מובייל – מחקר מגמות וחדשנות – דצמבר 2014

נראה כי נושא הטרנדים במובייל הוא אחד הנושאים הכי מדוברים בשנתיים האחרונות. הסיבה לכך ברורה: הטלפון הנייד הפך לחלק בלתי נפרד מחיינו, וזאת הן בשל שיעור החדירה העצום של המכשירים הניידים ברחבי העולם, והן בשל המגוון וההיקף של הפעילויות שניתן לבצע כיום באמצעות מכשירים ניידים.

לפי נתוני ארגון GSMA, המאגד מפעילים סלולריים וחברות אחרות בתעשיה, עד לשנת 2020 תהיה למעלה ממחצית האוכלוסיה (56%) בעלת מנוי לטלפון נייד; וחברת המחקר eMarketer מעריכה כי עד לשנת 2015, למעלה ממחצית האוכלוסיה תחזיק בטלפון חכם (סמארטפון) ב-15 מדינות בעולם.

השימושים הנפוצים ביותר במכשירים ניידים הנם גיימינג (משחקים) וצריכת תוכן; אך ישנה עליה בפעילויות כגון קניה דרך הנייד וכן תשלומים מהנייד.

מסחר במובייל (mobile commerce) מהווה עדיין שיעור קטן יחסית מכלל שוק המסחר האלקטרוני, אולם נתון זה צפוי להשתנות. כך, נתוני eMarketer מצביעים כי בארה"ב, המכירות הקמעונאיות במכשירים ניידים (כולל מוצרים ושירותים דיגיטליים, אך לא כולל הזמנת נסיעות / אירועים / כרטיסים), צפויות להמריא מ-42.13 $ מיליארד ב-2013 (16% מכלל המכירות אונליין העומדות על 263.31 $ מיליארד), לכדי 132.69 $ מיליארד ב-2018 (27% מכלל המכירות אונליין, הצפויות לעמוד על 491.44 $ מיליארד). מעבר לכך, חלקם של המכשירים הניידים אינו מוגבל לקניה מהמכשירים עצמם: כבר כיום, מכשירים סלולריים משפיעים על כלל מסע הקניה הפיזי או הוירטואלי, ומהווים חלק בלתי נפרד ממהלך הקניה בנקודת המכירה. מעניין לציין כי eMarketer מעריכה כי כבר ב-2014, המסחר בטאבלטים יעמוד על 38 $ מיליארד – למעלה מפי 2 מהמסחר בטלפונים ניידים (18.49 $ מיליארד). ב-2018 צפוי המסחר בטאבלטים להוות 72.6% מכלל המסחר במובייל ולעמוד על סך של 96.31 $ מיליארד.

ישנן מספר סיבות לכך שהמסחר במובייל צפוי לחוות צמיחה בשיעור ניכר: האחת היא עליה בתדירות העסקאות, שכן קונים ישתמשו יותר ויותר במובייל לצורך עסקאות יומיומיות כגון קניית קפה. סיבה אחרת היא היקף העסקאות, שכן המכשירים הניידים ישמשו לקניה של שירותים ומוצרים יקרים יותר, במקביל לעליה בחדירת הטכנולוגיה; דור ה-Y צפוי לבצע יותר ויותר פעולות והעברות כספים באמצעות הניידים במקום באמצעות מזומן; ועוד.

חשוב לציין כי טכנולוגיית המובייל כבר אינה מוגבלת לתחומי המסך: הטרנד המרכזי בתעשיית המובייל הוא, לדעתנו, המיזוג של המובייל לתוך כל תחומי החיים שלנו, עם טכנולוגיה לבישה – wearable technology (ההוצאה על טכנולוגיה לבישה צפויה לעמוד על 19$ מיליארד בשנת 2018 לעומת 1.4$ מיליארד השנה, לפי Juniper Research) ו"האינטרנט של הדברים" – Internet of things (מכשירים מחוברים / חכמים, המתקשרים בד"כ עם אפליקציית נייד), שוק צומח שכבר פועלות בו ענקיות האלקטרוניקה והחשמל בהן Samsung, LG, GE ורבות אחרות, ולאחרונה נכנסו אליו שחקניות ענק מתחומים אחרים כמו גוגל ו-Apple. האינטרנט של הדברים הופך את המכשיר הסלולרי לחלק בלתי נפרד ממגוון של פעילויות יומיומיות, בהן ניטור הבריאות, הפעלה וכיבוי של מכשירים חשמליים, שליטה מרחוק בבית ומעקב אחר מקום הימצאם של בני הבית.

לא פלא אם כך, שמשווקים מחפשים דרך ליהנות מהצמיחה האדירה בשוק המובייל, וזאת קודם כל ע"י ביסוס הנוכחות במכשירים הניידים. אפליקציות הן כרגע הדרך המועדפת על צרכנים לצרוך שירותים ותכנים, עקב הגישה הקלה והאופטימיזציה למובייל, אך ישנן דוגמאות בהן הדפדפנים הם שמובילים בהעדפה. על פי מחקר של Google Think, חשוב לעצב אתר מותאם למובייל, בין אם באמצעות responsive web design, dynamic serving או כאתר נפרד ועצמאי. המחקר מצא כי חוויית המשתמש במובייל תלויה ב-6 פרמטרים: מהירות, שימושיות, תוכן, עקביות, מסע הקניה ומסחר במובייל, וכישלון באחד הפרמטרים עלול להביא לאובדן לקוחות.
אך מלבד האלמנטים הטקטיים הללו, משווקים חייבים לבחון מהו הערך המוסף שהצרכנים מצפים לו מטכנולוגיית המובייל: בראש ובראשונה, חווייה בלתי-מורגשת ונוחה, המאפשרת להם לחסוך זמן ו/או כסף; לקבל יותר שליטה בחייהם; להתחבר עם חברים ומשפחה; להפיג שעמום וסטרס; ללמוד או לזכות בבידור; ובין לבין, ליהנות מחוייה מותאמת אישית.

אין תגובות למאמר

עדיין לא נכתבו תגובות.

כתוב תגובה

שדות חובה מסומנים בכוכבית (*)