים למצוא את הפריט הזול ביותר הזמין
ל-50.1% אין זמן מיותר לבזבז בהמתנה בתור
46.8% קוראים ביקורות, צופים בסרטונים על המוצר, ועוד
42.2% נהנים מהשוואת מוצרים
35.1% חושבים שקל יותר לקנות באינטרנט
34.4% נהנים מחוויית קנייה ספונטנית "תוך כדי תנועה"
במדריך הגלובלי שלה שעסק בשיפור המותג במסחר האלקטרוני ברחבי העולם (Global e-commerce guide to scaling your brand internationally), זיהתה Shopify מגמות שיכולות להגדיל או לרסק את המכירות הגלובליות, כש-62% מהעסקים מחמיצים הזדמנויות מסחר אלקטרוני בשל המורכבות להפוך להיות גלובליות:
75% מהצרכנים רוצים לקנות מוצרים בשפת האם שלהם
59% אף פעם או כמעט אף פעם לא רוכשים מאתרים באנגלית בלבד
67% מעדיפים ניווט ותוכן בשפה שלהם
92% מעדיפים לעשות קניות באתרי מסחר המציגים את המחיר במטבע המקומי שלהם
33% עשויים לנטוש רכישה אם התמחור מופיע בדולר אמריקאי בלבד
לצד הכיתובים הללו מופיעים צילומים של אנשים הגולשים במשבים נייד ובמובייל
עמוד מספר 21 במצגת
ציפיות הצרכנים ממסחר אלקטרוני – על רקע סגול כהה
מומחית הקניות הדיגיטליות בתחום האופנה והיופי, מרי קורלה, מייעצת לחברות להציע משלוח מהיר עבור הקונים באינטרנט:
"משלוח באותו יום הופכת לציפייה ולהתרגשות, והקמעונאים צריכים להשיג ביצועים טובים יותר מהמתחרים על ידי התאמת המהירות והנוחות".
Bizrate Insights, טוענים כי משלוח חינם הוא החשוב ביותר, וכי 90% מהצרכנים מוכנים לחכות זמן רב יותר עבור משלוח הזמנה מקוונת תמורת משלוח חינם.
מארק קלסו מ-Glaze Digital מציין כי "הלקוחות רוצים כעת פתרון של שירות מלא שיקשר את החנות המקוונת שלהם עם החנות הפיזית".
הפטנט של אמזון "קניות בלחיצה אחת" (Amazon’s one-click shopping patent), מייצר מגמה חדשה שבה הקונים מצפים לתהליך קנייה פשוט ומהיר. "הודות לפריצת הפטנט '1-Click' של אמזון באוקטובר, עלינו לצפות שתהליך הרכישה יהיה פשוט הרבה יותר, מה שהופך אותו לאידיאלי עבור קונים במובייל", אומרת רייצ'ל ג'ייקובס, מנהלת התוכן ב-Pixc
2018 היא אחת השנים המרגשות ביותר עבור מסחר אלקטרוני עם מגמות מתפתחות כמו VR, AI, צ'אטבוטים טובים יותר, חיפוש קולי, מגמת "מובייל פירסט", למידה ממוחשבת, blockchain, ryptocurrency ועוד. הנה כמה מהמגמות החשובות ביותר במסחר האלקטרוני לשנה זו:
צ'אטבוטים טובים יותר עפ"י Business Insider, 80% מהעסקים יישמו עד 2020 צ'אטבוט אוטומטי.
חברות כמו Nordstrom , Staples , Sephora, ו-Staples כבר משתמשות בצ'אטבוטים בהצלחה רבה על מנת לתקשר עם הלקוחות שלהן.
הבוטים של Facebook Messenger יכולים לקבל תשלומים באופן ישיר, מבלי לשלוח משתמשים לאתר חיצוני.
כדוגמה, Scoot, שלוחת הלואו קוסט של סינגפור איירליינס, השיקה ביולי 2018 צ'אטבוט לעסקאות בשם MARVIE (Most Awesome and Resourceful Virtual Intern Ever). נכון לעכשיו, MARVIE מסייע ללקוחות לחפש טיסות, להציג תעריפים ומועדים זמינים כפי שמוצגים גם באתר וגם באפליקציית המובייל של החברה, וכן לבצע הזמנות טיסה ולשלם באמצעות כרטיס אשראי.
עמוד מספר 23 במצגת
קניות חברתית במגמת עלייה
מדיה חברתית היא כלי רב עוצמה לייצור מכירות. לפייסבוק יש שוק חזק (marketplace) וכפתורי "קנה עכשיו" על דפי החברה; אינסטגרם השיקה פיצ'ר קניות במרץ 2018; פינטרסט הטמיעה סיכות "קנו עכשיו" פופולאריות מאוד, והרשימה עוד ארוכה.
הנה כמה נתונים מעניינים על קניות ברשתות החברתיות:
25% מבעלי העסקים מוכרים באמצעות פייסבוק
40% משתמשים במדיה חברתית בכללותה כדי ליצור מכירות
20% מהקונים באינטרנט עשויים לבצע רכישה מפייסבוק, 17% מפינטרסט ו-14% מאינסטגרם
גברים – יותר מאשר נשים – נוטים לבצע רכישה ברשתות החברתיות באמצעות: פייסבוק (23% לעומת 17%), אינסטגרם (18% לעומת 11%), טוויטר (17% לעומת 7%), סנאפצ'ט (15% לעומת 6%)
29% מהקונים באינטרנט צפויים גם לעקוב אחר המותג בפייסבוק, 21% בפינטרסט, 21% באינסטגרם, 18% בטוויטר ו-13% בסנאפצ'ט
בספטמבר 2017, DigitalBridge חזתה כי כמעט 70% מהצרכנים מצפים מהקמעונאים להשיק יישום מציאות רבודה (AR) במהלך השישה חודשים הקרובים. הדברים לא הצליחו להתפתח כל כך מהר, אבל קניות AR הן כבר תופעה מרכזית למדי.
לאחר שחרורLens Studio בדצמבר 2017, שיחררהSnapchat בתחילת 2018 את העדכון AR Shoppable עבור המותגים, המאפשר למפרסמים להוסיף לעדשות המותג כפתורי "קנה עכשיו", "צפה" או "התקן עכשיו", דבר שהופך את צילומי הסלפי של המותגים בסנאפצ'ט לבעלי פוטנציאל רכישה, הצגת וידאו או הורדת אפליקציה. לכן, משתמשים יכולים כעת להשתמש בתכונות Snapchat AR כדי להתחבר למוצרים אלה, לקבל מידע נוסף או לבצע רכישה.
לאמזון יש פיצ'ר AR המופעל באפליקציה שלה, כשמשתמשי אייפון ואנדרואיד כאחד יכולים להשתמש בתכונת ה-AR כדי לחפש בקטגוריות מוצרים נבחרים, כמו אלקטרוניקה, חדרי אירוח, מטבחים ועוד. ברגע שהם מוצאים פריט שהם אוהבים, הם יכולים לרכוש אותו ישירות באפליקציה ולקבל את המשלוח שלהם מהר ככל האפשר.
קמעונאים רבים כמו לקוסט, אמריקן אפרל וטימברלנד משתמשים אף הם ב-AR בהצלחה כדי לספק חווית קניות אינטראקטיבית יותר, והרשימה עוד ארוכה.
עמוד מספר 25 במצגת
חיפוש קולי עבור קניות:
מציאות רבודה המופעלת באמצעות קול היא כבר לא עניין בלעדי של סרטי מדע בדיוני, אלא מציאות ממשית באלפי בתים מודרניים ברחבי העולם.
השוק העולמי של רמקולים חכמים (smart speakers) רשם בשנת 2017 הכנסות של 4.4 מיליארד דולר ו-Statista מצפה שאלו יגיעו ל-17.43 מיליארד דולר עד 2022.
Canalys חוזה שרמקול חכם ייכנס לשימוש עולמי מורחב ויחצה את רף ההכנסות של 100 מיליון דולר עד סוף 2018.
יחד עם זאת, ולמרות שסין היא כוח מסחר אלקטרוני עצום, עדיין שוק הרמקולים החכמים נמצא בהתהוות גם בתחומה (Canalys)
ברבעון הראשון של שנת 2018 רשמה אמזון צמיחה של 102% בשוק הרמקולים החכמים, עם 4 מיליון יחידות שנשלחו, בעוד שגוגל רשמה צמיחה של 709%, עם 2.4 מיליון יחידות.
באמצעות רמקולי אמזוןEcho והרמקולים הביתיים החכמים של גוגל (Google Home smart speakers) ניתן לשמוע שירים, לערוך פלייליסט ורשימות אודיו; לקבל עזרה מותאמת אישית עם הלו"ז, התזכורות והשיחות שלכם; לשלוט בכלים של הבית החכם ועוד ועוד – כולם באמצעות קול.
המערכת הקולית שלAlexa (Alexa voice control) יכולה לשמש גם עבור רכישות באמזון. קניות קוליות מופעלות כבר כברירת מחדל על Alexa App בטלפון של המשתמשים, שיכולים להשבית אותה אם הבעלים של מכשיר אמזון Echo לא רוצים להפעילה.
דף הבית של גוגל כולל גם הוא מאפיין קניות קולי, למרות שהוא זמין כרגע בארה"ב בלבד.
קניות קוליות הן עדיין מגמה מתפתחת, אבל האפשרויות הן אדירות. בנוסף, צפוי כי 50% מכלל החיפושים יהיו חיפושים קוליים עד 2020 (ComScore) Thinkwith Google גילה כי 44% מאלה המשתמשים ברמקול שלהם לפחות פעם בשבוע אומרים כי הם משתמשים במכשיר כדי להזמין מוצרים שהם צריכים, כמו מצרכי מזון ופריטים ביתיים לפחות פעם בשבוע.
בצד כיתובים אלו מופיעים שני תרשימים תחת הכותרת "רמקולים חכמים מותקנים: 5 המדינות המובילות". תרשים אחד מתייחס ל-2017 (הערכה), והשני ל-2018 (תחזית), כאשר המדינות מיוצגות באמצעות הדגלים שלהן. להלן הנתונים:
רמקולים חכמים מותקנים הערכה ל-2017
רמקולים חכמים מותקנים תחזית ל-2018
אנגליה
10%
8%
קנדה
2%
____
גרמניה
8%
6%
סין
3%
10%
ארה"ב
73%
64%
עמוד מספר 26 במצגת
למרות הפוטנציאל המדהים שלהן, קניות קוליות גם גורמות למשתמשים לא מעט אי נוחות. במחקר שנערך ע"י Walker Sands, תחת השם Walker Sands Future of Retail 2017 נסקרו חששות שונים מפני קניות המתבצעות באמצעות מכשירים קוליים בקרב 1,622 צרכנים. הנתונים הבאים מלמדים על הסיבות מדוע קניות קוליות גורמות למשתמשים להיות עצבניים.
מתחת לכיתובים אלו מופיעה טבלה תחת הכותרת "למה קניות קוליות מעצבנות את הצרכנים?". להלן הנתונים:
ביטחון
39%
פרטיות
33%
חוסר בתמונות
31%
אי ודאות לגבי המחיר / תשלום
29%
קושי ביצירת אינטראקציות קוליות
24%
מידע לא מספק על המוצר
22%
חוסר היכולת לחפש עוד מוצרים
22%
סיבות אחרות
21%
כלום
20%
עמוד מספר 27 במצגת
אתגר התקשורת הרב-ערוצית
יותר ויותר מותגים מתמקדים בתקשורת רב-ערוצית ( (Omnichannel כדי לשפר את חווית הקנייה שהם מציעים. לפי Statista, רק 22% מהמשווקים נותנים ל- Omnichannelעדיפות בעסק הדיגיטלי שלהם, ורובם מתמקדים בסלולר (54%), בשיווק (46%) ובמרצ’נדייז (42%).
נתונים אלו מאוששים את הנתונים שנחשפו על ידי Periscope בקונגרס הקמעונאי העולמי 2016, שבו התגלה כי 78% מהקמעונאים שנסקרו הודו כי לא ערכו אף לא ניסיון אחד לאפשר תקשורת רב-ערוצית במותג שלהם. 64% הודו שהם מכירים בעובדה כי תקשורת רב ערוצית היא אסטרטגיה המציעה חדשנות ברמה גבוהה ביותר ויכולה לגרום לצמיחה דיגיטלית.
לפי אותו סקר, הסיבות להימנעות מתקשורת רב-ערוצית הן:
היעדר ניתוח לקוחות בכל הערוצים (67%)
מחלקות עצמאיות בארגון שאינן פועלות יחד (48%)
איכות נתונים ירודה (45%)
חוסר יכולת לזהות לקוחות במהלך מסע הקניות שלהם (45%)
היעדר תיאום פנימי (39%)
יחד עם זאת, עפ"י HubSpot, חברות כמו דיסני, וירג'ין אטלנטיק, בנק אוף אמריקה, אואזיס, REI, סטארבקס, ו-Chipotle, אימצו את אסטרטגיית התקשורת הרב-ערוצית עד הפרטים הקטנים ביותר והם מפעילות צ'אטבוטים ואפליקציות מכירה ומספקות מידע מיידי, מדויק ומעודכן על המוצרים, דבר המגדיל את שביעות רצון הלקוחות.
כך למשל, חברת הום דיפו, שעפ"י Think with Google, מבינה היטב את היתרונות הרבים הגלומים בתקשורת רב-ערוצית: "המטרה שלנו היא לספק ללקוחותינו חוויה נהדרת, לא משנה איך או מתי הם קונים אצלנו. דלת הכניסה לחנויות שלנו השתנתה באופן משמעותי. הרבה מהלקוחות מתחילים לחקור קניות באינטרנט ולאחר מכן, בסופו של דבר, מבקרים באחת החנויות הפיזיות שלנו. לקוחות אחרים אף פעם לא הגיעו לחנות שלנו – אלא משלימים את כל חווית הקניות שלהם אונליין באינטרנט. דיגיטל הוא חלק ענק במסע הלקוח בעידן הזה; ניידים וטאבלטים מניבים לנו מעל 50% מהתנועה המקוונת, כש-42% מההזמנות באינטרנט נאספות בחנות"
דייב אבוט, סמנכ"ל תקשורת משולבת ושיווק מקוון ב-Home Depot
בתחתית הדף מופיע תרשים תחת כותרת בולטת "OMNI-CHANNEL".
התרשים כולל 7 איורים המתארים את ערוצי התקשורת הרב ערוצית השונים: מדיה חברתית, מובייל, אתר, מרכז הזמנות טלפוני, עלונים, מייל, מחסנים
עמוד מספר 28 במצגת
קניות mobile-first
מסחר במובייל הוא הרבה יותר מאשר מגמה חולפת: זוהי אבולוציה טבעית של מסחר אלקטרוני. למרות שכיום סין היא המובילה העולמית בתחום המסחר בסלולר, הרי שעם אסטרטגיית mobile-first של גוגל, הנותנת עדיפות לתוצאות חיפוש של אתרים מותאמים לניידים, גם העדיפות לקניות במובייל תשתלט בקרוב על שאר העולם, והנה כמה מהסיבות העיקריות שיובילו לכך:
מחקרי שוק רבים חושפים שצרכנים מעדיפים אתרים מותאמים למובייל על פני אפליקציות (AdWeek). עפ"י דוח Dynamic Yeld עולה כי:
76% מהצרכנים קונים במובייל מפני ש"זה חוסך להם זמן"
רק 12% מהצרכנים מוצאים את הקניות במובייל נוחות לביצוע
צרכנים טוענים שקניות ממחשב נייח נוחות פי 4 יותר מאשר מהמובייל
9 מתוך 10 קונים מאמינים כי יש לשפר את חווית הרכישה מהמובייל
למרות שחוויית ה-mobile-first shopping עדיין נחשבת לבוסרית ולא מגובשת מספיק ברחבי אירופה ואמריקה – בסין זו דרך חיים. האם בקרוב משווקים יאמצו גם הם את המודל העסקי הסיני של קניות מהמובייל?
כדי שמגמתmobile-first shopping תגדל, קמעונאים חייבים לקבל תשלום במובייל, למשל באמצעות Apple Pay, PayPal One-Touch, ויזה Checkout, ואמזוןPAY . בנוסף עליהם לבצע אופטימיזציה לאתר שלהם על מנת שיותאם לגלישה מהמובייל.
הביקוש לקניות מהמובייל הוא מציאות קיימת: מחקר של Fluent שנערך בינואר 2007, מצא כי 51% מהרוכשים במובייל בארה"ב ביצעו רכישות בעיקר באפליקציות, בעוד 49% ביצעו רכישות באמצעות אתר מותאם למובייל.
Criteo גילתה כי הורדות של אפליקציות קניות בארה"ב גדלו
ב-20% במחצית הראשונה של 2017, וכי כמות העסקאות שבוצעו באפליקציות עלו ב-64% משנת 2016.
eMarketer צופה כי עד 2021, קניות מהמובייל יעלו על 50%.
עמוד מספר 29 במצגת
המלצות מותאמות אישית:
מחקר שנערך על ידי Salesforceבמרץ עד יוני 2017, גילה כי המלצות אישיות על מוצרים היוו 26% מההכנסות באתרי המסחר האלקטרוני. שיעור ההמרות, שיעור ההוספה לסל, חלוקת ההכנסות וסכום הזמנה ממוצע משתנים בהתאם לסוג המכשיר.
מתחת לכיתוב זה מופיעה טבלה. להלן נתוניה:
שיעור ההמרות
הוסף לעגלה
Revenue Share
סכום הזמנה ממוצע
כל המכשירים
פי 4.6 יותר
24% גבוה יותר
26%
10.3% גבוה יותר
מחשבים נייחים
פי 4.3 יותר
22% גבוה יותר
25%
10.2% גבוה יותר
מכשירים חכמים
פי 4.3 יותר
26% גבוה יותר
26%
7.9% גבוה יותר
טאבלטים
פי 4.1 יותר
31% גבוה יותר
33%
15.2% גבוה יותר
Accenture מעריכה שהתאמה אישית (פרסונליזציה) יכולה להגדיל את שיעור הרווחיות ל-59% עד שנת 2035, וכבר כיום ניכר כי המלצות מוצר מותאמות אישית פופולאריות מאוד ודורשות יצירתיות רבה, כשלכל נישה יש גישה אחרת. כך למשל, Netflix מספקת המלצות מותאמות אישית המבוססות על מה שהמשתמש צופה בו, אבל גם מאפשרת "המשך צפייה מהנקודה האחרונה" על מנת לשמור את הצופה קרוב אליה. אמזון מציפה מספר המלצות על סמך מה שהמשתמש אוהב, כולל "פריטים שנצפו לאחרונה", "המלצות בהשראת היסטוריית הגלישה שלך", "לקוחות שקנו את הפריט הזה רכשו גם..", "מוצרים פופולאריים", וכן הלאה.
חברות אחרות מציעות הנחות או משלוח חינם, מעלות פופ אפים עם דילים שווים או קופונים "רגע לפני שאתם עוזבים", שולחות הודעות מייל על כך שהעגלה עדיין מחכה לכם באתר, ומפעילות אסטרטגיות מותאמות אישית נוספות שכל מטרתן היא להגביר את המכירות.
עמוד מספר 30 במצגת
כיום, עסקים יכולים להסתמך על מגוון רחב של ערוצי תקשורת רב ערוצית ומותאמים אישית על מנת לספק ללקוח האינדיווידואלי חווית רכישה.
פלטפורמת הלמידה הממוחשבת שלEvergage עוקבת אחר התנהגות המשתמש וחוזה את הכוונה שלו במהלך הביקור באתר או באפליקציה. היא מספקת תוכן והמלצות על המוצר ביחס של 1:1, כשההמלצות מבוססות על ההעדפות הייחודיות של הרוכש ועל מידת הרלוונטיות של המוצרים עבורו.
Salesforce משתמשת ב-"איינשטיין" – פיצ'ר בינה מלאכותית AI – המבין ומנתח את ההעדפות של כל לקוח ומתאים לו תוכן אישי באופן אוטומטי בכל ערוצי התקשורת – דוא"ל, מדיה חברתית, אינטרנט ונייד.
Adobe Target כוללת ארבע יכולות התאמה אישית עיקריות, המופעלות ע"י AI של Adobe וע"י פלטפורמת מכונות למידה. זה מאפשר למשווקים להציע באופן אוטומטי את המוצרים והתוכן הטובים ביותר למבקרים על בסיס הפרופיל הייחודי שלהם ותחומי העניין, הבאים לידי ביטוי באמצעות התנהגותם בתוך ומחוץ לאתר.
יש כמובן עוד כמה שירותי קמעונאות מותאמים אישית, חלקם יקרים למדי, אחרים זולים יותר, ועל כל עסק המציע מסחר אלקטרוני לבחון היטב את הפתרון המתאים לצרכיו ולתקציבו
עמוד מספר 31 במצגת
ROBO– חיפוש אונליין, קנייה בחנויות ROBO – Research Online, Buy Offline – המכונה לעיתים גם ROPO (research online, purchase offline) היא מגמה המתדלקת מחדש את השילוב המנצח בין הדיגיטל לחנויות הפיזיות, כשביקורות על המוצרים הן נשמת אפה של המגמה.
מתחת לכיתוב זה מופיעים שני תרשימים המציגים את הנתונים הבאים:
54% מקוני האונליין קוראים ביקורות לפני הרכישה
39% מהקונים בחנויות קוראים ביקורות לפני הרכישה
בחלקו השמאלי של העמוד מופיעים הכיתובים הבאים:
Absolunet גילתה כי 82% ממשתמשי המובייל מחפשים עסק מקומי ו-18% מהחיפושים המקומיים מובילים למכירה מעשית בתוך 24 שעות
45% מהקונים שחיפשו ברשת וקונים בחנות פיזית, קוראים ביקורות מקוונות לפני רכישת מוצרים (Bazaarvoice, 2018)מקור: Bazaarvoice
בתחתית העמוד מופיע גרף תחת הכותרת "% הרוכשים שקוראים ביקורות לפני רכישה בחנות". להלן הנתונים:
2016
2017
רכב
40%
65%
כלי עבודה
32%
61%
מוצרי אמבט
6%
48%
מוצרי חשמל
40%
41%
צעצועים ומשחקים
44%
53%
עמוד מספר 32 במצגת
מסקנות – על רקע סגול כהה
המודל הסיני של מסחר אלקטרוני הוא דוגמה רבת עוצמה למה שניתן להשיג עם שילוב מדוייק בין מיתוג-מובייל-לקוח. סין מהווה דוגמה מרשימה גם לאופן שבו שימוש בביג דאטה וב- AIיכול להגביר את המכירות וההכנסות
למרות ש-mobile-first shopping מראה מגמת צמיחה ברורה, באזורים מתפתחים רבים ברחבי העולם – מחשבים נייחיים עדיין נחשבים לנפוצים ביותר
התנהגות הצרכנים היא אלמנט מורכב המשפיעה על החלטת הקנייה והרגלי הקנייה. הצרכנים מצפים מהעסק לספק להם הצעות מותאמות אישית ותוכן רלוונטי, לא רק באתרי המסחר, אלא גם באתר המובייל, במדיה החברתית, באפליקציות ובחנויות הפיזיות
מסע הרכישה האלקטרוני אף הוא מורכב, ויכול להתרחב גם מחוץ לגבולות הרשת, בצורת קניות בחנויות פיזיות. במקרה זה, התקשורת הרב-ערוצית היא אסטרטגיה חיונית מאוד, בהיותה מעודדת אינטראקציה בין הקמעונאים לקונים בכל הערוצים – מחזית החנות ועד למכשירים חכמים, מחשבים נייחים, מיילים, מוקדים טלפוניים, יישומים חכמים, ואפילו טלוויזיות חכמות
מגמות המסחר האלקטרוני ל-2018 כוללות חיפוש קולי, צ'אטבוטים משופרים, קניות באמצעות מציאות רבודה, קניות באמצעות הרשתות החברתיות, קניות mobile-first, התאמה אישית מדויקת, והפעלת ה-ROBO (חיפוש אונליין, קנייה בחנויות)
עסקים חייבים להתאים עצמם למגמות ולספק ללקוחות את דרישותיהם: תשלום קל ופשוט במובייל, משלוח מהיר באותו יום או למחרת, הצעות מותאמות אישית, הנחות רלוונטיות, ועוד. אי התאמה למגמות צומחות אלה – תגרום לאובדן הזדמנויות מכירה
עמוד מספר 33 במצגת
תודה רבה! – על רקע סגול כהה
המחקר נערך על ידי: מיכאלה ליקה בטלר עבור כרמלון שיווק דיגיטלי
(מתוך: Statista Digital Market Outlook – Trend Report – B2B e- Commerce 2017)
eMarketerצופה שמכירות קמעונאיות במסחר אלקטרוני יגדלו ל-$ 4.058 טריליון דולר עד שנת 2020.
(מתוך: דוח eMarketer – מכירות קמעונאיות במסחר אלקטרוני ברחבי העולם: תחזית עבור 2016).
שווקי המסחר האלקטרוני הגדולים בעולם
סין היא השוק הגדול ביותר בעולם המסחר האלקטרוני, עם מכירות שנתיות העומדות על יותר מ-672 מיליארד דולר הודות לפלטפורמות מסחר אלקטרוני מצליחות, כמו Taobao, Alibaba.com, Tmall, WeChat ואחרים. סין מקדימה את ארצות הברית שלבדה מייצרת 340 מיליארד דולר, ונחשבת לשוק השני בגודלו בעולם המסחר האלקטרוני. בריטניה מייצרת 99 מיליארד דולר בשנה; יפן, רושמת הכנסה שנתית של 79 מיליארד דולר; גרמניה (73 מיליארד דולר); צרפת (43 מיליארד דולר); דרוםקוריאה (37 מיליארד דולר); קנדה (30 מיליארד דולר); רוסיה (20 מיליארד דולר); ברזיל (19 מיליארד דולר).
מגמות המסחר האלקטרוני בסין לשנת 2018
סין היא המדינה הגדולה ביותר בעולם המסחר האלקטרוני למובייל (Counterpoint) כשיותר מ-533 מיליון בני אדם בסין רוכשים בחנויות מקוונות
במשך שנים רבות, מסחר אלקטרוני הוא נקודת מגע חיונית במסע הלקוח בסין. יתר על כן, הצרכנים הסינים משתמשים יותר ויותר בסמארטפונים שלהם לביצוע פעילויות רבות יותר, וכיום הם עושים זאת יותר מכל אוכלוסיות הצרכנים האחרים ברחבי העולם, ומספקים לעסקים הזדמנויות שיווקיות מאסיביות על סמך big data
גם שוק התעסוקה הסיני מונע על ידי המסחר האלקטרוני וצפוי לעלות ל-48 מיליון משרות בשנת 2018 (China Daily)
מבט מעמיק על מה שהופך את סין לשוק כל כך דומיננטי במסחר האלקטרוני, מסייע לנו לזהות הזדמנויות עבור עסקים בכל רחבי העולם, במיוחד בשל העובדה שהלקוחות הסינים מחשיבים מוצרים זרים כטובים ואמינים יותר מאשר מוצרים מקומיים. הנה כמה מהמגמות המובילות בקצרה:
מסחר אלקטרוני חוצה גבולות
פלטפורמת מסחר אלקטרוני חוצה גבולות, הידועה בשם haitao (海淘), היא אחת ממאיצי ההכנסות העיקריים בסין, וצפויה לנסוק ל-115 מיליארד דולר בשנת 2018, כשערך העסקה הכולל של שוק המסחר האלקטרוני הבינ"ל בסין יעלה על 8.8 טריליון יואן סיני (1.4 טריליון דולר) בשנת 2018 (China Internet Watch).
עבור מותגים המעוניינים בנוכחות בשוק המסחר האלקטרוני הסיני – נכונותם של הצרכנים הסינים לקנות דרךhaitao מספקת הזדמנות עסקית יוצאת דופן
תשלומים דיגיטליים
• הצרכנים הסינים מבצעים תשלומים במובייל פי 11 יותר מאשר עמיתיהם בארה"ב (Visual Capitalist)
• 90% מהצרכנים הסינים אימצו את WeChat כאמצעי התשלום העיקרי שלהם ברכישות לא מקוונות (China Channel)
• סין צפויה להיות המובילה העולמית בתשלומים דיגיטליים עד 2020 (Capgemini ו-2017 BN Paribas).
מ-Online ל-Offline (O2O)
מאונליין לאופליין (O2O) – הוא מודל עסקי דינאמי שיוצר הזדמנויות רבות עבור עסקים בכל תעשייה. דו"ח של מקינזי חשף עד כמה שירותי ה-O2O הפכו לחיוניים עבור הצרכנים הסינים, כשנסיעות, אוכל ומובייל הן נישות ה- O2Oהחשובות ביותר, המניעות צמיחה נוספת בשוק המסחר האלקטרוני הסיני.
לדברי מקינזי, נסיעות מהוות את קטגוריית ה O2O-הפופולארית ביותר, בה עושים שימוש 36% מהצרכנים בכל רחבי סין.
פסטיבלי קניות דיגיטליות
פסטיבלי הקניות הדיגיטליות בסין מושכים אחריהם אלפי קונים נלהבים – יום הרווקים (Singles’ Day) שנערך בכל שנה ב-11 בנובמבר מייצר יותר הכנסות מאשרBlack Friday ו-Cyber Monday האמריקאיים, ובשנה שעברה, יום הרווקים המיוחד, שהופעל ע"י ענקית המסחר הסינית Alibaba, רשם הכנסות של יותר מ-25 מיליארד דולר (168.2 מיליארד יואן) (The Guardian)
שותפויות
עסקים סינים רבים מבינים את החשיבות הרבה של שיתופי פעולה עסקיים ומצליחים לסגור שותפויות אסטרטגיות מעניינות ויצירתיות, כשהבולטות שבהן כוללות את השת"פ של WeChat ו-Lego למשחקי אונליין, Halo ו-Destiny studio Bungie,Walmart Inc עםJD.com , והרשימה עוד ארוכה ותמשיך להתארך
שידור וידאו חי
שידורי וידאו חיים (Live Streaming) הם אחד מפלטפורמות השיווק הפופולאריות ביותר של סין:
• יותר מ-100 מיליון משתמשים צופים באירועי וידאו מקוון בשידור חי מדי חודש (L2)
• תחום שידורי הווידאו החיים של סין צפוי להיות שווה 15.9 מיליארד דולר עד 2020 (Huachuang Securities)
המסחר האלקטרוני בסין פורח ומשגשג בעיקר מפני שעסקים מבינים לעומק את הצרכנים ומטפלים היטב בצרכים שלהם. בסין, אתרי חדשות, משחקים, סרטונים ומסחר אלקטרוני, קשורים כולם למרכזי האינטרנט הגדולים, וכוללים כפתורי "לחץ לקניה" מניעים לפעולה בכל דף מוצר, וכן קישורים ישירים ומהירים לאפשרויות תשלום. עם פלטפורמה זהה שכזו, אלפי המשתמשים יכולים לשלוח כסף לאנשים אחרים, להזמין מזון, להתקשר למונית, לשלם חשבונות, לקנות כרטיסים לסרט, ועוד, דבר היוצר חווית קנייה קלה ומהנה.
בעוד שהכרחי לבחון את הסיבות שהופכות את סין לכלכלת מסחר אלקטרוני כ"כ עצומה ומשגשגת, חשוב לא פחות לזכור שלשווקים אחרים יש צרכים שונים, ולכן חיוני לבחון גורמים נוספים, כמו מקורות התנועה באתר הקניות, אחוז השימוש במכשירים דיגיטליים בעת הרכישה, התנהגות הקונים, ציפיות הצרכנים ועוד, דבר שיסייע לחדד את אסטרטגיות השיווק שיובילו לצמיחה.
בנוסף, אין ספק ש-2018 היא גם אחת השנים המרגשות ביותר עבור מסחר אלקטרוני בשל המגמות המתפתחות וגדלות, כמו VR, AI, צ'אטבוטים משופרים, חיפוש קולי, מגמת "מובייל פירסט", למידה ממוחשבת, blockchain, ryptocurrency ועוד.
מסקנות
המחקר המעמיק שערכנו בנושא מגמות וחידושים במסחר האלקטרוני לשנת 2018 מציע תובנות מרתקות על המגמות החשובות ביותר בשנה הקרובה, כשעיקר המסקנות שעולות ממנה הוא שמסע הרכישה האלקטרוני הוא עניין מורכב, שיכול להתרחב גם מחוץ לגבולות הרשת, בצורת קניות בחנויות פיזיות. במקרה זה, התקשורת הרב-ערוצית היא אסטרטגיה חיונית מאוד, בהיותה מעודדת אינטראקציה בין הקמעונאים לקונים בכל הערוצים – מחזית החנות ועד למכשירים חכמים, מחשבים נייחים, מיילים, מוקדים טלפוניים, יישומים חכמים, ואפילו טלוויזיות חכמות.
בנוסף, המודל הסיני של מסחר אלקטרוני הוא דוגמה רבת עוצמה למה שניתן להשיג עם שילוב מדוייק בין מיתוג-מובייל-לקוח. סין מהווה דוגמה מרשימה גם לאופן שבו שימוש בביג דאטה וב- AIיכול להגביר את המכירות וההכנסות.
גידול שנתי של 130% בטראפיק האורגני (SEO), גידול של מאות אחוזים ביחסי ההמרה ובכמות הלידים בכל הקשור לעולם ההלוואות, מיקומים ראשונים במנועי החיפוש במילות מפתח הקשורות לעולם ההלוואות
אין תגובות למאמר
כתוב תגובה