עמוד זה אינו עומד בדרישות לדרוג נגישות AAA בשל שילוב רכיב החורג מדרישות תקן הנגישות WCAG 2.0.
האתר כולו תוכנן ונבנה לעמוד בדרוג נגישות AAA, וכל התאמות הנגישות שקיימות ביתר עמודי האתר קיימות גם בעמוד זה. עם זאת, בעמוד זה קיימת מצגת המוצגת בחלון שאינו עומד בתקן. רכיב זה מגיע מאתר חיצוני ואינו בשליטתנו.
על מנת לנסות ולתת מענה לאי תאימות חלקית זו של העמוד, הוספנו לעמוד גרסה נגישה של התוכן. כל התוכן המוצג במצגת, מוגש בצורה נגישה גם כתמליל (גרסה כתובה), אליו ניתן לגשת דרך הכפתור "לגרסא נגישה של תוכן המצגת" שנמצא ישירות מעל למצגת.
במידה ונתקלתם בבעיות נוספות בעמוד, נודה לכם אם תצרו עמנו קשר ותעדכנו אותנו בבעיה דרך טופס הפנייה שבקישור זה, על מנת שנוכל לשפר את השרות לגולשינו.
אם לסכם את הסיבות להצלחתה של אמזון, מובילת שוק המסחר האלקטרוני, במשפט אחד – הרי שמדובר במשימת החברה: להיות "חברה ממוקדת לקוח".
פעילות החברה מושתתת על 4 עקרונות: התמקדות בלקוח במקום במתחרים, תשוקה לחדשנות, מחויבות למצוינות תפעולית, וחשיבה ארוכת טווח.
תיאור מצגת למאמר בנושא: Best in Class: סיפור ההצלחה של אמזון
עמוד מספר 1 במצגת
רות לוין-חן וחמוטל שיבר | יוני 2017
בחלק העליון של העמוד קיים איור של דמות גיבור עם ארגז כלים בצבע צהוב ועם לוגו של "כרמלון" על החזה. ברקע של הדמות יש שלושה עננים לבנים על רקע סגול בהיר, איור בגוונים סגולים- אפורים ולבנים בדומה ללוגו "כרמלון".
בכל עמודי המצגת – בחלק התחתון מתחת לכותרת המצגת, המחברת ותאריך המצגת, מופיע מצד ימין למטה לוגו של "כרמלון" (Carmelon Digital Marketing). בצד שמאל למטה מופיע לוגו של SCHIEBER RESEARCH
עמוד מספר 2 במצגת
הקדמה – על רקע סגול כהה
בחלק העליון הימני של העמוד מופיע לוגו של אמזאזון, ומתחתיו הכיתובים הבאים:
•מצגת זו בוחנת את מובילת שוק המסחר האלקטרוני, חברת אמאזון.
•אמאזון מחדשת באופן תדיר, ולא ניתן יהיה במסגרת מצגת זאת לסקור את כל היוזמות והפעילויות שלה; לכן, בחרנו להתמקד כאן במרכיבים מובילים של האסטרטגיה של אמאזון, דוגמת מוצרים ושירותים, נאמנות, מובייל והאינטרנט של הדברים, משלוחים ופלטפורמות "אוצרות".
•הסיבות להצלחתה של אמאזון כמובילת שוק המסחר האלקטרוני נעוצות בהפחתת הלחץ מכל שלב בתהליך הקנייה. במשפט אחד – החברה מגשימה את משימתה להיות "חברה ממוקדת לקוח". במצגת שלהלן נסקור כיצד החברה עושה זאת.
עמוד מספר 3 במצגת
סקירה כללית– על רקע סגול כהה
•אמאזון (Amazon.com) היא חברה בינלאומית למסחר אלקטרוני, המציעה מוצרים ושירותים לרכישה מקוונת.
•עפ"י Slice Intelligence, מתוך כלל המכירות המקוונות בארה"ב ב- 2016, 43% התבצעו דרך אמאזון.
•כוח העבודה בחברה צמח מ- 30,000 מועסקים בסוף 2011 אל 180,000 בסוף 2016.
•החברה מתכוונת לייצר עוד 100,000 משרות מלאות בארה"ב עד אמצע 2018.
מימין לכיתובים אלו מופיע גרף תחת הכותרת " מכירות נטו במיליוני $". הגרף עצמו כולל שלוש עמודות. כל עמודה מתייחסת לשנה מסוימת – 2014, 2015 ו-2016. כל עמודה מורכבת מ-3 צבעים שונים המייצגים את הפרמטרים השונים: ירוק: שירותי האינטרנט של אמאזון, אדום: בינלאומי, כחול: צפון אמריקה. להלן נתוני הגרף:
2014
2015
2016
שירותי האינטרנט של אמאזון
4644
7880
12219
בינלאומי
33510
35418
43983
צפון אמריקה
50834
63708
79785
עמוד מספר 4 במצגת
המשימה של אמאזון: התמקדות בלקוח – על רקע סגול כהה
•אמאזון פתחה את שעריה הדיגיטליים ברשת האינטרנט ביולי 1995 עם משימה ברורה: להיות "החברה הכי ממוקדת-לקוח בכדור הארץ".
•פעילות החברה מושתתת על 4 עקרונות:התמקדות בלקוח במקום במתחרים, תשוקה לחדשנות, מחויבות למצוינות תפעולית, וחשיבה ארוכת טווח.
•"לקוח" משמעותו: צרכנים, מוכרים, מפתחים, ארגונים ויצרני תוכן.
•"צרכנים": התמקדות במבחר, מחיר ונוחות במכירת מאות מיליוני מוצרים ייחודיים הנמכרים ע"י החברה, כמו גם ע"י גורמי צד שלישי, במגוון גדול של קטגוריות, באופן מקוון ובאמצעות מכשירי מובייל.
•"מוכרים": החברה מציעה למוכרים תוכניות המאפשרות להם להצמיח את העסק שלהם, למכור את מוצריהם באתרי אמאזון או באתרי מותג עצמאיים הנעזרים בשירותי החברה לביצוע הזמנה בפועל. בתוכניות למוכרים החברה מרוויחה ממחירון שימוש בשירותים, עמלות על כל מכירה, דמי פעילות לפי יחידה, ריביות או משילוב של גורמים אלו.
מתחת לכיתובים אלו מופיע במסגרת סגולה הכיתוב הבא: “There are many advantages to a customer-centric approach, but here’s the big one: customers are always beautifully, wonderfully dissatisfied, even when they report being happy and business is great. Even when they don’t yet know it, customers want something better, and your desire to delight customers will drive you to invent on their behalf. No customer ever asked Amazon to create the Prime membership program, but it sure turns out they wanted it.”
Letter to Shareholders, Jeffrey P. Bezos, Founder and Chief Executive Officer Amazon.com, Inc., 2017
עמוד מספר 5 במצגת
האסטרטגיה של אמאזון: "חשיבה כסטארט-אפ" – על רקע סגול כהה
•עפ"י מייסד ומנכ"ל אמאזון, ג'ף בזוס, תהליך קבלת ההחלטות של ארגונים גדולים עומד בפני אתגרים של מהירות תגובה ועמידה ביעדי איכות גבוהה. להלן כמה אמצעים להשגת מטרות אלו:
"לעולם אל תקבל החלטות עפ"י "גודל-אחד-מתאים-לכולם". ניתן להפוך הרבה החלטות ותמיד יש מוצא. החלטות אלו יכולות להתקבל בעזרת תהליך יעיל וקל-משקל יותר.
רבות מההחלטות יכולות להתקבל אם יש לך 70% מהמידע שהיית רוצה שיהיה לך. במרבית המקרים, אם תחכה ל- 90%, כנראה שהיית איטי מדי. מכל מקום, יש לדעת לזהות ולתקן החלטות גרועות. אם אתה טוב בתיקונים על-הדרך, הטעויות שלך יעלו לך פחות משאתה חושב, בעוד שאיטיות בודאות תעלה לך יותר."
השתמש במשפט "לא מסכים ומתחייב".
זהה אי-התאמות משמעותיות בתחילת הדרך ופעל להציף אותן באופן מיידי."
מתחת לכיתובים אלו מופיע במסגרת סגולה הכיתוב הבא:
“Jeff, what does Day 2 look like?”
That’s a question I just got at our most recent all-hands meeting. I’ve been reminding people that it’s Day 1 for a couple of decades. I work in an Amazon building named Day 1, and when I moved buildings, I took the name with me. I spend time thinking about this topic.
“Day 2 is stasis. Followed by irrelevance. Followed by excruciating, painful decline. Followed by death. And that is why it is always Day 1.”
Letter to Shareholders, Jeffrey P. Bezos, Founder and Chief Executive Officer Amazon.com, Inc., 2017
עמוד מספר 6 במצגת
גורמים מרכזיים להצלחה – על רקע סגול כהה
הגורם
תיאור
חדשנות
נאמנות ותמחור
תוכנית הנאמנות Prime מציעה מגוון של הטבות, ממשלוחים מהירים ועד תכני וידאו ומוזיקה. התוכנית היא גורם מרכזי לצמיחה המתמשכת של אמאזון. בזכות Prime חברי התוכנית מבצעים רכישות תכופות וגדולות יותר. המותג הפרטי של אמאזון מחזק עוד יותר את התחרותיות בתמחור.
Subscribe and Save ו- Amazon Pantry מאפשרות קבלת הנחות עבור קניית מוצר בכמויות גדולות או קניה חוזרת. הטבות נוספות מוצעות דרך תשלום בכרטיסי מתנה ושיטות לצבירת נקודות מציעות. Digital Day ו- Prime Day הם ימי מכירות מיוחדים לחברי התוכנית.
תמיכה בהחלטות קניה
ביקורות הצרכנים וההמלצות האישיות נראות מובנות מאליהן היום, אך אמאזון היתה חלוצה בתחום, והיא המשיכה לשפר את מנגנון ההמלצות האישיות ואת המענה לשאלות צרכנים.
אפליקציית "סטייליסט פרטי" מאפשרת לקבל עזרה בבחירה בין שתי אפשרויות לבוש; החברה נותנת 7 ימי ניסיון עבור רכישות של פריטי לבוש.
מהיר ונוח
פעמים רבות מהירות המשלוח מהווה מכשלה בתחום המסחר המקוון. אמאזון משתמשת בכלים מגוונים (מאלגוריתמים, דרך ניהול מחסנים ועד השליחים) כדי לספק את המוצרים תוך זמן קצר ביותר – בין שעה אחת ליומיים.
בעוד שרישום פטנט המשלוחים באמצעות רחפנים עודנו בכותרות, השמועה מספרת שאמאזון בונה שירות משלוחים משלה. ישנו גם שירות "אקס ריי"המשתמש בברקוד כך שהלקוח יכול לראות באפליקציה את תכולת החבילה שלו מבלי לפתוח אותה.
פלטפורמות ספציפיות
אמאזון מבינה שלקונים שונים יש מוטיבציות שונות לכל קטגוריה. לכן, החברה מרחיבה את הקטגוריות הרווחיות ביותר שלה (כגון מזון וציוד מחנאות) באמצעות מיני-אתרים יעודיים. נראה שכדי לייצר מיצוב תחרותי וממוקד, החברה מתייחסת לכל תעשיה כעין עסק נפרד – ובוחנת אותו בעיניים של התחרות, היתרונות והחסרונות של התעשיה הספציפית.
הקמת Amazon Go ורכישת Whole Foods Market נובעות מהתפיסה שמוצרי מכולת מהווים פלטפורמה עצמאית שמייצרת בידול ותחרותיות, כפי שניתן לצפות מעסק שנבחן בפני עצמו, ולא כחלק מחברת ענק.
תוכן בתור שירות
מעבר למוצרים ושירותים, החברה רואה בתוכן ערך מוסף משמעותי לצרכן הדיגיטלי. התוכן בא לידי ביטוי בהפקות מקוריות עבור חברי Prime Video ובמכירת מוצרי תוכן דרך Amazon Music Unlimited למשל. מכשירים כגון Fire TV ן- Echo תומכים בהאזנה ובצפייה ישירה.
Prime Reading היא פלטפורמת קריאה בלתי מוגבלת לחברי התוכנית בארה"ב. אמאזון רכשה את Audible כדי להשקיע בתחום הספרים המוקלטים. אלקסה (הבינה המלאכותית המפעילה את מכשיר Echo) מסייעת בהעברת התכנים בצורה חלקה אף יותר.
רב-ערוציות
נפח ההזמנות המתבצעות באמצעות Dash – כפתורים פיזיים מחוברים המאפשרים ביצוע הזמנה מקוונת של מוצרי צריכה יומיומיים, צמח פי 5 במהלך 2016. כפתורי Dash מופצים גם מחוץ לארה"ב – בבריטניה, גרמניה ואוסטריה.
מכשירי Echo המופעלים באמצעות אלקסה מאפשרים חוויית קניה חלקה אף מעבר למבחר שמציעה אמאזון.
חנות הספרים הפיזית וחנות Amazon Go המנוהלות באופן דיגיטלי הן דוגמא טובה לתפיסה שקניות צריכות להתבצע "בכל מקום ובכל דרך".
מוצרים ייחודיים ובעבודת יד
החברה מציעה מגוון של מוצרים המשלב בין מוצרים של ספקים מובילים ובין עסקים קטנים ועבודות יד. בשני המקרים ישנם מוצרים אשר נמכרים על-ידי החברה באופן בלעדי.
Amazon Surprise היא דוגמא להתנהלות החברה בשיטת מכירה ישירה גם עבור מותגים קטנים וייצור בעבודת יד, כשאמאזון היא זו שבוחרת את המוצרים. ניתן להזמין את קופסאות ההפתעה באמצעות כפתור Dash, זאת כדי לעודד קנייה לא מתוכננת של ממתקים.
מתחת לטבלה זו מופיע הכיתוב הבא: מקור: ניתוח של Schieber Research, יוני 2017
עמוד מספר 7 במצגת
נאמנות – על רקע סגול כהה
•תוכנית הנאמנות של אמאזון – Amazon Prime , הושקה בשנת 2005 והיא מציעה לחבריה גישה בלתי-מוגבלת לסרטים, לסדרות טלויזיה, למוסיקה ועוד וכן הנחות והטבות.
•לקוחות שלAmazon Prime מוציאים יותר כסף על קניות באמאזון בהשוואה למי שאינם חברים בתוכנית, וקונים לעתים קרובות יותר. עובדה זו הופכת את תוכנית הנאמנות למפתח ביצירת צמיחה עבור החברה.
בחלק הימני של העמוד מופיע הכיתוב: אמאזון מציעה 30 ימי התנסות חינם בתכנית Amazon Prime.
מעל הכיתוב מופיע צילום מסך מתוך Amazon Prime
עמוד מספר 8 במצגת
נאמנות– על רקע סגול כהה
•חברי תוכנית Amazon Prime זוכים לשירות משלוח חינמי תוך יומיים (לעיתים מוצע משלוח באותו היום). עפ"י RBC Capital Markets, הטבה זאת מהווה סיבה מרכזית להצטרפות לתוכנית.
•Prime Nowהוא שירות משלוח אולטרה-מהיר המציע לחברי התוכנית משלוח בתוך שעתיים, ומשלוח תוך שעה ממסעדות נבחרות.
•ניתן להזמין משלוח דרך אפליקציית Prime או דרך אתר www.primenow.com.
•החברה רואה את המשלוחים המהירים כמנוע צמיחה משמעותי לתחום המסחר האלקטרוני, ולאחרונה רשמה פטנט על משלוח חבילות באמצעות רחפנים.
מימין לכיתובים אלו מופיעים צילומי מסך מתוך Prime Now
עמוד מספר 9 במצגת
נאמנות – על רקע סגול כהה
באוקטובר 2016 אמאזון השיקה את Prime Reading – ממשק קריאה ללא הגבלה. הגישה פתוחה לחברי Prime בארה"ב.
•החברה השיקה בארה"ב גם את שירותPrime Photos – שרת אחסון תמונות ללא הגבלה, ובנוסף נפח אחסון של 5 ג'יגה לווידאו וקבצים אחרים.
•ב- 2017 אמאזון הוסיפה לאפליקציה את רכיב Outfit Compare המציע לחברי Prime להעלות תמונות של עצמם בשתי תלבושות שנות לבוש שונה, ולקבל המלצה מסטייליסט החברה איזו מראה נראה טוב יותר.
•אמאזון היתה החברה הראשונה שהציעה המלצות, ביקורות ו-wish-lists בהתאמה אישית. כיום מציעה החברה מערכת של ביקורות לפי תעשיות ספציפיות.
•כך, למשל, באוגוסט 2016 השיקה החברה את Amazon Vehicles – קהילה לחיפוש ולמחקר אודות מכוניות.Amazon Vehicles מכילה מידע שימושי לקניית כלי-רכב, חלקי רכב ואביזרים הכולל מפרטים טכניים, תמונות, סרטוני וידאו וביקורת צרכנים.
•חשוב לציין שלמרות שעדיין לא ניתן לרכוש באמאזון כלי-רכב, נראה שהחברה מתקדמת לקראת הפעלת אפשרות זאת. למשל, אמאזון חברה ל- Hyundai והן מציעות ללקוחות פוטנציאליים להזמין נסיעת מבחן דרך אתר אמאזון.
•אמאזון מלווה את תהליך החלטת הקניה של הלקוח בעזרת כלים שונים: ביקורות צרכנים, סינון מוצרים לפי מאפיינים שונים (בהתאם לקטגוריית המוצר) ומדריכי קניה.
•ב-2016 החלה החברה להקצות משאבים לאיסור על ביקורות "מטעם" (Incentivized reviews).
•האיסור נבע מעליה בכמות הביקורות שאינן מהימנות שהחלו להציף את האתר, וגרמו לדירוגים גבוהים שלא שיקפו את ערכם האמיתי של מוצרים
•ביקורת "מטעם" הן ביקורות שנכתבות בעקבות הצעה של המוכר לקבלת הנחה או מוצרים בחינם בתמונה לביקורת חיובית "כנה" על המוצר באמאזון.
•הנתונים מראים שכותבי הביקורות הללו נוטים לכתוב ביקורות יותר חיוביות בכל מקרה.
מימין לכיתובים אלו מופיעים צילומי מסך של reviews
עמוד מספר 12 במצגת
ליווי בבחירה והחלטה – על רקע סגול כהה
על פני כל העמוד נפרשים צילומים מסך שונים מתוך אמאזון, המציגים את ה- reviews באתר.
חלק מהמילים מסומנות בעיגול צהוב והן:
Customer reviews
Top customer reviews
Customer images
Most Recent Customer Reviews
עמוד מספר 13 במצגת
מדריכי קניה – על רקע סגול כהה
באתר אמאזון ניתן למצוא מדריכי קניה לפי קטגוריות מוצר שונות כגון מחשבים ניידים, מזרנים, טלוויזיות, תיקי גב ועוד. המדריכים כולל הנחיה בווידאו.
מתחת לכיתובים אלו מופיע צילום מסך מתוך אמאזון
עמוד מספר 14 במצגת
פרסונליזציה – על רקע סגול כהה
באתר הבית ישנה לשונית המציע מידע מותאם אישית, כגון המלצות, היסטוריית גלישה ועריכת פרופיל המשתמש באמאזון.
משמאל לכיתוב ה מופיע צילום מסך מתוך אמאזון כשהמילים "Your Amazon" מוקפות באדום
עמוד מספר 15 במצגת
נוחות – על רקע סגול כהה
אפליקציית המובייל של אמאזון מאפשרת חיפוש מוצרים באמצעות הכנסת טקסט, חיפוש קולי וחיפוש חזותי בעזרת שימוש במצלמת המכשיר הנייד.
מתחת לכיתוב זה מופיעים צילומי מסך מתוך אפליקציית המובייל של אמאזון
עמוד מספר 16 במצגת
נוחות – על רקע סגול כהה
•ב-2016 השיקה אמאזון רכיב באפליקציית המובייל המאפשר לדעת מה יש בתוך קופסה מבלי לפתוח אותה.
•השימוש ברכיב נעשה באמצעות קילוף שכבה מהמדבקה וחשיפת ברקוד, פתיחת אפליקציית המובייל ובחירת אפשרות "scan it".
•הלקוח מכוון את מצלמת המכשיר הנייד אל הברקוד ובאפליקציה ייטען עמוד המכיל מידע מפורט על המוצרים שבחבילה.
•רכיב זה שימושי במיוחד בתקופת החגים, כאשר קונים רוכשים מספר פריטים שונים ורוצים להחליט האם לפתוח את האריזה או לא.
משמאל לכיתוב זה מופיע צילום מסך מתוך אפליקציית אמאזון
עמוד מספר 17 במצגת
הצעות מיוחדות – על רקע סגול כהה
לשונית "הצעת היום" (Today’s Deals) באתר אמאזון כוללת מבצעים שונים הניתנים למיון עפ"י מאפיינים שונים כגון: מחלקה (וידאו, תינוקות וכיו"ב), סוג המבצע, מחיר, אחוז הנחה וביקורת צרכנים.
מתחת לכיתוב זה מופיע צילום מסך מתוך לשונית "הצעת היום" (Today’s Deals)
עמוד מספר 18 במצגת
תחומי פעילות – על רקע סגול כהה
•מחקר מאתר Slice Intelligence מראה שצמיחת החברה ב- 2016 נבעה בעיקר מתחומי האלקטרוניקה, בית ומטבח והלבשה.
•תחום המזון היווה 11% מצמיחת החברה. פעילויות ה- M&A האחרונות מצביעות על כך שהחברה מאמינה שיש עוד פונטציאל למימוש למען הצמחת התחום.
•כך, ביוני 2017 הודיעה החברה על רכישת רשת המזון האורגניWhole Foods Market תמורת 13.7 $ מיליארד, רכישה המשקפת את המשך השקעתה של החברה בשוק זה.
מימין לכיתובים אלו מופיע תרשים תחת הכותרת " Amazon's growth has been driven by electrics, home & kitchen, and apparel"". הגרף עצמו כולל 9 עמודות. כל עמודה מופיעה בצבע אחר. בצד כל עמודה מופיע הפרמטר הנבדק ובצדה השני הנתונים באחוזים. להלן נתוני התרשים:
Electronical & accessories
18%
Home & kitchen
15%
Apparel and accessories
12%
Food
11%
Health & Beauty
10%
Shoes
6%
Toys & games
4%
Tools & home improvement
4%
Other
19%
מתחת לתרשים זה מופיע הכיתוב: Source: Slice Intelligence
עמוד מספר 19 במצגת
התמקדות בפלטפורמות ספציפיות: מכולת – על רקע סגול כהה
•בשנת 2007, השיקה החברה את Amazon Fresh – שירות לקניית מוצרי מזון.
•השירות כולל פירות טריים, מוצרי חלב וביצים, מזון מוכן, מוצרים לטיפוח הבית ועוד.
•ניתן למיין את המוצרים לפי תת-קטגוריות או צרכים דיאטטיים שונים כגון מוצרים ללא-גלוטן צמחוניים ועוד.
•כחלק מההתמקדות בנוחות, בשנת 2017 השיקה החברה את השירות AmazonFresh Pickup אשר באמצעותו ניתן להזמין מוצרים מ-AmazonFresh ולקבוע מועד לאיסוף המצרכים, לעתים תוך 15 דקות בלבד מביצוע ההזמנה. הקונה נוסע למיקום נבחר לאסוף את המצרכים. בנקודת האיסוף הקונה יכול להחנות במקום חניה ייעודי ועובד אמאזון מביא את המצרכים עד הרכב ועוזר להעמיס אותם. ניתן גם לאסוף את ההזמנה מחדר איסוף מסודר.
מתחת לכיתובים אלו מופיע צילום מסך מתוך Amazon Fresh
עמוד מספר 20 במצגת
התמקדות בפלטפורמות ספציפיות: מכולת – על רקע סגול כהה
בסוף 2016 אמאזון השיקה את Amazon Go המתואר כ-"סוג חדש של חנות ללא צורך בצ'ק-אאוט".
•כדי לקנות בחנות, על הלקוחות להוריד את אפליקציית Amazon Go למובייל. הלקוחות נכנסים לחנות בעזרת האפליקציה, ובעת הביקור בחנות שילוב של חיישנים וטכנולוגיות למידה נוספות מבצעים מעקב צמוד אחר איסוף המוצרים ואחר אלו שמוחזרים למדף ונוצרת באפליקציה עגלת קניות וירטואלית. בסיום האיסוף הלקוחות יוצאים מהחנות והחברה מחייבת את חשבון האמאזון שלהם ונשלחת אליהם קבלה.
•במאי 2017 אמאזון קיבלה את אישור הרשות לקניין רוחני בבריטניה לרשום בסימן מסחרי את הסלוגן "No Lines. No Checkout. (No, Seriously.)". פעולה זאת מעידה שיש בכוונת החברה להשיק את שירותי Amazon Go במדינה.
עמוד מספר 21 במצגת
התמקדות בפלטפורמות ספציפיות: יופי וטיפוח – על רקע סגול כהה
•פלטפורמה צומחת נוספת היא Amazon Luxury Beauty – תחום מוצרי טיפוח יוקרתיים. אם באוקטובר 2013, רק 24 מותגים נכללו במסגרת פלטפורמה זו, הרי שבינואר 2017 צמח המספר ל-202 מותגים.
•כדי למשוך מותגי יוקרה נוספים, החברה מציגה באתר האינטרנט קטגוריות של מוצרים נבחריםeditor's picks) ) וכן מוצרים חדשים.
•הפלטפורמה מציעה כלי קנייה הדומים לאלו המוצעים ע"י חברות המתמחות ביופי, כמו למשל Sephora, Ulta, ו- Space NK.
•לפיOne Click Retail , נכון למרץ 2017, שוק הטיפוח האמריקאי חווה צמיחה שנתית של 2% בעוד מכירות קטגוריית מוצרי הטיפוח של אמאזון חוו צמיחה שנתית של 47%.
החברה נכנסה לתחום השירותים, עם שירותים הקשורים לבית ולמשרד.
מתחת לכיתובים אלו מופיעים צילומי מסך מתוך Amazon
עמוד מספר 23 במצגת
חציית ערוצים והאינטרנט של הדברים – על רקע סגול כהה
במרץ 2015 השיקה אמאזון את ה-Dash Button , כפתור המשמש להזמנה של מוצרים לבית בלחיצה פיזית אחת. באוקטובר 2016 החברה דיווחה על גידול מהיר ביותר בתוכנית ה- Dash: ההזמנות באמצעות הכפתור גדלו פי 5 בשנה זו. עפ"י דיווחי החברה, תוכניות ה- Dash התרחבו מחוץ לארה"ב אל בריטניה, גרמניה ואוסטריה.
•בינואר 2017 השיקה החברה באתר הבית שלה גרסה דיגיטלית לכפתורים. חברי תוכנית Prime יכולים להוסיף ולערוך לעצמם כפתורים רבים עפ"י צרכם, וללחוץ עליהם כדי להזמין מוצרים שימושיים כגון אבקת כביסה, מגבות נייר וחטיפים בלחיצת כפתור וירטואלית.
•הכפתורים מדגימים כיצד אמאזון משלבת בין המרחב הפיסי למרחב הוירטואלי באופן שקוף.
מתחת לכיתובים אלו מופיעים צילומי מסך מתוך Dash Button של Amazon
עמוד מספר 24 במצגת
Alexa– אלקסה – על רקע סגול כהה
•Alexa, מערכת השליטה הקולית של אמאזון, מהווה דוגמה נוספת לשילוב של העולם הדיגיטלי בתוך המרחב הפיזי. שימוש בכלי האזנה ישירה מאפשר לאלקסה להגיב לפקודות קוליות המושמעות ממרחק שמיעה אנושי ממנה. קריאה או שאלה שנפתחת ב- "“Alexa מעוררת את המכשיר להגיב ולהשיב או לבצע פעולה, כל עוד הבקשה תואמת את ההגדרות שהוזנו מראש.
•בין המכשירים המופעלים באמצעות טכנולוגיית Alexa: Amazon Echo, Echo Dot ו- Amazon Tap.
•החברה השיקה לאחרונה שירות המאפשר שיחות והודעות קוליות בין מכשירי אלקסה – גם באמצעות אפליקציית אלקסה. ביוני 2017 השיקה החברה את המכשיר Echo Show– מכשיר ביתי בעל מסך אשר מתחבר לרשת האלחוטית, מגיב לפקודות קוליות ומציג ומשמיע מוזיקה ווידאו. המכשיר, שהינו פיתוח של המכשיר Echo,מאפשר לבצע ולקבל שיחות וידאו עם בני אדם וכן לצפות בתוכן וידאו בפלטפורמות שונות.
עמוד מספר 25 במצגת
Alexa– אלקסה – על רקע סגול כהה
•בינואר 2017 השיקה אמאזון שירות משלוחים ממסעדות עבור חברי תוכנית Prime.
•ניתן להזמין ארוחות ממסעדות בפקודה קולית הנשלחת אל מכשירים תומכי Alexa כגון Amazon Echo ו- Echo Dot.
•כדי לבצע הזמנה, הלקוח אומר: Alexa, order from Amazon Restaurants.
•הארוחה תגיע אל הלקוח תוך שעה או פחות, ללא תשלום על המשלוח.
משמאל לכיתובים אלו מופיע צילום מסך מתוך שירות משלוחים ממסעדות עבור חברי תוכנית Prime של אמאזון
עמוד מספר 26 במצגת
תוכן בתור שירות – על רקע סגול כהה
•ב-2016 השיקה החברה את Amazon Music Unlimited – שירות המציע גישה לספריה המכילה "למעלה מ-40 מיליון" שירים במחיר של 79 דולר לשנה.
•באפריל 2017 השיקה החברה אתSubscribe with Amazon – שירות המאפשר ללקוחות לשלם עבור מנויים לשירותי תוכן של צד שלישי באמצעות חשבון האמאזון שלהם.
•ניתן לחפש מנויים באתר האינטרנט לפי קטגוריות כגון: חינוך, אורח חיים, חדשות, תוכנות מחשב ועוד.
•שיחות וידאו עם בני אדם וכן לצפות בתוכן וידאו בפלטפורמות שונות.
מתחת לכיתובים אלו מופיעים צילומי מסך מתוךAmazon Music
עמוד מספר 27 במצגת
"אוצרות"ועסקים קטנים – על רקע סגול כהה
•בינואר 2017 השיקה החברה את Prime Surprise Sweets– שירות בלעדי שבמסגרתו מסופקים למנויים "ממתקים מעולים ויחודיים בעבודת יד" בעזרת שימוש בכפתור Dash.
•באתר אמאזון ניתן להתרשם ממגוון קופסאות הפתעה לדוגמא.
•כל קופסא מלווה בכרטיס המתאר "כל פרט ופרט" בתהליך ייצור הממתקים, ובדגש על כך שהמזמין תמך בפעילותם של עסקים קטנים.
•בכך, אמאזון הופכת למעין פטרונית של עסקים קטנים, ול"אוצרת"של מוצרים בעבודת יד.
מתחת ולצד כיתובים אלו מופיעים צילומי מסך מתוך Prime Surprise Sweetsשל Amazon
עמוד מספר 28 במצגת
"אוצרות": קידום חדשנות – על רקע סגול כהה
•Amazon Launchpad היא פלטפורמה בלעדית המציעה מוצרים המיוצרים על-ידי סטארט-אפים שנטען כי הם יחודיים ובלתי-צפויים.
•ביולי 2016 השיקה אמאזון אתKickstarter Collection תחת הפלטפורמה של Amazon Launchpad. האוסף מציע מוצרים של אתר מימון ההמונים Kickstarter, הניתנים לרכישה באתר הבית של אמאזון.
מתחת לכיתובים אלו מופיעים צילומי מסך מתוך Amazon Launchpad
עמוד מספר 29 במצגת
תשלומים – על רקע סגול כהה
•אמאזון נעזרת בשיתופי פעולה עם חברות לעיבוד תשלומים כערך מוסף עבור לקוחותיה בארה"ב, שם החזרי מזומן נחשבים למאפיין בולט בשימור לקוחות ובתוכניות נאמנות. למשל, בינואר 2017 אמאזון חברה לבנק Chase והן מציעות למשתמשים את Prime Rewards Visa Card – כרטיס אשראי עם החזר של 3% על כל רכישה באתר Amazon.com. תוכנית נוספת היאShop with Points – בעזרתה ניתן לאסוף נקודות על רכישות ולממשן בעת רכישה באתר Amazon.com.
•גם כרטיסי מתנה משמשים כאמצעי תשלום. לקוחות יכולים לטעון את הכרטיסים בכל אמצעי האשראי, או לקבוע מראש מילוי אוטומטי לחשבון כרטיסי המתנה שלהם בזמנים קבועים מראש או כשהסכום בכרטיס יורד מתחת לסכום שהוגדר.
מתחת לכיתובים אלו מופיעים צילומי מסך מתוך Chase של אמאזון
עמוד מספר 30 במצגת
סיכום – על רקע סגול כהה
•ניתן לסכם את הסיבות להצלחתה של אמאזון כמובילת שוק המסחר האלקטרוני במשפט אחד – החברה מגשימה את משימתה להיות "חברה ממוקדת לקוח"
מתחת לכיתוב זה מופיעה מעין כוורת המורכבת מ-6 משושים, כשבאמצע הכוורת מופיע משושה גדול יותר ומרכזי. בכל אחד מהמשושים מופיע כיתוב. להלן תוכנם (עם כיוון השעון*:
פעילות החברה מושתתת על 4 עקרונות:
התמקדות בלקוח במקום במתחרים, תשוקה לחדשנות, מחויבות למצוינות תפעולית, וחשיבה ארוכת טווח.
הניתוח שלנו מצא כי אלה הם הפקטורים המרכזיים אשר תורמים להצלחת החברה:
נאמנות:
תוכנית הנאמנות של Amazon, Amazon Prime, הושקה בשנת 2005 והיא מציעה לחבריה גישה בלתי-מוגבלת לסרטים, לסדרות טלוויזיה, למוסיקה ועוד וכן הנחות והטבות. לקוחות של Amazon Prime מוציאים יותר כסף על קניות באמאזון בהשוואה למי שאינם חברים בתוכנית, וקונים לעתים קרובות יותר. עובדה זו הופכת את תוכנית הנאמנות למפתח ביצירת צמיחה עבור החברה.
אחת מההטבות המוצעת לחברי התוכנית היא משלוח חינמי תוך יומיים, הטבה המהווה סיבה מרכזית להצטרפות לתוכנית.
תמיכה בהחלטות קניה: אמזון היתה החברה הראשונה שהציעה המלצות, ביקורות ו-wish-lists בהתאמה אישית. כיום מציעה החברה מערכת של ביקורות לפי תעשיות ספציפיות.
כך, למשל, באוגוסט 2016 השיקה החברה את Amazon Vehicles, קהילה לחיפוש ולמחקר אודות מכוניות. Amazon Vehicles מכילה מידע שימושי לקניית כלי-רכב, חלקי רכב ואביזרים הכולל מפרטים טכניים, תמונות, סרטוני וידאו וביקורת צרכנים.
בנוסף מציעה החברה סינון מוצרים לפי מאפיינים שונים וכלים של ביקורת צרכנים וכן מדריכי קניה לפי קטגוריות מוצר שונות כגון מחשבים ניידים, מזרנים, טלוויזיות ועוד.
ב-2016 החלה החברה להשקיע משאבים באיסור על ביקורות מטעם באתר האינטרנט, כהתמודדות עם ביקורות שאינן מהימנות.
מהירות ונוחות:
אפליקציית המובייל של אמזון מאפשרת חיפוש מוצרים באמצעות הכנסת טקסט, חיפוש קולי וחיפוש חזותי תוך שימוש במצלמה של המכשיר הנייד.
ב-2016 השיקה אמאזון פיצ'ר באפליקציית המובייל המאפשר לדעת מה יש בתוך קופסה מבלי לפתוח אותה. פיצ'ר זה שימושי במיוחד בתקופת החגים, כאשר קונים רוכשים פריטים שונים ורוצים לדעת האם לפתוח את האריזה או לא.
התמקדות בפלטפורמות ספציפיות: אמזון מבינה שלקונים שונים יש מוטיבציות שונות לכל קטגוריה. לכן, החברה מרחיבה את הקטגוריות הרווחיות ביותר שלה (כגון מזון וציוד אאוטדור) באמצעות אתרים יעודיים.
למשל, בשנת 2007, השיקה החברה את AmazonFresh, שירות לקניית מוצרי מזון. השירות כולל פירות טריים, מוצרי חלב וביצים, מזון מוכן, מוצרים לטיפוח הבית ועוד.
כחלק מההתמקדות בנוחות, בשנת 2017 השיקה החברה את השירות AmazonFresh Pickup אשר באמצעותו ניתן להזמין מוצרים מ-AmazonFresh ולקבוע מועד לאיסוף המצרכים, לעתים תוך 15 דקות בלבד מביצוע ההזמנה. הקונים נוסעים למיקום נבחר לאסוף את המצרכים.
ביוני 2017 הודיעה החברה על רכישת רשת המזון האורגני Whole Foods Market תמורת 13.7 מיליארד דולר, רכישה המשקפת את ההשקעה של החברה בשוק זה.
קונספט נוסף בתחום המזון הוא Amazon Go המתואר כ"סוג חדש של חנות ללא צורך בצ'ק-אאוט" שבו לקוחות יכולים להשתמש באפליקציית Go, להיכנס לחנות ולצאת כאשר שילוב של חיישנים וטכנולוגיות נוספות מזהים מה נלקח מהמדף. פלטפורמה מרכזית נוספת עבור אמאזון היא של מוצרי טיפוח יוקרתיים. אם באוקטובר 2013, רק 24 מותגים נכללו במסגרת פלטפורמה זו, הרי שבינואר 2017 צמח המספר ל-202 מותגים.
החברה מציגה באתר האינטרנט מוצרים נבחרים (editor's picks) בקטגוריה וכן מוצרים חדשים.לפי One Click Retail, נכון למרץ 2017, שוק הטיפוח האמריקאי חווה צמיחה שנתית של 2% בעוד מכירות קטגוריית מוצרי הטיפוח של אמאזון חוו צמיחה שנתית של 47%.
תוכן בתור שירות: נוסף למוצרים ולשירותים שאמאזון מציעה, החברה רואה בתוכן ערך מוסף משמעותי לצרכן הדיגיטלי. החברה מציעה תכני וידאו, מוסיקה ועוד. ב-2016 השיקה החברה את Amazon Music Unlimited, שירות המציע גישה לספריה המכילה "למעלה מ-40 מיליון" שירים במחיר של 79 דולר לשנה.
באפריל 2017 השיקה החברה את Subscribe with Amazon, שירות המאפשר ללקוחות לשלם עבור מנויים לשירותי תוכן של צד שלישי באמצעות חשבון האמאזון שלהם. ניתן לחפש מנויים באתר האינטרנט לפי קטגוריות כגון חינוך, אורח חיים, חדשות ועוד.
רב-ערוציות: במרץ 2015 השיקה אמזון את ה-Dash Button אשר מהווה אמצעי להזמנה של מוצרים בלחיצה פיסית אחת.
בחודש ינואר 2017 השיקה החברה גרסה דיגיטלית לכפתורים באתר האינטרנט המאפשרת הזמנה של מוצרים שימושיים כגון אבקת כביסה, מגבות נייר וחטיפים בלחיצת כפתור וירטואלית.
הכפתורים מדגימים כיצד אמאזון משלבת בין המרחב הפיסי למרחב הוירטואלי, ללא תפרים ביניהם.
Alexa, מערכת השליטה הקולית של אמאזון, מהווה דוגמה נוספת לשילוב של העולם הדיגיטלי בתוך המרחב הפיסי. אלקסה מגיבה לפקודות קוליות.
ב-2017 השיקה אמאזון את המכשיר Echo Show, מכשיר לשימוש ביתי עם מסך, אשר מנגן מדיה ומגיב גם כן לפקודות קוליות. המכשיר, שהינו פיתוח של המכשיר Echo, מאפשר לבצע ולקבל שיחות וידאו וכן לצפות בתוכן וידאו בפלטפורמות שונות.
מוצרים יחודיים: אמאזון מציעה מגוון של מוצרים אשר נמכרים על-ידי החברה באופן בלעדי.
למשל, בינואר 2017 השיקה החברה את Prime Surprise Sweets, שירות שבמסגרתו מסופקים "ממתקים יחודיים בעבודת יד" על-בסיס מנוי תוך שימוש בכפתור Dash.
דוגמה נוספת היא Amazon Launchpad, פלטפורמה המציעה מוצרים המיוצרים על-ידי סטארטאפים שנטען כי הם יחודיים ובלתי-צפויים.
ביולי 2016 השיקה אמאזון את Kickstarter Collection תחת הפלטפורמה של Amazon Launchpad. האוסף מציע מוצרים של Kickstarter הניתנים לרכישה באתר האינטרנט של אמאזון.
מוצרים נוספים הניתנים לרכישה רק דרך אתר האינטרנט של Amazon הינם מוצרי המותג הפרטי של החברה, המהווה מנוע צמיחה בפני עצמו.
יתכן כי מפתח נוסף להצלחתה של החברה הוא "חשיבה כסטארט-אפ". במקום לנהוג כחברה עצומה המובלת על ידי פעילויות קיימות, החברה חותרת ללא לאות להמציא מחדש קטגוריות שונות, תוך שהיא בוחנת כיצד ניתן למנף דיגיטל, דאטה ותובנות, כדי לנסות – ולעתים להיכשל – לתת מענה לצרכי לקוחות שטרם נענו.
גידול שנתי של 130% בטראפיק האורגני (SEO), גידול של מאות אחוזים ביחסי ההמרה ובכמות הלידים בכל הקשור לעולם ההלוואות, מיקומים ראשונים במנועי החיפוש במילות מפתח הקשורות לעולם ההלוואות
אין תגובות למאמר
כתוב תגובה