מסחר אלקטרוני – מחקר מגמות וחדשנות

אתר סטטיסטה מדווח כי תחום ה-B2C eCommerce (Business To Consumer – אתרי מסחר אלקטרוני הפונים ללקוחות פרטיים) צפוי לגדול לכ-4.7 טריליון דולר ב-2021, בהשוואה ל-2.3 טריליון דולר ב-2017.
לעומת זאת, מכירות ה-B2B (– Business to Businees עסקים שמשווקים לעסקים אחרים)
עלו ב-2018 ל-7.7 טריליון דולר.


 

(מתוך: Statista Digital Market Outlook – Trend Report – B2B e- Commerce 2017)
eMarketerצופה שמכירות קמעונאיות במסחר אלקטרוני יגדלו ל-$ 4.058 טריליון דולר עד שנת 2020.
(מתוך: דוח eMarketer – מכירות קמעונאיות במסחר אלקטרוני ברחבי העולם: תחזית עבור 2016).

שווקי המסחר האלקטרוני הגדולים בעולם
סין היא השוק הגדול ביותר בעולם המסחר האלקטרוני, עם מכירות שנתיות העומדות על יותר מ-672 מיליארד דולר הודות לפלטפורמות מסחר אלקטרוני מצליחות, כמו Taobao, Alibaba.com, Tmall, WeChat ואחרים. סין מקדימה את ארצות הברית שלבדה מייצרת 340 מיליארד דולר, ונחשבת לשוק השני בגודלו בעולם המסחר האלקטרוני. בריטניה מייצרת 99 מיליארד דולר בשנה; יפן, רושמת הכנסה שנתית של 79 מיליארד דולר; גרמניה (73 מיליארד דולר); צרפת (43 מיליארד דולר); דרום קוריאה (37 מיליארד דולר); קנדה (30 מיליארד דולר); רוסיה (20 מיליארד דולר); ברזיל (19 מיליארד דולר).

מגמות המסחר האלקטרוני בסין לשנת 2018
סין היא המדינה הגדולה ביותר בעולם המסחר האלקטרוני למובייל (Counterpoint) כשיותר מ-533 מיליון בני אדם בסין רוכשים בחנויות מקוונות
במשך שנים רבות, מסחר אלקטרוני הוא נקודת מגע חיונית במסע הלקוח בסין. יתר על כן, הצרכנים הסינים משתמשים יותר ויותר בסמארטפונים שלהם לביצוע פעילויות רבות יותר, וכיום הם עושים זאת יותר מכל אוכלוסיות הצרכנים האחרים ברחבי העולם, ומספקים לעסקים הזדמנויות שיווקיות מאסיביות על סמך big data
גם שוק התעסוקה הסיני מונע על ידי המסחר האלקטרוני וצפוי לעלות ל-48 מיליון משרות בשנת 2018 (China Daily)
מבט מעמיק על מה שהופך את סין לשוק כל כך דומיננטי במסחר האלקטרוני, מסייע לנו לזהות הזדמנויות עבור עסקים בכל רחבי העולם, במיוחד בשל העובדה שהלקוחות הסינים מחשיבים מוצרים זרים כטובים ואמינים יותר מאשר מוצרים מקומיים. הנה כמה מהמגמות המובילות בקצרה:

  1. מסחר אלקטרוני חוצה גבולות
    פלטפורמת מסחר אלקטרוני חוצה גבולות, הידועה בשם haitao (海淘), היא אחת ממאיצי ההכנסות העיקריים בסין, וצפויה לנסוק ל-115 מיליארד דולר בשנת 2018, כשערך העסקה הכולל של שוק המסחר האלקטרוני הבינ"ל בסין יעלה על 8.8 טריליון יואן סיני (1.4 טריליון דולר) בשנת 2018 (China Internet Watch).
    עבור מותגים המעוניינים בנוכחות בשוק המסחר האלקטרוני הסיני – נכונותם של הצרכנים הסינים לקנות דרךhaitao מספקת הזדמנות עסקית יוצאת דופן
  2. תשלומים דיגיטליים
    • הצרכנים הסינים מבצעים תשלומים במובייל פי 11 יותר מאשר עמיתיהם בארה"ב (Visual Capitalist)
    • 90% מהצרכנים הסינים אימצו את WeChat כאמצעי התשלום העיקרי שלהם ברכישות לא מקוונות (China Channel)
    • סין צפויה להיות המובילה העולמית בתשלומים דיגיטליים עד 2020 (Capgemini ו-2017 BN Paribas).
  3. מ-Online ל-Offline (O2O)
    מאונליין לאופליין (O2O) – הוא מודל עסקי דינאמי שיוצר הזדמנויות רבות עבור עסקים בכל תעשייה. דו"ח של מקינזי חשף עד כמה שירותי ה-O2O הפכו לחיוניים עבור הצרכנים הסינים, כשנסיעות, אוכל ומובייל הן נישות ה- O2Oהחשובות ביותר, המניעות צמיחה נוספת בשוק המסחר האלקטרוני הסיני.
    לדברי מקינזי, נסיעות מהוות את קטגוריית ה O2O-הפופולארית ביותר, בה עושים שימוש 36% מהצרכנים בכל רחבי סין.
  4. פסטיבלי קניות דיגיטליות
    פסטיבלי הקניות הדיגיטליות בסין מושכים אחריהם אלפי קונים נלהבים – יום הרווקים (Singles’ Day) שנערך בכל שנה ב-11 בנובמבר מייצר יותר הכנסות מאשרBlack Friday ו-Cyber Monday האמריקאיים, ובשנה שעברה, יום הרווקים המיוחד, שהופעל ע"י ענקית המסחר הסינית Alibaba, רשם הכנסות של יותר מ-25 מיליארד דולר (168.2 מיליארד יואן) (The Guardian)
  5. שותפויות
    עסקים סינים רבים מבינים את החשיבות הרבה של שיתופי פעולה עסקיים ומצליחים לסגור שותפויות אסטרטגיות מעניינות ויצירתיות, כשהבולטות שבהן כוללות את השת"פ של WeChat ו-Lego למשחקי אונליין, Halo ו-Destiny studio Bungie,Walmart Inc עםJD.com , והרשימה עוד ארוכה ותמשיך להתארך
  6. שידור וידאו חי
    שידורי וידאו חיים (Live Streaming) הם אחד מפלטפורמות השיווק הפופולאריות ביותר של סין:
    • יותר מ-100 מיליון משתמשים צופים באירועי וידאו מקוון בשידור חי מדי חודש (L2)
    • תחום שידורי הווידאו החיים של סין צפוי להיות שווה 15.9 מיליארד דולר עד 2020 (Huachuang Securities)

המסחר האלקטרוני בסין פורח ומשגשג בעיקר מפני שעסקים מבינים לעומק את הצרכנים ומטפלים היטב בצרכים שלהם. בסין, אתרי חדשות, משחקים, סרטונים ומסחר אלקטרוני, קשורים כולם למרכזי האינטרנט הגדולים, וכוללים כפתורי "לחץ לקניה" מניעים לפעולה בכל דף מוצר, וכן קישורים ישירים ומהירים לאפשרויות תשלום. עם פלטפורמה זהה שכזו, אלפי המשתמשים יכולים לשלוח כסף לאנשים אחרים, להזמין מזון, להתקשר למונית, לשלם חשבונות, לקנות כרטיסים לסרט, ועוד, דבר היוצר חווית קנייה קלה ומהנה.

בעוד שהכרחי לבחון את הסיבות שהופכות את סין לכלכלת מסחר אלקטרוני כ"כ עצומה ומשגשגת, חשוב לא פחות לזכור שלשווקים אחרים יש צרכים שונים, ולכן חיוני לבחון גורמים נוספים, כמו מקורות התנועה באתר הקניות, אחוז השימוש במכשירים דיגיטליים בעת הרכישה, התנהגות הקונים, ציפיות הצרכנים ועוד, דבר שיסייע לחדד את אסטרטגיות השיווק שיובילו לצמיחה.

בנוסף, אין ספק ש-2018 היא גם אחת השנים המרגשות ביותר עבור מסחר אלקטרוני בשל המגמות המתפתחות וגדלות, כמו VR, AI, צ'אטבוטים משופרים, חיפוש קולי, מגמת "מובייל פירסט", למידה ממוחשבת, blockchain, ryptocurrency ועוד.

מסקנות
המחקר המעמיק שערכנו בנושא מגמות וחידושים במסחר האלקטרוני לשנת 2018 מציע תובנות מרתקות על המגמות החשובות ביותר בשנה הקרובה, כשעיקר המסקנות שעולות ממנה הוא שמסע הרכישה האלקטרוני הוא עניין מורכב, שיכול להתרחב גם מחוץ לגבולות הרשת, בצורת קניות בחנויות פיזיות. במקרה זה, התקשורת הרב-ערוצית היא אסטרטגיה חיונית מאוד, בהיותה מעודדת אינטראקציה בין הקמעונאים לקונים בכל הערוצים – מחזית החנות ועד למכשירים חכמים, מחשבים נייחים, מיילים, מוקדים טלפוניים, יישומים חכמים, ואפילו טלוויזיות חכמות.
בנוסף, המודל הסיני של מסחר אלקטרוני הוא דוגמה רבת עוצמה למה שניתן להשיג עם שילוב מדוייק בין מיתוג-מובייל-לקוח. סין מהווה דוגמה מרשימה גם לאופן שבו שימוש בביג דאטה וב- AIיכול להגביר את המכירות וההכנסות.

אין תגובות למאמר

עדיין לא נכתבו תגובות.

כתוב תגובה

שדות חובה מסומנים בכוכבית (*)