שירותים פיננסיים – חדשנות ומגמות דיגיטליות


 

חדירת הטכנולוגיה משפיעה על מצב השירותים הפיננסיים באופנים שונים:

  • כלכלה שיתופית – מונעת על-ידי רשתות חברתיות
  • התנהגות 'על הדרך' – מונעת מאורח חיים אינטנסיבי והצמיחה של טכנולוגיית המובייל
  • החיפוש אחר נוחות –מונע מחיבוריות ("האינטרנט של הדברים" וטכנולוגיה לבישה)

ישנה צמיחה בזמן המושקע בשימוש במדיה חברתית בקרב משתמשי אינטרנט בעולם, אשר גורמת להגברת השיתוף והתנהגויות 'Peer to Peer' אשר יוצרות את כלכלת השיתוף.
בנוסף, שיעור חדירת המובייל העולמי מוסיף לצמוח וכתוצאה מכך נולדים פתרונות פיננסיים 'על הדרך' / מובייל. צמיחה בשיעור החדירה של טכנולוגיה לבישה מייצרת לחברות הזדמנויות נוספות.
בנוגע לאימוץ בנקאות אונליין ומובייל כיום, מדינות סקנדינביה מובילות עם שיעור חדירה של למעלה מ-80% של בנקאות אונליין. במדינות האיחוד האירופי, שיעור החדירה עומד על 49% ובמדינות אחרות, בהן ארה"ב, שיעור החדירה הינו מעל 50%.
אנו צופים כי שירותים פיננסיים במובייל יצמחו בשיעור מהיר יותר, כתוצאה מהצמיחה בפתרונות המוצעים באמצעות המובייל וכתוצאה מדרישה של אוכלוסיות צעירות יותר לפתרונות נוחים במיוחד. לפי Federal Reserve, בארה"ב, שיעור השימוש בבנקאות מובייל מוסיף לעלות אך עד כה טרם הגיע לשיעור של בנקאות אונליין, כאשר 43% מכלל בעלי הטלפונים הניידים ו-53% מבעלי הטלפונים החכמים המחזיקים בחשבון בנק, השתמשו בבנקאות מובייל בשנה שקדמה לסקר, בהשוואה ל-71% שהשתמשו בבנקאות מקוונת באמצעות מחשב שולחני, מחשב נייד או טאבלט באותה התקופה.

אסטרטגיות מתחרים

  • מתחרים מבוססים, כמו גם מתחרים חדשים, משתמשים בתמהיל אסטרטגי על מנת לשמור על יתרון תחרותי בתחום השירותים הפיננסיים, כולל אימוץ טכנולוגיות חדשות, מעבדות חדשנות (על מנת לספק גישה לחברות 'חוד החנית')  ובמיזוגים ורכישות (של סטארטאפים 'משבשים').

האתגר העיקרי בשירותים פיננסיים במובייל הוא לשמור שהשירותים יהיו פשוטים ואינטואיטיביים, שכן שירותים פיננסיים יכולים להיות מורכבים.
חברות סטארטאפ, המהוות "משבשות" (disruptors), מתרכזות בפתרונות דיגיטל כוללים המעצבים פתרונות קצה אשר מייצרים ציפיות חדשות מצד צרכנים. זאת שלא כמו מתחרים מסורתיים (בנקים, חברות ביטוח וכו') אשר מפתחים ערוץ אחר ערוץ בקצב איטי יותר.

האינטרנט של הדברים (IoT)
מתחרים מציעים חדשנות המבוססת על האינטרנט של הדברים ועל טכנולוגיה לבישה. למשל, Intelligent Environments השיקה ב-2016 פלטפורמת בנקאות IoT אשר מאפשרת חיבור של מכשירים חכמים כמו תרמוסטט לחשבון הבנק של המשתמש. כך, ניתן להגדיר הוצאה חודשית מקסימלית בגין חשבונות, לפקח על ההוצאות, להגדיר התראות ועוד.
חברת Visa השיקה אב-טיפוס של משקפי שמש המשמשים כאמצעי לביצוע תשלום במקום כרטיס אשראי.

ארנק דיגיטלי

  • Apple Pay, Samsung Pay ו-  Android Pay הם המתחרים הגדולים בשוק הארנק הדיגיטלי, עם 150 מיליון משתמשים בשלושתם יחד.
  • לפי דוח שנערך לאחרונה על ידי Juniper Research, Apple מובילה את שוק הארנקים הדיגיטליים וצפויה כמעט להכפיל את בסיס המשתמשים של Apple Pay בשנת 2017. לפי המחקר, ב-2017 צפויים להיות 86 מיליון משתמשי Apple Pay ברחבי העולם, עליה מ-45 מיליון בשנת 2016.

בדומה לארנק הדיגיטלי, גם אפליקציות תשלומים ואפליקציות המאפשרות תשלומים "על-הדרך" חוות צמיחה. כך, Venmo, אפליקציית התשלומים הפופולרית בקרב בני דור המילניום בארה"ב, בבעלות PayPal, דיווחה על 17.6 מיליארד דולר בתשלומים באמצעות המובייל בשנת 2016, עליה של 135% משנת 2015.

תחום נוסף שחווה חדשנות הוא של מענה ללקוחות מזומן.
לפי דוח של FDIC משנת 2015, ל-27% מהצרכנים האמריקאים אין חשבון בנק או כרטיס Debit. כדי לתת מענה ללקוחות הללו, אמאזון השיקה באפריל 2017 את  Amazon Cash, שירות חדש המאפשר לצרכנים להוסיף כסף מזומן ליתרת החשבון שלהם ב-Amazon.com על-ידי הצגת ברקוד בקמעונאיות שונות, לאחר מכן יופיע הכסף בחשבון ה-Amazon שלהם באופן מידי. השירות מאפשר הוספה של כל סכום בין 15$-500$ בפעולה אחת. באופן דומה, PayPal השיקה אתPayPal My Cash Card , שירות המאפשר הוספת מזומן לחשבון ה-PayPal.

עם הצמיחה במדיה החברתית, גם חברות פיננסיים ממנפות את המדיה החברתית ומציעות העברה של כספים באמצעות Facebook Messenger, פלטפורמות של מדיה חברתית בנקאית ועוד.

אינטליגנציה מלאכותית
"בוטים" מאפשרים ללקוחות לבצע פעולות שגרתיות ולקבל עצות פיננסית באופן הדומה לאינטראקציה אנושית. בין הפעולות שניתן לבצע: בדיקת יתרה, העברת כסף, קבלת יעוץ ועוד. למשל, Mastercard KAI הינה פלטפורמת הודעות המאפשרת ללקוחות לקבל מידע פיננסי ולקבל החלטות תוך היעזרות בסוכנים וירטואליים.

דרך נוספת שבה משתמשים מתחרים לצורך זכיה בלקוחות היא של  תגמול, נקודות ו-'cash-back’, אסטרטגיות ערך מוסף המסייעות לבידול מתחרים בסקטור הפיננסי. כיום יותר ויותר מתחרים שאינם בסקטור הפיננסי משתמשים באסטרטגיות אלו גם כן.

הלוואות Peer to Peer
במסגרת הכלכלה השיתופית, ישנה צמיחה בהלוואות P2P (Peer to Peer). כיום ההלוואות הללו מהוות תעשיה גדולה, אשר מתחרים מסורתיים מגיבים אליה באמצעות שותפויות / רכישות / השקעות במתחרים. המתחרים המובילים הינםLending Club  (עם למעלה מ-20 מיליארד דולר בהפקת הלוואות, אשר מציעה הלוואות לצרכנים וכן לעסקים קטנים ובינוניים). ו-Prosper (למעלה מ-6 מיליארד דולר בהלוואות, אשר מציעה הלוואות לצרכנים בלבד). חלק מחברות ה-P2P זיהו את הבעייתיות בדירוג אשראי נמוך או העדר דירוג אשראי, ומציעות הלוואות "מבוססות פוטנציאל".

אתרי אינטרנט של צד שלישי מקלים על הבנת מוצרים ושירותים מורכבים. האתרים הללו מאפשרים ניווט בין פתרונות של חברות שונות, ואנו צופים שחברות יפתחו התמחויות לסגמנטים ספציפיים, ולא גישה של "פתרון אחד מתאים לכל".

כספומטים וסניפים דיגיטליים
מגמה דיגיטלית נוספת הינה של כספומטים המיועדים לשימוש ללא כרטיס ושל סניפים דיגיטליים. בנקים שונים השיקו כספומטים ללא צורך בכרטיס, המאפשרים משיכה של מזומן על-ידי הקשה על מכשיר הסמארטפון מול הכספומט. דוגמא לכך היא Bank of America המציע משיכת כסף באמצעות שימוש בסמארטפון. החברה פתחה שלושה סניפים אוטומטיים לגמרי בפברואר 2017, ולקוחות יכולים להשתמש בכספומטים ולקבל שירותים על-ידי ביצוע שיחות וידאו עם עובדים בסניפים אחרים.

שירותים לעסקים קטנים
חברותFintech  נכנסו לתחום הניהול הפיננסי של עסקים קטנים ומחליפות שירותים שהועברו במיקור חוץ לטיפול עובדי משאבי אנוש ורואי-חשבון. תוכנת Zoho Invoice, למשל, הינה תוכנה מבוססת web המייצרת חשבוניות, תזכורות אוטומטיות לתשלומים ומעניקה אפשרות לקבל תשלומים אונליין. תוכנת Paycor מתמקדת בפתרונות HR החל בגיוס, דרך מעקב נוכחות ותשלומי שכר.

כיצד להשתמש בדיגיטל כדי לייצר צמיחה?

  • בניית אמון באמצעות קשר אישי (תוך שימוש בפלטפורמות חברתיות), בעלות / מומחיות תוכן (שימוש בבלוגים, אתרי מיקרו וכו') וזיהוי נישות באמצעות שקיפות.
  • הצעת נוחות. בזמן / במקום (שימוש במכשירים ניידים). שירות עצמי (שימוש במובייל, אונליין וטאבלט).
  • הצעת פרסונליזציה. כלי אונליין / מובייל הניתנים להתאמה אישית, תצוגה ספציפית למכשיר (כמו טאבלטים).
  • הצעת פשטות. התעשיה נתפסת כמורכבת וכמבלבלת. ערוצים דיגיטליים מאפשרים אסטרטגיות כמו גיימיפיקיישן וכלי ניתוח פשוטים.

זמן לאינטליגנציה מלאכותית (AI)

  • בדוח שכתבנו בשנת 2014 מצאנו שנוחות ופשטות היוו מנועי צמיחה מרכזיים בשוק, בשל יתרונותיהן ללקוח: חיסכון בזמן, ביצוע עסקאות ללא תקלות וכו'; לאחר מכן היו חסכון כספי ופרסונליזציה. ואכן, מתחרי מפתח מתמקדים בלספק יותר נוחות באמצעות כלים רב-ערוציים, תוך התמקדות מיוחדת במכשירי מובייל.
  • בדוח של השנים 2015-2016, זיהינו כי פרסונליזציה היא המניע העיקרי עבור חברות כיום, כתוצאה מהשימוש בביג-דאטה, הצמיחה ב'אינטרנט של הדברים' (כולל מכשירי טכנולוגיה לבישה, בתים חכמים ומכוניות חכמות); וכן זיהינו תחרות גוברת בקרב "משבשי" תעשייה חדשים, אשר מאלצים חברות מסורתיות להבין באופן מעמיק יותר את הצרכים או שילוב והתאמה בין מוצרים ושירותים.
  • בשנת 2017, התפתחות האינטרנט של הדברים, הכוללת בתים חכמים (דוגמת (Amazon Echo/ Alexa כמו גם אינטליגנציה מלאכותית (AI), תייצר הזדמנויות לפעולות רציפות, ואנו צופים קאמבק של תגמולים עם הצעות בעלות ערך גבוה יותר, כאמצעי לבידול.

 

אין תגובות למאמר

עדיין לא נכתבו תגובות.

כתוב תגובה

שדות חובה מסומנים בכוכבית (*)