רשתות חברתיות – מחקר מגמות וחדשנות

הרשת החברתית "מתרחשת" בכל מקום ומזמנת למשווקים הזדמנויות רבות לבניית קהילות ומערכות יחסים. יחד עם זאת, הצלחתה תימדד בהטמעה נכונה של יכולות רשת חברתית, לכל אורך מסע הרכישה של הלקוח


 

הרשת החברתית אינה מוגבלת עוד לפלטפורמות: היא "מתרחשת" בכל מקום.

כניסת הרשת החברתית לחיינו הביאה לשינויים עמוקים באורח החיים של כולנו – כצרכנים וכמותגים כאחד. כיום, כמעט כל סוג של תוכן או מסחר כולל רכיב של רשת חברתית, ובעתיד הקרוב, כל החברות המצליחות יאמצו אסטרטגיית ליבה של social.

כיום, 31% מאוכלוסיית העולם מחוברת לפלטפורמות רשת חברתית, לפי מחקר של We Are Social מינואר 2016, כאשר פייסבוק מושלת בכיפה. אך מגמות-מקרו כמו חדירת המובייל, עתיד מקומות העבודה, אורבניזציה, חדירת טכנולוגיות חדשות (כמו טכנולוגיה לבישה ומציאות מדומה), ושינויים דמוגרפיים – הנן בעלות השפעה עמוקה על האופן שבו "מתרחשת" הרשת החברתית כיום.

כבר היום, כמעט 2 מיליארד אנשים משתמשים בפלטפורמות רשת חברתית מהמכשירים הניידים שלהם (לפי המחקר של We Are Social). עם העליה בשימוש באפליקציות צ'אט, השימוש במובייל ימשיך ויגבר, ואיתו שימוש ביכולות של המכשירים הניידים כמו קול, וידאו, תמונות וציור. תכני וידאו בכלל, ותכני וידאו 360 בפרט, ממשיכים לצמוח, ומידת ה"שיתופיות" שלהם חשובה גם למשווקים וגם לצרכנים, המשמשים כאוצרי תוכן ברשת החברתית. טכנולוגיות משלימות, כמו מציאות מדומה (VR), מאפשרות ליותר צרכנים לקחת חלק פעיל בתכני וידאו, והעליה בוידאו בזמן אמת יביא לכך שצרכנים יוכלו להשתתף בחוויות של צרכנים אחרים מכל העולם. טלויזיות חכמות, מכשירי חשמל מחוברים, ומכשירים מחוברים אחרים, ישפיעו אף הם על היקף ואופי האינטראקציות החברתיות.

וכך, למעשה, רכיבים של social media יהפכו ליותר ויותר שקופים. כשמישהו מזמין לינה דרך פלטפורמת שיתוף הדירות Airbnb, הוא למעשה משתמש בפלטפורמת רשת חברתית המיועדת לשיתוף ולמסחר. כשמישהי מזמינה נסיעה  דרך "אובר", היא מיישמת את המערכת החברתית שבבסיס הפלטפורמה, בה מוטמעת מערכת המלצות ודירוגים.

בכל תעשיה, השירות הופך להיות מבוסס רשת חברתית, בין אם דרך אפליקציות צ'אט או דרך עמודי רשת חברתית. ה"סושיאל" משפיע על תעשיית השירותים הפיננסיים – ולראיה, עסקאות בין עמיתים הולכות וצומחות, ועם הצמיחה בתחום הפינטק, אנו מצפים לראות שילוב של מערכות המלצות ונטוורקינג גם בתעשיה זו. גם בתי המלון כבר עברו לשוחח עם האורחים דרך אפליקציות מובייל – וחלקם אף מאפשרים להזמין לינה עם טוויטר, ושירותים עם אמוג'י.

גם עולם העבודה המשתנה, הנסמך יותר מתמיד על מידע ושיתופי פעולה, הולך ומאמץ את הרשת החברתית לצורך תקשורת פנים-ארגונית וניהול פרויקטים.

חשוב לזכור, עם זאת, כי צרכנים מתחילים לראות בפלטפורמות של רשתות חברתיות כסוג של מטרד, ממנו הם מנסים להתנתק לעתים קרובות יותר. מכאן שמשווקים שמעוניינים להשתתף בשיח ברשת החברתית חייבים (כמו תמיד) לתרום תוכן רלוונטי ובעל ערך, שהנו פרסונלי, ומותאם למאפייני הפלטפורמה הספציפית. בפשטות – אי אפשר להעלות את אותו קמפיין לסנאפצ'ט או ל-Vine, וגם לפייסבוק ולאינסטגרם: הקהל שונה וההתנהגות שונה. ואל תשתמשו בפלטפורמות רשת חברתית כדי לספר לצרכנים על המותג שלכם – הם לא שם בשביל להקשיב לכם.

מעבר לרלוונטיות, חברות צריכות לאמץ חשיבת רשת חברתית: לשלב חוות דעת, הפניות, ואפליקציות תקשורת, כדי לספק לצרכנים מידע תומך-החלטה, כמו גם מאפייני שירות, אליהם הם כבר רגילים.

בנוסף, יש לקחת את המסחר ברשת החברתית לשלב הבא: במקום לחקות פלטפורמות מסחר אלקטרוני "רגילות", ניתן להשתמש בכוח של חוות הדעת, הויראליות והמיידיות, המאפיינות את הרשת החברתית, כדי להניע מכירות. יש להקפיד על Shoppability – לאפשר לצרכנים לקנות את השירותים ואת המוצרים מכל פלטפורמה בה הם נמצאים. גם מימון המונים הוא אסטרטגיה חברתית, שניתן להטמיע במגוון שירותים ומוצרים.

לסיכום: הרשת החברתית מזמנת הזדמנויות רבות למשווקים, לבניית קהילות ומערכות יחסים – אך ההזדמנות הגדולה טמונה, לדעתנו, בהטמעה של יכולות רשת חברתית, לכל אורך מסע הרכישה של הלקוח.

אין תגובות למאמר

עדיין לא נכתבו תגובות.

כתוב תגובה

שדות חובה מסומנים בכוכבית (*)