הפניות מבוססות פלטפורמה בין גרסאות אתר לניידים ולשולחנים

הגלישה ממכשירים ניידים נמצאת בעלייה מטאורית בכל רחבי העולם, וצפויה להפוך בשנתיים הקרובות לצורת הגלישה השלטת. כתוצאה, התאמת אתרים לפלטפורמות בעלות מסכים קטנים (כדוגמת סמארטפונים) הינה הליך הכרחי כיום לכל אתר משמעותי. בעת ביצוע הליך זה, אתרים רבים בוחרים להקים גרסת אתר נפרדת לניידים (כדומיין נפרד, או כסאב דומיין כדוגמת m.example.com).
ע"מ לוודא כי כל גולש יקבל את חווית המשתמש המיטבית בהתאם לפלטפורמה בה הוא עושה שימוש, מומלץ להטמיע באתר מערכת הפניות אוטומטית, מבוססת פלטפורמה, בין גרסת האתר השולחנית וגרסת האתר לניידים.
במקביל לטיפול בגולשים, יש לטפל גם במנועי חיפוש, ולוודא כי הם יכירו כל אחת מן הגרסאות ככזו שמיועדת לפלטפורמות ספציפיות. אחרת, קיימת סכנה של פגיעה במעמד האתר במנועי חיפוש וחלוקת הכח בין 2 האתרים כאתרים מתחרים.

1.    טיפול בגולשים

מטרת מערכת ההפניות:

מטרת מערכת ההפניות היא לבחון מאיזו פלטפורמה מגיע הגולש, ובהתאם להפנותו אל האתר שיעניק לו את חווית המשתמש המיטבית- גולשים מטלפון נייד (או מכשיר אחר בעל צג קטן) יופנו לאתר הניידים, וטאבלטים ומחשבים בעלי צג מלא (שולחניים ומחשבים ניידים) יופנו אל האתר השולחני.

כיצד לזהות את סוג הגולש:

דרך נוחה לברור בין המשתמשים היא בעזרת הuser agent- פיסת מידע הנשלחת מן המכשיר אל שרת האתר כחלק מפרוטוקול התקשורת ביניהם, ומזהה את הפלטפורמה ממנה מגיע הגולש. הצורה הפשוטה ביותר היא לייצר לולאה שרצה על רשימה של user agents  ידועים של ניידים, ובמידה וה user agent של הגולש שייך לרשימה זו- לתייג את הגולש כ"נייד" ולהפנותו לעמודי האתר לניידים. במידה וה user agent אינו מזוהה כנייד- לתייג את הגולש כ"שולחני" ולהפנותו אל האתר השולחני.
User agent חדשים מופיעים בשוק לעיתים קרובות (עם הופעת מכשירים חדשים), ולכן יש יתרון לשימוש נבון בזיהוי חלקי של מחרוזת ה user agent, לדוגמא: שימוש בביטוי iPhone במקום iPhone 4s, יאפשר בשורת קוד אחת לזהות את כל משתמשי האייפון הקיימים, כמו גם (סביר להניח) דורות עתידיים, וזאת במקום דור אחד בלבד (4s).
עם זאת, יש צורך לעדכן את רשימות ה user agent של הלולאות מעת לעת, ולכן מומלץ תמיד להשאיר תיבה במערכת ניהול התוכן (CMS) להזנת user agent חדשים עבור לולאות ההפניה, וכך לחסוך את הצורך בכתיבת קוד ושעות מתכנת בכל פעם שמופיע מכשיר חדש בשוק.


סכמת תפקוד לוגית של לולאת הפניות לניידים:

סכמת תפקוד לוגית של לולאת הפניות לניידים

היכן יש למקם את הלולאה:

באילו עמודים – לולאת ההפניות חייבת להיות מוזרקת בכל עמודי האתר. כפי שניתן לראות בסכמה הנ"ל, הטיפול בעזרת הלולאות חייב להתבצע פעמיים- ראשית, ע"י הזרקת הלולאה הנ"ל לכל עמודי האתר השולחני, עם הנחייה להפנות גולשים ניידים לאתר הנייד.
בהמשך, יש להטמיע סט מקביל של הפניות באתר הניידים, עם הנחיה להפנות גולשים שולחניים לאתר השולחני. את ההטמעה באתר השולחני יש לעכב עד לרגע האחרון (ראו הסבר בפרק הטיפול במנועי חיפוש, בסעיף "חשיפת האתר לניידים למנועי חיפוש")
היכן בקוד – מבחינת מבנה הקוד, את הלולאה יש למקם בהדר, מוקדם ככל האפשר, ע"מ לבצע את ההפניה (במידת הצורך) לפני שמתחילים העברת קבצים מן השרת ובניית העמוד. מיקום כזה יקל משמעותית על העומס על השרת, בעוד שמיקום מאוחר יותר ייצור עומס רב.
מיקום ביחס לקוד ניטור – בכל מקרה, חובה למקם את לולאת ההפניות לפני קודי ניטור (כמו גוגל אנליטיקס ודומיו), אחרת, ניצור מצב מלאכותי שבו הפנייה לגיטימית עלולה להירשם בחשבון הניטור כנטישה (Bounce) של העמוד, וכך נפגע משמעותית בסטטיסטיקות העמוד ובדרוג האתר.

לאן יש להפנות את הגולש:

במבנה אתר אופטימאלי, לכל עמוד באתר השולחני יש גרסא באתר הנייד, ומבנה ה URL  נשאר תואם, לדוגמא: www.example.com/banana באתר השולחני, והעמוד המקביל לו הוא m.example.com/banana . זהו צמד דפים מקבילים שביניהם תבוצע ההפניה, ובמצב שכזה מאוד קל לבצע את ההפניות, שכן החוקיות קבועה וברורה.

עם זאת, במקרים רבים התכנים אינם חופפים, וכך גם ה URL. במצב שכזה, יש לזהות את כל צמדי הדפים המקבילים שביניהם תבוצע הפנייה, ולהזין עבור כל עמוד בנפרד  מהו הURL המקביל אליו יש להפנות.
מומלץ להשאיר במערכת ניהול התוכן (ה CMS), עבור כל עמוד תוכן, תיבה להזנת כתובת עמוד מקביל בגרסא הנייחת/ ניידת. בצורה כזאת, צוות האתר יכול לבצע התאמות ושינויים בכל עת מבלי לקבע את יעד ההפניה בקוד (דבר שיצריך עבודת מתכנת בכל פעם שיידרש עדכון).

סימון מתמשך:

ע"מ לחסוך בזמני טעינה ובמשאבים, צעד מקובל נוסף הוא לסמן את הגולש ל session של ביקור או לאורך זמן (לדוגמא- בעזרת קובץ cookie). בצורה זו, בעמוד הראשון שבו הגולש מבקר, הלולאה לא רק מזהה אותו- אלא היא גם מסמנת אותו כגולש נייד או נייח, ורק אז מעבירה אותו לגרסת האתר הרלבנטית.
מכאן והלאה, בכל עמוד בו מבקר הגולש, הלולאה ראשית בודקת אם קיים תיוג לגולש. אם קיים- ממשיכים לנהוג בגולש לפי התיוג. רק אם לא קיים- ממשיכים בלולאה ורצים על כל הרשימה לבדיקת ה user agent, קביעה מחדש של סוג הגולש, תיוגו ואז הפנייתו (במידת הצורך) לגרסת האתר הרלבנטית.

"דלת יציאה" מן הלולאה:

ע"מ לאפשר לגולשים הנתקלים בבעיה (או שמעדיפים לקרוא גרסא מסוימת של האתר, בלי קשר לסוג הפלטפורמה שלהם) "לצאת" מן הלולאה, מקובל למקם בתחתית הדף (ולעיתים גם בראש העמוד) כפתור רדיו (או לפחות קישור) שמאפשר לבחור איזו גרסא של האתר הגולש מעוניין לראות. בחירה בסוג מסוים ראשית מסמנת את הגולש כגולש נייח או נייד (בהתאם למה שבחר), ואז מפנה אותו אל גרסת האתר שביקש לראות. סימון הגולש בשלב זה הינו קריטי, אחרת הגולש יופנה לגרסא שביקש, שם הלולאה תזהה שהוא גולש מפלטפורמה לא מתאימה, ותפנה אותו חזרה לאתר שממנו הגיע. תיוג זה מצריך כמובן את התוספת שתיארנו לעיל- שהלולאה תבדוק ראשית אם קיים תיוג, ורק אם לא קיים תפנה לבדיקת ה user agent.

2.    טיפול במנועי חיפוש

הצורך בטיפול במנועי חיפוש:

לכל מנועי החיפוש הראשיים יש היום גרסאות חיפוש לניידים, ולכן ניתנת עדיפות בתוצאות החיפוש להצגת אתרים לפי אופי הפלטפורמה, קרישאילתת חיפוש שמגיעה ממכשיר נייד, תראה בעדיפות גבוהה יותר גרסאות אתר מותאמות לניידים, ואילו שאילתה שהגיע מפלטפורמות שולחניות– תקבל בתוצאות החיפוש אתרים שולחניים בעדיפות גבוהה יותר.
מרבית האתרים לא משתפים פעולה באופן מלא עם מנועי החיפוש בכל הנוגע לחיפוש לניידים, אך חשוב להבין שהדבר אינו מהווה רק "יתרון אפשרי"- לרוב, מנועי חיפוש מצליחים לזהות שמדובר באתר לניידים, אך כשל בזיהוי ואינדוקס נכון של אופי גרסאות האתר השונות, עלול להוביל למגוון בעיות: החל בהתעלמות גורפת של מנועי חיפוש מאחת מגרסאות האתר, דרך חלוקה של הכח של האתר בין 2 הגרסאות השונות (דבר שמוביל לצניחה מהירה במיקומים בתוצאות החיפוש), ועד לעונשין על כפילות תוכן, במידה והעמודים זהים בתוכנם.
אי לכך, הטיפול במנועי חיפוש אינו רק בגדר יתרון, אלא חובה.

כיצד לזהות ולטפל במנועי חיפוש:

על מנת להקל על הטיפול והאינדוקס, מנועי החיפוש הגדולים פתחו גרסת ניידים לעכבישים שלהם (ראו דוגמא בטבלה בהמשך). לכן, הטיפול במנועי החיפוש הינו פשוט מאוד- מוסיפים את ה user agent של העכבישים לרשימה המוזנת ללולאות, וכך מבלי צורך בעבודת פיתוח נוספת, מנועי החיפוש מזוהים ומועברים לגרסת האתר שרלבנטית להם לאנדקס: עכביש "רגיל" מקבל את גרסת האתר השולחנית, ועכביש ניידים את גרסת האתר לניידים.
חשוב לזכור, כי החוק החשוב ביותר בעת טיפול בעכבישים, הוא שהעכביש חייב לראות את אותו תוכן שהגולש יראה. שגיאה בבניית הלולאה, או יצירת מצב שבו גולש יראה תוכן אחד (לדוגמא- גולש שולחני יראה תוכן שולחני) אך העכביש יראה תוכן אחר (באותה דוגמא- עכביש שולחני יקבל דווקא את גרסת הניידים ולא השולחנית), עלולה להתקבל בטעות כמצב שמנועי חיפוש מכנם "דלת מלכודת", ואז להניב עונשין כבד מאוד לאתר בתוצאות החיפוש. לפרטים נוספים – http://www.youtube.com/watch?v=mY9h3G8Lv4k

חשיפת אתר הניידים למנועי חיפוש:

חשוב מאוד שלא להעלות את האתר לניידים לרשת ולחשוף אותו לאינדוקס למנועי חיפוש לפני שמערכת ההפניות הושלמה ונבדקה. חשיפה מוקדמת מידי של האתר לניידים עלולה להביא לאינדוקס לא נכון שלו (דבר שיפגע גם באתר השולחני), ומאוחר יותר יהיה קשה לתקן את הנזק ולשנות מן היסוד את האינדוקס במנועי החיפוש.
בנוסף, מומלץ לבצע את ההטמעה של לולאות ההפניה באתר השולחני רק ברגע האחרון, כשהכל נבדק ונמצא תקין, וזאת משום שאם גולשים רבים יועברו מהאתר השולחני לאתר הניידים מוקדם מידי, מנועי חיפוש יכירו את האתר הנייד לפני שתסתיים ההכנה, וזאת גם אם נסמנו ב no index.

מפת אתר לניידים:

אלמנט נוסף, שאינו הכרחי אך יכול לסייע משמעותית באינדוקס נכון, הוא יצירת מפת אתר לניידים לגרסת האתר לניידים, והזנתה למנועי חיפוש (לדוגמא- בוובמסטרס של גוגל). כמובן שאין להזינה לפני ההגעה לשלב חשיפת האתר.
לפרטים לגבי סימון URL  כעמודים לניידים ומפות אתר לניידים – https://support.google.com/webmasters/?hl=en#topic=3309469

3.    רשימת נקודות לבדיקה בביצוע הפניות לניידים

א.         בעת התחלת בניית האתר ניידים- לוודא כי האתר אינו נגיש לאינדוקס במנועי חיפוש

ב.         זיהוי כל זוגות הדפים המקבילים שביניהם תבוצע הפנייה

ג.          הזרקת לולאת תיוג והפניות מתאימה לכל דפי האתר בגרסא הניידת, מוקדם ככל האפשר בקוד העמוד ולפני קוד הניטור

ד.         רק לאחר שההפניות בצד הנייד מוכנות ותקינות, ניתן להזריק את לולאת ההפניות המתאימה לכל דפי האתר בגרסא השולחנית, מוקדם ככל האפשר בקוד ולפני קוד הניטור

ה.        יצירת קישור בפוטר המאפשר מעבר לגרסת אתר אחרת ("דלת יציאה" מן הלולאה- מעבר לפי בחירת הגולש לאתר שולחני או ניידים)

ו.           יצירת מפת אתר לניידים עבור אתר הניידים (אך לא להעלותה עדיין למנועי חיפוש)

ז.          בדיקת תקינות כל ההפניות (ו "דלת היציאה") כגולש נייד, גולש שולחני, עכביש נייחים ועכביש ניידים. ניתן להשתמש ב אמולטור user agent ע"מ להקל על הבדיקה

ח.        לאחר שכל הבדיקות נמצאו תקינות- הסרת החסימה למנועי חיפוש מאתר הניידים והעלאת מפת האתר לניידים לשרותי הניטור של מנועי החיפוש השונים (גוגל וובמסטרס וכו).

4.    כלים וקישורים מועילים

http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2011/02/making-websites-mobile-friendly.html

דוגמא לקוד לזיהוי USER AGENT והפניות: class ל php שמסייע בזיהוי ה user agent של משתמשים – זהו מקור של גוגל, שפיתוחו עדיין לא הסתיים, אבל זה נותן בסיס ברור להבנה איך לבנות את ההפניה – http://code.google.com/p/php-mobile-detect

אמולטור לבחינת האתר מuser agent שונים – תוסף לדפדפן פיירפוקס שמאפשר בחינת טעינה של האתר ב- USER AGENT שונים – http://chrispederick.com/work/user-agent-switcher

קובץ XML עם רשימה מקיפה של user agents – מכיל מרבית הטלפונים והטאבלטים, כמו גם פלטפורמות
שולחניות ועכבישי חיפוש של מנועי חיפוש גדולים (בינג, גוגל, יאנדקס ועוד)  –  http://techpatterns.com/downloads/firefox/useragentswitcher.xml

http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=en&answer=1061943 

http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=en&answer=34648&topic=2370586&ctx=topic

http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2009/11/help-google-index-your-mobile-site.html

סרטון גוגל בנושא אינדוקס אתרי ניידים וסכנות כגון כפילות תוכן, תוכן סמוי ו traps

אין תגובות למאמר

עדיין לא נכתבו תגובות.

כתוב תגובה

שדות חובה מסומנים בכוכבית (*)