השוואה: הנגשת אתרים ידנית, אוטומטית או עצמית

אחד האתגרים בתהליך הנגשת אתר אינטרנט הוא ההחלטה האם לבצע תיקונים ידניים, להנגיש באופן עצמאי, או להעדיף אפשרות אוטומטית. ההחלטה על אחד מהכלים הללו תלויה בלא מעט גורמים, בהם: גודל האתר, רמת הנגישות הרצויה, הקפדה על SEO ועוד. בכתבה זו ערכנו השוואה מקיפה של כל אחת מאפשרויות ההנגשה – כלים ידניים, כלים אוטומטיים או הנגשה עצמית.

הגדרות

  1. הנגשת אתרים בעזרת כלים אוטומטיים – הנגשה בעזרת כלים שמסוגלים לסרוק אתר ולהטמיע פתרונות נגישות ללא צורך בהתערבות של מתכנת בקוד ובהתאמה לכל מודול בנפרד. נכון לכתיבת שורות אלו, ולמיטב ידיעתנו, יוזר פירסט הינה המערכת היחידה שמבצעת תיקונים אוטומטיים אלו בצורה תקינה.
  2. הנגשת אתרים ידנית – טיפול ישיר של צוות הפיתוח (מתכנת, מעצב או איש תוכן) בכל רכיב באתר (שכתוב הקוד, שינוי עיצוב וכו'). יכול להתבצע על ידי צוות האתר (הנגשה עצמאית) או על ידי ספק צד ג' (שאינו בהכרח בונה האתר המקורי).
  3. הנגשת אתרים עצמאית – ביצוע ההנגשה באופן ידני על ידי צוות האתר עצמו.
הנגשה מבוססת עזרים אוטומטיים הנגשה עצמאית מבוססת תיקונים ידניים
אופי המענה לצרכי ההנגשה פתרון גלובאלי – תוסף המתלבש על האתר הקיים מבלי לשנותו פתרונות ייחודיים לכל צורך הקיים באתר, חלק
קבוע באתר (משנה את המבנה מהותית)
 גודל אתר  מתאים לכל גודל, פתרון מצוין לאתרים גדולים
  • מיני אתרים (פחות מ-5 עמודים):
    סביר והגיוני לביצוע
  • אתרים קטנים (פחות מ-100 עמודים):
    אפשרי, אך מצריך הרבה מאוד עבודה
    ולא תמיד משתלם
  • אתרים בינוניים (100- כמה אלפי עמודים):
    ניתן לבצע, אך כרוך בנפח עבודה לא ריאלי,ולכן גם לא משתלם
  • אתרים גדולים (אלפי עמודים):
    כלל לא ריאלי לביצוע
אתר חדש או אתר קיים  לא משנה. מיושם לאחר שהושלמה בניית האתר  קל יותר לבנות אתר נגיש מלכתחילה מאשר להנגיש אתר קיים
 עיצוב האתר  ללא השפעה  לעיתים בעל השפעה ניכרת, ולכן עלול להיות בעייתי באתרים בעלי עיצוב ייחודי
יכולת הערכת הזמן הנדרש להשלמת תהליך הנגשה ניתן להערכה באופן סביר קיים קושי לתת הערכה מדויקת, שכן נדרשים פיתוחים ייחודיים רבים. פעמים רבות קיימות חריגות משמעותיות מההערכות המקוריות
פרק זמן ממוצע להשלמת תהליך ההנגשה  בדרך כלל פחות מחודש  לרוב ארוך מאוד (3 חודשים ומעלה, ישנם לא מעט מקרים שהתהליך נמשך גם שנה ויותר)
מעורבות מצד צוות האתר בזמן ההנגשה  מעורבות מינימאלית, בעיקר בהשלמת הצדדים התוכניים (תמלילים לסרטים וכדומה)  מעורבות מאסיבית – דיונים והחלטות לגבי השפעה על עיצוב האתר, מיקום כלים, שינויי תוכן ועוד.
הנגשה עצמאית משמעה התגייסות גורפת של כל צוות האתר
נגישות הפתרון לכלים חיצוניים (כגון בוטים של מנועי חיפוש)  שקוף (לא זמין)  זמין – חלק קבוע באתר
 השפעה על SEO  לא משפיע  לרוב יביא לשיפור משמעותי, אך לעיתים עלול גם להזיק
הרכב הצוות העומד לרשות האתר  לא נדרשת התערבות רבה מצד צוות האתר. לאחר ההנגשה, רצוי שנציג של צוות האתר יעבור הדרכה על שימוש בכלי כדי לתחזק את נגישות האתר  בהנגשה ידנית נדרשת מעורבות של צוות גדול, כולל מעצב, מתכנת ואיש תוכן.
לכן בהנגשה עצמאית, נדרשת נוכחות גורמים כאלה בצוות האתר
 רקורד מוכח   קיים למספר אתרים גדולים, זוכה לתמיכה של כל גופי הנגישות הגדולים בישראל עד כה  במקרה של הנגשה ידנית עצמאית – לצוות האתר יש מעט ניסיון, אם בכלל, ולכן עליו ללמוד את נושא ההנגשה לעומק.  במקרה של הנגשה ידנית על ידי גורם חיצוני (ספק צד ג'), נכון לתחילת 2015 אין ספקים משמעותיים בשוק עם ניסיון ניכר, אך המצב צפוי להשתנות עם הזמן
 תכנות ייחודי  לא צפויות בעיות ייחודיות, אך הפתרון עדיין גנרי ועלול להיות בעל מוגבל במקרה של תכנות לא סטנדרטי  מאפשר לספק מענה ייחודי לכל מצב
 הרבה עבודת תוכן – תמלילים לגרפים, תמונות וסרטים  לא מספק פתרון לתחום זה, ולכן נדרשת השלמה ידנית בדיוק כמו עבור הנגשה עצמאית ידנית  פתרון מיטבי לתחום זה, אך מצריך זמן רב
 תחזוקת נגישות לאחר הנגשה
  • הכלי האוטומטי ממשיך לפעול גם על תוספות עתידיות
  • הדרכת גורם מצוות האתר בתפעול המערכת האוטומטית להתאמה במידת הצורך לשינויים עתידיים
  • קיימות תוספות לניטור אוטומטי של מצב האתר
 במידה ועולה תוספת חדשה לאתר (לא על בסיס דברים קיימים) – יש להנגישה מההתחלה

 

למערכת אוטומטית כדוגמת user1st יש יתרונות ניכרים במגוון מצבים:

  • כשיש יותר מאתר בודד אחד, או ספק בודד ללקוח
  • כשיש מערכת עם ריבוי תהליכים או טפסים
  • כשיש שימוש ברכיבים צד ג׳ על-ידי המתכנת שקשה לשנות בהם את הקוד
  • כשיש אתר (אפילו פשוט) שלא הונגש מראש
  • כשיש ריבוי של עורכי תוכן והאתר משתנה ללא שליטת המתכנתים
  • כשיש שינוי תדיר בפיתוח האתר/אפליקציה על ידי מתכנתים
  • כשיש אתר המכיל אלפי דפים
  • כשיש אתר המכיל אזורים שאינם בבעלות האתר (iframe)
  • כשיש אתר/עסק הרגיש מאוד ל-seo, ומכיל אזורים שיוצרים התנגשות עם הנגישות בשל סוגית ה-seo


צריכים גם אתם להנגיש אתר אינטרנט? מתלבטים לגבי אפשרויות הנגשה ידניות או אוטומטיות?
זקוקים לייעוץ ולהכוונה ורוצים ליהנות מניסיוננו הרחב בתחום?
כנסו לדף "ייעוץ וליווי הנגשת אתרי אינטרנט" ונסייע לכם ליצור אתר נגיש לכלל הגולשים

 

אין תגובות למאמר

עדיין לא נכתבו תגובות.

כתוב תגובה

שדות חובה מסומנים בכוכבית (*)